Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Iedereen heeft ze wel: die kleine, simpele dingetjes die een groot verschil maken. Het lijkt me leuk om hier van elkaars kleine trucjes te leren :)

Het is uiteraard traditie dat de TS aftrapt, dus here we go... Zo goed als geen enkele van mijn foto's gaat de deur uit zonder dat er een vignet op zit. "Een vignet!? Da's toch die ouderwetse onzin die zelfs op Instagram niet meer cool is?" Klopt, maar niet zó'n vignet :+

Een voorbeeld: een fruitvliegje op een flinke macrovergroting. Hartstikke leuk beestje, maar toch wel wat jammer dat het groen linksboven lichter is. Één van de eerste plekken waar mensen kijken is het lichtste punt van de foto. En als dat punt ook nog eens linksboven (de plek waar we beginnen met kijken) ligt, doet dat toch wat af aan de impact van een foto.

Niet mijn beste foto ooit, maar wel een heel duidelijk voorbeeld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mubqr3rDkNhQ62n1LrMxJ0fV/full.jpg

Laat opvallen hoe je blik linksbovenin blijft hangen. En als je naar de vlieg kijkt, trekt er steeds iets in je ooghoek die kant op. Bah!
De oplossing: een vignet. Ik begin vaak met een lomp, hard ding. Dat maakt het makkelijk om hem te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7eBDDhBffBSVc7S2P2cUe1Da/full.jpg

Niet heel mooi natuurlijk, dus we maken hem wat subtieler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AozwS14UX1xYxmlgeMUEuCgR/full.jpg

Bijna klaar, maar rechtsbovenin is nu wel érg donker geworden. Een layer mask op het vignet biedt uitkomst. Het is in het plaatje lastig te zien, maar ik heb de layer niet simpelweg volledig uitgemaskt, er zit ook grijs tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rfvZ1uiMKgdS7W7ZvpNDRzp9/full.jpg

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gyYWu903iVuChAXL9ca8mtnI/full.jpg

'Before' nog een keer erbij voor het vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mubqr3rDkNhQ62n1LrMxJ0fV/full.jpg

In minder dan vijf minuten editen de aandacht van de kijker verlegd van een oninteressante groene waas naar het daadwerkelijke onderwerp van de foto. Ik doe dit met vrijwel elke foto die mijn PC verlaat. In dit geval was er een probleem dat ermee opgelost wordt, maar zelfs wanneer dat niet zo is helpt een subtiel vignet om je onderwerp nét wat meer uit de plaat te laten springen. In die gevallen trek ik wel meestal de opacity nog wat omlaag zodat het een stuk minder opvalt dat de hoeken donkerder zijn. Natuurlijk is een vergelijkbaar resultaat te halen met local adjustments. Maar dat is, naar mijn mening, een stuk lastiger 'natuurlijk' te krijgen.

Vragen en commentaar zijn natuurlijk van harte welkom, maar ik wil ook jullie kleine trucjes zien :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Dodging en Burning.. Ansel Adams is er groot mee geworden ;)

---

Mijn 'truc' is iets waar waarschijnlijk veel mensen nog nooit bij stilgestaan hadden, voor de Lightroomers onder ons:

Iedereen kent wel de sharpen tool. Als je nog iets verder bent, weet je ook dat je een mask/treshold in kan stellen, zodat je alleen bepaalde contrastrijke delen van je foto verscherpt. Dit heeft als voordeel dat je ruis in grote oppervlaktes niet mee sharpened. Als je de ruis mee gaat sharpenen in grote egale oppervlaktes wordt de ruis prominenter zichtbaar.

Maar; Hoe zie je nu echt wat je wel en niet sharpened?

Hou nu eens de ALT key ingedrukt terwijl je aan de 'Masking' slider schuift. Je beeld verandert naar een zwart/wit/grijs plaatje, en je kunt nu exact zien op welke plaatsen de sharpening wordt toegepast (de lichte/witte delen).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:51

bobcom

Dedicated dabbler

@Wormaap : Mooi initiatief, hoop dat hier veel leerzaams loskomt. Met PS ben ik vrees ik een eeuwigdurende dilettant, maar in Lightroom zit wel een leuke vignettruc die ik nogal eens gebruik. Met het radiaalfilter (shift-M) selecteer ik dan een deel van de foto waar ik wat extra aandacht naar toe willen laten gaan; extra scherpte (clarity of sharpness), wat extra licht (shadows of exposure +), wat meer contrast (knoeien met contrast, highlights etc).

Vaak heeft de rest van de foto dan wat extra's in tegengestelde richting nodig: rechtsklikken op het ankerpunt van het radiaalfilter geeft je de optie om het te dupliceren, en door dan "invert" (omkeren?) te selecteren kun je alles buiten het radiaalfiltergebied een eigen bewerking meegeven, zoals bijvoorbeeld wat minder saturatie, clarity, contrast en sharpness.

Hier een een before-after voorbeeldje:
Sooc
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4812/46862149251_719f222e37_c.jpg
Bewerkt
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4815/39897401053_c66410552c_c.jpg

@Chiron
Die ALT-toets in LR is idd magisch. Ik gebruik hem bijna altijd voor de eerste aanpasingen in het Highlights-shadows-white-en blackspaneel. Als je hem bij het schuiven met de whites ingedrukt houdt, wordt je venster zwart en kan je precies zien wanneer welk kanaal begint te clippen in de highlights. En datzelfde voor de blacks: je venster wordt wit, en het kleurkanaal dat gaat clippenb zie je als kleurvlekken in het wit.

Apropos sharpening: de ALT-toets bij de radius- en detailschuiven doet ook leuke dingen: je krijgt een grijs reliefbeeld waarop je aardig kunt zien waar er halootjes opduiken.

En om onderwerpen een extra scherpte-indruk te geven penseel ik er vaak een masker overheen. In dat masker schuif ik de clarity en sharpnes-schuifjes dan een stuk naar rechts, waardoor contouren geaccentueerd worden.

De nieuwe range-mask truc is daarbij een uitkomst: je kunt naar believen lichtere, donkerdere of bepaalde kleurdelen van de verscherping uitsluiten.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Nog eentje: anders dan velen ben ik toch wel blij met de combideal Photoshop-Lightroom. Want hoewel ik bij de leercurve van Photoshop in no time buiten adem ben, kan ik er toch wel een paar handigheidjes van gebruiken. Bijvoorbeeld een kadertje om een foto heen (handig als je collages of een album maakt) - daar heeft Lightroom eigenlijk niks voor, en het is met PS zo gepiept.

Ik open de in Lightroom bewerkte foto in PS, tik Ctrl-A (alles selecteren), Ctrl-X (knippen), Ctrl-N (nieuw document openen), optie "afmetingen Clipboard". Met Ctrl-V plak ik de foto in het nieuwe document, en via de resize-optie (bovenste symbooltje van de werkbalk) verklein ik het beeld zodat er links en boven wit van de onderliggende basislaag zichtbaar wordt. Met de pijltjestoetsen zet ik de foto midden in het wit, sla de boel op (als JPG) en that's it.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Wormaap
Niet écht een trucje, maar wel iets waar mensen iets aan kunnen hebben.
En het geeft mij een kans om mijn tekenkunsten tentoon te stellen :+

Niemand wil dat zijn/haar foto gestolen wordt, en iedereen wil erkenning voor zijn/haar werk. Een veelgebruikte methode daarvoor is een logo of watermerk ergens in een foto zetten. Als ras-artiesten gaan we natuurlijk niet voor een watermerk dwars door ons onderwerp heen, dat gaat bij voorkeur ergens in een hoekje. Dat het daardoor makkelijker te verwijderen wordt nemen we voor lief, sinds context-aware fill kunnen we de échte fotodief toch niet meer tegenhouden.

Een kleine uitstap naar 'Compositie 101'. Er is veel geschreven over de manier waarop mensen naar een foto kijken. Veel ervan klopt, veel ervan ook niet, en veel ervan bestaat uit lege statements zonder échte inhoud, zoals voorafgaande zin. Waar de meeste mensen het wél over eens zijn, is dat 'het lichtste deel van de foto' en 'delen van de foto met veel contrast' aandacht vragen. En hierin rust dan ook mijn 'trucje'.
Als je namelijk je 255/255/255-witte logo in de donkerste, minst opvallende hoek van je plaat zet, heb je je logo zojuist omgetoverd tot zowel het lichtste als het meest contrastrijke punt van je plaat. Ik had jullie mijn tekenwerk beloofd, dus here we go:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YXM692arl0XMnUBsSW7bZ6Ap/full.jpg
Ik schaam me nergens voor...

De oplossing: een combinatie van een beetje nadenken over de plaatsing en, wellicht, het verlagen van de opacity van het logo. Dit klinkt voordehandliggend, maar ik zie toch meer dan regelmatig platen voorbij komen waar mensen dit doen. Hier op GoT valt het wel mee, moet ik zeggen, maar ik wilde toch even waarschuwen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wormaap schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:53:
[...]

Dat het daardoor makkelijker te verwijderen wordt nemen we voor lief, sinds context-aware fill kunnen we de échte fotodief toch niet meer tegenhouden.
Laat het daarom gewoon helemaal achterwege 99% van de platen met een groot oerlelijk watermerk zijn ook zónder het watermerk niet de moeite om te stelen maar maken het wel prettiger om naar te kijken.

Als mensen echt graag je foto willen stelen dan doen ze dat zoals je zei wel. Die zichtbare watermerken verpesten het vooral voor de mensen die je foto willen aanschouwen.

Just my 2 cents :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Wormaap
Ventieldopje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Laat het daarom gewoon helemaal achterwege 99% van de platen met een groot oerlelijk watermerk zijn ook zónder het watermerk niet de moeite om te stelen maar maken het wel prettiger om naar te kijken.

Als mensen echt graag je foto willen stelen dan doen ze dat zoals je zei wel. Die zichtbare watermerken verpesten het vooral voor de mensen die je foto willen aanschouwen.

Just my 2 cents :)
In het algemeen ben ik het met je eens, en de meeste van mijn foto’s gaan gewoon kaal het internet op. Maar bij concertfoto’s ofzo, dingen die social media op gaan, wil ik nog wel eens een naam/website eropplakken. Niet om te voorkomen dat ze gestolen worden, maar puur als doorverwijzing naar mezelf :)

Maar niet felwit :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 16:22
Zullen we de watermerk discussie niet ook hier beginnen? :P ;)

-----

Mijn tip van de dag geldt voor de mensen die RAW fotograferen.

Zet je camera op 'Zwart/Wit' stand.

Dit zorgt ervoor dat wanneer je achterop je camera kijkt om een foto te beoordelen de foto zwart/wit wordt weergegeven. Maar waarom zou je dit doen?

Doordat de foto zwart/wit wordt weergegeven kan je veel makkelijker zien of iets over- of onderbelicht is, zonder dat je wordt afgeleid door alle kleuren die mogelijk in de foto aanwezig zijn. Ook het totale contrast van de foto is veel beter te beoordelen op deze manier. Heb ik niet teveel highlights t.o.v. schaduwen in de foto?

En omdat je toch in RAW schiet, zijn de foto's nog wel gewoon in kleur zodra je ze op de computer importeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PdeBie schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:32:
Zullen we de watermerk discussie niet ook hier beginnen? :P ;)

-----

Mijn tip van de dag geldt voor de mensen die RAW fotograferen.

Zet je camera op 'Zwart/Wit' stand.

Dit zorgt ervoor dat wanneer je achterop je camera kijkt om een foto te beoordelen de foto zwart/wit wordt weergegeven. Maar waarom zou je dit doen?

Doordat de foto zwart/wit wordt weergegeven kan je veel makkelijker zien of iets over- of onderbelicht is, zonder dat je wordt afgeleid door alle kleuren die mogelijk in de foto aanwezig zijn. Ook het totale contrast van de foto is veel beter te beoordelen op deze manier. Heb ik niet teveel highlights t.o.v. schaduwen in de foto?

En omdat je toch in RAW schiet, zijn de foto's nog wel gewoon in kleur zodra je ze op de computer importeert :)
Zal niet heel accuraat zijn altijd, maar het is wel een handige idd. Ik vind het zelf naadje omdat ik PhotoMechanic gebruik om te cullen en die gebruikt de jpegs. Je kan wel de raws laten renderen maar dan is de lol er snel van af ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@PdeBie Euh, dat is een geinige tip. Die ga ik eens proberen :)

Default blanke hetero

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Het radiale/graduated filter werkt goed om zaken omhoog of omlaag te trekken. Je kan er ook selectief mee verscherpen of blurren. Mijn Tamron 28-75 heeft wel wat onrustige bokeh op groothoek en wijdopen diafragma en daar werkt het goed mee :)

Dit is ook een goede:

https://www.slrlounge.com/fixing-harsh-lighting-lightroom/

De TLDR is: highlights omlaag trekken en in de tone curve de boel weer omhoog trekken. Helpt een hoop bij foto's met hard licht, dus midden op een zomerdag of op een podium.

Wat ik ook met veel bandfotografie doe: voor WB correctie heb je niet overal grijskaarten in beeld. Maar een grijs t-shirt of een stuk gaffatape ergens kan voor een snelle WB correctie zorgen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TNW schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:36:
Wat ik ook met veel bandfotografie doe: voor WB correctie heb je niet overal grijskaarten in beeld. Maar een grijs t-shirt of een stuk gaffatape ergens kan voor een snelle WB correctie zorgen.
Gaffatape ok, maar grijze tshirts komen er in alle "kleurtemperaturen" :^p

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TNW schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:36:
[...]

Ik heb nog nooit iemand gehoord of gezien die bij band foto's (live) een grijskaart gebruikt. Heb je voorbeelden van voor en na?

In mijn ogen is het toch altijd een kwestie van smaak en niet een sport om het zo natuurgetrouw na te bootsen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Het graduated filter in LR is een prima hulpmiddel voor selectieve bewerkingen. Alles wat ik hoef te doen is een graduated filter met 0 verloop helemaal onderin mijn foto te plaatsen. Dan is het hele beeld geselecteerd en kan ik met de selectiefilters voor luminosity en kleur naar hartelust deelselecties maken (rode overlay helpt bij het controleren van de selectie).

Omdat LR het niet erg vindt als je meerdere graduated filters over elkaar toepast kun je op die manier verschillende partijen en kleuren selectief bewerken - een soort primitieve manier van werken met luminosity masks en kleurmaskers in lightroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Nog maar een klein trucje. Ik had zojuist een foto uit de dierentuin, een (naar mijn mening) hartstikke leuk stokstaartje. Maar een stuk onscherpe achtergrond was irritant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wVVns3uF318nbAArBkZEL3bT/full.jpg

Tijd voor allerlei moeilijke bewerkingen en masks! Of... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7HKuXHvS7Krnnx5VSzPuzaPd/full.jpg

Gewoon fijn kleuren. Alt + klik om een kleur uit de achtergrond die wel bevalt te samplen, en dan gewoon met een grote, zachte brush op een nieuwe laag lekker smeren. De truc is om regelmatig andere kleuren te samplen en alles flink over elkaar heen te brushen. Het is de out-of-focus achtergrond, dus het hoeft niet perfect te zijn! Heb je wel eens naar de echte OOF achtergrond gekeken? Dat is ook alleen maar een vlekkerige waas, dus een vlekkerige waas voldoet.

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g3lYcnR1e7aSos5BqvCXDDRr/full.jpg

Een gruwel voor de fotojournalisten, want het is niet de echte achtergrond. Maar de plaat wordt er, naar mijn bescheiden mening, een stuk beter van. En het laat zien dat brush-werk écht niet moeilijk hoeft te zijn!

Note: ik heb er bewust voor gekozen om het ingetekende stuk wat rommelig te maken. Als ik er een groot vlak van had gemaakt zou het meer opvallen. Mensen die er uitgebreid naar kijken zullen wellicht bedenkingen hebben. Maar niemand kijkt daar nu het niet meer afleidt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 16:22
Ebayzo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:55:
@PdeBie Euh, dat is een geinige tip. Die ga ik eens proberen :)
Ik gebruikte het op mijn Nikon altijd, maar moet eerlijk toegeven dat sinds ik Fujifilm shooter ben het minder toepas, omdat ik de JPG's vaak ook gebruik en dus wel de kleuren nodig heb.

Edit: bedenk mij net dat ik ook profile bracketing kan aanzetten. Dan slaat hij meerdere jpg’s op. Ga ik proberen!

[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 02-03-2019 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

De "Dehaze"-slider in Lightroom kan twee kanten op. Naar rechts is hij soms nuttig als de bergen wat teveel in nevelen zijn gehuld. Naar links helpt hij om ongewenste schaduwen en andere ongeregeldheden weg te poetsen.

Hinderlijke slagschaduw van de lens (opklapflitser van X-T10 als master voor twee flitsers, links en rechts)
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7802/46432436005_def7097150_z.jpg

Adjustment brush over de voorgrond, dehaze-slider helemaal naar links
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7815/46432437165_f2151bde19_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Met recht een 'klein trucje'! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bobcom schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:32:
De "Dehaze"-slider in Lightroom kan twee kanten op. Naar rechts is hij soms nuttig als de bergen wat teveel in nevelen zijn gehuld. Naar links helpt hij om ongewenste schaduwen en andere ongeregeldheden weg te poetsen.

Hinderlijke slagschaduw van de lens (opklapflitser van X-T10 als master voor twee flitsers, links en rechts)
[Afbeelding]

Adjustment brush over de voorgrond, dehaze-slider helemaal naar links
[Afbeelding]
In CaptureOne 12 kun je hiervoor een luminosity mask gebruiken samen met een brush. Dan gewoon de white levels laten clippen en het is perfect wit (handig voor webshops).

In Lightroom ongeveer het zelfde alleen heb je dan geen (luminosity) masks en moet je meer brushen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ventieldopje schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:38:
[...]

In CaptureOne 12 kun je hiervoor een luminosity mask gebruiken samen met een brush. Dan gewoon de white levels laten clippen en het is perfect wit (handig voor webshops).

In Lightroom ongeveer het zelfde alleen heb je dan geen (luminosity) masks en moet je meer brushen.
Goh, ja - in LR kan je natuurlijk ook wit met een borstel (of een filter met een range mask) maken door de relevante sliders helemaal naar het end te duwen!
En zwart lukt zo misschien ook wel - toch eens proberen met dierenfoto's ( ;) @Montana)

(Edit)
Kijk aan, een paar kwartiertjes knoeien in LR brengt ons van dit.
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7901/40342653003_99849df425_z.jpg

.. naar dit.
Echt raffinement zal wschl nog wel wat meer vergen, maar toch...
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7836/47349868161_4e18bdeeb2_z.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door bobcom op 11-03-2019 16:31 ]

Pagina: 1