Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-10-2022
Hallo, ik ben op zoek naar een oplossing voor onderstaande:

Ik krijg in grote aantallen productafbeeldingen aangeleverd (100- en tegelijk). Dit zijn altijd productfoto's van minimaal 2000 x 2000px, altijd op een vierkant canvas en altijd met een witte achtergrond. Deze foto's moet ik omzetten naar een formaat van 700px breed en 800px hoog. Nu heb ik een handeling aangemaakt die het volgende doet:

-resizen naar 700 x 700px
-canvas aanpassen naar 700px breed en 800px hoog

Dit werkt prima met echter één nadeel. Sommige producten zijn kleiner afgebeeld dan andere. Wat ik graag zou willen bereiken is dat het product beeldvullend in een nieuw canvas komt van 700 x 800px. (Dus met zo min mogelijk witruimte erom heen) Extra uitdaging is ook dat het soms om een product gaat dat breder is dan hoog en vice versa.

Kan ik dit oplossen middels een handeling die ik aanmaak?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-09 18:07
Interessant.... moet wel kunnen denk ik.
Je zou het volgende kunnen proberen met een automatische handeling:

1. selecteer op kleur (wit)
2a. verwijder selectie (of kopieer naar nieuwe laag en haal onderste laag weg)
2b. gebruik selectie met inverse om er een masker van te maken
3. selecteer de aangepaste laag
4. 'Image > Trim then select Based On: Transparent Pixels' (de exacte Nederlandse benaming weet ik niet)
5. save (in nieuwe map)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In een jpeg is wit niet wit, je moet een marge inbouwen ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
DJMaze schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:28:
[...]

In een jpeg is wit niet wit, je moet een marge inbouwen ;)
Daar heb je gelijk in.
In het color Range pallet kan je ook met de 'fuziness' de drempel instellen om dit te ondervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
Gebruik imagemagick met fuzz en trim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@jvgend Welke software wil je hiervoor gebruiken? Het kan op veel manieren. Als je zelf wilt gaan scripten zou ik inderdaad ImageMagick adviseren maar het kan ook met Photoshop (hoewel minder scritp-achtig). Maar ik kan me voorstellen dat je een wat meer kant-en-klaar product wilt hebben voor zulke getale en professionele inzet.

edit:
Nog wat inspiratie: XnView schijnt automatisch te kunnen croppen: https://photo.stackexchan...op-many-images-whitespace. Hierna kun je dan resizen en de canvas aanpassen.

edit:
Maar de keywords die @BarôZZa noemt zijn de sleutels die je zoekt in ImageMagick: https://www.imagemagick.o...ver/viewtopic.php?t=15675

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 24-01-2019 12:49 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:02
Klinkt als een uitgelezen taak voor good old Irfanview. Bestaat al jaren maar het is nog steeds een van de eerste tools die ik download op een nieuwe computer.
https://www.irfanview.com/
In Irfanview: file --> batch conversion/rename en dan de advanced options, hier kun je bulk croppen of resizen.

Edit: zit verder geen intelligentie in dus automatisch het product in het midden van de nieuwe afbeelding krijgen is wellicht wat lastig.

[ Voor 18% gewijzigd door Caeruleus op 24-01-2019 12:58 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dit is mogelijk nog wel een mooie oplossing voor je: https://stackoverflow.com/a/44719803/54017

Wat hij effectief doet is een masker maken op basis van je achtergrondkleur. Deze kleur kan je of zelf definieren of gewoon een pixel aan de randen pakken en hopen dat je daarmee goed gokt :P

Er zijn libvips bindings voor Lua, Python, Ruby, .Net, C en C++ dus je kan het vrij makkelijk omzetten naar de taal van je keuze :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
Bedankt voor alle tips. Ik ga even één en ander uitproberen. Zelf scripten kan ik niet. Irfanview is zo uit mijn hoofd geen oplossing maar ga ik zeker naar kijken! Ik ga eerst aan de slag met de eerste optie van _Noot_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
Hmmm ik kom er nog niet uit. Is er in de aangedragen oplossingen rekening gehouden met het volgende:
Wanneer ik alleen het product overhoud. Dus alle wit is weg en ik plak dit bv op een nieuw canvas. Dat canvas kan dan als voorbeeld de formaten hebben (bxh):

A ) 1500 x 800

of

B ) 800 x 1500

In geval A zal ik de afbeelding moeten resizen op basis van de breedte. Deze wordt dan 700. De hoogte wordt dan 373. Vervolgens het canvas aanpassen naar 700 x 800

In geval B zal ik de afbeelding moeten resizen op basis van de hoogte. Deze wordt dan 800. De breedte wordt dan 472. Vervolgens het canvas aanpassen naar 700 x 800

De crux zit hem dus in het feit dat de oplossing zo slim moet zijn dat deze kan zien of de breedte of hoogte aangepast moet worden van de afbeelding, voor dat het canvas aangepast kan worden.

Met de optie van _NooT_ werkt dat niet. (Of ik doe het uiteraard verkeerd! :-( ), en zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Waar je eens nou kunnen kijken is de Photoshop Druppel. Ik gebruikte dat bij mijn vorige werkgever met enige regelmaat als we flinke batches foto's van een reportage moesten voorzien van een watermerk oid. het resizen kan hier ook mee.

Handleiding: https://helpx.adobe.com/n...ocessing-batch-files.html

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@jvgend Niet dubbelposten, he ;)

Maar de geboden 'oplossingen' zijn handvatten om tot de volledige oplossing te komen. In elk geval zul je zelf de methodes moeten combineren tot een volledig werkend eindresultaat. Als je een kant-en-klaaroplossing wilt hebben, zul je een consultant moeten inhuren die dit voor je regelt :P

Veel van de geboden oplossingen kunnen ook de afbeelding vierkant maken op basis van de langste kant. Daarna resize je het vierkantje naar de gewenste grootte ;)

Go for it!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
Room42 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:09:
@jvgend Niet dubbelposten, he ;)

Veel van de geboden oplossingen kunnen ook de afbeelding vierkant maken op basis van de langste kant. Daarna resize je het vierkantje naar de gewenste grootte ;)

Go for it!
Aha, zo had ik het nog niet gezien, dat zou idd de oplossing kunnen (moeten) zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
@_NooT_ Hi, nog een vraagje.(en dan val ik je niet meer lastig :-) Klopt het dat ik na stap 2a een afbeelding heb van het product op een transparante achtergrond ter grootte van het originele canvasformaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Ja dat zou moeten kloppen
In stap 4 crop je dan het transparante deel tot de afbeelding begint weg.
je zou dan een beeld moeten hebben dat tot de randen van het canvas reikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mocht je er nog niet uitgekomen zijn: dit kan heel gemakkelijk met XnViewMP

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
kywr schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:57:
Mocht je er nog niet uitgekomen zijn: dit kan heel gemakkelijk met XnViewMP

Succes!
Ben er idd nog niet uitgekomen. Het lukt me om de productfoto vrijstaand in een wit vierkant canvas te krijgen, (met de tip van @_NooT_ )maar dan blijf ik nog steeds zitten met het feit dat ik dan eerst óf de hoogte wil aanpassen, óf de breedte i.v.m. de verhouding van het product. Lukt me niet om dat te automatiseren. Ik ga kijken naar jouw voorstel. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
jvgend schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:06:
[...]

Ben er idd nog niet uitgekomen. Het lukt me om de productfoto vrijstaand in een wit vierkant canvas te krijgen, (met de tip van @_NooT_ )maar dan blijf ik nog steeds zitten met het feit dat ik dan eerst óf de hoogte wil aanpassen, óf de breedte i.v.m. de verhouding van het product. Lukt me niet om dat te automatiseren. Ik ga kijken naar jouw voorstel. Bedankt!
Yes, weet vrij zeker dat dat gewoon kan. Let op de volgorde waarin je de acties zet. Eerst de bron resizen en daarna het canvast dacht ik.

Succes!
Pagina: 1