Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden huidige (game) pc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Op dit moment bestaat mijn systeem uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 186,67€ 186,67
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE€ 222,05€ 222,05
1EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Node 804€ 94,50€ 94,50
1Asus Designo Curve MX34VQ Zilver, Zwart€ 680,50€ 680,50
1Corsair Hydro H80i€ 106,90€ 106,90
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 53,85
1Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout)€ 175,-€ 175,-
1Logitech MX518€ 145,-€ 145,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 122,50€ 122,50
1Corsair AX860i€ 159,50€ 159,50
1Samsung 960 Evo 500GB€ 118,79€ 118,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.065,26

Een best aardig beestje maar onderhand ook wel verouderd. De H80i maakt onderhand aardig wat lawaai en de GPU maakt onder load sowieso erg veel lawaai. Ik heb lang gewacht op een nieuw volwaardig mATX moederbord en met de komst van de pricewatch: Asus ROG Maximus XI Gene lijkt die droom eindelijk vervuld.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen, ben geen fan van overclocken (tenzij mijn hardware aanzienlijk verouderd is) en ben ook geen content creator. Dus het onderstaande lijstje zal voor een heleboel mensen totale waanzin zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 544,-€ 544,-
1Asus ROG Maximus XI Gene€ 345,25€ 345,25
1NZXT Kraken G12 Wit€ 26,-€ 26,-
2NZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 139,90€ 279,80
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.350,55

Dit wordt gecombineerd met:

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Node 804€ 94,50€ 94,50
1Asus Designo Curve MX34VQ Zilver, Zwart€ 680,50€ 680,50
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 53,85
1Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout)€ 175,-€ 175,-
1Logitech MX518€ 145,-€ 145,-
1Corsair AX860i€ 159,50€ 159,50
1Samsung 960 Evo 500GB€ 118,79€ 118,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.946,47

Het probleem is een beetje dat AMD op dit moment geen high-end mATX moederborden heeft. Dus ik word in het Intel kamp geduwd. In mijn Node804 (wat ik nog steeds een fantastische case vind die ik niet wil vervangen) wil ik de twee pricewatch: NZXT Kraken X52 (met AM4 support) AIO koelers gebruiken om de CPU en GPU (via de Kraken G12) te koelen, de reden dat ik voor deze AIO's heb gekozen is omdat deze tubes langer zouden (moeten) zijn dan anderen. De bedoeling is dat de radiatoren in het achterste verdeelvlak komen zodat de voorkant clean blijft. Ik weet nog niet of dit qua tube lengte gaat passen. Keuze voor geheugen lijkt mij duidelijk. Ik heb 2 ram slots en het mag wel fancy zijn.

Hoofddoel is dus om te kunnen gamen zonder PC te horen blazen. Side-doel is een leuke case zonder al teveel gekke dingen (alhoewel dat misschien ook wel eens leuk is).

Wat ik van Tweakers wil... ik vermoed dat mijn CPU keuze niet de beste is, maar ik heb al zo lang de ontwikkelingen niet gevolgd dat ik niet zo goed weet met welke intel CPU ik de komende ~3-4 jaar weer vooruit kan. Het andere wat ik wil zijn suggesties, denk je dat een ander moederbord ook interessant voor mij is? Oh ja, de vraag is natuurlijk ook hoe compatible al deze verschillende RGB elementen zijn met elkaar.

Zoals je aan het budget ziet is de prijs niet heel belangrijk. Mag iets meer zijn, mag iets minder zijn. Ik heb overigens (nog) geen interesse om over te stappen naar een 2080TI. Die prijs/performance ratio vergeleken met de 1080TI is zelfs mij te gek.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Alle reacties

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik wil een i5 uit de 7e generatie zeker niet verouderd noemen, Ik zou nog even wachten met upgraden zolang je geen GPU-upgrade doet.
een High-end moederbord als zo'n Gene durf ik wel geldverspilling te noemen aangezien je niet gaat overklokken, en de overige functies ook wel op lagere moederborden zitten.
pricewatch: Asus TUF B450M-Pro Gaming kan prima overweg met een 2700X

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje qua cpu aanschaf; het gaat tussen de i7 9700k en de 9900k. De hamvraag is of de (relatief kleine) meerprijs het waard is als je het systeem voornamelijk voor gaming gaat gebruiken.

Qua moederbord zou je misschien iets minder high-end kunnen gaan en kijken naar de pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro, deze lijkt in reviews het zeer goed i.c.m. de i9 9900k en overclocken, dus stock helemaal prima ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Junia op 23-01-2019 11:33 ]

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Er staan genoeg benchmarks online die laten zien dat een 9700K vaak betere resultaten geeft in gaming...

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
trixie24 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:45:
Er staan genoeg benchmarks online die laten zien dat een 9700K vaak betere resultaten geeft in gaming...
De meeste reviews laten zien dat de 9700k in uitzonderlijke gevallen een procent tot 2 beter presteert in bepaalde games en in veel gevallen presteert de 9900k alsnog beter. Zonder glazen bol kunnen we niet zien of de extra HT van de 9900k binnen nu en de volgende upgrade window voordeel gaan geven. Veel games gebruiken het nog maar beperkt, echter lijkt het de laatste tijd wel een stuk harder te gaan.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zoals je zelf min of meer al aangeeft is je CPU keuze eigenlijk niet te verantwoorden op basis van je toepassing. Dat maakt het altijd wat lastig advies te geven: niemand kan je verbieden die keuze te maken, maar het biedt niet de beste prijs/performance.

Wat betreft geluid vraag ik mij af wat er zoveel geluid maakt en waarom. Het komt op mij een beetje over alsof de videokaart zijn warmte niet kwijt kan of de waterkoeling een probleem heeft. Op zich logisch dat je op zoek gaat naar een oplossing, maar mogelijk zijn er goedkopere aanpassigen die de situatie ook al aanmerkelijk verbeteren.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Tribits schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:23:
Wat betreft geluid vraag ik mij af wat er zoveel geluid maakt en waarom. Het komt op mij een beetje over alsof de videokaart zijn warmte niet kwijt kan of de waterkoeling een probleem heeft. Op zich logisch dat je op zoek gaat naar een oplossing, maar mogelijk zijn er goedkopere aanpassingen die de situatie ook al aanmerkelijk verbeteren.
De pomp in de H80i is aan zijn eind verwacht ik. Komt een ratelend geluid uit wanneer de temperatuur omhoog gaat en als de temperatuur omlaag gaat blijft het ratelende geluid doorgaan. De GPU draait op luchtkoeling en daar komt het lawaai vandaan.
NLBUURMAN schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:19:
Ik wil een i5 uit de 7e generatie zeker niet verouderd noemen, Ik zou nog even wachten met upgraden zolang je geen GPU-upgrade doet.
een High-end moederbord als zo'n Gene durf ik wel geldverspilling te noemen aangezien je niet gaat overklokken, en de overige functies ook wel op lagere moederborden zitten.
pricewatch: Asus TUF B450M-Pro Gaming kan prima overweg met een 2700X
Waarom wachten met upgraden tot ik een nieuwe GPU koop? Ik verwacht dat ik nog wel een poosje door kan met een (watergekoelde) 1080TI, ben niet echt onder de indruk van de price/performance van de huidige nieuwe generatie, maar ik word wel gek van het lawaai. Vandaar dat ik nieuwe AIO oplossing wil toevoegen. En als ik dan toch bezig ben wil ik de rest van mijn systeem onder handen nemen.

Ik ben het met je eens dat het moederbord van keuze van moederbord geldverspilling is voor wat ik er mee doe, maar ik ben groot fan van de Gene reeks en ook van Asus als bedrijf. Als er een Gene voor AMD zou zijn zou ik daar 100% voor gaan. Ik begrijp dat je nu denkt "waarom post ik, MrVegeta heeft zijn beslissing al gemaakt." Maar ik waardeer alle input.
Junia schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:26:
Qua moederbord zou je misschien iets minder high-end kunnen gaan en kijken naar de pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro, deze lijkt in reviews het zeer goed i.c.m. de i9 9900k en overclocken, dus stock helemaal prima ;)
Ik ben nogal gehecht aan mijn mATX form factor. Dat limiteert het moederbord keuze al flink!

categorie: Moederborden

[ Voor 78% gewijzigd door MrVegeta op 23-01-2019 13:00 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Junia schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:13:
[...]

De meeste reviews laten zien dat de 9700k in uitzonderlijke gevallen een procent tot 2 beter presteert in bepaalde games en in veel gevallen presteert de 9900k alsnog beter. Zonder glazen bol kunnen we niet zien of de extra HT van de 9900k binnen nu en de volgende upgrade window voordeel gaan geven. Veel games gebruiken het nog maar beperkt, echter lijkt het de laatste tijd wel een stuk harder te gaan.
Als je nu het geld hebt om voor een 9900k te gaan ipv een 9700k, daarmee zal je op de lange termijn een betere propositie hebben. Het verschil tussen beide CPU's is zo'n EUR 124

Het verschil is ook dusdanig klein dat een toekomstige upgrade naar een 9900k ook geen optie zou kunnen zijn (dit is anders met het HEDT platform, maar zoals Linus Techtips vorige maand al aangaf – dat platform is zijn inziens eindig).

Op de langere termijn zal de aankoop van de 9900K mijn inziens een betere keuze zijn, ondanks de hogere aanschaf prijs - mits je voor Intel wil gaan, AMD heeft over het algemeen een betere propositie (goedkoper, en toekomstige upgrades mogelijk). :9

[ Voor 6% gewijzigd door Vidra op 23-01-2019 17:23 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

MrVegeta schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:50:
[...]

De GPU draait op luchtkoeling en daar komt het lawaai vandaan.
Luchtkoeling betekent nog niet automatisch lawaai. Als ik de review van de EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 op Tom's hardware bekijk dan zou het geluidsniveau bescheiden moeten zijn, zeker niet in de categorie lawaai. Daarnaast licht de betreffende review ook het belang van de positie in en koeling van de behuizing toe:
When you install the GeForce GTX 1080 Ti FTW3 Gaming in a closed case, the more room you can leave between the card and chassis, the quieter those fans will be. Furthermore, try directing ambient airflow from the bottom of the case, below the card. This yields better results than unguided air coming from the front.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Tribits schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:19:
[...]

Luchtkoeling betekent nog niet automatisch lawaai. Als ik de review van de EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 op Tom's hardware bekijk dan zou het geluidsniveau bescheiden moeten zijn, zeker niet in de categorie lawaai. Daarnaast licht de betreffende review ook het belang van de positie in en koeling van de behuizing toe:
De node is een kleine kast met weinig ruimte voor airflow. Wellicht is dat het/een probleem. Heb zojuist wel de knoop doorgehakt en het "setje" besteld. Morgen maar even knutselen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrVegeta schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:43:
[...]

De node is een kleine kast met weinig ruimte voor airflow. Wellicht is dat het/een probleem. Heb zojuist wel de knoop doorgehakt en het "setje" besteld. Morgen maar even knutselen.
Jammer, Heb je al Ryzen 2700X overwogen of ben je vast aan Intel ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 08:35
Da's veel geld voor een moederbord dat 0 meerwaarde in gamen bied. Dat zijn toch 200 euros die je ook in iets anders kan steken.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:29:
[...]

Jammer, Heb je al Ryzen 2700X overwogen of ben je vast aan Intel ?
Ik heb het wel overwogen, maar het hele punt is dat ik van high end moederbordjes houd. En dan vooral in de mATX form factor. Die zijn er niet voor AMD.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrVegeta schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:55:
[...]

Ik heb het wel overwogen, maar het hele punt is dat ik van high end moederbordjes houd. En dan vooral in de mATX form factor. Die zijn er niet voor AMD.
Hoeft niet high-end te zijn als je niet een 2700X gaat overclocken, en in je kastje kan ook een M-ITX. daar zijn een aantal van. oa ROG pricewatch: Asus ROG Strix X470-I Gaming

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 25-01-2019 09:27 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1