Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-04 00:47
Ik zoek een? Slimme thermostaat met app. Ik heb slechts twee draadjes uit de muur steken thuis, daar moet deze op passen.

Wat is je budget? ~150, met wat uitloop mocht het echt nodig zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ...... Zelf een verwarmingsprogramma in te kunnen stellen, maar eventueel zou een zelflerende nog fijner zijn. Super belangrijk: App kunnen gebruiken om deze op afstand aan te zetten. Dit moet betrouwbaar en goed werken.

Wat heb je zelf al gevonden? Honeywell T6, Nest V3 - ze krijgen echter veel slechte reviews, wat mij erg doet twijfelen om er zo veel geld aan uit te geven. Ik heb geen thermostaten gevonden die wel goede reviews krijgen en hebben wat ik wil, voor een redelijke prijs.

In china verkoopt men vergelijkbare thermostaten voor een paar tientjes. Downside daar: AC nodig om te werken, en tsja, je weet niet welke kwaliteit je krijgt.

Welke vragen heb je hier nog over? Ik kom er niet uit welke op dit moment 'beste koop' zou zijn. Ook wil ik in de toekomst gebruik gaan maken van google home en zou het fijn zijn als mijn thermostaat daar ook compatible mee is.

Wie heeft dit zelf eens helemaal uitgeplozen en kan mij van een gedegen advies voorzien? Thanks vast!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-04 21:54
Let wel even goed op de de data van die slechte reviews. Zo is er aan de Nest softwarematig erg veel verbeterd. Zelf heb ik een maand geleden de Nest V3 (nieuw van Marktplaats) voor 150 euro gekocht. Werkt prima, zeker op OpenTherm (moet je ketel dit wel ondersteunen).

---edit---
Overigens, die thermostaten uit China (heb ik ook naar gekeken om te gebruiken i.c.m. Home Assistant) zijn schijnbaar niet erg accuraat, niet zelflerend en moet je inbouwen in een inbouwdoos - dat laatste kon bij ons niet.

[ Voor 30% gewijzigd door barrymossel op 22-01-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Angelevo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:34:
Ik zoek een? Slimme thermostaat met app. Ik heb slechts twee draadjes uit de muur steken thuis, daar moet deze op passen.
Dat het 2 draadjes zijn zegt nog niets over protocol, modulerend (evt via opentherm) of aan/uit. Zoek uit wat je ketel aankan, en ga daar dan een geschikte thermostaat voor vinden.
Een goedkope chinese aan/uit thermostaat is zonde als je ketel kan moduleren (en kost je waarschijnlijk aan het eind meer in gasverbruik)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-04 00:47
Thanks voor de antwoorden, ik zal eens checken wat mijn ketel ondersteunt - is een vrij nieuw model, dus ik gok dat opentherm moet lukken.

De Nest v3 had ik inderdaad al een tijdje op het oog. Ik werd alleen wat huiverig door de reviews, en de prijs. Als ik er een voor 150 weet te vinden dan klinkt het als een goede optie om eens te proberen.

De inbouwdozen van de china-made thermostaten zag ik ook, blijkbaar werken ze in veel landen toch anders (met netspanning etc.).

Meer advies is overigens nog steeds welkom! Iemand goede ervaringen met andere thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-04 21:30
u_nix_we_all schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:03:
[...]

Dat het 2 draadjes zijn zegt nog niets over protocol, modulerend (evt via opentherm) of aan/uit. Zoek uit wat je ketel aankan, en ga daar dan een geschikte thermostaat voor vinden.
Een goedkope chinese aan/uit thermostaat is zonde als je ketel kan moduleren (en kost je waarschijnlijk aan het eind meer in gasverbruik)
u_nix_we_all schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:03:
[...]

Ik heb ook maar 2 draadjes uit de muur. Daarop zit nu een simpele Honeywell aan/uit, met een "lifetime" battery pack. Maar ik vind dus nergens wat je dan kunt doen met een Nest bijvoorbeeld of een Lyric T6R, zit er dan bij de ketel een extra kastje en geeft die ook stroom via de twee draadjes? Of zit er in een Nest of Lyric ook een accu/AA batterijen?

Overigens kan het ook zijn dat ik maar 2 draadjes gebruik maar dat ik er 8 heb omdat ik utp heb gebruikt maar dat zou ik even moeten uitzoeken. Ik vind het lastig bepalen wat er precies moet gebeuren bij welke thermostaat.

Edit: Even wat onderzoek gedaan, de twee draadjes zijn prima, daardoor kan stroom en het protocol om met het kastje bij de ketel te praten, iig bij Next V3. Ik denk dat dat hem wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door teek2 op 08-09-2021 20:02 ]