Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• remcoenden
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 05-03 12:41
Beste Tweakers,

De plaatselijke korfbalvereniging wil meedoen aan de modernisatie. Dit willen ze graag doen door een live stream aan te bieden aan iedereen die daar behoefde aan heeft via YouTube. Ik heb de vraag gekregen om ze te helpen bij het uitzoeken van een geschikte PC voor dit doel. Het is echter geen doorsnee PC, door een aantal specifieke eisen.

Ik zal eerst een beeld schetsen van de situatie waar we dadelijk te maken mee krijgen.
Tijdens wedstrijden van de selectie teams moet een live verslag worden gedaan op een steaming site, bijvoorbeeld YouTube. Hierbij wordt gedacht aan beelden zoals die ook te zien zijn tijdens Eredivisie wedstrijden, dus met één camera ter hoogte van de middenlijn, met daarnaast nog één of misschien twee camera's die langs de zijlijn dicht bij het veld staan. De camera's worden via HDMI kabels naar een centrale plaats gebracht, waarschijnlijk naar iets in de richting van een flightcase. In deze koffer zit een PC, waar een capture kaart inzit, die vervolgens de verschillende camera inputs verwerkt. Verder zitten aan deze PC minimaal twee monitoren gekoppeld, die nodig zijn om de steam te monitoren. Audio wordt via een mengpaneel, aangesloten via USB, toegevoegd aan de steam.

De PC zit dus in een koffer, waar de luchtstroming minder dan optimaal is. Het is geen mogelijkheid om de PC tijdens het gebruik uit de koffer te halen, dus er moet echt gewerkt worden in de bijna afgesloten ruimte.
Hij zal waarschijnlijk eens in de week voor maximaal vier uur achtereen gebruikte worden. Het is onwaarschijnlijk dat de PC ook vier uur lang staat te streamen, dus hij zal niet constant onder volledige load worden.

Op dit moment is er geen duidelijk budget. Uiteindelijk moet het allemaal sponsor werk worden, maar voordat we een sponsor kunnen benaderen moet er een indicatie zijn wat het systeem gaat kosten. Ik heb nu een schatting gemaakt dat het systeem, inclusief capture kaart, rondt de €2000,- gaat kosten. Meer of minder is ook goed mogelijk.

Er is een wens om te werken met een stream programma vMix.
Daarnaast hebben we een advies gekregen om de YUAN SC542N4 HDMI te gebruiken als capture kaart. Een andere vereniging heeft goede ervaringen met deze kaart, dus daar bouwen wij op verder. Voor de rest hebben we nog helemaal niks in ons bezit, dus wat dat betreft zijn we vrij om te doen wat het beste is voor onze situatie.

Ik heb zelf al een lijst gemaakt met alle producten die ik nodig denk te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 344,50€ 344,50
1MSI MPG Z390M Gaming Edge AC€ 170,-€ 170,-
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 233,55€ 233,55
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 33,20€ 33,20
2BenQ GW2780 Zwart€ 166,90€ 333,80
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,90€ 22,90
1Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 26,-
1Microsoft Designer Bluetooth Desktop (Qwerty US)€ 82,-€ 82,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 122,50€ 122,50
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 87,90€ 87,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.524,85

Hierbij heb ik nog wel enkele twijfelingen.
De capture kaart die we willen gaan gebruiken maakt gebruik van PCIe x4. Op het moederbord zit geen specifieke aansluiting voor de x4 bus, maar ik meen te herinneren dat ik deze zonder problemen zou kunnen aansluiten op een x16 bus. Kan iemand dit verifiëren?
Zoals eerder besproken moet de PC uiteindelijk werken in een bijna geheel afgesloten ruimte. Om deze reden heb ik al een extra ventilator toegevoegd, maar is het misschien aan te raden om ook de derde beschikbare plek in de case te gebruiken voor een ventilator?

Doordat de PC in een koffer komt te liggen is het niet nodig dat het een schoonheid wordt om naar te kijken. Hij moet zijn werk betrouwbaar doen, en meer niet. Het zal fijn zijn als hij niet te veel herrie maakt, maar als dit wel het geval is geeft dat geen problemen. Hij zal vooral gebruikt worden tijdens wedstrijden, op momenten dat er vaak veel gejuich te horen is van het publiek.

Ik ben zelf geen held als het aankomt op overklokken. Daarom heb ik ook niet gekozen voor een overklokbare CPU. Ik ben er van op de hoogte dat het moederbord wel de mogelijkheid geeft om de CPU te overklokken, ook al ga ik dit niet gebruiken. Het is namelijk belangrijk dat het moederbord een goede WiFi verbinding heeft, samen met een Bluetooth verbinding.

Ik hoop dat ik jullie een goed beeld heb kunnen geven over de situatie waar deze PC voor wordt gemaakt.
Het zal geen alledaagse PC worden, maar toch zou ik graag willen horen hoe jullie over deze configuratie denken. Er staat nog niks vast, dus er is ruimte voor verbetering waar nodig. Zouden jullie dit probleem anders aanpakken, of zouden jullie enkele componenten anders kiezen? Ik hoor het heel erg graag, want ik heb zelf nog maar weinig ervaring met het samenstellen van computers voor dit doel.

Mochten er dingen onduidelijk zijn in deze post, of als ik iets niet helemaal volgens de regels heb gedaan spijt me dat. Ik hoop dat jullie me daarop zouden kunnen wijzen, dan zal ik er alles aan doen om het te corrigeren.

Met vriendelijke groet,

Remco

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Waar is die RX 580 voor nodig? De igpu is prima in staat beeld te geven op twee 1080p monitoren.

Het moederbord is veel te duur. pricewatch: MSI B360M Mortar sluit je 3 monitoren op aan.

Koeling heb je hoe dan ook nodig. Desnoods haal je er een zijpaneel af. Je kunt het systeem niet in een afgesloten koffer laten zitten. Ook de voeding heeft koeling nodig. De behuizing zou ik sowieso naar een pricewatch: Fractal Design Focus G Mini doen. Veel beter koeling, komt al met 2 fans en is goedkoper dan een Core 1000 met extra fan.

Voor 4 uur in de week is de desktopset ook flink aan de prijs. pricewatch: Logitech MK270 (Qwerty US) werkt net zo goed.

• remcoenden
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 05-03 12:41
Beste Uszka,

bedankt voor uw reactie!
Uszka schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:16:
Waar is die RX 580 voor nodig? De igpu is prima in staat beeld te geven op twee 1080p monitoren.
Deze keuze heb ik gemaakt om in te kunnen spelen op eventuele grafische bewerkingen die tijdens het streamen moeten gebeuren. Denk hierbij aan animaties die afgespeeld worden tussen overgangen, of animaties die statistieken in beeld brengen. Ik ben er vanuit gegaan dat dit enige GPU kracht nodig heeft om vlot te kunnen werken, dus vandaar de RX 580.
Het moederbord is veel te duur. pricewatch: MSI B360M Mortar sluit je 3 monitoren op aan.
Dit ben ik helemaal met je eens. Het moederbord is zeker aan de dure kant. Ik heb hier echt voor gekozen omdat dit moederbord ingebouwde WiFi heeft. Ik heb zelf de ervaring dat ingebouwde WiFi chips altijd beter werken dan USB extensies voor WiFi. Het kan ook goed zijn dat ik gewoon pech heb gehad met de sticks die ik heb gebruikt, dus als jij een goed product weet te vinden, hou ik me zeker aangeraden!
Koeling heb je hoe dan ook nodig. Desnoods haal je er een zijpaneel af. Je kunt het systeem niet in een afgesloten koffer laten zitten. Ook de voeding heeft koeling nodig. De behuizing zou ik sowieso naar een pricewatch: Fractal Design Focus G Mini doen. Veel beter koeling, komt al met 2 fans en is goedkoper dan een Core 1000 met extra fan.
Voor koeling heb ik gister avond misschien nog wel een oplossing gevonden. Ik ga kijken naar de mogelijkheid om twee input en twee output ventilatoren in de koffer zelf te bouwen, zodat daarmee nog iets van airflow kan ontstaan. Daarnaast zal ik zeker kijken naar de Fractal Design Focus G Mini, op het eerste gezicht ziet deze case er namelijk best wel netjes uit!
Voor 4 uur in de week is de desktopset ook flink aan de prijs. pricewatch: Logitech MK270 (Qwerty US) werkt net zo goed.
Goed punt! Voor dit setje heb ik om heel eerlijk te zijn gewoon het eerste genomen wat er redelijk uitzag, maar het is natuurlijk wel een beetje over de top.

Nogmaals bedankt voor uw reactie, dit wordt zeer gewaardeerd!

Als er nog andere opmerkingen zijn van u, of van andere Tweakers hoor ik deze heel graag!

Met vriendelijk groet,

Remco

• FijneSuiker
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 14-04 14:46
Hoi Remco,

Ik ben erg nieuwsgierig wat het uiteindelijk is geworden. Ik zit in een vergelijkbare situatie. We vragen ons af of wij na het 'corona-tijdperk' nog wel blijven livestreamen bij élke wedstrijd maar dat we ons YouTube-kanaal actiever gaan inzetten is zeker. We gebruiken bij livegang OBS studio, met stingers en andere animaties. Voor andere zaken zullen we meer montages gaan maken van events.

ik ben erg benieuwd wat het bij jou is geworden. Wil je dit misschien delen? En welke camera's gebruiken jullie?

Sportieve groet!

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:13
is een AMD niet interresanter of zit je aan intel wegens qsv.

even snel en goedkoper
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed

even duur 2 core extra
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed

• Intergalactic
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 07-05 16:09

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

het kicken van oude topics is niet de bedoeling, dit had prima via PM kunnen lopen

| 𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True