SIP ALG instelling aanwezig in Asus RT-AC5300, GT-AC5300

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR03
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
Mijn vraag
In hoeverre is de SIP ALG instelling, al dan niet onder andere benoeming, aanwezig in de Asus RT-AC5300 of GT-AC5300? Ik wil deze instelling uitschakelen omdat het problemen veroozaakt met VOIP.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Ziggo modem en router in één en de SIP ALG instelling zorgt voor problemen met VOIP. Daarom wil ik het Ziggo modem in bridge modus en vervolgens een goede losse router ernaast.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De leverancier van het VOIP systeem heeft ernaar gekeken, zelf gezocht naar de instelling in de router en contact met Ziggo gehad over de instelling SIP ALG. De conclusie is dat een losse router met de SIP ALG instelling benodigd is.

[ Voor 5% gewijzigd door SR03 op 21-01-2019 18:19 ]

Beste antwoord (via SR03 op 25-01-2019 23:37)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik *gok* dat het wel uit te zetten is.
https://docs.intuitivetec...rticle/129-how-to-sip-alg
Ik verwacht dat dat ding van jouw wel vergelijkbaar is, maar dat zijn aannames. De screenshots in de handleiding lijken iig vergelijkbaar aan de screenshots in deze link

Je geeft aan dat er een professional gaat installeren en een voip leverancier bij betrokken is. Dat doet mij denken aan een zakelijke omgeving. De router is echter een (high-end) consumentending. Is dat een wenselijke combinatie?

Persoonlijk zou ik voor een goede router/firewall gaan icm een los (strategisch geplaatst) accesspoint. Zo'n spaceding met tig antennes is leuk, maar wat voor meerwaarde heeft het?

De benodigde snelheid behalen vergt de juiste ontvangers (die vermoedelijk in 95% van je devices niet zit) en het bereik is er niets groter door als je je aan de limieten mbt zendvermogens houdt. Komt bij dat je winst met een dikke dure router niet opweegt tov de winst die je met 2 goede ap's kunt halen.

Tenslotte zal je voip leverancier bij problemen zo'n consumentending vermoedelijk ook niet ondersteunen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:42
Ik heb SIP ALG eens onderzocht en op het web wordt betoogt dat de SIP ALG implementatie in routers in de regel heel slecht is en vooral voor problemen zorgt.

Zet indien nodig handmatig de benodigde poorten open op je modem/router open voor je ATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Poorten openzetten voor voip ben ik niet zo'n voorstander van. Vergroot de kans op (bv) spookoproepen op IP, en eventueel misbruik als het bv een centrale is.

Als je het perse moet/wilt doen, firewall dan die forwards zodat alleen de IP's/subnetten van je voip boer toegestaan zijn.

SIP alg in je router uitzetten is idd in de meeste gevallen raadzaam. Daarnaast is het zaak om, afhankelijk van je router/voip settings, eventuele timers aan te passen. Een UDP timeout van 30 seconden terwijl je sip re-register op 3600 staat is niet echt een handige combi.

Zelf zet ik de UDP timeout op 300 sec, en een sip reregister ook. (=5min). Als je dit om wat voor reden niet in je hele router wilt doen, doe dat dan iig voor het subnet van je voip provider.

Re-register en UDP timeouts kun je ook hoger zetten, maar dan duurt een failover bij een storing (bv) ook veel langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR03
Ik ben zelf niet heel erg thuis in netwerken, dus het gaat sowieso geïnstalleerd worden door een professional. De optie met poorten openzetten zie ik inderdaad niet zitten door de beveiligingsrisico’s. Ik zoek echt antwoord op in hoeverre SIP ALG (evt met andere betiteling) als instelling uit te schakelen is in de twee Asus routers.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Ik *gok* dat het wel uit te zetten is.
https://docs.intuitivetec...rticle/129-how-to-sip-alg
Ik verwacht dat dat ding van jouw wel vergelijkbaar is, maar dat zijn aannames. De screenshots in de handleiding lijken iig vergelijkbaar aan de screenshots in deze link

Je geeft aan dat er een professional gaat installeren en een voip leverancier bij betrokken is. Dat doet mij denken aan een zakelijke omgeving. De router is echter een (high-end) consumentending. Is dat een wenselijke combinatie?

Persoonlijk zou ik voor een goede router/firewall gaan icm een los (strategisch geplaatst) accesspoint. Zo'n spaceding met tig antennes is leuk, maar wat voor meerwaarde heeft het?

De benodigde snelheid behalen vergt de juiste ontvangers (die vermoedelijk in 95% van je devices niet zit) en het bereik is er niets groter door als je je aan de limieten mbt zendvermogens houdt. Komt bij dat je winst met een dikke dure router niet opweegt tov de winst die je met 2 goede ap's kunt halen.

Tenslotte zal je voip leverancier bij problemen zo'n consumentending vermoedelijk ook niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR03
Edit: het antwoord: https://www.noctel.com/he...bile#content/view/2294115

[ Voor 95% gewijzigd door SR03 op 25-01-2019 23:37 ]

Pagina: 1