Logingegevens veranderd vanaf eigen IP?

Pagina: 1
Acties:

• Mamavan3
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-01-2021
Omdat op dit forum veel mensen zijn die verstand hebben van beveiliging heb ik mij zojuist geregistreerd en hoop ik dat u mij kunt helpen.
Ik zal kort de situatie even schetsen, ik hoop dat ik compleet ben.

Ik kon niet meer inloggen op mijn accounts. Ik heb hier eerst niet op gelet, wachtwoord gewijzigd en klaar. Maar wederom kon ik weer niet inloggen. Ik heb mijn wachtwoorden weer gewijzigd. En heb zojuist gekeken naar de logins via gmail, maar de enige login die ik zie zijn die van mijn eigen ipadres (ik heb opgezocht wat mijn ipadres was en dit matcht met de logindetails van gmail). Het vreemde is, dat de inlog via hetzelfde ip ook gebeurde op het moment dat wij allen niet thuiswaren. Hoe kan ik achterhalen wie heeft ingelogd in mijn mail? Ik maak ook gebruik van internetbankieren en heb een creditcard , die staan ook op mijn telefoon en chromebook. Moet ik met het oog hierop ook actie op ondernemen?

Kunt u mij adviseren wat de stappen zijn die ik zou moeten doorlopen? Moet ik iemand inschakelen die dit kan beveiligen?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
2-step-authentication aanzetten is de eerste stap!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 20:15
Wat eventueel kan:

- Per ongeluk wachtwoord verkeerd getypt? (Caps-lock aan/uit wil soms wel eens problemen geven als je het niet op merkt.
- Als je zelf niet thuis bent is het nog steeds goed mogelijk dat een van je apparaten die wel thuis is je mail probeert op te halen, dit zou een login verklaren.

Wat kun je doen:
- Wachtwoord nogmaals wijzigen, 2factor authenticatie is een heel veilige toevoeging hieraan (must)
- WiFi wachtwoord evt wijzigen (een buurman/anderekwaadwillende heeft hier misschien toegang toe gekregen) De kans hierop is wel erg klein hoor, maar dan dek je wel alles af. Dat zou namelijk een andere verklaring zijn waarom er is ingelogd vanaf " jou eigen" IP.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Mamavan3 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:54:
l). Het vreemde is, dat de inlog via hetzelfde ip ook gebeurde op het moment dat wij allen niet thuiswaren. Hoe kan ik achterhalen wie heeft ingelogd in mijn mail?
Inloggen als je niet thuis bent kan ook gebeuren door andere apparaten\diensten. Denk aan een tablet die thuis lag of een chromecast\google home etc.

Bij je beveiligingsinstellingen in je google account kan je in iedergeval zien wat voor apparaat er ingelogd is.
Dit kan je vinden bij "Security" > "Managed devices"

https://support.google.com/mail/answer/45938?hl=nl voor meer info.

Verder ben ik het eens met @DennusB 2-factor authenticatie aanzetten zo snel mogelijk!

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Mamavan3
Dank u wel voor het zo snel reageren.

Het wachtwoord/de wachtwoorden worden automatisch opgeslagen in mijn chromeaccount. Het inloggen hiermee lukte niet en ook handmatig niet.

Ik heb gekeken naar de link hierboven. Het inloggen is vanaf hetzelfde ipadres, ook de systemen zijn hetzelfde. Tot zover geen 'bijzonderheden'

Echter, ik merkte wel dat er in de prullenbak enkele mails zaten die ik zelf niet had verzonden/verwijderd. Aanmeldingen voor diverse site's (spamachtig) en een mail van een persoon/spam. Van deze laatste zocht ik op van wie het afkomstig was, maar dit bracht me niet ver. Een mail teruggestuurd, die kwam niet aan (mailadres bestaat niet of ontvangt geen mail) en het ip adres leidt naar google.

Ik zal de 2-factor authenticatie aanzetten (ik ga zo even op google kijken hoe ik dit kan doen) en de wifi inlog wijzigen.

Kan ik nog wat anders doen ter beveiliging?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Als iedereen "Kan iemand mij misschien helpen?" als topictitel zou kiezen, dan zouden de titels vrij zinloos zijn :P Ik pas het dus wat aan.

Voor de zekerheid: "kon niet meer inloggen op mijn accounts": Google accounts, begrijp ik dat goed?

Overal waar dat kan 2FA aanzetten is altijd goed. (Let wel op dat je geen probleem krijgt als je telefoon / je 'tweede factor' in het water valt).

Verder een goed wachtwoord nemen: niet per se veel rare tekens, maar een zin van een dozijn of twee letters. "Groentesoep Is Lekker en sporten ook" is veel veiliger en beter te onthouden dan "SJDH@&^aef324".

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2019 13:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mamavan3
Excuses voor mijn titel :) En hartelijk dank voor het aanpassen, u heet helemaal gelijk.

Het gaat om zowel mijn hotmail als google accounts en ook op facebook kon ik niet meer inloggen. Het zijn dus meerdere accounts wat het zo opmerkelijk maakt. Dit gecombineerd met het in korte termijn voor de tweede keer niet kunnen inloggen bracht mij hier. Ik ben zelf ook nu flink aan het googlen geslagen om na te gaan wat het kan zijn/hoe dit te voorkomen.

Ik ben nu mijn wachtwoorden aan het wijzigen en proberen de extra beveiliging aan te zetten. Ik heb de mails die in prullebak zaten allemaal gewist. Ik las ook dat je de geschiedenis moest wissen en cache dus dat ook allemaal gedaan. Vanavond ga ik kijken of ik de wifi kan wijzigen. Ik hoop dat het dan hiermee verholpen blijft.

Dank u allen nogmaals!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Mamavan3 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:13:
Ik heb gekeken naar de link hierboven. Het inloggen is vanaf hetzelfde ipadres, ook de systemen zijn hetzelfde. Tot zover geen 'bijzonderheden'
Dan lijkt het in eerste instantie in orde, voor de zekerheid je wachtwoorden wijzigen (verschillende wachtwoorden gebruiken voor verschillende diensten) en waar mogelijk 2-factor authenticatie inschakelen.
[b]Mamavan3 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:13:[/b
Echter, ik merkte wel dat er in de prullenbak enkele mails zaten die ik zelf niet had verzonden/verwijderd. Aanmeldingen voor diverse site's (spamachtig) en een mail van een persoon/spam. Van deze laatste zocht ik op van wie het afkomstig was, maar dit bracht me niet ver. Een mail teruggestuurd, die kwam niet aan (mailadres bestaat niet of ontvangt geen mail) en het ip adres leidt naar google.
Emails die normaal in je spam folder komen worden automatisch verwijderd, als je op je spamfolder klikt staat er letterlijk "Messages that have been in Spam more than 30 days will be automatically deleted." Dit zou kunnen verklaren dat die emailtjes ineens in je prullenbak zitten.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:58
Axewi schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:16:
Emails die normaal in je spam folder komen worden automatisch verwijderd, als je op je spamfolder klikt staat er letterlijk "Messages that have been in Spam more than 30 days will be automatically deleted." Dit zou kunnen verklaren dat die emailtjes ineens in je prullenbak zitten.
Nee, berichten uit de spamfolder gaan bij automatische verwijdering niet naar de prullenbak, maar worden volledig gewist. Tenminste bij Google, hoe het bij Hotmail werkt durf ik niet te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door hcQd op 22-01-2019 15:53 ]

Pagina: 1