Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betere performance halen uit PC (FX-8350/ GTX 960)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IIwouterNL
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:47
Sinds kort heb ik mijn laptop geruild tegen een game pc die al wat jaartjes ouder is. Ik heb ondertussen een paar games geprobeerd maar had wel iets meer verwacht. Games zoals Planetside 2 en Ring of Elysium zijn op medium tot low settings te spelen met 50fps en dropt regelmatig.

AMD FX-8350 4.3 Ghz
8GB Ram DDR3
Asus Strix 960 2GB
SSD

Ik denk zelf dat 16gb ram wel wat zal helpen maar hoor graag van jullie hoe ik iets meer eruit kan halen. Ik weet dat de pc al wat ouder is, ik verwacht ook geen GTX 1080 prestaties.

Alle reacties

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:36
Kijk wat er bij de games op 100% zit. Ik verwacht de gpu, dan kan je die upgraden. Als het de cpu is zal je voor iets nieuws moeten gaan, mobo/cpu/ram.
8 GB geheugen zal nog wel lukken, mits je geen Chrome met 20 tabbladen ofzo open hebt staan tijdens het gamen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Welk moederbord heb je?
Je moet even kijken of de kloksnelheid van de processor wel hoog blijft. Je kan dat zien in taakbeheer.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2019 22:29 ]

• IIwouterNL
FoxLenny schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:36:
Kijk wat er bij de games op 100% zit. Ik verwacht de gpu, dan kan je die upgraden. Als het de cpu is zal je voor iets nieuws moeten gaan, mobo/cpu/ram.
8 GB geheugen zal nog wel lukken, mits je geen Chrome met 20 tabbladen ofzo open hebt staan tijdens het gamen.
Dat bedacht ik me ook maar GPU en CPU komen eigenlijk nooit boven de 80%, als het al niet lager is...

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:36:
Welk moederbord heb je?
Je moet even kijken of de kloksnelheid van de processor wel hoog blijft. Je kan dat zien in taakbeheer.
Spelletje opstarten, even laten lopen, en kijken wat de grafieken doen. (maar evt een printscreen)
Ik heb een MSI 970A-G43 moederbord. Ik zal ff kijken naar de kloksnelheid

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
IIwouterNL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:42:
[...]

Dat bedacht ik me ook maar GPU en CPU komen eigenlijk nooit boven de 80%, als het al niet lager is...
Temperaturen? Klinkt alsof er iets throttled.

• WEBGAMING
Ongekoeld 4+1 vrm. Hm, dat is absoluut niet optimaal.
Het is nogal bekend dat een hoop am3 borden throttelen, omdat ze eigenlijk helemaal geen 8 core aankunnen. Helemaal met slechte en/of ongekoelde vrm.
Vandaar vroeg ik ook gelijk naar de kloksnelheden. ;)

Ben benieuwd. Ik gok er op dat de processor aan het throttelen is.

Als dat het is, zou je het niet aan de temperaturen kunnen zien. De temperatuur van de processor is waarschijnlijk prima, en 9 van de 10 keer zitten er geen sensoren bij de vrm.

[ Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2019 21:54 ]

• IIwouterNL
Net getest, CPU zit rond de 50%, GPU ook rond de 50% RAM rond de 60% en haal 50 fps in Ring of Elysium alles op low settings

Wat is throttelen precies?

• WEBGAMING
Teruglopen in kloksnelheid, omdat er iets te heet word. Daarom vroeg ik ook naar kloksnelheden. ;) gebruik zegt niet zo veel.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:32
En hoe is je geheugengebruik?

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:55:
Teruglopen in kloksnelheid, omdat er iets te heet word. Daarom vroeg ik ook naar kloksnelheden. ;) gebruik zegt niet zo veel.
Waar kan ik de kloksnelheden zien?

• IIwouterNL
er zit wel een koeleenheid over de CPU, of is dat niet wat jullie bedoelen?

• WEBGAMING
Het makkelijkste is even Intelburntest downloaden, je taakbeheer tevoorschijn halen, prestaties, processor, dan zie je daar je kloksnelheid.
Dan de test opstarten, en kijken of hij redelijk gelijk blijft, rond de 4ghz.
Waarschijnlijk zal hij terugvallen naar een paar honderd, dan weer omhoog, dan weer terug, enz enz.

https://www.majorgeeks.com/files/details/intelburntest.html

Edit, dit is trouwens voor win 10. Anders moet je even CPU-Z downloaden, en dan kan je daar je kloksnelheden zien.

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2019 22:05 ]

• IIwouterNL
Net getest, hij zakt inderdaad na een minuut naar 1,5ghz en gaat vervolgens weer terug naar 4,3 ghz. Wat kan k hier aan doen?

Edit: hij doet het al na 25 seconde

[ Voor 14% gewijzigd door IIwouterNL op 21-01-2019 22:12 ]

• WEBGAMING
Was ik al bang voor. Probeer er een ventilator op te richten, kijk of het iets oplost, anders zit er niets anders op dan een ander moederbord.

Ik herinner me zo even niet meer welk Gigabyte bord nou goedkoop en goed was, moet ik even zoeken. (misschien weet een andere Tweaker het nog?)
Edit, moederbord is zo te zien niet meer te koop. Als je nu een goed am3+ bord nodig hebt moet het 2e hands.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2019 22:31 ]

• IIwouterNL
Met de kast open een ventilator? Of gewoon op het moederbord gericht door de gaten?

• WEBGAMING
Kast even openmaken, als je het hebt, een computerventilator op dit gebied richten:

Afbeeldingslocatie: https://www.maketecheasier.com/assets/uploads/2018/07/gigabyte-motherboard-vrm-diagram.jpg

Anders even gewoon een willekeurige ventilator, het gaat er even om of het verschil maakt. Als het helpt, dan kunnen we kijken naar een permanenter oplossing. ;)

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:25:
Kast even openmaken, als je het hebt, een computerventilator op dit gebied richten:

[Afbeelding]

Anders even gewoon een willekeurige ventilator, het gaat er even om of het verschil maakt. Als het helpt, dan kunnen we kijken naar een permanenter oplossing. ;)
ik zal het morgen even proberen!

Ik las al ergens op internet dat dit moederbord eigenlijk niet gemaakt is voor de 8350... is er uberhaupt nog een moederbord te koop wat werkt met de 8350?

In elk gevel bedankt voor alle hulp! Ik zal morgen laten weten of een fan een verschil maakt.

• WEBGAMING
Klopt. Het bord zet de stroom van de voeding, om naar stroom voor de processor. Dit bord kan dat eigenlijk niet aan met de 8 core processoren, en word veel te heet. Bekend probleem.
Vind het nog steeds schandalig dat er zo veel fabrikanten zijn die leuk de 8 cores op hun lijst zetten, terwijl het vroeg of laat gegarandeerd problemen gaat geven.

Ik had mijn bericht al bewerkt, nee, dat bord is helaas niet meer te koop, en zo te zien überhaupt geen goede am3+ borden meer. Dus dat zal dan 2ehands moeten worden.
Kan je wel even helpen zoeken evt. Laat maar even weten.

[ Voor 44% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2019 22:37 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
IIwouterNL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:53:
Net getest, CPU zit rond de 50%, GPU ook rond de 50% RAM rond de 60% en haal 50 fps in Ring of Elysium alles op low settings

Wat is throttelen precies?
cpu op/rond 50 procent is gewoon 4 cores op max, klinkt als cpu bottleneck, lijkt me niet verwonderlijk op die cpu?

specs

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:33:
Klopt. Het bord zet de stroom van de voeding, om naar stroom voor de processor. Dit bord kan dat eigenlijk niet aan met de 8 core processoren, en word veel te heet. Bekend probleem.
Vind het nog steeds schandalig dat er zo veel fabrikanten zijn die leuk de 8 cores op hun lijst zetten, terwijl het vroeg of laat gegarandeerd problemen gaat geven.

Ik had mijn bericht al bewerkt, nee, dat bord is helaas niet meer te koop, en zo te zien überhaupt geen goede am3+ borden meer. Dus dat zal dan 2ehands moeten worden.
Kan je wel even helpen zoeken evt. Laat maar even weten.
zou het dan niet gelijk beter zijn om een nieuwere moederbord met cpu te kopen (liefst wel tweedehands). Heb eigenlijk geen idee van de prijzen voor een set of alleen het moederbord.

• WEBGAMING
Ja, als je dat moederbord voor een paar tientjes kan kopen, is het waarschijnlijk nog wel interessant, maar het blijft geen geweldige processor, en je hebt voor weinig geld een stuk snellere processor.

V&A aangeboden: Compleet systeem met i5 4460 + B85M mobo *koopje* (w10,ssd,ga...
Dit is bijvoorbeeld al stukken sneller.

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:52:
Ja, als je dat moederbord voor een paar tientjes kan kopen, is het waarschijnlijk nog wel interessant, maar het blijft geen geweldige processor, en je hebt voor weinig geld een stuk snellere processor.

V&A aangeboden: Compleet systeem met i5 4460 + B85M mobo *koopje* (w10,ssd,ga...
Dit is bijvoorbeeld al stukken sneller.
hoeveel ga ik hiervan merken in m’n fps? Als t een klein verschil is, probeer ik liever een moederbord voor een paar tientjes te vinden.

• WEBGAMING
Helemaal omdat het nu throttlet, zal het ontzettend gaan schelen. Stel dat je processor gewoon fatsoenlijk zou lopen, zou het ook veel sneller zijn.

Dat systeem was even een voorbeeld, als je wil kan ik wel even wat verder zoeken. (wil natuurlijk geen half uur gaan zoeken als jij er niets mee doet. ;)

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 23:00:
Helemaal omdat het nu throttlet, zal het ontzettend gaan schelen. Stel dat je processor gewoon fatsoenlijk zou lopen, zou het ook veel sneller zijn.

Dat systeem was even een voorbeeld, als je wil kan ik wel even wat verder zoeken. (wil natuurlijk geen half uur gaan zoeken als jij er niets mee doet. ;)
als je me ermee kan helpen heel graag!

• WEBGAMING
Prima, kom ik morgen op terug :) Wat voor budget heb je ongeveer?

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op maandag 21 januari 2019 @ 23:06:
Prima, kom ik morgen op terug :) Wat voor budget heb je ongeveer?
hmm ik heb niet echt een budget. Ik wil wel eventueel later ook de gpu uograden en vr gamen maar volgens mij is vr gamen niet zo cpu intens.

Tussen de 100 en 150 eu ofso?

• IIwouterNL
Ik heb net de vorige eigenaar gesproken, hij had er nooit last van en raad me aan wat nieuwe koelpasta op de cpu te doen. Zou dat kunnen helpen? Dan ga k alsnog wel kijken naar een nieuw systeem maar wellicht dat t tijdelijk een verschil maakt?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Move met wat vertraging naar PMG.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
IIwouterNL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:12:
Ik heb net de vorige eigenaar gesproken, hij had er nooit last van en raad me aan wat nieuwe koelpasta op de cpu te doen. Zou dat kunnen helpen? Dan ga k alsnog wel kijken naar een nieuw systeem maar wellicht dat t tijdelijk een verschil maakt?
Nee, als de boel nu throttlet doordat je moederbord niet toereikend is (en daar lijkt het dus op) gaat nieuwe koelpasta je niks helpen. Tenzij je in bv CPU Z zou zien dat je CPU temperatuur ook veel te hoog is (90+ graden).

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
Precies meten is weten zonder de cpu en gpu temps te weten zou ik niet eens wat anders kopen.

Aida64 trail is ook een slimme zet daar kan je nog meer temps tevoorschijn toveren (chipset).

• IIwouterNL
Wekko306 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Nee, als de boel nu throttlet doordat je moederbord niet toereikend is (en daar lijkt het dus op) gaat nieuwe koelpasta je niks helpen. Tenzij je in bv CPU Z zou zien dat je CPU temperatuur ook veel te hoog is (90+ graden).
net gekeken met een andere applicatie maar cpu blijft redelijk laag maar chipset gaat rinchting de 100 graden

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
IIwouterNL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:26:
[...]
net gekeken met een andere applicatie maar cpu blijft redelijk laag maar chipset gaat rinchting de 100 graden
Dan lijkt het er inderdaad op dat je moederbord simpelweg niet toereikend is. Als je een degelijk moederbord tweedehands kan vinden voor een paar tientjes is dat zoals eerder gezegd nog wel een optie om de performance wat stabieler te krijgen. Mocht je die niet kunnen vinden kun je het misschien maar beter voor nu zo laten, (eventueel nog een losse case fans op de VRMs richten zoals gezegd) en doorsparen voor een ander systeem.

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Hoi Wouter. Heb zelf een fx8350 en kan je vertellen dat dit probleem niet echt op te lossen is. Je zou eventueel nog met je affiniteit settings kunnen tweaken. Ben zelf later overgestapt naar een 2500k dat draaide een stuk stabieler dan een fx serie. Uit nieuwschierigheid wat voor type laptop heb je tegen dit systeem geruild?

• IIwouterNL
ChronoTtrigger schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:48:
Hoi Wouter. Heb zelf een fx8350 en kan je vertellen dat dit probleem niet echt op te lossen is. Je zou eventueel nog met je affiniteit settings kunnen tweaken. Ben zelf later overgestapt naar een 2500k dat draaide een stuk stabieler dan een fx serie. Uit nieuwschierigheid wat voor type laptop heb je tegen dit systeem geruild?
ik denk dat ik het voorlopig ff zo laat, na wat meer testen blijkt het dat hij inderdaad throttled bij de intelburntest maar tijdens gamen valt het reuze mee. Ik ga later wel zeker upgraden maar denk dat ik eerst een zwaardere videokaart wil en daarna processor met mobo ga vervangen, alles op z’n tijd!

Ik heb hem geruild tegen een 17 inch Asus laptop met een i7 3630qm en een nvidia gt 630m. Ben overigens wel blij met de ruil, dit systeem is sneller en speelt de meeste games prima😊

• WEBGAMING
Een snellere videokaart gaat je helemaal niets brengen, heb ik je in PB ook al verteld. (met benchmarks)

Helemaal niet met een throttelend moederbord.

Ben een paar dagen bezig geweest met dingen uitleggen over PB, maar je wil het gewoon niet horen oid?

Mensen die je vertellen dat een FX8000 serie nog goed is voor een 1070, en VR hebben echt geen flauw idee waar ze het over hebben. (er is mij verteld over PB dat iemand dat tegen hem gezegd heeft)
Is degene die dat zegt de persoon waar mee je geruild hebt toevallig?

En eerst klaag je over de prestaties, wat logisch is, want het kan allemaal een stuk sneller. (met een fatsoenlijk moederbord)
Maar nu is het ineens prima, en speelt het de games prima? Bijzonder.

En naast de slechte prestaties, is het ook gewoon een kwestie van tijd tot het moederbord plof zegt. Je bent hem constant aan het overladen.

En ik snap ook best dat je een "second opinion" wil, maar doe dat dan tenminste bij iemand die er verstand van heeft.

[ Voor 76% gewijzigd door WEBGAMING op 27-01-2019 14:46 ]

• IIwouterNL
WEBGAMING schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:23:
Een snellere videokaart gaat je helemaal niets brengen, heb ik je in PB ook al verteld. (met benchmarks)

Helemaal niet met een throttelend moederbord.

Ben een paar dagen bezig geweest met dingen uitleggen over PB, maar je wil het gewoon niet horen oid?

Mensen die je vertellen dat een FX8000 serie nog goed is voor een 1070, en VR hebben echt geen flauw idee waar ze het over hebben. (er is mij verteld over PB dat iemand dat tegen hem gezegd heeft)
Is degene die dat zegt de persoon waar mee je geruild hebt toevallig?

En eerst klaag je over de prestaties, wat logisch is, want het kan allemaal een stuk sneller. (met een fatsoenlijk moederbord)
Maar nu is het ineens prima, en speelt het de games prima? Bijzonder.

En naast de slechte prestaties, is het ook gewoon een kwestie van tijd tot het moederbord plof zegt. Je bent hem constant aan het overladen.

En ik snap ook best dat je een "second opinion" wil, maar doe dat dan tenminste bij iemand die er verstand van heeft.
je hebt zeker gelijk, er zijn snellere systemen maar heb me er voor nu bij neer gelegd dat ik niet alles op max kan spelen.

Heb overigens de laatste paar dagen gegamed en geen last gehad van het throttelen. Core clocks bleven op 4,3 ghz. Alleen als ik intelburntest gebruik throtteled hij.

Ik ben je heel erg dankbaar voor je hulp en doe er ook zeker wat mee. Er komt binnenkort een nieuwe cpu met mobo en grafische kaart maar kan niet alles tegelijk doen.

Het geklaag over de performace was vooral bij games waarvan ik later begreep dat ze slecht geoptimized zijn. Na wat meer nieuwere games gespeeld te hebben doet hij het prima (voor nu)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een FX-8350 op dat moederbord, hopelijk heb je een goede brandverzekering :) Ik zou dat echt niet te lang gebruiken. De processor throttelt voor een reden, de VRMs oververhitten en kunnen niet genoeg vermogen leveren. Deze beveiliging kickt niet zomaar in. Als je dit structureel doet heb je kans dat de boel doorfikt. Het enige advies dat ik je helaas kan geven is vervang de boel.. zelfs met een beter moederbord is deze processor geen pretje.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 27-01-2019 21:37 ]

Verwijderd

Je kunt naast een ventilator op de VRMs richten, er ook een paar heatsinkjes op plakken om de hitte er beter af te krijgen. Zie hier een voorbeeld op YouTube. Je kan die heatsinkjes voor een paar eurootjes van eBay of AliExpress halen, als je een paar weken kunt wachten. Het is ook van de zotte dat die moederborden zo goedkoop werden geproduceerd dat de VRMs geen heatsinks hadden vanuit de fabriek.

Desondanks denk ik dat de hele AMD Bulldozer lijn beter vermeden kan worden tegenwoordig. Ze zijn gewoon hete, relatief slome processors, gebaseerd op een achteraf gezien slecht architectuur. Er is een reden waarom Ryzen zo hard nodig was om AMD weer terug op de markt te krijgen...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:31

Thandor

SilverStreak

Naast extra koeling kun je ook wat tweaking overwegen. Ik heb zelf sinds 2012 een AMD FX 8120 op een ASRock (met eveneens een zwakkere VRM) 24/7 draaien. Met de default settings gooit het systeem continue de vCore naar 1.4V om de hogere klokfrequentie t.b.v. de turbo te halen. Als ik die settings laat staan dan zit de CPU continue rond de 60C/70C met één core continue belast. De temperatuur kan ik met 20C/30C verlagen door de turbo uit te zetten en de vCore te verlagen. In mijn geval haal ik 3.1GHz (stock voor 8120) met slechts 1.0875V. De belasting op de VRM's, warmteontwikkeling en energieverbruik is hierdoor aanzienlijk minder geworden.

Het mooie van de AMD FX serie is dat zover hij kan overclocken met een hoge vCore kun je de CPU ook aanzienlijk goed undervolten zonder de klokfrequentie te verlagen :).

Ditzelfde truukje heb ik ook op een A10-7850K gedaan die enorm in verbruik gedaald is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• IIwouterNL
Na wat verder zoekeerk toch besloten om een andere cpu te halen. Het gaat een i5 3570k worden op een Z77A-G43 moederbord met een Scythe Mugen 5 koeler en 16gb ram. Kan dat setje voor een prima prijs overnemen.

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:21

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Das veel beter. Voor de FX8350 heb ik indertijd niet voor niets gekozen voor een Asus sabertooth 990FX, juist vanwege vrm etc..

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• IIwouterNL
Zojuist de i5 set opgehaald en gelijk erin gezet, wat een verschil! games draaien veel beter, hogere fps en veel koeler. Bedankt voor jullie hulp! ben erg blij met de upgrade!
Pagina: 1