Wasmachine monitor programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaflipper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 03:23
Beste Tweakers,

Zelf woon ik in een studentenflat waar we een gezamenlijk meerdere wasmachines gebruiken.
Er is niets vervelender dan met je was naar het washok te lopen en er achter te komen dat alle machines bezet zijn. Dus ik kwam met het idee een applicatie te maken om dit te monitoren op basis van het energieverbruik. Zelf heb ik een homeassistent instantie draaien en heb ik een Broadlink SP3 gekocht en gekoppeld. Hiermee kan ik de wasmachine monitortoren en krijg netjes een grafiek van het verbruik. Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CsMTjLh/2019-01-22-14-29-09-Home-Assistant.png

Nu is mijn vraag hoe ik deze data kan gaan interpreteren. Ik wil functies toevoegen zoals hoeveel wasbeurten er geweest zijn, wanneer een wasbeurt gestart is, piekmomenten van wasbeurten en in de toekomst voorspellen hoelang een wasbeurt nog duurt. Nu weet ik alleen niet waar ik moet beginnen. Mijn voorkeur programmeertaal gaat uit naar Python of PHP. Maar ik heb geen idee waar te binnen.

Zouden jullie mij tips kunnen geven hoe ik dit aan kan pakken en wat ik hiervoor nodig heb. Ik ben bezig de data van homeassistent naar een MySQL database te porten. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
Eigenlijk wil je ook weten wanneer de was klaar is, dit is afhankelijk van het gekozen programma. Je moet dus voor ieder merk en model wasmachine de verschillende wasopties in kaart brengen. Vervolgens kun je deze patronen gaan herkennen en weet je welk programma(duur) het is. Als de wasmachine te veel toeters en bellen heeft gaat dit niet werken.

De grote piek die je ziet is het verwarmingselement die het water opwarmt. Interessanter is de kleine piek aan het einde, dat is namelijk het centrifugeren. Dat is meestal de laatste stap in het wasproces. Je kunt ook nog wat extra sensoren toevoegen, waterinname en waterafvoer :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:46

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het plaatje dat je laat zien is dat de enige output die je kunt krijgen van je monitoring device?
Of kun je, op de een of andere manier ook inprikken op een URL die de rauwe data weergeeft? De cijfertjes dus?

Als je die kunt vinden, dan kun je door die HTML/XML te interpreteren in PHP of Python een loop maken die afgetrapt wordt als waarde x boven het piek niveau uitkomt. En dan iedere 10 minuten laten pollen of er nog steeds verbruik is, of géén verbruik meer. Bij dat laatste geval is je wasmachine vrij, lijkt me

In de code zul je gebruik moeten maken van een http client die de data voor je gaat halen.
Dit resultaat kun je in een variabele stoppen en deze varaiable kun je vervolgens zo manipuleren zodat je de gewenste getallen er uit krijgt.
Als je die getallen hebt, kun je op basis van die waarden beslissingen maken over wat er moet gebeuren.

Tip: let er op dat je de waarden die je uitleest vaak als string binnenkomen en je zult ze dus moeten omvormen naar int of double om er mee te kunnen rekenen.

Leuk project wel! Succes er mee!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Grootste gedeelte van wat je wilt is al wel uitgedacht voor HA, https://github.com/JamesM...onfig/packages/appliances kan je helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 23:21
En vanuit een andere invalshoek zou je nog kunnen kijken naar een LDR op de indicatieled van de wasmachine. Wasmachine hier in huis knippert als hij klaar is en is continu aan tijdens de wasbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom zo moeilijk doen? Pi met Domoticz, paar 230v verbruiksmeters op de stekkers van de wasmachines en als ze power gebruiken weet je dat ze in gebruik zijn. Klus je zo in elkaar. Hang j er de slimme meter nog aan en dan heb je ook meteen je gas en elektraverbruik inzichtelijk. Draait op een hele simpele pi en kost geen kont.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The Eagle schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:19:
Waarom zo moeilijk doen? Pi met Domoticz, paar 230v verbruiksmeters op de stekkers van de wasmachines en als ze power gebruiken weet je dat ze in gebruik zijn. Klus je zo in elkaar. Hang j er de slimme meter nog aan en dan heb je ook meteen je gas en elektraverbruik inzichtelijk. Draait op een hele simpele pi en kost geen kont.
Dat is toch precies wat @vlaflipper aan het bouwen is maar dan met Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook nog een trilsensor kunnen gebruiken i.p.v. energie meten. Denk dat die goedkoper zelf te maken zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaflipper
Om te kijken of die vrij is is ook geen probleem, daar gebruik ik Home Assistent voor. If power consumption is less than x set state machine free.

Maar ik wil het geavanceerder maken doormiddel van statistieken kijken hoeveel wasbeurten er zijn geweest en voorspellen wanneer een wasbeurt klaar is.

Een wasbeurt start altijd met een piek in stroom (verwarmen water). Dat is het begin van een wasbeurt. Maar afhankelijk van het programma kan het ook zo zijn dat tussendoor nog verwarmt wordt. Dit is dus geen gegeven hoe ik het aantal wasbeurten kan meten.

[ Voor 30% gewijzigd door vlaflipper op 22-01-2019 17:37 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
vlaflipper schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:32:
Om te kijken of die vrij is is ook geen probleem, daar gebruik ik Home Assistent voor. If power consumption is less than x set state machine free.

Maar ik wil het geavanceerder maken doormiddel van statistieken kijken hoeveel wasbeurten er zijn geweest en voorspellen wanneer een wasbeurt klaar is.
Wat is nou specifiek je vraag dan? Hiermee ben je er toch? Je kunt die gegevens opslaan in een database (tip: kijk eens naar time-series databases zoals influx) en er alle statistieken uithalen die je maar kunt bedenken (tip: Grafana).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

3x raden wat er onder Domoticz zit ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

The Eagle schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:54:
3x raden wat er onder Domoticz zit ;)
De TS heeft Home Assistant in gebruik. Geen idee waarom je voor de tweede keer Domiticz aan het pitchen bent?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaflipper
mcDavid schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:53:
[...]

Wat is nou specifiek je vraag dan? Hiermee ben je er toch? Je kunt die gegevens opslaan in een database (tip: kijk eens naar time-series databases zoals influx) en er alle statistieken uithalen die je maar kunt bedenken (tip: Grafana).
Ik wil graag meer geavanceerde zaken dan alleen kijken of de machine vrij is. Zo wil ik voorspelen hoelang een wasbeurt nog duurt aan de hand van de karakteristieken van een wasprogramma. Een ander voorbeeld is het kijken hoeveel wasbeurten er zijn geweest en die in tijdblokken indelen. Ik kan wel zeggen split wasbeurten op stand-by verbruik. Maar het komt regelmatig voor dat twee wasbeurten achter elkaar worden gedraaid omdat mensen een wekker zetten bvb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
vlaflipper schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:14:
[...]

Ik wil graag meer geavanceerde zaken dan alleen kijken of de machine vrij is. Zo wil ik voorspelen hoelang een wasbeurt nog duurt aan de hand van de karakteristieken van een wasprogramma. Een ander voorbeeld is het kijken hoeveel wasbeurten er zijn geweest en die in tijdblokken indelen. Ik kan wel zeggen split wasbeurten op stand-by verbruik. Maar het komt regelmatig voor dat twee wasbeurten achter elkaar worden gedraaid omdat mensen een wekker zetten bvb.
Richt een ip camera op de wasmachines, dan kan je meteen van het display aflezen hoe lang het wasprogramma nog duurt. ;) als het een beetje helder beeld is kan je het nog ocr'ren en dat omzetten naar een push message.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwoot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-02-2021
Hoi. Misschien heb je hier iets aan. Ik denk dat de volgende stap machine learning zou kunnen zijn. Kijk eerst eens naar dit voorbeeld: https://machinelearningma...g-in-python-step-by-step/.
Je zou dan voor een deel van je data aan moeten geven in de database welke stap het is, en daarna zou het door jou gekozen algoritme een hopelijk betrouwbare voorspelling moeten doen. Ik ben zeker geen machine learning expert, maar misschien heb je hier iets aan. Greets, Jeroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Waarom zo hi-tech ? koelkast schakelaar oid bij de deur opening open = niet gebruikt (of storing)

Als de gebruiker de tijd insteld, dan kan je ook gericht naar die persoon een default berichtje sturen .. was klaar/storing verholpen . KISS principe .. te complex en men weigert mee te helpen en hoe meer ze er zelf aan hebben hoe meer ze meewerken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• styxit
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb/had een vergelijkbaar probleem. Vergat altijd om de was er uit te halen na dat de machine klaar was.

Ik heb een webservice gemaakt waarop ik ten alle tijden kan zien of een machine bezig is en hoe lang dat nog duurt. Daarnaast worden er push berichten gestuurd als de machine klaar is zodat ik niet vergeet om alles er uit te halen.

Met een RaspberryPi + camera lees ik iedere minuut het display van de wasmachine, dat weergeeft hoe lang de machine nog bezig is. Met behulp van OCR zet ik dit om in een aantal seconden dat naar de webservice gestuurd wordt. Op de website kan ik vervolgens de status zien en daarnaast kun je terug zien wanneer en hoe lang de wasmachine draaide de afgelopen tijd.

Het is meer een projectje voor mezelf om mee te experimenteren en van te leren, maar misschien kan je er wat inspiratie uithalen.

Laundry Admin project op GitHub
Python client project op GitHub

Hier wat screenshots/foto's (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v4IlLZqb.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y3sTc7Ub.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HqN8c4vb.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/axiF5Jeb.jpg
Pagina: 1