Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Accu noodverlichting vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paul.de.haan
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13-03 13:41
Goedemiddag allen,

Ik had een vraag over het gebruik van een specifieke accu in een noodverlichtingsarmatuur. Wij hebben een van Lien 8860-Ex-a noodverlichtingsarmatuur waarvan ik de accu wil vervangen. De accu die erin zat is een 3.6v - 4.0Ah accu. Nu heb ik een 3.6v - 2.2Ah accu geleverd gekregen. De leverancier van deze accu zegt dat deze accu ook geschikt is voor dit armatuur. Gezien het grote amperage*h verschil wilde ik toch deze vraag nog even stellen aan de echte kenners :*) . Alvast bedankt.

Gr. Paul

Beste antwoord (via paul.de.haan op 23-01-2019 07:19)

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-04 06:09
Mwa, dit werkt prima maar inderdaad de capaciteit is maar ~55%. Je moet zelf inschatten of dat erg is voor je noodverlichting.

@borft Het zijn volgens deze site NiCd-batterijen, waarschijnlijk worden die gewoon heel langzaam geladen met ongeveer 0.1 C (dus bij 4.0Ah met 0.4 A), zie bron o.a. hier:
https://www.powerstream.com/NiCd.htm

Fr33z wijzigde deze reactie 22-01-2019 15:51 (10%)

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dat is puur de capaciteit. Die nieuwe zal het dus minder lang volhouden op de accu bij stroomuitval.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:55
Ten eerste, het is niet A/h, maar A*h, of ook wel AmpereUur.

Zoals al gemeld zal de lagere capaciteit ervoor zorgen dat je lamp het minder lang uithoudt,. Echter, bij zo'n groot verschil, vraag ik me af of de lader niet met een te grote stroom zal laden. Die is immers bedoeld voor een 4 Ah accu.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-04 06:09
Mwa, dit werkt prima maar inderdaad de capaciteit is maar ~55%. Je moet zelf inschatten of dat erg is voor je noodverlichting.

@borft Het zijn volgens deze site NiCd-batterijen, waarschijnlijk worden die gewoon heel langzaam geladen met ongeveer 0.1 C (dus bij 4.0Ah met 0.4 A), zie bron o.a. hier:

Fr33z wijzigde deze reactie 22-01-2019 15:51 (10%)

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:55
Fr33z schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:51:

nja, in dat geval wordt bij een kleinere accu dan dus met bijna 0.2C geladen. Overigens moet dat prima kunnen lijkt me, maar het is wel vrij veel.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 23:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hij moet een uur kunnen branden. Dat is de eis. Dus check het wattage van de verlichting om te zien of dit ook goed gaat. Gaat het net, dan is na een paar jaar slijtage de accu al te slecht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:03
Volgens de specs van het armatuur uit de op houd deze het 1 uur vol op de originele accu.
Met een accu van de halve capaciteit, zal hij het dus ook maar half zo lang uithouden.
Indien de eis van 1 uur licht geld, is de accu dus niet geschikt.

Lost In Music

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:36
Verhoudingsgewijs wordt dan de ontlaadstroom ook twee keer zo groot en dus krijg je ook meer spanningsval. De effectieve capaciteit wordt dan nog minder.

• paul.de.haan
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13-03 13:41
Fr33z schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:51:

Bedankt. Ik zal zodra de accu volledig is geladen een test uitvoeren om te kijken hoe lang de noodverlichting het volhoudt zonder spanning 8)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 23:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan toch even kijken welk wattage de lamp is die erin zit? Dan kan je zo uitrekenen of het wel goed gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True