Upgrade PC t.b.v. aansluiten dockingstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-01 16:15
Ik zoek een?
Ik zou graag een wat oudere PC willen verbinden met een, nog aan te schaffen, universele dockingstation (USB Type-c). De reden hiervoor is het gemak van het wisselen van slechts 1 kabel met een werklaptop (macbook pro).

- Is het mogelijk om het dockingstation simpelweg via een verloopkabel (USB type-c -> USB 3.0) met de PC te verbinden zonder verlies van functionaliteit? Ik ben er hier vanuit gegaan dat de voeding van het dockingstation voldoende stroom kan leveren.

Vooruitlopend op dat het niet mogelijk is, heb ik gezocht naar moederborden welke passen bij de overige componenten, maar met tevens een type-c aansluiting (of een tweede pci-e slot voor een type-c controller). Deze zijn nieuw niet leverbaar of > 100 euro. (Samen met een controller > 150 euro.)
Deze Asus USB 3.1 Type-C Card i.c.m. Asus Q87M-E bijvoorbeeld. Verder zag ik in V&A dat er genoeg 1150-moederborden zijn waar een dergelijke kaart in past.

Wat is je budget?
Goedkoopste oplossing voor de gevraagde functionaliteit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- De huidige PC bevalt verder prima, wordt hoofdzakelijk gebruikt voor kantoorwerk en af en toe een game.
- Verkies iets nieuws boven tweedehands als dit een paar tientjes meer kost.
- Volle 10 Gbit/s via type-c is niet nodig. Wil enkel bovenstaande kunnen doen zonder verlies in performance.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Docking station moet nog aangeschaft worden. Idee is om er een te nemen met een externe voeding die het dockingstation en alle overige aangesloten apparatuur van stroom voorziet.
- Aangesloten op dockingstation: keyboard, muis, audio, ethernet (bandbreedte onbekend), 1 monitor (Iiyama GB2783QSU)
- PC: ASUS B85M-G (C2), Intel Core i5-4590 Boxed, MSI Radeon R9 280 Gaming 3G

Beste antwoord (via Ptiel op 24-01-2019 00:16)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:46
Dit gaat dus alleen lukken als je een usb-c adapter koopt met ondersteuning voor het doorgeven van Displayport Alternate Mode of HDMI Alternate mode (daarbij lus je je gpu door naar de adapter en zo wordt het beeld signaal dan in de usb stroom gestopt) Anders krijg je niet het signaal van je gpu naar je monitor.

Ook moet je docking station dat ondersteunen.

Heb je niet die ondersteuning, dan zal het beeldsignaal van een chipje in de dock moeten komen en kun je gamen vergeten (tenzij het Patience is).

Voor meer uitleg zie: Wikipedia: USB-C

Dit topic gaat ook over Displayport over USB-C: White Feather in "Wacom tablet als display op USB-C problemen"

Op zich hoeft je adapter het niet te ondersteunen. Dan sluit je je monitor gewoon aan op je pc met HDMI en via je dock aan met Displayport. Je pc stuurt dan gewoon een standaard usb-signaal uit voor muis en toetsenbord en je Mac stuurt ook een Displayport -signaal mee. Dan gebruiken ze dus beiden 1 ingang van de monitor.

[ Voor 35% gewijzigd door White Feather op 22-01-2019 13:31 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:11
Je zou pricewatch: Sharkoon USB 3.1 Host Controller Card, Type A+C in je huidige moederbord kunnen gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
Dit gaat dus alleen lukken als je een usb-c adapter koopt met ondersteuning voor het doorgeven van Displayport Alternate Mode of HDMI Alternate mode (daarbij lus je je gpu door naar de adapter en zo wordt het beeld signaal dan in de usb stroom gestopt) Anders krijg je niet het signaal van je gpu naar je monitor.

Ook moet je docking station dat ondersteunen.

Heb je niet die ondersteuning, dan zal het beeldsignaal van een chipje in de dock moeten komen en kun je gamen vergeten (tenzij het Patience is).

Voor meer uitleg zie: Wikipedia: USB-C

Dit topic gaat ook over Displayport over USB-C: White Feather in "Wacom tablet als display op USB-C problemen"

Op zich hoeft je adapter het niet te ondersteunen. Dan sluit je je monitor gewoon aan op je pc met HDMI en via je dock aan met Displayport. Je pc stuurt dan gewoon een standaard usb-signaal uit voor muis en toetsenbord en je Mac stuurt ook een Displayport -signaal mee. Dan gebruiken ze dus beiden 1 ingang van de monitor.

[ Voor 35% gewijzigd door White Feather op 22-01-2019 13:31 ]

• Ptiel
@Uszka
Bedankt voor de tip.

@White Feather
Dankjewel voor de suggesties en de uitgebreide info. Het is onderhand een leuke puzzel geworden.

Vandaag nog ontdekt dat de monitor een ingebouwde USB-hub heeft waar toetsenbord en muis beide op zouden kunnen. Deze kan ik verder doorlussen via een type-b USB aansluiting. Bracht me op het volgende idee.

Thunderbolt 3 van de macbook (usb-c) is te splitten met bijvoorbeeld deze adapter. Vervolgens vanaf de splitter via HDMI naar de monitor.

Vanaf de PC kan het videosignaal via DVI-I (met evt. een verloopstukje) naar DVI-D van de monitor.

Voor de verbinding met de USB-hub in de monitor dacht ik er een simpele USB 3.0 switch tussen te zetten. De twee uit-poorten van de switch kunnen dan verbonden worden met de USB-uit (type-a) uit van de macbook splitter en USB 3.0 (type-a) van de PC.

Als ik dan wil wisselen hoef ik enkel een andere source op de monitor te selecteren en de switch om te gooien. Zou dit werken? Ik begrijp dat ik hiermee wat verlies qua snelheid, oplaadmogelijkheid en functionaliteit (audio, ethernet, extra USB-aansluiting die normaal op het dock zouden zitten.) Bij nader inzien vind ik dit acceptabel.

Reuze bedankt voor het meedenken d:)b

• White Feather
Voor dvi-i naar dvi-d heb je alleen een volledig bekabelde dvi-kabel nodig. De i betekent dat hij zowel analoog (dvd-a) als digitaal (dvd-a) aan kan.
Volledig bekabeld wil zeggen dat hij ook dual lane dvi aan kan, anders is je maximale resolutie beperkt tot 1920x1080/1200. Maar de meeste dikke kabels zijn dat wel (zeker die al bij je monitor horen).

Best OK trouwens zo'n switch.

Heb hier de laptop van mijn werk en die heb ik ook op mijn monitor aangesloten (hdmi) en mijn pc op Displayport.

Zit er zelf mee dat mijn laptop maar 2 USB-a heeft en 1x usb-c (met Thunderbolt etc), maar daar passen dus geen 3x USB-a (toetsenbord, muis, usb-headset) in. Dus die heb ik aan een klein usb-hubje hangen die ik om prik. Daar ga ik ook maar zo'n switch tussen hangen, hoef ik niet meer om te prikken _/-\o_

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:04:
Voor dvi-i naar dvi-d heb je alleen een volledig bekabelde dvi-kabel nodig. De i betekent dat hij zowel analoog (dvd-a) als digitaal (dvd-a) aan kan.
Ik zou toch op de inputs en outputs letten. Als die niet 'I' zijn, kun je een 'I' kabel volgens mij niet aansluiten omdat niet alle gaatjes er zijn.

• Ptiel
Olaf van der Spek schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:11:
[...]

Ik zou toch op de inputs en outputs letten. Als die niet 'I' zijn, kun je een 'I' kabel volgens mij niet aansluiten omdat niet alle gaatjes er zijn.
Ben van plan een dual link DVI-D kabel ertussen te zetten. Die zou gewoon moeten passen toch?

Wikipedia: Digital Visual Interface
Pagina: 1