Oud kozijn herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:26
Hallo,

In mijn (pas verbouwde woning) bevind zich een kozijn wat er redelijk slecht aan toe is. Overal beschadigingen en stukken uit. Ik begrijp dat dit prima bij te maken is door middel van houtvuller (bekend merk, begint met een A). Ik zou ook graag de sleuven van de huidige scharnieren willen dichtzetten, omdat de nieuwe scharnieren een ander formaat hebben.

Mijn vragen:
1) Is het mogelijk om in de houtvuller netjes met een beitel weer een sparing te beitelen? M.a.w. is houtvuller te behandelen zoals hout?

2) Is de houtvuller sterk genoeg (en dus ook de hechting tussen hout en vuller) om het nieuwe scharnier te dragen en daarmee dus ook deels de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
De schroeven in het hout dragen het scharnier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wacht ff, dus je wil een heel vlak opvullen met een smeerbare filler? Dichtplamuren, effectief gezien?
Ik denk dat dat gruwelijk lelijk wordt. Mij lijkt t mooier om wat dun triplex te pakken ofzo, en dan een plaatje er in leggen en vastlijmen. Daarna eventuele kiertjes vullen met houtvuller.
Afhankelijk van de diepte splijt je het triplex in losse plaatjes ofzo.

Da's steviger, als je t goed doet wordt t mooier (houtnerf enzo).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Sowieso gebruik je stukken hout bij reparaties, zo'n setje met impregneer en 2 componenten spul is 25 duro, paar hardhout glaslatten zijn veel goedkoper.
Als het uitgehard is kan je het gewoon schuren, schaven en schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
McKaamos schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:54:
Wacht ff, dus je wil een heel vlak opvullen met een smeerbare filler? Dichtplamuren, effectief gezien?
Ik denk dat dat gruwelijk lelijk wordt. Mij lijkt t mooier om wat dun triplex te pakken ofzo, en dan een plaatje er in leggen en vastlijmen. Daarna eventuele kiertjes vullen met houtvuller.
Afhankelijk van de diepte splijt je het triplex in losse plaatjes ofzo.

Da's steviger, als je t goed doet wordt t mooier (houtnerf enzo).
Vullen met een dun stukje hout klinkt inderdaad ook goed. Het is sowieso de bedoeling om het kozijn geheel wit af te lakken. Ik vraag me dus af of er veel textuurverschil te zien valt?

Zou jij dan bewust kleine kiertjes laten zodat die gevuld kunnen worden? Of zou je het stukje hout koud tegen het kozijn aan zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:13

Rmg

Als het echt grote beschadigingen zijn zou ik een wat professionelere epoxy gebaseerde filler gebruiken ipv 't consumentenspul van Alabastine, Renoflex Oranje om wat te noemen. Als je stukken hout er in gaat patchen doe het dan wel met hetzelfde hout van waar het kozijn van gemaakt is, ga niet stukken triplex er in lijmen dat word en niet mooi en is niet duurzaam, ze maken niet voor niet kozijnen uit Meranti en niet uit triplex. Haal gewoon een paar hardhouten latten.

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 22-01-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Rmg schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:03:
Als het echt grote beschadigingen zijn zou ik een wat professionelere epoxy gebaseerde filler gebruiken ipv 't consumentenspul van Alabastine, Renoflex Oranje om wat te noemen. Als je stukken hout er in gaat patchen doe het dan wel met hetzelfde hout van waar het kozijn van gemaakt is, ga niet stukken triplex er in lijmen dat word en niet mooi en is niet duurzaam, ze maken niet voor niet kozijnen uit Meranti en niet uit triplex. Haal gewoon een paar hardhouten latten.
Dit klinkt inderdaad als een goeie oplossing! Kun je me een voorbeeld geven van een epoxy gebaseerde filler waar jij tevreden mee bent?
_JGC_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:59:
Sowieso gebruik je stukken hout bij reparaties, zo'n setje met impregneer en 2 componenten spul is 25 duro, paar hardhout glaslatten zijn veel goedkoper.
Als het uitgehard is kan je het gewoon schuren, schaven en schroeven.
Ik ga het op een dergelijke manier doen inderdaad. Zoals @Rmg ook voorsteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:34
Ik heb deze van 'Bolivia' afgelopen zomer gebruikt toen ik met verfwerk buiten bezig was. Beviel mij prima, niet extreem duur, droogt snel en wordt knetterhard. Daarna gewoon op te schuren en af te lakken net alsof het hout is.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2019 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk evt. ook even op YouTube: timmerman koos

Daar zijn wel een aantal filmpjes te vinden over het herstellen van beschadigde kozijnen. (en zo zijn er wellicht nog wel meer video's te vinden van andere timmerlui).

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2019 16:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Krijnemans schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:48:
Hallo,

In mijn (pas verbouwde woning) bevind zich een kozijn wat er redelijk slecht aan toe is. Overal beschadigingen en stukken uit. Ik begrijp dat dit prima bij te maken is door middel van houtvuller (bekend merk, begint met een A). Ik zou ook graag de sleuven van de huidige scharnieren willen dichtzetten, omdat de nieuwe scharnieren een ander formaat hebben.

Mijn vragen:
1) Is het mogelijk om in de houtvuller netjes met een beitel weer een sparing te beitelen? M.a.w. is houtvuller te behandelen zoals hout?

2) Is de houtvuller sterk genoeg (en dus ook de hechting tussen hout en vuller) om het nieuwe scharnier te dragen en daarmee dus ook deels de deur?
Heb je foto's ?
Vaak kun je beter een stuk er uit zagen en vervangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Ik heb besloten om het toch door een timmerman te laten doen, omdat ik nog een heel aantal deuren afhangen moet hebben alsmede het opdekslot van de voordeur te laten vervangen door een inbouwslot.

Ik zal jullie wel op de hoogte houden van de aanpak van de timmerman.
Leren we uiteindelijk misschien toch nog iets..! Ik in ieder geval wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Jammer dat er geen foto is van het kozijn. Bij grote beschadigingen/rotte stukken etc. zal de timmerman normaliter een stuk eruit halen en een nieuw stuk erin lijmen...

Edit: spuit 11, ik zie dat @Hackus al met precies dezelfde opmerking kwam...

[ Voor 19% gewijzigd door Harrie_ op 23-01-2019 15:02 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:52
Krijnemans schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:31:
Ik heb besloten om het toch door een timmerman te laten doen, omdat ik nog een heel aantal deuren afhangen moet hebben alsmede het opdekslot van de voordeur te laten vervangen door een inbouwslot.

Ik zal jullie wel op de hoogte houden van de aanpak van de timmerman.
Leren we uiteindelijk misschien toch nog iets..! Ik in ieder geval wel
Hoe is dit afgelopen? Zit met hetzelfde probleem (uitsparingen scharnieren moeten 2mm ‘aangedikt’ worden, en wil dit met een simpele vuller doen. Vraag me alleen af welke (denk aan Alabastine) en of dit nog bij te beitelen is mocht ik net wat te veel toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

JDillinger schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:03:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Zit met hetzelfde probleem (uitsparingen scharnieren moeten 2mm ‘aangedikt’ worden, en wil dit met een simpele vuller doen. Vraag me alleen af welke (denk aan Alabastine) en of dit nog bij te beitelen is mocht ik net wat te veel toevoegen.
Ja hoor dat kan gewoon. Gebruik dan geen Alabastine maar een echt prof merk zoals renovaid of repair care (of eazyfix)

Als je maar 2mm moet kun je natuurlijk ook een Vulplaatje erachter doen. Ben je sneller klaar.
Pagina: 1