Vraag

• theophylaktos
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:16
Beste tweakers,

Afgelopen week heb ik op mijn samsung SSD windows 10 opnieuw geinstalleerd. en sinds vandaag krijg ik de melding bij het opstarten "a disk read error occurred" en start hij dus niet op.
Chrome liep vast waarna windows compleet vastliep, en na het opnieuw opstarten krijg ik steeds dit bericht in beeld.
Ik heb de schijf in mijn laptop gezet, ook dan krijg ik dit bericht dus het ligt niet aan een kabel.

Wanneer ik opstart vanaf een reserve HDD met windows erop kan ik wel de bestanden op deze SSD schijf aflezen, daarom vraag ik mij af of dit een hardware probleem is in de ssd schijf.

Wie kent dit probleem, is dit iets wat komt door een corrupt iets binnen windows en wat dus is op te lossen door hem te formatteren en herinstallatie van windows, of heeft het te maken met een hardware probleem? In dat geval moet ik hem opsturen voor reparatie.

Alvast dank voor jullie advies!

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Waarom installeer je niet de Samsung Magician software (tijdelijk), die kan je zo vertellen wat er is met je SSD.

• theophylaktos
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:16
Dank voor de tip. Zojuist gedaan, die geeft aan 'drive condition good' dus het lijkt toch iets in windows te zijn. Toch apart dat ie disk read error aangeeft, als ik dat programma mag geloven is er dus niks mis met die schijf.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
Ik heb tot nu toe 1 x een kapotte SSD gehad. Die werd gewoon helemaal niet meer door het "bios" (MAC) herkend. Levensduur was ongeveer 6 jaar overigens.
Dit voldeed ook aan de verwachting: Een SSD gaat doorgaans zonder waarschuwen, in 1 x definitief kapot.

[Voor 25% gewijzigd door Meester_J op 21-01-2019 21:19]

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Indien er belangrijke bestanden op de SSD staan zou ik die eerst veilig stellen...
daarna kun je een 'checkdisk /r' doen en kijken of er beschadigde (systeem)bestanden zijn.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
theophylaktos schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:13:
Toch apart dat ie disk read error aangeeft, als ik dat programma mag geloven is er dus niks mis met die schijf.
Als je dat zeker wil weten, kijk je in de Magician software naar de SMART gegevens.
Zet die hele tabel eens hier neer, dan zien wij of er iets mis is met de SSD.

En je zou in Windows natuurlijk in de Verkenner bij de eigenschappen van C: bij Extra een foutcontrole kunnen doen op de SSD. Eens kijken wat daar uit komt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee