Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GoodWe 60 kW 4x4 strings parallel? stringzekering nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Ik ben bezig met een SDE+ oost-west project waarbij enkele 60 kW GoodWe's worden toegepast. Ik ga zeker contact opnemen met de importeur maar jullie inbreng stel ik ook op prijs.

http://www.goodwe.com/Pub...roducts/MTSeries_read.pdf
Het leuke van deze omvormer is dat die bij hogere netspanning ook een hoger vermogen heeft, namelijk 69 kW bij 240 Volt AC. Tussen 230 en 240V AC blijft de max stroom constant op 96A. Dat is handig vanwege de ietwat beperkte netaansluiting.

Per mppt:
Max. Input Current: 30 A
Max. Short Current: 38 A

Omvormer:
Goodwe60kW
Panelen:
https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/38171

De STC waardes van de Sharp panelen zijn:
Maximum Power (Pmax): 275 Wp
Voltage at Maximum Power (Vmpp): 31.4 V
Current at Maximum Power (Impp): 8.76 A
Open Circuit Voltage (Voc): 38.5 V
Short Circuit Current (Isc): 9.38 A

En de Maximum Reverse Current: 15 A

In bovenstaand plaatje lees ik af dat elke input apart afgezekerd is, hoe kan ik er achter komen op welke waarde dat is? Gaat 2 strings parallel op 1 input goed? (langdurig 15 A op een input op een mooie dag)

Betekend dit dat ik geen stringzekeringen nodig heb in geval ik 2 strings parallel op 1 input zet?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
@busscherski
Dat klinkt als een serieus project! :)
Twee strings parallel kan wel zonder zekeringen, maar wanneer de omvormer er al op voorbereid is zou ik ze wel gebruiken. De panelen mogen met maximaal 15A gezekerd worden, dan zou ik 12A of 15A zekeringen gebruiken.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• busscherski
@Skipper-93

Ja de interne zekeringen gebruik je vanzelf.
4 mpp trackers met ieder 3 inputs.
Dus in totaal 12 ingebouwde zekeringen.

Met 4 strings per mppt is er dus per mppt 1 input met 2 strings. Dus geen extra stringzekeringen nodig?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Skipper-93
@busscherski Ik haalde input en MPPT in je verhaal door elkaar. Je wil dus vier strings parallel op één MPPT, dan blijft er dus steeds één input over waar twee strings aan mogen.

Dan moet in de omvormer een zekering geplaatst worden die de stroom van beide strings aan kan (MC4 connectoren mogen maximaal 20A hebben) en de strings moeten in een aparte stringbox afgezekerd worden op 12A of 15A.

Ik ken het legplan natuurlijk niet, maar kom je met een omvormer met 6 MPPT's toevallig beter uit?

[ Voor 12% gewijzigd door Skipper-93 op 23-01-2019 21:55 ]

• busscherski
@Skipper-93

Ik snap het bijna.

Deze omvormers zijn al besteld. Er is geen schaduw, en qua mppt vermogen gaat het goed.
Iedere omvormer krijgt 16 strings terwijl er 12 inputs zijn.
Per omvormer moeten dus 8 strings op 4 inputs.
Dus 2 parallel op 1 input.

https://www.sma-benelux.c...gen-volgens-nen-1010.html

Volgens deze link kan 2 parallel wel. Hoe zit het precies?

De omvormer heeft zelf overigens niet zowel op de + als de - van ieder input zekeringen, alleen op de plus of min. Sommige stringbox verkopers geven aan dat zowel de + als de - apart afgezekerd moet worden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Stringbox met 2 strings erop parallel, 4x12A zekering plaatsen, 2x + 2x -. Input op de omvormer in de omvormer zekeren met 20A. Dan zit je goed toch?
De input gaat wel flink op zijn lazer krijgen met ruim 17A, 15A langdurig dus goed krimpen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Skipper-93
@busscherski In die link gaat het over twee strings op één MPPT. In jouw situatie komen er vier op één MPPT.
De zekeringen hoeven hoeven alleen aan de plus kant.

• busscherski
@Skipper-93

Ja 4 per mppt maar 2 per input. En de inputs zijn gezekerd.

• busscherski
Nog even een terugkoppeling:

Het verhaal met diodes en stringzekeringen hebben we nagevraagd bij de leverancier. Ze geven aan dat twee strings parallel binnen de marges van de reverse current valt, en dat ze zelf pas vanaf 3 strings parallel zekeringen (of diode’s) plaatsen. Wat ik o.a. bij SMA heb gelezen sluit hierop aan.

Ook al kosten stringzekeringen en diodes weinig. Het voegt, volgens de leverancier, ook weinig toe. En het zijn weer extra onderdelen die eventueel kunnen falen.
We willen vertrouwen op logging per mmpt of string.

• busscherski
Inmiddels zijn de eerste 1080 zonnepanelen halverwege de dag aangezet. Meteen op de eerste dag 1500 kWh binnen gehaald.

Merkwaardig is dat het AC voltage per fase flink uiteen loopt. 230-240-250 V. Vooralsnog geen last van gehad.

• Jim423
Ik neem aan dat je geen trafo puur voor teruglevering hebt staan? Dat zal dan te maken hebben met de verbruikers/afnemers op dezelfde trafo en met name hetzelfde veld. (of in een heel klein aantal gevallen een slechte kabelmof).

Die halve dag is al meer dan ik in 2 jaar opwek :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
@Jim423 Nee alleen een enkele eigen kabel. 3x250A.
Het is op een industrieterrein, daar verwacht ik niet zoveel onbalans tussen de fasen. Hopelijk wordt het niet slechter in het weekend.

• Jim423
Waarom niet? Grote verbruikers, lange kabellengtes. Dat wil wel.
In het weekend is alles dicht neem ik aan? Dan zou ik verwachten dat het juist verbeterd. Al zou je dan mogelijk weer tegen het plafond aanlopen qua spanning (258Vac) omdat er amper afname is.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben wel benieuwd naar weekend stats, leuk om te zien dat er hier gebruikers zijn met een serieus park.

Als je iets meer over je park kan vertellen, graag!

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• busscherski
@Jim423

Verschil tussen de fasen is op zich niet erg nee.
Maar de omvormers kunnen volgens de specs naar 69 kW bij 415 V tussen de fasen, dat is 240 V tov de nul.

Bij voorkeur ligt het AC voltage bij vollast dus tussen 240 en 253 V.

Hoe hoger het voltage hoe meer vermogen je over de zekeringen (in het trafo huisje) kunt duwen :)

Qua weekend verbruik zit er een supermarkt en misschien verbruikt een metaalbewerkingsbedrijf nog wat in het weekend.

@Erasmo Ik ben ook benieuwd naar de weekend voltages. Hopelijk niet te hoog.
Totaal wordt 1320 panelen, op een dak. Een serieus park heeft denk ik een eigen trafo :)

edit:
Het is trouwens niet van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 18-04-2019 22:47 ]

• Jim423
Je zit nu al redelijk aan de max. hoor. Hoger dan 175kVA willen ze (iig Liander) liever op een klantgebonden (persoonlijke) 10kV trafo hebben. Omdat de kabel anders te dik moet worden (of je moet het geluk hebben dat het trafohuis voor je pand staat) en je bij een doorsnee wijktrafo bijna de helft van de capaciteit op kan snoepen. Gezien er toch nog wel wat afgaande velden achter zitten is dat niet wenselijk. Ons hok kon volgens mij niet hoger krijgen dan 3x160A vorig jaar.

[ Voor 196% gewijzigd door Jim423 op 18-04-2019 23:46 ]

• busscherski
@Jim423

Het transformator huisje is gelukkig niet ver, ik schat 200 meter. Maar 2 kabels van ieder 3x250A was inderdaad niet mogelijk of wou Enexis gewoon niet.

Maar het dak was toch al vol (als je nog tussen de oost west dakjes door wilt kunnen lopen tenminste)

Pagina: 1