KlikAanKlikUit lamp gaat uit zichzelf aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
Achter de wandschakelaar in de inbouwdoos heb ik een KlikAanKlikUit ontvanger zitten, zodat ik met afstandsbediening de lamp boven de tafel aan- en uit kan zetten.

Nu heb ik al vier keer gehad dat de lamp aan stond terwijl ik 's ochtends de kamer in kwam. En een keer toen ik 's middags de kamer in kwam. En ik heb deze inbouwschakelaar pas een week of 4-5 achter de schakelaar.

Op dezelfde afstandsbediening heb ik nog een aantal lampen met stekkerontvangers en die zijn nog niet aan gegaan.

De ontvanger heeft een automatisch codesysteem, waardoor het wat minder waarschijnlijk lijkt dat de buren dezelfde code gebruiken. Ik dacht dat je dat alleen had bij de oude KlikAanKlikUit toen je zelf een kanaal moest kiezen.

Iemand een goed idee hoe dit komt en hoe ik dit oplos?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En toch denk ik dat er in je omgeving een buur is die per ongeluk eenzelfde signaal maakt. Ik had een tijd lang dat een zonnescherm (ook 433Mhz) zomaar dicht ging. Toen ik er eens goed naar keek, gebeurde het telkens als er wat meer wind was. Mijn achterbuurman heeft een weerstation aan zijn schuurtje hangen. Deze gaf bij bepaalde wind waarschijnlijk een trigger. Nu is het weerstation weg en heb ik geen last meer.

Long story short, kan je nog een nieuw signaal programmeren op de ontvanger een ander signaal te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
wolly_a schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:48:
En toch denk ik dat er in je omgeving een buur is die per ongeluk eenzelfde signaal maakt. Ik had een tijd lang dat een zonnescherm (ook 433Mhz) zomaar dicht ging. Toen ik er eens goed naar keek, gebeurde het telkens als er wat meer wind was. Mijn achterbuurman heeft een weerstation aan zijn schuurtje hangen. Deze gaf bij bepaalde wind waarschijnlijk een trigger. Nu is het weerstation weg en heb ik geen last meer.

Long story short, kan je nog een nieuw signaal programmeren op de ontvanger een ander signaal te leren?
Ik ga de schakelaar verwijderen en maar eens opnieuw pairen. En dan maar even een tijdje in de gaten houden.

Dank voor je antwoord, ik had gedacht dat er nu zoveel codes waren dat de kans erg klein is dat er iemand binnen 30 meter is met dezelfde code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:00:
[...]

Ik ga de schakelaar verwijderen en maar eens opnieuw pairen. En dan maar even een tijdje in de gaten houden.

Dank voor je antwoord, ik had gedacht dat er nu zoveel codes waren dat de kans erg klein is dat er iemand binnen 30 meter is met dezelfde code.
Dat zou je denken he? Ik dacht ook niet dat dit een probleem zou kunnen zijn. Als het zo'n weerstation is, dan heb je natuurlijk wel kans dat er een hele grote reeks van getallen en waarden verzonden moet worden waarbij toevallig jouw unieke code voorbij komt (zo zie ik het tenminste)... Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:59
Weet je zeker dat de lamp uit gegaan is door jouw signaal? Als je bijvoorbeeld vanaf de 1e etage je 'uit' commando verstuurd en het komt niet aan, is de lamp dus nooit uitgeschakeld geweest. Mocht je er nou steeds bij gestaan hebben en gezien hebt dat de lamp uitging, dan zou ik inderdaad even een andere code aanleren.

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-05 19:16

M0i

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn badkamerventilator deze ging ook via KaKu en ging spontaan aan en uit, een ander kanaal gepakt en het werkt weer zoals het hoort.
We vermoeden dat het signaal een paar huizen verder werd geactiveerd omdat hun ook ooit aangaven dat de buitenlampen spontaan aanstonden terwijl er niemand thuis was.
Het proberen van een ander kanaal is wellicht een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle E
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:13
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad. In mijn geval bleek het te komen doordat de batterij van de zender bijna leeg was. Batterij vervangen, probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55

FreakNL

Well do ya punk?

Het is een longshot, maar wel iets om in gedachten te houden;

Dat 433mhz gebeuren werkt zonder authenticatie. Ik kan (met mijn RFXCom dongle) de buitenverlichting van de buren 2 huizen verderop schakelen. Daar kwam ik per ongeluk achter, en maak daar verder natuurlijk geen misbruik van. Maar vice versa is mijn KiKa spul dus ook te schakelen door een handige buurman. Gebeurt ook niet, maar dat kan in jouw geval natuurlijk wel zo zijn. Ik zeg niet dat het zo is (kans is klein) maar het kan wel.
Pagina: 1