Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is deze setup juist? En welk moederboard past erbij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EmreG
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 21:21
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het opstellen van een setup die voornamelijk gebruikt wordt voor gaming en het runnen van vele bots op verschillende virtuele machines. Mijn budget is rond de 1300 euro. Ik heb nog nooit eerder een PC gebouwd of uberhaupt een setup opgesteld, ik ben dan ook op zoek gegaan naar de juiste onderdelen maar na onderzoek heb ik nog steeds geen idee welk moederboard passend zou zijn. Ook weet ik niet zeker of de onderstaande componenten juist zijn gekozen voor mijn budget.Graag ontvang ik hier wat advies over.

De onderdelen die ik gekozen heb zijn als volgt:
- AMD Ryzen 7 2700X | processor
- MSI GeForce RTX 2060 VENTUS 6G OC | grafische kaart
- Fractal Design Meshify C | behuizing
- Corsair RM550X, 550 Watt | voeding
- Crucial MX500, 250 GB SSD | opslag
- G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB & G.Skill Aegis F4-3000C16S-16GISB | intern geheugen
- GIGABYTE AORUS B450 ELITE | moederbord

Ik ben niet van plan om de processor over te klokken, ik heb namelijk geen zin in gezeik met temperaturen en koeling. Door de multitasking die ik regelmatig doe ben ik voor AMD gegaan i.p.v. een Intel processor. RTX 2060 leek mij een betere optie omdat die volgens benchmarks beter scoort op vele gebieden dan de 1070 GTX. 24GB ram, zware software op de vele virtuele machines met gaming vereist aardig veel. 250gb SSD is voor mij voldoende. 550W voeding bleek ook voldoende te zijn via een power supply calculator. De gekozen behuizing komt uit de best buy guide, ziet er overigens ook best aardig uit. Het intern geheugen leek mij prima qua prijs en snelheid.

Alle reacties

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Je gaat niet overklokken kies dan een B450 moederboard daar zijn genoeg testen over te lezen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar DAA.

• chemist13
Ik ga zelf binnenkort een Asrock B450 Fatal1Ty gaming K4 aanschaffen. Heeft een redelijke stroomvoorziening, ik heb al testen gelezen waarop deze een 2700 X zelf met een lichte overklok goed trekt. Is wel ATX formaat moet dus in je kast passen. Zorg wel voor een goede airflow. Nadeel er zit een verouderde geluidschip op maar voor mij geen probleem.

Prijs ca 90 euro o.a bij www.azerty.nl

• EmreG
Thanks maar ik heb ook iets gelezen over VRM dat een grote rol speelt bij Ryzen 2700x door de PB2. Overigens moet hij ook DVI hebben voor me 144HZ scherm

[ Voor 21% gewijzigd door EmreG op 22-01-2019 14:47 ]

• chemist13
Die dvi zit toch op je videokaart? Er staat mij iets van bij dat gigabyte en am4 niet helemaal lekker loopt, maar ik kan het mis hebben.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EmreG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:45:
Thanks maar ik heb ook iets gelezen over VRM dat een grote rol speelt bij Ryzen 2700x door de PB2. Overigens moet hij ook DVI hebben voor me 144HZ scherm
Monitor aansluiten aan de videokaart, en er is nog geen RTX2060 uit met DVI. welke monitor gebruik je ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 22-01-2019 15:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EmreG
Hackus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:27:
[...]

Monitor aansluiten aan de videokaart, en er is nog geen RTX2060 uit met DVI. welke monitor gebruik je ?
BenQ XL2411Z, als 144HZ niet mogelijk is met zo'n videokaart dan ga ik toch liever voor wat anders. 144hz is tegenwoordig onmisbaar voor mij.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EmreG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:32:
[...]

BenQ XL2411Z, als 144HZ niet mogelijk is met zo'n videokaart dan ga ik toch liever voor wat anders. 144hz is tegenwoordig onmisbaar voor mij.
Zit er geen Display port op ? dan moet je wachten tot er meer RTX2060's uit zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 22-01-2019 15:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EmreG
Blijkbaar wordt 144HZ ook ondersteund door Display port

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:20
EmreG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:41:
Blijkbaar wordt 144HZ ook ondersteund door Display port
Al heel lang, maar oke. maar het jammere is, je hebt geen displaypoort op je scherm... :-(

Don't let perfect be the enemy of good.

• EmreG
Kan ik niet gewoon een Display port naar DVI kabel kopen?

[ Voor 31% gewijzigd door EmreG op 22-01-2019 16:53 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

EmreG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:52:
Kan ik niet gewoon een Display port naar DVI kabel kopen?
Je hebt een actieve adapter van Display port to DVI-Dual Link nodig om een monitor met 144hz aan te sturen.

Even een quote van een andere site
AFAIK most adapters are limited to 60hz.

Can I use a DisplayPort to Dual-Link DVI passive adapter / cable?

No. DisplayPort to Dual-Link DVI passive adapters / cables do not actually exist. Even though most DisplayPort to DVI adapters you see for sale are labeled as "Dual-Link", all of these are fake, they are only Single-Link DVI adapters in disguise.

The DisplayPort connector has 20 pins, which means it can be used as a Single-Link DVI-D port via a passive adapter. However, Dual-Link DVI requires 25 pins, so a DisplayPort connector does not have enough pins to emulate a Dual-Link DVI connection. The additional DVI pins on "DisplayPort to Dual-Link DVI" adapters are not connected to anything at all, they are just for show, for marketing purposes. It is nothing but a Single-Link DVI-D adapter dressed up to appear like a Dual-Link DVI-D adapter.

https://linustechtips.com...ion=high_refresh_displays

*Edit: Found in the same section

If your computer does not have a native Dual-Link DVI output, then the only other way of getting a Dual-Link DVI connection is with a DisplayPort to Dual-Link DVI active adapter. Please note that not just any DP-to-DVI active adapter will work; it must be a Dual-Link DVI active adapter. There are active adapters which only support Single-Link DVI, intended for multi-monitor configurations on some older AMD graphics cards (detailed here), and these adapters will not work for 1080p 120+ Hz.

DisplayPort to Dual-Link DVI active adapters tend to be unreliable, and should only be used as a last resort if you have no other method of connecting. If you have not purchased your monitor yet I suggest you do not buy the XL2411Z or GN246HL, but instead get a monitor that has a DisplayPort input.

I have tested this adapter to work up to 1920 × 1080 @ 144 Hz: https://www.amazon.com/dp/B00DYRQXMK/ However, at 144 Hz I did experience loss of signal when turning the monitor off and then on again, or putting the computer to sleep and waking it up again. I did not experience any issues when running at 1080p 120 Hz instead though.

As always, active adapters tend to be very finicky and I cannot guarantee that the adapter will behave the same on your system. My testing was done with an AOC G2460PF and a Radeon RX 480 and GeForce GTX 1080.
:+

Samenvatting; het is nogal een 'hassle' om dit werkend te krijgen, misschien toch even doorsparen voor een andere monitor die wel Display port ondersteund, danwel accepteren dat 60hz (DVI-Single Link) de max is. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Vidra op 22-01-2019 18:52 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Qua build zit je gewoon goed. Ik zou alleen pricewatch: MSI B450 Tomahawk kopen. MSI B450 is gewoon veel beter dan Gigabyte haar aanbod. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-11 19:39
Hackus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:27:
[...]

De Asus Dual O6G heeft kennelijk DVI. Linkje: https://www.asus.com/Grap...X2060-O6G/specifications/
Volgens mij zijn er ook modellen van Galaxy en PNY etc met DVI, maar die zijn lastig te krijgen mogelijk.
@EmreG

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wekko306 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:37:
[...]

De Asus Dual O6G heeft kennelijk DVI. Linkje: https://www.asus.com/Grap...X2060-O6G/specifications/
Volgens mij zijn er ook modellen van Galaxy en PNY etc met DVI, maar die zijn lastig te krijgen mogelijk.
@EmreG
Weet dat er genoeg komen, maar nog niet beschikbaar hier.

• Wekko306
Hackus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:38:
[...]

Weet dat er genoeg komen, maar nog niet beschikbaar hier.
Volgens Alternate wel op voorraad: https://m.alternate.nl/AS...aart/html/product/1510958

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vanmiddag nog niet, maar nu ook deze pricewatch: Palit GeForce RTX 2060 GamingPro scheelt €100,- met de Asus

OC versie pricewatch: PNY GeForce RTX 2060 6GB XLR8 Gaming Overclocked Edition

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 22-01-2019 19:44 ]

• EmreG
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:10:
Qua build zit je gewoon goed. Ik zou alleen pricewatch: MSI B450 Tomahawk kopen. MSI B450 is gewoon veel beter dan Gigabyte haar aanbod. :)
Probleem is alleen vgm wel dat ik 3000Mhz ram koop en dit moederbord alleen het volgende ondersteunt:
2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 3466 MHz (O.C.)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

EmreG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:54:
[...]

Probleem is alleen vgm wel dat ik 3000Mhz ram koop en dit moederbord alleen het volgende ondersteunt:
Dat bord zou veel meer moeten ondersteunen. Niet alleen ondersteunen Ryzen 2000 CPU's tot 2933MHz, maar dat bordje zelf lijkt ook een van de betere B450 bordjes te zijn als het om comptabiliteit gaat. RAM snelheid is namelijk afhankelijk van zowel de kwaliteit van je CPU als moederbord. Het is helaas niet het werkt altijd, of het werkt niet. Er zijn genoeg bordjes waar 3000MHz eigenlijk al een limiet opzoeken is. Dat MSI bordje zou geen problemen moeten geven. Het is een kwestie van a-xmp activeren in de bios van het moederbord en dan zou het moeten werken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:51
EmreG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:54:
[...]

Waar zie je dat staan? Ik zie in https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK/Specification
1866/ 2133/ 2400/ 2667Mhz (by JEDEC)
2667/ 2800/ 2933/ 3000/ 3066/ 3200/ 3466 MHz (by A-XMP OC MODE)

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 22-01-2019 22:59 ]

• EmreG
Ik zit er dus zelf aan te denken om pricewatch: PNY GeForce RTX 2060 6GB XLR8 Gaming Overclocked Edition te halen. Ik heb echter nooit gehoord van PNY en de standaard overclock is die het waard? Ik moet hem sowieso hebben voor de DVI maar ik wil niet dat ik extreme temperaturen krijg door de overclock of een sneller beschadigde kaart. Ook is de vraag of G-sync dan met deze video kaart werkt. Ik zie bijvoorbeeld bij sommige merken staan dat je G-sync, raytracing krijgt en bij andere dan weer niet. Maakt het dus uit of je nou van PNY of Asus haalt voor dit soort voordelen? En is PNY een beetje goed?

• Wekko306
EmreG schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:29:
Ik zit er dus zelf aan te denken om pricewatch: PNY GeForce RTX 2060 6GB XLR8 Gaming Overclocked Edition te halen. Ik heb echter nooit gehoord van PNY en de standaard overclock is die het waard? Ik moet hem sowieso hebben voor de DVI maar ik wil niet dat ik extreme temperaturen krijg door de overclock of een sneller beschadigde kaart. Ook is de vraag of G-sync dan met deze video kaart werkt. Ik zie bijvoorbeeld bij sommige merken staan dat je G-sync, raytracing krijgt en bij andere dan weer niet. Maakt het dus uit of je nou van PNY of Asus haalt voor dit soort voordelen? En is PNY een beetje goed?
PNY is op zich een prima merk. In Azië een stukje populairder dan hier. Kwaliteit zal prima zijn, maar mogelijk dat je wat fancy features (RGB, of 0 RPM mode wat wel lekker is) mist. Als de prijs ook echt lager is dan de hier bekendere merken is het echt geen slechte keuze.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@EmreG Ondertussen al 'weer' een optie van een 'bekend' merk pricewatch: EVGA GeForce RTX 2060 XC Black Gaming

• EmreG
Ik zag deze inderdaad al staan, maar ik zag dat hij maar 1 fan heeft en voor dezelfde prijs heb ik die van PNY die al overclocked is. Volgens mij las ik over overclocked GPU's dat ze sowieso betere coolers enzo hebben.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EmreG schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Ik zag deze inderdaad al staan, maar ik zag dat hij maar 1 fan heeft en voor dezelfde prijs heb ik die van PNY die al overclocked is. Volgens mij las ik over overclocked GPU's dat ze sowieso betere coolers enzo hebben.
Oké, ik gaf hem weer vanwege 'bekend' merk

• EmreG
Hackus schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Oké, ik gaf hem weer vanwege 'bekend' merk
ja toch bedankt ;)

Ook is de vraag of G-sync dan met deze video kaart werkt. Ik zie bijvoorbeeld bij sommige merken staan dat je G-sync, raytracing krijgt en bij andere dan weer niet. Maakt het dus uit of je nou van PNY of Asus haalt voor dit soort voordelen?
Pagina: 1