Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnie Oriana
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-04-2022
Hallo allemaal,

.....en hier mijn probleem.

Ik heb in China, waarschijnlijk van een Chinees een Intel Core i7 3e generatie gekocht. Socket komt exact overeen met mijn Intel Core i5 2e generatie. Volgens alle info die ik erover heb kunnen vinden: Oude processor eruit, nieuwe processor insmeren met brandpasta (geleidersgel) beugeltje terug, ventilatortje eroverheen en draaien maar. NIET DUS!

Alles past en naar mijn mening is alles wat ik gebruik compatibel met elkaar. Als ik de Core i5 terugplaats loopt alles weer als een zonnetje, de i7 weigert hij te pakken.

Computer lijkt wel op te willen starten, lampjes gaan branden, vinnen gaan draaien, maar gooit na 1-2 seconden alles weer uit. Het lijkt of de i7 zich wil beschermen tegen oververhitting, maar ik ben een leek.

Die Chinees had er nog 56 op voorraad 13 verkocht met 13 tevreden klanten. De kans is natuurlijk aanwezig dat die i7 gewoon niet goed is, maar hoe kom ik daar dan weer achter.

Asus/ASmobile p8 Motherboard
Intel Core i5-2300CPU wil ik vervangen naar Intel Core i7 3770
Be Quiet Dark Rock Pro 4 Cooler
Windows 7 64 Bit

Ik lees ook over: Je BIOS upgraden, maar maak daarin 1 fout en je kunt je moederbord terugsturen naar de fabrikant. Daar blijf ik dus het liefst vanaf.

Iemand?

Beste antwoord (via Winnie Oriana op 22-01-2019 07:03)

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:15
Helaas zit er niks anders op dan de BIOS te updaten.

https://www.asus.com/Motherboards/P8H61M/HelpDesk_BIOS/ Ik neem aan dat je dit moederbord hebt?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Helaas zit er niks anders op dan de BIOS te updaten.

https://www.asus.com/Motherboards/P8H61M/HelpDesk_BIOS/ Ik neem aan dat je dit moederbord hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnie Oriana
Volgens een scan via interngeheugen dot com is het de
P8H67-M
Dus i.p.v. de H61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnie Oriana
BlazeMuis ik kijk net op het moederbord zelf en mijn stelling is de juiste.

Maar zo'n BIOS upgrade heb ik nog nooit gedaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Als je de bios niet wilt upgraden dan heb je niks aan die processor en dan zal er dus ook geen oplossing komen.

Volgende keer ook even je post editen ipv opnieuw te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnie Oriana
Sorry BlazeMuis, ben nieuw hier. Die edit button heb ik inderdaad gevonden.

Punt is dat ik die Bios Update best wil doen, maar ik twijfel vanwege alle waarschuwingen die ik hierover lees.
Downloaden op een flash drive geeft al de 1e vraag. Moet dat per sé op een flash drive?

Enig idee of hier ergens goede documentatie over te vinden is?
Zit al op You-Tube te speuren, en die gast "Gamers Nexus" doet het vanuit de bestaande Bios met EZ Flash.
En dat wordt eigenlijk al te technisch voor mij.

YouTube: How To Update BIOS on an ASUS Motherboard

[ Voor 9% gewijzigd door Winnie Oriana op 22-01-2019 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
Als je een processor kunt vervangen dan zou een bios update ook geen probleem hoeven zijn. Dat doe je idd vanuit het bios met EZ Flash.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Winnie Oriana
OPGELOST
Op aanraden van BlazeMuis de BIOS geüpgrade. Na upgrade de i7 geïnstalleerd en alles draait als een zonnetje. Hier even mijn complete traject.

Downloaden van de laatste BIOS betreffende mijn moederbord: P8H67-M via de site van Asus:
https://www.asus.com/Motherboards/P8H67M/HelpDesk_BIOS/
Dit is een zip-bestand die je even moet unzippen. Het bestand naar een USB gezet.
Let op dat je de -bij voorkeur lege- USB geconfigureerd hebt naar FAT 32. Anders kan vanuit de BIOS het bestand niet gelezen worden en krijg je de melding: "Selected file is not a ETI BIOS!"
Computer uitzetten en bij opstarten op DEL klikken om in de BIOS te komen. Dan de F7 en vervolgens naar > Tools > Asus EZ Flash 2 Utility. In principe vind de BIOS direct het juiste bestand op de USB stick.
Vervolgens: "Do you want to read the file?" met OK beantwoorden.
Het systeem laat middels een balk zien hoever het proces verloopt. Als alles goed gegaan is start het systeem zichzelf verder op.
Als alle updates e.d. geïnstalleerd zijn en je computer het weer als normaal doet, kun je de i5 voor de i7 vervangen.
Met dank aan BlazeMuis: "Helaas zit er niks anders op dan de BIOS te updaten."

LET OP - WARNING - LET OP - WARNING - LET OP

Het upgraden van de BIOS is niet zonder risico. De mogelijkheid bestaat wanneer je dit verkeerd doet of tijdens het proces een stroomuitval krijgt je moederboard in principe waardeloos is geworden:
"Bricking your Board"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Al zou je de BIOS update verkloten is het nog steeds mogelijk om zelf je BIOS te maken voor relatief weinig geld door een goedkope USB programmer te kopen of te hotflashen met een ander bord (maar als je beide niet hebt kan dat niet) of in het ergste geval een nieuwe BIOS kopen op Ebay/ van de fabrikant. Maar tegenwoordig is de kans groot dat je hem zelf mag solderen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.vdweel_
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 16:01
Bios updaten. Ik heb zelf ook van een 2e generatie i3 naar 3e generatie i5 gegaan. Mijn computer werkte ook niet. na een tijdje onderzoeken kwam ik eruit dat bios geüpdate moest worden. Dit gedaan en het werkt nu als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 16:16
Bios updaten inderdaad. Indien het mis gaat (kans is klein maar aanwezig) is dit altijd nog te herstellen met een EEPROM brandertje.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:15
Jongens, lezen jullie wel berichten in topics? :P BIOS is dus al geupdate.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Een bios update is bij sommige merken gevaarlijk.
Zo had ik een Toshiba naar de klote geholpen ondanks juiste procedure.
Sommig merken zoals HP zijn ook angstig en geven je de optie om een USB reding stick te maken om de boel terug te draaien.
Deze merken voorkom ik liever en maak daarom liever gebruik van merken zoals Dell of Lenovo waar je dat gezeur niet hebt.
Ik weet niet of er een reuze verschil zit in sockets, maar ik ben van mening dat als je een 3e generatie i5 processor hebt, je ook beter een 3e generatie i7 kan gebruiken om conflicten te vermijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Bert2004 op 25-12-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:13
Bert2004 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:26:
Een bios update is bij sommige merken gevaarlijk.
Zo had ik een Toshiba naar de klote geholpen ondanks juiste procedure.
Sommig merken zoals HP zijn ook angstig en geven je de optie om een USB reding stick te maken om de boel terug te draaien.
Deze merken voorkom ik liever en maak daarom liever gebruik van merken zoals Dell of Lenovo waar je dat gezeur niet hebt.
Ik weet niet of er een reuze verschil zit in sockets, maar ik ben van mening dat als je een 3e generatie i5 processor hebt, je ook beter een 3e generatie i7 kan gebruiken om conflicten te vermijden.
Je reageert in een bijna 5 jaar topic. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.