M.2 (NGFF) aansluiten op USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-12 21:42
Ik heb een Sandisk-SDD in M.2-formaat (NGFF) uit een defecte laptop liggen en wil de bestanden uitlezen. Dit type aansluiting is nieuw voor mij. Na wat zoeken op Google weet ik wat het is en ik lees dat er onderscheid gemaakt wordt in een B- en M-sleutel (=aansluiting?).

Deze SSD heeft twee inkepingen in de aansluiting, en er staat zowel een B als een M op. Moet ik nu op zoek naar een interface met B óf M (dus specifiek met één van beiden compatibel), of met B én M (dus per se geschikt voor beiden)? Dus, maakt het niet uit omdat deze SSD beiden ondersteunt, of moet ik juist extra opletten dat de interface zowel B als M ondersteunt?

Uiteindelijk wil ik naar USB, maar naar SATA is prima omdat ik een SATA-USB-adapter heb. Graag jullie advies.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

B & M is puur het aantal lanes wat op de PCI-E bus kan worden aangesproken.

Het helpt wel als je weet welke type SSD je hebt; als dat een "gewone" SATA-uitvoering is, zijn er op Pricewatch, Amazon & Aliexpress tientallen kant & klare SATA -> USB adapters voor te vinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:15
Als de kaart B+M is is dit een SATA SSD. NVME uitvoeringen zijn altijd alleen M. Het hele idee van keying is, alle het fysiek past hoort het te werken.

• Melvin.P
Dat is klare taal. Ik moet dus een interface met B én M hebben? En niet met B óf M?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:15
Nee, slots hebben maar één key. Je kaart past in B of M (beiden ondersteunen SATA). De M.2 enclosures hebben bijna allemaal B. Een enkele M, maar dat is meestal via thunderbolt vanwege de PCI-lanes die je daarvoor nodig hebt.

• Melvin.P
Het ligt vast aan mij, maar ik krijg het niet helder. Hoe weet ik nou of ik met B of M te maken heb?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Begin eens met een merk en type van je SSD, evt met foto. Vervolgens kan je hier op antwoord wachten (zoals je hierboven ziet hebben verschillende mensen hier wel ervaring mee) of ga je googlen op die types aansluiting. Er moet een verschil zichtbaar zijn.

Hier staat een uitleg op de pagina van Sandisk, met uitgeschreven welke aansluiting ze gebruiken in welk model.
M.2 Module Keying Structure
By having several Notched pins, M.2 Modules can be easily fit into a mating connector, further enhancing easy compatibility. Specific Notched pins correspond to a unique Key, ranging from A (having pins 8-15 notched) to M (having pins 59-66 notched). Typical M.2 SSD keying structure includes B key, M key or B+M Key.

For SanDisk M.2 SSDs, the keys used are B and M (B+M) on X600 and Z400s models, while the SanDisk Extreme Pro M.2 NVMe 3D SSD uses only the M key.
Hier nog een andere site met een compatibility chart. Misschien heb je daar wat aan in een zoektocht naar een behuizing of adapter naar USB

[ Voor 75% gewijzigd door gwystyl op 23-01-2019 13:20 ]

• Melvin.P
Het is een SanDisk met partnummer 803211-001.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Melvin.P schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:17:
Het is een SanDisk met partnummer 803211-001.
Klinkt meer als een HP part-nr?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Dat geeft geen goede hits. Een foto'tje misschien?
Pagina: 1