Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik heb per ongeluk de CPU heatsink verkeerd om gemonteerd. Ik kwam hier pas achter nadat ik hem helemaal had ingebouwd, dus wat ik heb gedaan is de fans omgedraaid waardoor de fan die normaal tegen de heatsink zelf aan zit nu op ca. 5-10mm van de heatsink zelf zit (de Push fan) en de pull fan zit nu tegen de heatsink aan.

Nu kan ik er natuurlijk helemaal niet meer bij zonder de hele machine weer te demonteren. Nu is mijn vraag: Maakt dit een groot verschil met de koeling an sich? De case zelf is voorzien van 4x Corsair SP120 PWM fans en is volledig Mesh aan de voorkant waar 2x 120MM intake zit, en 2x outtake: 1x achterin en 1x bovenin.

Het valt me op dat het koelblok niet warm aanvoelt zelfs niet wanneer alle cores 100% belast zijn met AIDA64, op welk moment dan ook, Ik weet 100% zeker dat hij er recht en goed vast op zit (schroeven gaan niet verder) en inb4 heb je het plasticje verwijderd van de onderkant van de heatsink? Ja.

De temps gaan redelijk vlot richting de 100-105graden (gemeten via HWinfo) wanneer ik de stresstest doe. Echter echt throttlen doet hij niet en blijft hij op de standard all-core turbo van 4.7GHz (ik heb de multiplier op Auto in de BIOS staan en alle powersaving opties aan)

Tijdens normaal gebruik zit ik echter toch al snel rond de 80-90 graden.

Mis ik iets? Moet ik misschien toch de heatsink omdraaien of is dit te verwachten (helaas kan ik geen Noctua DH-15 hier in Kroatie krijgen)

Zie de gelinkte producten voor de exacte specs.

EDIT: Ik zie net dat ik per ongeluk Arctic Freezer 44 heb getypt in plaats van Arctic Freezer 33.

[ Voor 4% gewijzigd door michelstreurman op 22-01-2019 16:36 . Reden: Verklaring van de titel. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
@michelstreurman Heb je foto's van hoe het nu allemaal zit?
De temperaturen die je noemt zijn zeker niet normaal, en als je heatsink niet voelbaar opwarmt tijdens een stresstest kan het niet anders dan dat die niet goed gemonteerd zit. Dat heeft verder niks te maken met de montage van je CPU fans. Op basis van je verhaal lijkt me dat niet zo'n probleem.

Overigens zou een 9900K vanaf 90 graden moeten gaan throttlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles weer uit de kast.
En opnieuw opbouwen op de doos.

Werkt alles goed en zijn de temperaturen oke? Dan pas in de kast bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Hmmm, blijkbaar had ik het mis en word de heatsink zeker wel gloedje heet als je hem aanraakt… betekend dit dat de CPU gewoon een te hoog TDP heeft voor dit blok? zelfs op 2x100% fanspeed gaat hij makkelijk naar de 100 graden bij een AIDA64 test. Zelfs als alle 6 fans + de 3 fans op de GPU op 100% staan gaat hij makkelijk naar de 100+ graden.

Volgens Arctic moet dit blok een TDP van 210Watt aan kunnen met een peak TDP van 320Watt...

https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33-esports-edition.html (zie de tech specs) en ze adverteren zelfs met een 18 core i9 7980xe

echter de fan die dan "tegen" het blok aanzit begint te "gillen" als een malle op 100% speed, ik dacht eerst dat hij misschien wel kapot was, maar zodra ik deze kant ietwat los haal is het "gegil" weg. Het is echt alleen deze fan die dat lawaai maakt. Alle rubbers enzovoorts zitten er nog netjes op. Het is echt niet om aan te horen.

Computer bluescreened gewoon als ik 50x multiplier op 1.35v instel en dan een stresstest start.

[ Voor 27% gewijzigd door michelstreurman op 23-01-2019 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:17
michelstreurman schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 02:11:
Hmmm, blijkbaar had ik het mis en word de heatsink zeker wel gloedje heet als je hem aanraakt… betekend dit dat de CPU gewoon een te hoog TDP heeft voor dit blok? zelfs op 2x100% fanspeed gaat hij makkelijk naar de 100 graden bij een AIDA64 test. Zelfs als alle 6 fans + de 3 fans op de GPU op 100% staan gaat hij makkelijk naar de 100+ graden.

Volgens Arctic moet dit blok een TDP van 210Watt aan kunnen met een peak TDP van 320Watt...

https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33-esports-edition.html (zie de tech specs) en ze adverteren zelfs met een 18 core i9 7980xe

echter de fan die dan "tegen" het blok aanzit begint te "gillen" als een malle op 100% speed, ik dacht eerst dat hij misschien wel kapot was, maar zodra ik deze kant ietwat los haal is het "gegil" weg. Het is echt alleen deze fan die dat lawaai maakt. Alle rubbers enzovoorts zitten er nog netjes op. Het is echt niet om aan te horen.

Computer bluescreened gewoon als ik 50x multiplier op 1.35v instel en dan een stresstest start.
Begin nou eerst eens met alles te bevestigen zoals het moet en kies daarna de standaard instellingen in de UEFI. Ik heb zelf een 9900k en die temperaturen zijn niet normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 23-01-2019 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
NotSoSteady schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 03:29:
[...]

Begin nou eerst eens met alles te bevestigen zoals het moet en kies daarna de standaard instellingen in de UEFI. Ik heb zelf een 9900k en die temperaturen zijn niet normaal.
Welke heatsink maak je gebruik van?
UEFI staat op defaults (behalve dan XMP2.0 voor het geheugen)

Heb net de heatsink omgedraaid en de fans op de juiste manier bevestigd, heatsink en CPU schoon gemaakt en nieuwe Arctic Cooling MX-4 erop gedaan (zoals aangeraden op de website 4 gelijke strepen op de heatpipes, oh en ik heb YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity bekeken om er zeker van te zijn dat het letterlijk geen bal uitmaakt hoeveel of hoe weinig pasta je gebruikt ;) )

Temps zijn nog precies hetzelfde.

[ Voor 45% gewijzigd door michelstreurman op 23-01-2019 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:17
michelstreurman schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 03:39:
[...]

Heb net de heatsink omgedraaid en de fans op de juiste manier bevestigd, heatsink en CPU schoon gemaakt en nieuwe Arctic Cooling MX-4 erop gedaan (zoals aangeraden op de website 4 gelijke strepen op de heatpipes, oh en ik heb YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity bekeken om er zeker van te zijn dat het letterlijk geen bal uitmaakt hoeveel of hoe weinig pasta je gebruikt ;) )

Ik maak gebruik van deze koeler.

pricewatch: Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler

Het enige wat ik kan bedenken is dat de koeler niet krachtig genoeg is, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar het ligt wel voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
michelstreurman schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 03:39:
[...]

Kun je nog eens foto's maken van hoe alles nu geïnstalleerd zit? Screenshots van CPU Z tijdens het draaien van een stress test?
Als de heatsink bloedheet wordt is het contact duidelijk goed, dus dan zou ik zeggen dat of de gemeten temperatuur niet klopt, of de montage van je CPU en/of case fans niet klopt waardoor je totaal geen airflow hebt. Of je moederbord heeft standaard een bizar hoge vcore oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wat zijn je idle temps als je de PC opstart? is het dan ook al direct zo erg?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Nee, als de PC net is opgestart of idle is zit ik rond de 30-35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 21:26
michelstreurman schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 02:11:

Als je al zulke hoge temps hebt op stock snelheid,is het niet verstandig op de cpu ook nog eens op een overclock te zetten van 5ghz, plus een vcore van 1.35v is wel erg veel om te koelen,met een luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Ik heb nu de vcore fixed op 1.26v(ondertussen 3 uur stabiel tijdens stresstest) ipv Auto(dus geen offset en 1.255v crashed het systeem zo hard tijdens een stresstest dat zelfs de resetknop niet meer werkt, en 1.25v bluescreened in ca. 1-2min) en LLC op level 1 en hij blijft nu stabiel op 4.7GHz allcore turbo bij full load, echter als ik de CPU 100% stress lijkt de vcore gemeten via HWinfo64 toch richting de 1.35v te gaan, Temps zijn nu manageable rond de 80-85 graden tijdens een stresstest met fansspeeds op ca. 65%, hogere fanspeeds lijken niets extra te koelen.

Het lijkt erop dat de auto vcore gewoon standard 1.35v op de CPU gooit…
Asrock z390 extreme4 bios/uefi v2.3 erop lijkt geen verschil daarin te maken (maar ben in ieder geval weer up to date :) )

[ Voor 13% gewijzigd door michelstreurman op 24-01-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ja auto vcore wil dat wel vaker doen helaas inderdaad, teveel vcore geven, zeker bij stresstests

Altijd handmatig de vcore handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

freaky35 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:17:
Ja auto vcore wil dat wel vaker doen helaas inderdaad, teveel vcore geven, zeker bij stresstests

Altijd handmatig de vcore handmatig instellen.
dat betekent niet dat het product out of the box niet hoeft te werken, het is belachelijk als je met een goede aftermarket koeler op stock settings al tegen de 100 graden aan zit.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het probleem is,dat op stock een behoorlijk aantal moederborden gewoon het voltage doodleuk gaat verhogen naar 1.3,tijdens stresstests.

Dat veroorzaakt die hoge temps,terwijl de cpu meestal af kan met een veel lager voltage op die snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 14:39
Ik heb waterkoeling, en de processor kan ook 90+ graden worden als er small FFT's wordt gedraaid met prime
95. Ze kunnen echt heet worden, alleen als de heatsink niet warm is, is er een kans dat de contact niet goed zit, en vooral bij idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Ik heb contact gehad met de customer support van Arctic Cooling.

Zij hebben een "benchmark" die een bepaalde temp moet geven bij een bepaalde powerlimit, op 150W long term powerlimit zijn en mijn temps zijn dan gelijk aan wat zij ervaren. nameljik 80-85 graden celcius.

Zij geven aan dat de i9 9900k een heethoofd is (dit wist ik) en dat de thermal interface tussen heatspreader+die en de core density niet voldoet aan hun eisen om de CPU koel te houden, ondanks de gesoldeerde core en dat zij adverteren met een 18core/36threads CPU op 4.4GHz.

Dus mijn belangrijkste vraag aan hun was: laat mij dan jullie performance tests zien waarbij de door jullie geadverteerde i9 7980XE op 4.4GHz draait tijdens een Prime 95 torture test terwijl deze word gekoelt door de Freezer 33 eSports Edition. (letterlijk wat er op hun pagina staat)

Ze blijven echter mijn vraag ontwijken: "De Freezer 33 TR kan een 250W Threadripper 2990WX gekoelt houden"
Dit was niet wat ik vroeg...

Ondertussen ben ik zover dat mijn long term powerlimit op 185W staat (wat dus 25W onder hun geadverteerde limiet is) en mijn PC niet meer bluescreened. Echter bij de Aida stresstest tikt hij nog steeds de 105 graden Celsius aan en klokt de CPU zichzelf terug naar 4.5GHz. Gelukkig bij het renderen in Blender blijft de CPU rond de 4.65GHz hangen en tijdens het exporteren van een video in Premiere Pro blijft het nu ook binnen de perken en houd hij de 4.7GHz vol. Bij singlecore/dualcore tests gaat de CPU netjes naar de 5GHz, dus ik kan niet echt meer klagen.

Het enige waar ik mee zit is dat de informatie op hun website dus 100% misleidend is gezien ze geen 210W kunnen koelen met deze HS. Ik vraag me af wat de reclame code comissie hiervan zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als jij 1.26v insteld en je krijgt zou ik je llc settings eens aanpassen en op multi core enchantment uit?
je kan ook gewoon met een negatieve offset werken?
voltages die je nu krijgt zijn op die snelheden onodig hoog en zal een deel van je temperaturen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@michelstreurman als je praat over 150w op 9900k zit je eerder op 4800MHz. welk level cpullc ?
(dit met goede koeler, ik vind je mb en koeler wat karig voor 9900k)

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 02-02-2019 20:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
@Hackus Mobo zou geen enkel probleem mogen opleveren, deze voldoet prima aan alle eisen voor een 9900k (incluus prima VRM's met voldoende fases) en heeft alle functionaliteit die ik nodig heb. En ik denk dat je je vergist in de daadwerkelijke power die deze CPU trekt… Alle tests die ik vind geven aan dat je toch al gauw op 190 watt moet rekenen bij een op stock draaiende 9900k met de standard allcore turboboost op 4.7GHz.. dus deze heatsink, welke adverteerd met 210W dissipatie, zou moeten voldoen, echter doet hij dat dus niet echt en gaan de temps bij 200W richting 115graden Celsius en bluescreens.

De CPU LLC staat op level 1, welke het voltage stabiel zou moeten houden op 1.26v

@maks11223344 De LLC staat op level 1 en zou dus de voltages stabiel op 1.26v moeten houden, echter ondanks dat gaan de voltages toch naar 1.35v onder full load. Ook met een negatieve offset gebeurt dit gewoon. MCE is standard uitgeschakeld in dit UEFI.

[ Voor 5% gewijzigd door michelstreurman op 03-02-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@michelstreurman Borden met betere stroomvoorziening en betere CPU koeler levert betere prestaties.
(we hebben zelf een 9700k met pricewatch: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC en dat is een andere CPU, daar is je MB wat beter voor geschikt. qua koeler DR pro 4, wat ook een stuk beter is dan Freezer 33 e-sports) Intel heeft heel veel baat bij goede CPU koeler en helemaal een 9900k.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Koop lekker een dark rock 4 of pro 4.
Mijn 8700k zit idle rond de 26a27 en stressed max 58a59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelstreurman
@Hackus & @Aggressor Helaas zijn deze onderdelen niet (goed) leverbaar binnen Kroatie, en als ze dat al wel zijn, dan zijn ze al gauw 100-150 euro duurder. Koelblok is niet te vinden hier.

[ Voor 13% gewijzigd door michelstreurman op 03-02-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Verstuurd Amazon niet naar Kroatië?

https://www.amazon.de/Quiet-BK022-CPU-Kühler-schwarz/dp/B07BY6F8D9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
@Aggressor In eerste opzicht wel, echter op het moment dat ik daadwerkelijk op bestellen druk krijg ik de melding dat hij niet bij mij thuis geleverd kan worden. :( Mijn vrouw en ik balen hier flink van (zij is Amerikaanse en gek op Amazon) er zijn zoveel producten die lijken verzonden te worden, maar als puntje bij paaltje komt word de helft alsnog niet verzonden :@ Ook is het idioot dat een hoop producten binnen de US rond de 13USD incl. VAT gratis word verzonden en dan Amazon.de exact hetzelfde product voor 30-40 EURO incl BTW verkoopt, vaak moeten er ook nog verzendkosten bij ook :@

[ Voor 23% gewijzigd door michelstreurman op 03-02-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@michelstreurman Informeer bij NLse shops en geef aan dat jij de vzk betaald. heb je geen familie in Nederland of Duitsland ? of informeer hier eens (Duitse Shop) https://www.caseking.de/en

Pagina: 1