Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 22:20
Ik heb recent een mini-itx gebouwd met high end componenten. Nu heb ik echter het TDP van een I9-9900k onderschat en merk ik dat mijn koeler nog niet bijna genoeg is bij een stress test. Bij het uitvoeren van de dagelijkse taken is er niks aan de hand, maar met een stess test valt die door de mand. Met onderklokken en undervolten haal ik wel erg weinig performance uit de CPU, dus ik ben opzoek naar een andere koeler die in mijn huidige build past.

Hardware
  • CPU: I9-9900k
  • CPU cooler: Noctua L12S
  • Case: Raijintek Ophion
  • CPU Cooler Clearance: 85mm
  • Max fan dikte: 3cm (1x 120)
  • Moederbord: MSI Aorus z390 mini itx
  • Geheugen: G.Skill Aegis DDR4 geheugenmodule 32 GB 3000 MHz
  • GPU: MSI 2080TI Duke
Stress test
Met powermax cpu test, gaat de cpu van 40*C naar 95C*+ binnen 10 seconden.

Vraag:
Weten jullie een passende koeler in deze kast die de i9-9900k een beetje kan bedwingen?

Secundaire voorkeuren:
Ik heb de kast zo stil mogelijk gebouwd met 3 noctua fans, en een noctua koeler. Geluid is voor me belangrijk omdat ik het als Game HTPC heb gemaakt, dus idealiter regel ik hier iets.

Waar heb ik al naar gekeken?
Thermalright APX 100. Deze koeler scoort in de enkele benchmarks die ik kon vinden vergelijkbaar met de L12S dus daarom lijkt die af te vallen. Mocht dit een optie zijn sta ik er alsnog voor open.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:15
De 2080ti verstookt aardig wat en die cpu ook,dat veroorzaakt behoorlijk wat warmte,die je simpelweg niet kwijt raakt in die super kleine case.

Het is wel een beetje vragen om problemen.

Er zijn dat een mogelijkheden zijn om er een 240 mm radiator in te stoppen,dat is denk ik je beste optie.
er is geen ruimte voor een luchtkoeler die afdoende is om die 9900k een beetje op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
freaky35 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:37:
De 2080ti verstookt aardig wat en die cpu ook,dat veroorzaakt behoorlijk wat warmte die je simpelweg niet kwijt raakt in die super kleine case.

Het is wel een beetje vragen om problemen.

Er zijn dat een mogelijkheden zijn om er een 240mm radiator in te stoppen,dat is denk ik je beste optie.
er is geen ruimte voor een luchtkoeler die afdoende is om die 9900k een beetje op temperatuur te houden.
Natuurlijk is het niet de meest ideale build voor de hardware, maar het is een liefhebber project. Een krachtig, stil en stijvol mini itx systeem. Om eerlijk te zijn koelt het kastje ver boven verwachting. De GPU is koeler in dit kastje dan het was in de NZXT S340 die ik voorheen had, dus qua airflow lijkt het prima te zijn. De kaart klokt naar 1850hz en blijft stabiel op 75*C. Er is geen ruimte in het kastje voor een 240mm koeler, behalve misschien de low profile 200mm koelers maar ook die zijn 35mm dik met fans and radiator waardoor ik met de riser kabel in de problemen kom. Met alle knappe koppen op Tweakers hoop ik wat inspiratie op te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Volgens de site van de fabrikant is is er wel plaats voor een 240mm radiator.
Maar het probleem zal wel die videokaart zijn die te groot is?

Je bent echt wel een stevige luchtkoeler nodig,om die cpu te koelen,waar geen ruimte voor is.
Dus ik vermoed dat die wel een uitdaging word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
freaky35 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:18:
Volgens de site van de fabrikant is is er wel plaats voor een 240mm radiator.
Maar het probleem zal wel die videokaart zijn die te groot is?

Je bent echt wel een stevige luchtkoeler nodig,om die cpu te koelen,waar geen ruimte voor is.
Dus ik vermoed dat die wel een uitdaging word.
Helemaal mee eens dat het een uitdaging en misschien wel onmogelijk zonder de kast te gaan modden. De kast met plek voor de radiator is de grotere Raijintek Ophion Evo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@karschoo Heb je boven ook 2 Fans ?

In Gamegebruik blijft ie toch goed koel ?
OC, en waarom stresstesten ?

al van Raijintek koelers bekeken ? https://www.raijintek.com..._detail.php?ProductID=100

[ Voor 145% gewijzigd door Hackus op 23-01-2019 13:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
Hackus schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:42:
@karschoo Heb je boven ook 2 Fans ?

In Gamegebruik blijft ie toch goed koel ?
OC, en waarom stresstesten ?

al van Raijintek koelers bekeken ? https://www.raijintek.com..._detail.php?ProductID=100
ik heb boven inderdaad 2 fans.

Met die stresstest wil ik kijken wat de potentie is. In praktijk werkt het systeem perfect. Ik kan 4k 60fps nagenoeg altijd halen. Echter wil ik op zijn minst een stuk van de kracht van de i9 kunnen gebruiken. Nu is de performance tussen een i5 en een i7. Ik neig nu richting het modden van de case zodat ik een 120mm radiator kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-09 17:31
Als je niet overclocked dan kun je ook je CPU Vcore zo laag mogelijk zetten om zo warmteontwikkeling te voorkomen

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
Evert134 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:21:
Als je niet overclocked dan kun je ook je CPU Vcore zo laag mogelijk zetten om zo warmteontwikkeling te voorkomen
Bedankt voor je reactie. Goede suggestie. Dit heb ik geprobeerd. Ik kan er bijna 0.2 volt af halen en dan draait de chip nog stabiel op normale frequentie... echter wil ik niet te veel toegeven op de prestatie van de chip. Dus als ik het voltage combineer met de kloksnelheid... dan had ik een snellere cpu gehad met een i7 (ben geen overklok expert, dus wellicht moet ik er nog meer mee puzzelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-09 17:31
Opzich niet een 9900k is nog altijd beter je kan alles op stock laten staan en dan langzamer hand je Vcore verlagen. en met prime 95 strestesten tot hij instabiel word dan zet je hem weer een stapje hoger.
Als je alleen Vcore aanpast lever je geen vermogen in.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Er staat ook een duidelijke waarschuwing op site van Noctua over cpu's over 95watt in combinatie met de L12s koeler:

The NH-L12S is a low-profile quiet cooler designed for use in Small Form Factor cases and HTPC environments. While it provides first-rate performance in its class, it is not suitable for overclocking and should be used with care on CPUs with more than 95W TDP (Thermal Design Power). Please consult our CPU compatibility list and TDP guidelines to find out whether the NH-L12S is recommended for your CPU.

Overclocken zou ik dus zeker niet aan beginnen,met deze koeler althans.

Met een 120mm AIO ga je niet zeer waarschijnlijk niet veel mee opschieten,als je ook wilt overclocken dan,.
Dan zal je toch echt richting een 240mm moeten.

Welke games speel je?
Wat zijn de temperaturen ingame?

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2019 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

karschoo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Bedankt voor je reactie. Goede suggestie. Dit heb ik geprobeerd. Ik kan er bijna 0.2 volt af halen en dan draait de chip nog stabiel op normale frequentie... echter wil ik niet te veel toegeven op de prestatie van de chip. Dus als ik het voltage combineer met de kloksnelheid... dan had ik een snellere cpu gehad met een i7 (ben geen overklok expert, dus wellicht moet ik er nog meer mee puzzelen).
Niet alles is geschikt om in kleine build te bouwen(en goed werkend te houden) 95w TDP gaat een 9900k al snel overheen. maar in normale instelling is een 9900k beter dan 9700k. met boost clock gaat al naar 120w
(4.5Ghz op 6 cores) lijkt me toch beter om de EVO te kopen met 240mm water

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-01-2019 10:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Hackus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Niet alles is geschikt om in kleine build te bouwen(en goed werkend te houden) 95w TDP gaat een 9900k al snel overheen. maar in normale instelling is een 9900k beter dan 9700k. met boost clock gaat al naar 120w
Dit lijkt mij ook het beste idee.

Een case moet wel wat ruimte voor koeling hebben, zeker voor een CPUen GPU die niet bepaald bekend staan als zuinig.

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
Allereerst nogmaals iedereen bedankt voor het reageren!
freaky35 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:42:
Er staat ook een duidelijke waarschuwing op site van Noctua over cpu's over 95watt in combinatie met de L12s koeler:
De i9-9900k staat ook bij de compatible CPUs van de koeler. Er staat zelfs dat beperkt overklokken mogelijk is... echter is de standaard klok 3.6ghz wat ik te laag vind.

Ik had gehoopt met een 120 AIO meer performance te kunnen pakken en de cpu op 4,5ghz onder de 75 te houden.

Nu speel ik voornamelijk RPGs:
Momenteel ben ik bezig met Kingdom come deliverance.
De gpu draait rond de 70*c rond de 1800hz en de CPU hangt rond de 55*C, soms pieken richting de 75*C. Met dustfilter boven worden de temperaturen 6*C warmer. Opzich prima en er is geen nood. Ik wil gewoon meer performance uit het systeem kunnen halen om dezelfde redenen dat ik een 2080Ti en een I9-9900k koop die ik voor mijn niet nodig heb. Gewoon omdat het voor het eerst in mijn leven kan I guess en het een stukje liefhebberij is. }:O
Hackus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Helemaal mee eens... Dat "snel overheen" heb ik onderschat. Echter, vind ik de EVO net niet mooi qua omvang en ik had bedacht dat alles zou passen. Stiekem vind ik de gewone Ophion al aan de grote kant. Qua performance had ik zonder twijfel de EVO moeten kopen. Nu ben ik vastbesloten om alles te laten passen in dit kastje en hoop ik meer performance van de CPU te kunnen gebruik.

Momenteel zit ik de denken aan de:
Silverstone tundra met een dikte van 37mm zou het net passen, maar deze krijg slechte beoordelingen op geluid. Anders moet ik richting een custom loop.
https://www.silverstonete...oduct.php?pid=597&area=en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk:)

Maar dat is precies denk ik het punt, dat je vastbesloten bent om die kast aan te houden.
De kast bepaald gewoon te sterk de mogelijkheden die je hebt.
En die mogelijkheden zijn vrij beperkt,zeker qua koeling dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Je kan de Tundra opzich wel nemen, als je zeker weet dat deze past. Daarna de fans vervangen met de Noctua NF-A12X15. Niet mooi wel goed.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Zit zelf precies met zo'n build in m'n winkelmand, alleen dan met de Ophion EVO en een 240mm AIO.

Wat je zou kunnen proberen is de AVX offset op 1 of 2 zetten. Vaak is AVX tijdens stress tests waardoor het zo snel warm wordt. Misschien is er met een AVX offset zelfs ruimte om de all core turbo te verhogen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
Furfoot schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:17:
Zit zelf precies met zo'n build in m'n winkelmand, alleen dan met de Ophion EVO en een 240mm AIO.

Wat je zou kunnen proberen is de AVX offset op 1 of 2 zetten. Vaak is AVX tijdens stress tests waardoor het zo snel warm wordt. Misschien is er met een AVX offset zelfs ruimte om de all core turbo te verhogen.
Nice! Bedankt, ga ik proberen. Evo is een goed idee. Mocht je voor de MSI duke willen gaan, is het wijs om een kaart te pakken die net 2 mm dunner is. Ik kom net niet lekker uit met de dikte waardoor de kaart een beetje scheef naar buiten hangt. Als je nog een voeding wil kopen kan ik ook een SFX aanraden (door kortere kabels en meer ruimte voor airflow).
Pagina: 1