Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-11 14:23
Hallo allen,

Graag vergaar ik jullie mening over het upgraden van mijn huidige systeem:

Huidige systeem:
Intel i5 3570k @ 4.4 Ghz.
Samsung Evo 850 500 GB
Samsung Evo 830 120 GB
Gigabyte GTX 1060 6GB
Super Flower Golden Green SF-550P14XE (PSU)
ASRock Z77 Extreme4
Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600
Fractal Design Define R4 Pearl Black

De videokaart is in februari 2018 aangekocht, en die behoeft mij nog geen vervanging.

Ik zat na te denken over de aanschaf van een nieuwe CPU, moederbord en geheugen.

pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
pricewatch: Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01

Verwachten jullie dat dit een goed verschil gaat maken? En is het ook aan te raden om een nieuwe PSU te kopen?

Ik denk dat de behuizing, SSD's en videokaart nog niet aan vervanging toe zijn.

Overige info: monitor = acer gd245hq (120hz)(24inch)(oud) en ACER Predator XF240HBMJDPR (140hz)(24inch)

Meest gespeelde spellen zijn: PUBG, csgo en overwatch.

Budget: liefst tussen 350-500.

Graag verneem ik van jullie opmerkingen/aanvullingen/evt. knelpunten e.d.

Bij voorbaat dank! ;)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En, waar zit precies je bottleneck nu dan?

Want de 2600 heeft een lagere turboclock dan je huidige overclocked CPU dus als games maar 1 of 2 cores kunnen gebruiken, ga je er dus maximaal 500MHz per core op achteruit in je nieuwe setup.

Of wil je upgraden "omdat het kan" en niet zozeer omdat je ergens last van hebt? Dan zou ik even gaan meten tijdens het gamen hoe druk je CPU is. Is je 4.4GHz meer dan 90% bezet op sommige momenten, dan heb je wel een uitdaging en zou je beter/misschien kunnen kijken naar een Ryzen X (overklokbaar) of Intel K (overklokbaar) van de huidige generaties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rzn Wil je de Ryzen5 2600 overclocken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rzn
Ten eerste, bedankt voor jullie reacties.

@MAX3400 Ik zit nog meer in de orienterende fase (vandaar ook jullie advies), maar merk bij de wat nieuwere games dat ik nog al vaak geen smooth game ervaring heb. Derhalve lijkt het mij een goed idee om de nu bijna zes jaar oude processor eens te vervangen, en daarbij behoort natuurlijk ook de upgrade naar een nieuw generatie moederbord met bijbehorend geheugen.

Toevoeging: daarnaast bestaat in de toekomst misschien ook wel weer de wens om te gaan streamen, wat de huidige CPU niet aankan (gez. met het spelen van een game op dezelfde CPU).

@Hackus De mogelijkheid tot overclocken houd ik voor de toekomst wel graag open. Voor dat geval is een betere koeler wellicht nog noodzakelijk, maar dat zal waarschijnlijk niet meer dan 30-50 euro kosten. De huidige CPU heb ik ook pas na vier jaar overgeclockt, maar het heeft er nog wel voor gezorgd dat ik er nog steeds goed mee uit de voeten kom in games als csgo/ow.

[ Voor 13% gewijzigd door rzn op 22-01-2019 21:57 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rzn met een 2600 ben je net 5% beter uit, dan zou ik een 2600X kiezen tov je 3570k. kun je ook goed met powerboost gebruiken ipv alle cores overclocken. maar even over je RAM, ik zou dat team lekker in de winkel laten liggen. het is goedkoop, maar geeft vaker problemen. ook bij OC en X met powerboost hebben veel profijt van 3200 RAM

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rzn
@Hackus Thanks voor je input. Ik neem het mee in de beslissing. Bij het geheugen had ik al m'n twijfels gezien het onbekende merk, maar omdat het in de BBG is meegenomen ging ik maar uit op ''goed vertrouwen'' van ervaringen van medetweakers hierop.

Als ik jullie reacties lees is upgraden het eigenlijk niet echt waard gezien de minimale prestatiewinsten. Ik zal er nog eens goed over nadenken.

Misschien dat ik m'n budget nog iets verhoog om een i5 9600k aan te schaffen..
Pagina: 1