Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

Over een paar maand vertrek ik voor 3 weken naar de westkust van Amerika. Een beetje de 'gebruikelijke' route met San Francisco, LA, Vegas en een flink aantal parken. Deze reis moet natuurlijk gedocumenteerd worden met foto's en foto's met de telefoon zijn meestal toch minder mooi dan die met de camera. Dus ben ik aan het uitzoeken welke camera ik mee moet nemen en of ik nog een lens moet kopen of dat we het redden met de huidige. Laat ik voorop stellen een complete noob te zijn op dit gebied en dat al mijn kennis van meelurken is :).

Camera
We hebben hier 2 camera's liggen; de Nikon D80 (pricewatch: Nikon D80)
en de D3100 (pricewatch: Nikon D3100 Zwart) . Als ik ze vergelijk met elkaar (https://tweakers.net/pricewatch/compare/142461;263087/) valt me op dat de D80 weinig informatie toont en dat de D80 al van 2006 is (hoewel de D3100 met 2010 ook niet al te jong genoemd kan worden). Op basis van mijn kennis zou ik zeggen dat de D3100 de verstandigste keuze is om mee te nemen. Agreed? Of zie ik iets over het hoofd waardoor de D80 toch een betere keuze is?

Lenzen
Het volgende punt is de lens of de lezen. We hebben op dit moment 3 lenzen thuis liggen (welke merken / types weet ik zo niet eerlijk gezegd), dit zijn: 1x 18-70, 1x 35-70 en 1x 18-55. Met mijn kennis zou ik zeggen dat de lenzen wellicht wat karig zijn en teveel bij elkaar liggen. Dat ik de 18-70 mee moet nemen en dat ik nog een andere lens moet bijkopen, bijvoorbeeld 70-200 of 70-300. Zijn jullie het daar mee eens?

De D3100 kwam standaard met de 18-55 lens en volgens mij is dat pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II . Op basis daarvan zou de lens een Nikon-F mount moeten hebben, optische stabilisatie en een automatische focus (motor in lens). Klopt dit ook nog?

Als ik dit in de PW invul (categorie: Cameralenzen) schrik ik toch wel even qua prijzen :'( . Dus ik hoop het eigenlijk fout te hebben en op goedkopere uit te komen O-) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 07:19
Met een combinatie van 18-55 en 55-200 of 18-70 & 70-300 kan je prima allround overdag foto's maken, kwa brandpuntsafstand en heb je iig niet veel meer nodig.

Wat ik eigenlijk zou doen in jouw geval, alvorens je nieuw spul koopt, hetgeen je hebt eerst maar eens te gebruiken. Ik maak uit je post namelijk op dat je apparatuur stof ligt te happen. Maak een stedentrip oid. Bevalt het, of kom je dan nog iets te kort? Aan de andere kant is €250,- á €300,- voor een nuttige uitbreiding van je lenzen collectie ook weer niet zo veel in vergelijking met pro apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordat je extra lenzen gaat kopen bedenk dan of je er ook mee wilt gaan sjouwen en de moeite wil nemen om je lens te verwisselen. Zeker op een vakantie blijft anders die andere lens in de tas zitten, of nog erger de hele tas in de auto. Afhankelijk van je telefoon zou je ook nog bewust alleen een tele lens op je camera kunnen zetten. Kijk even goed naar de specs van je lenzen want de een heeft VR ander niet maar die ander is misschien kwalitatief beter etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Of voor de prijs van een nieuwe lens een goede compactcamera kopen met een goed zoom bereik. Beter dan je telefoon maar minder sjouwen dan een losse lenzen combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
analogworm schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 01:08:
Met een combinatie van 18-55 en 55-200 of 18-70 & 70-300 kan je prima allround overdag foto's maken, kwa brandpuntsafstand en heb je iig niet veel meer nodig.

Wat ik eigenlijk zou doen in jouw geval, alvorens je nieuw spul koopt, hetgeen je hebt eerst maar eens te gebruiken. Ik maak uit je post namelijk op dat je apparatuur stof ligt te happen. Maak een stedentrip oid. Bevalt het, of kom je dan nog iets te kort? Aan de andere kant is €250,- á €300,- voor een nuttige uitbreiding van je lenzen collectie ook weer niet zo veel in vergelijking met pro apparatuur.
Ik ben geen (hobby) fotograaf en dat zal ik ook niet worden vrees ik. Toch gebruik ik de camera's zo nu en dan zeker en er gaat ook altijd minimaal 1 mee op vakantie. Dus echt stof happen doen ze niet, veel en vaak gebruiken doe ik ook niet. Tijdens de momenten dat ik ze wel gebruik mis ik soms net dat beetje extra wat ik met een andere lens erbij wel hoop te krijgen.
Frogmen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:07:
Voordat je extra lenzen gaat kopen bedenk dan of je er ook mee wilt gaan sjouwen en de moeite wil nemen om je lens te verwisselen. Zeker op een vakantie blijft anders die andere lens in de tas zitten, of nog erger de hele tas in de auto. Afhankelijk van je telefoon zou je ook nog bewust alleen een tele lens op je camera kunnen zetten. Kijk even goed naar de specs van je lenzen want de een heeft VR ander niet maar die ander is misschien kwalitatief beter etc.
De telefoon is sowieso uitgesloten. De camera maakt naar mijn mening zoveel betere foto's, en dat is dan alleen op basis van mijn lekenogen :) . Qua gewicht, wisselen e.d. is wel een goede om mee te nemen, dankjewel. Maar zoals @analogworm al aangaf moeten 2 lenzen (18-70 + 70-300 of 18-55 + 55-200) naar mijn idee te doen zijn. Ik wil ze sowieso niet allemaal meenemen.
ilfamo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:05:
Of voor de prijs van een nieuwe lens een goede compactcamera kopen met een goed zoom bereik. Beter dan je telefoon maar minder sjouwen dan een losse lenzen combinatie.
Is dat niet een beetje zonde van de camera's die ik nu toch al heb liggen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Detmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:36:
Hangt er een beetje vanaf. Als je toch geld gaat uitgeven is het een overweging qua gebruiksgemak. Ik merkte het afgelopen zomer dat ik met mijn losse lenzen uiteindelijk toch beperkter was dan mijn zoon met een goede compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 07:19
Detmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Ik ben geen (hobby) fotograaf en dat zal ik ook niet worden vrees ik. Toch gebruik ik de camera's zo nu en dan zeker en er gaat ook altijd minimaal 1 mee op vakantie. Dus echt stof happen doen ze niet, veel en vaak gebruiken doe ik ook niet. Tijdens de momenten dat ik ze wel gebruik mis ik soms net dat beetje extra wat ik met een andere lens erbij wel hoop te krijgen.
Ok, dan had ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Prima, een tele-lens er bij is mijn inziens ideaal.
[...]

De telefoon is sowieso uitgesloten. De camera maakt naar mijn mening zoveel betere foto's, en dat is dan alleen op basis van mijn lekenogen :) . Qua gewicht, wisselen e.d. is wel een goede om mee te nemen, dankjewel. Maar zoals @analogworm al aangaf moeten 2 lenzen (18-70 + 70-300 of 18-55 + 55-200) naar mijn idee te doen zijn. Ik wil ze sowieso niet allemaal meenemen.

[...]

Ik zag ook zoomlenzen met dat bereik voor €150,- zonder stabilisatie. Zelf heb ik stabilisatie op mijn 85 en 70-200. Maar zit toch altijd op sluitertijden waar het redelijk overbodig is (1/200ste+). Dit omdat mijn onderwerpen (mensen bij evenementen) toch te veel bewegen. Ik weet niet wat je wil fotograferen, maar als bij jouw gebruik stabilisatie overbodig is, kan je nog wat besparen.
Alhoewel, bedenk ik mij nu. Met een APS-C sensor en een 300mm is stabilisatie eigenlijk geen overbodige luxe. Een trillende zoeker is ook niet alles zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Als ik zo kijk wat je hebt, dan zou ik de D3100 meenemen, de D80 met de 18-70, 18-55 en 35-70 op marktplaats verpatsen. Daar ga je toch niks mee doen.

Daarna zou ik de pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR kopen. Genoeg bereik, goede lens, niks wisselen met lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 00:18
Ik ga over een paar maanden ook die kant op, gezien de vorige ervaring met grootse uitzichten en veel wild gaat er een 24-105 en een 70-400 mee (wat op aps-c hrt bereik van 16 a 280 dekt). Het advies van PageFault is zeker de moeite waard, je zal vrij snel wisselen en dan is een grote zoom wel wat waard

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephilippa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 12:48
01001000 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 03:12:
Ik ga over een paar maanden ook die kant op, gezien de vorige ervaring met grootse uitzichten en veel wild gaat er een 24-105 en een 70-400 mee (wat op aps-c hrt bereik van 16 a 280 dekt). Het advies van PageFault is zeker de moeite waard, je zal vrij snel wisselen en dan is een grote zoom wel wat waard
Je bedoeld dat je een apsc camera hebt? Je 24-105 Word dan juist langer. In plaats van korter. Dat wordt dan een 38-168. Of ik begrijp je verkeerd.

Denk dat de 18-300 tip voor TS geen verkeerd idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 00:18
Ik heb een ff camera (a7r iii), maar daarnaast ook de nex-7, ik probeerde de handige range even terug te rekenen naar de posters camera

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephilippa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 12:48
check dan snap ik m :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
analogworm schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:13:
[...]

Ok, dan had ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Prima, een tele-lens er bij is mijn inziens ideaal.

[...]

Ik zag ook zoomlenzen met dat bereik voor €150,- zonder stabilisatie. Zelf heb ik stabilisatie op mijn 85 en 70-200. Maar zit toch altijd op sluitertijden waar het redelijk overbodig is (1/200ste+). Dit omdat mijn onderwerpen (mensen bij evenementen) toch te veel bewegen. Ik weet niet wat je wil fotograferen, maar als bij jouw gebruik stabilisatie overbodig is, kan je nog wat besparen.
Alhoewel, bedenk ik mij nu. Met een APS-C sensor en een 300mm is stabilisatie eigenlijk geen overbodige luxe. Een trillende zoeker is ook niet alles zeg maar.
Ik doe geen gekke dingen met camera's :) . Het moet gewoon werken. Dus ik heb dan toch het idee dat met stabilisatie beter zou zijn.
PageFault schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:30:
Als ik zo kijk wat je hebt, dan zou ik de D3100 meenemen, de D80 met de 18-70, 18-55 en 35-70 op marktplaats verpatsen. Daar ga je toch niks mee doen.

Daarna zou ik de pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR kopen. Genoeg bereik, goede lens, niks wisselen met lenzen.
Helaas is de D80 niet van mij en heb ik daar dus ook geen zeggenschap over. Technisch gezien is de D3100 zelfs ook niet van mij O-) . Hoewel de lens prachtig is, is deze toch ook ruim boven budget. Zelfs al zou ik alles op de D3100 body na verkopen :| .

Als ik de PW erbij pak (categorie: Cameralenzen) komen er maar 2 lenzen uit die geschikt zijn, tot 300mm gaan en om en nabij de €300,- zitten: pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) en pricewatch: Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR. Ik heb dan zelf het idee (gebaseerd op de reviews) dat de Tamron dan toch een betere keuze zou zijn?

Of, als ik 2e hands ga kijken zie ik bijvoorbeeld ook pricewatch: Tamron SP SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Nikon voorbij komen. Kost maar 1/3 van de Tamron.

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 26-01-2019 00:39 ]

Pagina: 1