Toon posts:

Nieuwe opstelling: receiver vs. soundbar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Al lange tijd heb ik relatief aftandse audio-setup. Nu heb ik de mazzel dat ik laatst een nieuwe platenspeler gekregen heb waardoor ik dit wat beter wil aanpakken. Het enige probleem; ik was/ben een complete leek. Na heel veel Gegoogle ben ik wel al wat wijzer maar nog niet genoeg om een goede keuze te maken. Wellicht kunnen jullie adviseren?

Op dit moment twijfel ik tussen het kiezen van een receiver (in 2.0 opstelling) en een fatsoenlijke soundbar.
Punten die meespelen:
  • Liever niet teveel kabels
  • Makkelijk muziek afspelen via smartphone e.d.
  • Fatsoenlijk geluid (geen audiofiel, maar waardeer goed geluid wel).
  • Surround vind ik leuk, maar niet per se nodig.
Zoals ik al aangaf is de opzet nu redelijk aftands, er is een Logitech g51 (pc speakerset) aangesloten op de tv, hier hangt ook een ps4 wat ik nu gebruik om muziek af te spelen. Daarnaast heb ik nog een oud midisystem (Philips F1275) met daaraan twee Philips 482 speakers. Deze wordt gebruikt om platen af te spelen. De nieuwe platenspeler is een Thorens TD 240-2.

Optie 1: Receiver + huidige of evt nieuwe speakers
Nu ben ik er inmiddels achter dat ik voor de nieuwe platenspeler een versterker nodig heb. Hierdoor kwam ik via via bij receivers terecht en kreeg ik de Onkyo TX-NR676E op het oog aangezien hier ook een PHONO ingang op zit. Ik zat te denken om hier dan de twee Philips 482 speakers op aan te sluiten (lijken beter te klinken dan de Logitech speakertjes, maar heb geen idee hoe deze zich verhouden tot moderne soundbars).

Optie 2: Soundbar
Er vanuitgaande dat dit nooit heel veel zou zijn had ik hier helemaal niet naar gekeken, maar ze lijken toch nog redelijk geluid te kunnen produceren? Wanneer ik een versterker zoek voor de platenspeler zou ik deze wellicht hier op kunnen aansluiten. Precies welke soundbar is mij nog een raadsel aangezien ik hier pas de laatste dagen over twijfel en geen idee heb hoe deze zich verhouden tot de huidige philips speakers / kosten die ik zou maken voor een receiver met e.v.t. nieuwe speakers.

Kortom; ik zoek een gezonde balans tussen gemak/esthetiek en geluidskwaliteit. Daarbij wil ik de nieuwe platenspeler het liefst niet teveel teniet doen door een slechte opstelling (en überhaupt de apparatuur op elkaar afstemmen).

Hebben jullie enig advies/punten die ik beter zou moeten uitzoeken? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:52
een paar opmerkingen zonder echt advies te geven.
  • In mijn opinie is een soundbar en een platenspeler een onverenigbare combinatie. Een soundbar heeft voor laag geluid altijd een sub nodig. Audio klinkt echt vermoeiend via een soundbar. Ik heb er meerdere gehoord, en het kan mij niet bekoren.
  • De wens om niet te veel kabels te hebben snap ik niet. Eén zaterdagje klussen, en all kabels zitten achter een plint.
  • Wat betreft de oude speakers, hangen deze nog lekker soepel in de rubbers?
deze receiver voldoet aan al je wensen:
https://tweakers.net/pric.../onkyo-tx-8250-zwart.html

[ Voor 10% gewijzigd door 107mb op 22-01-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
Waarom wil je een receiver? Is een versterker met een phono ingang met een bluetooth ontvanger ook een optie? De receiver die je linkt kost zo'n 350 EUR, bijvoorbeeld deze NAD zal je Philips speakers beter laten klinken, let idd op de randen zoals @107mb ook meldt. Veel TV's hebben een digitale uitgang voor geluid, ook de PS4 heeft zo'n poort. Van deze set-up gaat een soundbar het niet winnen voor dit budget. Ook ben je flexibeler: mocht je (later) meer budget hebben dan zou je naar speakers in de 300 - 500 EUR/paar range kunnen kijken, bijv. deze Q acoustics

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 22-01-2019 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd Aankoopadviezen doen we in CEA; heb je topic daarheen verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@107mb niet teveel kabels is misschien verkeerd omschreven. Het gaat meer om niet teveel speakers/apparatuur dat overal staat.

@martyw De receiver had ik in gedachte omdat ik daar gemakkelijk meerdere dingen op kon aansluiten en wireless kon bedienen. Met in het achterhoofd houdende dat ik eventueel toch naar een 5.1. systeem kon gaan o.i.d. Maar je voorstel klinkt zeker interessant.

Ik ga alles nog even goed checken en vergelijken. Kom er nog op terug ;) Hartstikke bedankt!