Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Met de komst van een elektrische auto wil ik ook zonnepanelen op mijn dak gaan leggen. Aangezien de auto toch wel zeker 5000 kWh nodig zal hebben is eigenlijk de hoeveelheid panelen die ik kwijt kan de grootste bottleneck, maar aangezien saldering op losse schroeven staat is voor mij de tvt belangrijker dan zo hoog mogelijk opbrengst.

Zelf was ik uit gekomen op het volgende legplan (platdak, 2.5 etage woning en noorden zit boven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QhuwwY84jiL7NVAXxCLDOVqG/medium.jpg

Op basis hiervan heb ik bij Solar Bouwmarkt een offerte opgevraagd voor:
- 15x Jinko 280WP Poly
- 1x Goodwe GW3600D-NS
- Volledige montage en (bevestigings)materiaal

Voor totaal: €4.424,80 (1,05 €/W) incl btw.

Nu ben ik eigenlijk niet bekend met de merken van zowel de panelen als de omvormer, maar heb ik ze puur uitgekozen op garantie (10j), dubbele MPPT en laagste kosten per watt. De enige schaduw die ik heb is van het hogere dak op het lagere dak, dus daar hoef ik mij vanaf een uur of 10 geen zorgen meer om te maken. Doordat de panelen niet allemaal dezelfde richting op liggen verwacht ik weg te komen met een één fase omvormer op een 16A groep, eventueel minimaal overschot neem ik voor lief.

Kloppen mijn aannames en gedachtegang en zijn deze merken voldoende voor deze "simpele" plaatsing?

Als alternatief heb ik ook een 3 fase omvormer overwogen met op beide daken 9 panelen met TripleValk op het lage dak. Echter kwam de prijs per KW op het dak gelijk uit en voelt dit een beetje overkill met een huidige verbruik van 1600 kWh.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 18:32
Je zou ook kunnen kijken naar de Q-Cells 325/320WP die zijn 157 euro en hebben 12 jaar product garantie. Dan heb je meer WP en je zou ook kunnen kijken of oost west mogelijk ik dan zou in theorie meer panelen kwijt kunnen als zuid opstelling dan komen te panelen zo te liggen oost -> /\/\ <- west inplaats van zuid -> / / / /

https://bettyskitchen.nl

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou ook alles op het hoofddak op oost/west leggen.
Wat zijn de juiste afmetingen ? (met al die verschillende maten in de tekening kan ik geen wijs uit)

Juist als salderen ophoudt en je hebt een e-auto wil je zoveel mogelijk opwek en is tvt van minder belang.
Gratis tanken, brengt nog meer op dan huidige salderingsregeling. (lijkt me)

Laat maar, je baas betaalt lees ik? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2019 17:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@aegis Die optie heb ik inderdaad overwogen, maar dan betaal ik per paneel 50% meer voor 15% meer opbrengst. Als ik er tegenaan moest kijken was daar nog wat van de zeggen, maar ze liggen volledig buiten zicht. Deze opbrengst zorgt ook weer voor een upgrade naar een 3 fase omvormer.

Oost/west heb ik ook overwogen alleen mijn dak ligt met de hoek op het zuiden. Om 6-9 panelen op NW of NO te leggen lijkt mij niet optimaal, plus ga ik dan naar 3 fase.

@AUijtdehaag Het hoogste dak is 5.70 breed bij 6 diep en het lage dak is zonder rand 3.30 diep.

Het nadeel van mijn auto laden op PV is dat ik hem 4 van de 7 dagen mee heb naar het werk wanneer de zon goed schijnt. Mogelijk komt er wel een warmtepompboiler te voorbereiding op afschaffing van het salderen.