Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is de beste keus wat betreft zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 11:31
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en daarbij heb ik 2 keuzes wat betreft zonnepanelen.
Er zitten er sowieso 3 standaard op, deze kunnen niet veranderd worden.
Maar daarnaast kan ik er nog 5 bij plaatsen, dit kan via de aannemer of via een andere leverancier.
De panelen die de aannemer gebruikt zijn Astronergy 270Wp zwart. met een Trannergy SGN1300TL (voor de 3 standaard panelen) omvormer. Voor 5 extra panelen inclusief een andere omvormer rekent hij €2250,-

De andere mogelijkheid is dat ik ze via een andere leverancier aanschaf, maar dan zit ik wel met 2 omvormers en eventueel kleurverschil. Gaat er door het gebruik van 2 omvormers veel rendement verloren?
Uiteraard wil ik dan wel voor 300Wp panelen gaan, ik heb al wat offertes opgevraagd en deze komen inclusief een andere omvormer op ongeveer €2500,- (A merken)

Wat is de beste keus en waarom is dat zo?

BadEendTerror wijzigde deze reactie 22-01-2019 15:29 (11%)

Beste antwoord (via BadEendTerror op 25-01-2019 16:04)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kun je er niet vanaf?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
https://gathering.tweaker...=71&keyword=schaampanelen

Grofweg rekent hij dus 350 euro per paneel.
Daar heb je al 2 panelen van 315 Wp voor tegenwoordig.
https://www.solar-bouwmar...10wp-full-black-copy.html

Mocht je er niet vanaf kunnen, verkoop je ze door aan de buren of leg ze op je toekomstig schuurtje.
En neem meteen wat fatsoenlijks.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 22-01-2019 17:07 (9%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kun je er niet vanaf?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
https://gathering.tweaker...=71&keyword=schaampanelen

Grofweg rekent hij dus 350 euro per paneel.
Daar heb je al 2 panelen van 315 Wp voor tegenwoordig.
https://www.solar-bouwmar...10wp-full-black-copy.html

Mocht je er niet vanaf kunnen, verkoop je ze door aan de buren of leg ze op je toekomstig schuurtje.
En neem meteen wat fatsoenlijks.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 22-01-2019 17:07 (9%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-09 22:14
De beste keus is die dingen eraf en er zelf wat goedkopers op laten leggen. In deze aanbieding betaal je circa 1,66 eur/Wp voor je panelen (is die 2250 incl btw?)

Dit kan ook vanaf 1,20 eur/Wp incl. btw of ~1,00 eur/Wp ex BTW. Stevige meerprijs dus. Verder is 5 panelen beetje weinig, als je toch gaat kijk dan meteen hoeveel je kwijt kunt, meer doen maakt het een stuk goedkoper per paneel.

• BadEendTerror
De genoemde prijzen zijn inclusief BTW.
Ik zal eens proberen of ik kan regelen met de aannemer dat hij ze weglaat, ik wist niet dat dit kon.Bestektekening dak

Ik heb nog eens naar de bestektekening van het dak gekeken en het lijkt erop dat er wel 9 of misschien wel 10 panelen op kunnen. In de link hierboven staat de bestektekening van het dak.

BadEendTerror wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:37 (59%)

• BadEendTerror
De aannemer wil er in eerste instantie niet aan meewerken maar ik heb nu alle info uit het artikel zoals dat er tot 2 jaar na afgifte van de bouwvergunning is om aan de EPC norm te voldoen bijgehaald. Ben benieuwd of dat helpt.

• BadEendTerror
Heb uiteindelijk toch voor zonnepanelen van de aannemer gekozen omdat ze de standaard panelen niet weg willen laten. Neem er 5 of 6 bij afhankelijk van hoeveel mogelijk is.

BadEendTerror wijzigde deze reactie 25-01-2019 16:00 (193%)

• BadEendTerror
Ben er toch op terug gekomen om ze via de aannemer te kopen, laat nu alleen de 3 standaard er door de aannemer op leggen. Maar nu zegt het bedrijf die de standaard panelen levert en monteert dat het lastiger is deze later toe te voegen omdat (enkele) dakpannen gehaakt vast liggen.
Klopt dit?

Hoeveel panelen zouden er volgens jullie totaal op kunnen zodat het toch symmetrisch ligt? (tekening staat in eerdere reactie)

BadEendTerror wijzigde deze reactie 29-01-2019 11:37 (18%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:25

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

BadEendTerror schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:12:
Ben er toch op terug gekomen om ze via de aannemer te kopen, laat nu alleen de 3 standaard er door de aannemer op leggen. Maar nu zegt het bedrijf die de standaard panelen levert en monteert dat het lastiger is deze later toe te voegen omdat (enkele) dakpannen gehaakt vast liggen.
Klopt dit?

Hoeveel panelen zouden er volgens jullie totaal op kunnen zodat het toch symmetrisch ligt? (tekening staat in eerdere reactie)
Je moet ook niet toevoegen maar een plan maken voor een leeg dak vol gooien, het bedrijf die de standaard panelen levert haalt die er af incl montage rails en legt een dak vol met zijn spullen. (Meenemen in de offerte)

De 3 die er af komen zet je dan voor in de tuin met een bordje T.E.A.B en je buren lopen er elke dag langs. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik vraag me wel af, hoe is het mogelijk om met 3 panelen een beetje stringspanning te krijgen.

Pffff over rendement maar niet te spreken.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:25

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Supertip schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 01:35:
Ik vraag me wel af, hoe is het mogelijk om met 3 panelen een beetje stringspanning te krijgen.

Pffff over rendement maar niet te spreken.
Een kleine omnik is vanaf 3 panelen, 1000 m of s dacht ik.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Proberen er vanaf te komen. Zul je waarschijnlijk wel zo'n briefje moeten tekenen waarmee hij zich kan indekken en jij verklaard dat je binnen een jaar (?) alsnog maatregelen neemt om EPC y,x te halen. Hetzelfde heb je als je niet wilt dat ze zo'n houten krot in je tuin zetten en je zelf een schuur gaat bouwen.

• BadEendTerror
De aannemer wil ze er niet vanaf laten, dat heb ik al geprobeerd!

• BadEendTerror
Heb inmiddels besloten om ze er dan maar vanaf te laten halen door een ander bedrijf die er dan ook gelijk een stuk meer op zet. Is via een actie van buurkracht.
Zullen er minimaal 8 worden maar hoop dat er meer op kunnen.

BadEendTerror wijzigde deze reactie 18-04-2019 12:26 (8%)

• Infinion
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:29

CurlyMo

www.pilight.org

Letterlijk de allereerste link van het allereerste antwoord en jij komt met een lees tip?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Infinion
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:38
CurlyMo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:46:
[...]

Letterlijk de allereerste link van het allereerste antwoord en jij komt met een lees tip?
Zo zeg, citroenen gegeten? Even gemist.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:29

CurlyMo

www.pilight.org

Infinion schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:17:
[...]

Zo zeg, citroenen gegeten? Even gemist.
Nee, glaasje azijn weggetikt ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True