[maven] omgevingsvariabelen instellen op macOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Voor school moet ik gebruik gaan maken van Maven. Op mijn windows laptop heb ik alles netjes geconfigureerd en werkt alles. Alleen op mijn mac-mini krijg ik het niet werkend.

Als ik "mvn --version" intype in de terminal krijg ik de volgende foutmelding: "-bash: mvn: command not found". Ik neem aan dat dit komt doordat ik ergens iets ben vergeten toe te voegen aan de omgevingsvariabelen of ergens een verkeerde verwijzing gemaakt heb. Immers het is de bedoeling dat juist door het zetten van de omgevingsvariabelen op elke 'locatie' maven kan gebruiken. Ik heb met behulp van YouTube: How to install Maven on Mac OS en deze tutorial gepoogd de omgevingsvariabelen goed in te stellen. Java -version, geeft wel de juiste informatie terug. Dus ik ga er van uit dat java wel (ergens) geïnstalleerd is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
mac-mini late 2014 met macOS 10.14

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Omgevingsvariabelen:
export JAVA_HOME=/Applications/jdk-11.0.2.jdk/contents/Home
export M2_HOME=Applications⁩/apache-maven-3.6.0
export M2=$M2_HOME/bin
export PATH=$M2:$PATH

Locaties:
Java: /Applications
Maven: /Applications

zowel in .bashrc als in .bash_profile. Ik heb ook al source .bashrc en source .bash_profile gedaan. Volgens een medestudent, moet dat om de aanpassingen op te slaan. Ik heb ook de MAC diverse keren opnieuw opgestart.

Beste antwoord (via hoi1234 op 27-01-2019 23:16)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Niet zo moeilijk doen. Gewoon homebrew installeren en dan:

code:
1
2
$ brew update
$ brew install maven

Brew is DE dev-tool voor je Mac.

https://niels.nu

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je mist een slash aan het begin van de M2_HOME

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Janoz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:12:
Je mist een slash aan het begin van de M2_HOME
Dat is waar. Maar dat is helaas slechts een onderdeel van het probleem. Het werkt namelijk nog steeds niet.
Ik twijfel of de JAVA_HOME variabele correct is. Ik ga er van uit dat ze met '/Library/Java/Home' bedoelen dat ik naar de map waar java in staat moet navigeren en dan de 'Home' map moet hebben. Maar klopt dit wel? Overigens bestaat er op mijn schijf geen 'Home' map op de aangegeven locatie. Dat zal dan denk ik komen doordat ik java op een alternatieve locatie geïnstalleerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Java home is volgens mij de locatie van de java runtime environment, dus waar je java hebt geinstalleerd. Op linux kun je dit vinden met "which java", ik weet niet hoe dit in mac zit.

Maar je zegt dat dat maar een deel van het probleem is, maar wat gebeurd er nu als je maven probeert te draaien?

Overigens hoef je je computer niet opnieuw op te starten om dit soort wijzigingen door te voeren. Je terminal afsluiten en een nieuwe starten of "source ~/.bashrc" is genoeg voor veranderingen in je .bashrc file en voor .bash_profile moet je opnieuw inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Gropah schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:07:
Java home is volgens mij de locatie van de java runtime environment, dus waar je java hebt geinstalleerd. Op linux kun je dit vinden met "which java", ik weet niet hoe dit in mac zit.

Maar je zegt dat dat maar een deel van het probleem is, maar wat gebeurd er nu als je maven probeert te draaien?

Overigens hoef je je computer niet opnieuw op te starten om dit soort wijzigingen door te voeren. Je terminal afsluiten en een nieuwe starten of "source ~/.bashrc" is genoeg voor veranderingen in je .bashrc file en voor .bash_profile moet je opnieuw inloggen.
Nee. Dat ik de '/' voor 'Applications' vergeten was, was denk ik een deel van het probleem. JAVA_HOME is inderdaad de locatie van java. Maar ik heb geen idee waar deze geïnstalleerd staat. Heb 1x via de .dmg geïnstalleerd, maar daar heb je dus totaal geen zicht op waar java belandt. Heb ook een archief gedownload. Dat heb ik in /applications gezet.

Maar ja, zal eens googlen hoe ik kan vinden waar java staat.

Edit: "which java" werkt dus ook op macOS. Maar JAVA_HOME naar '/usr/bin/java' laten verwijzen (dat is de returnwaarde van "which java") werkt niet. Is het trouwens niet makkelijker om over 2 weken naar de docent te gaan en samen met hem vanaf scratch beginnen?

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 21-01-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Je hebt op OSX een binary die het installatie path naar de java home terug geeft (voor ene specifieke versie): /usr/libexec/java_home. Als je de JAVA_HOME naar de recentste versie wilt kun je:
export JAVA_HOME=$(/usr/libexec/java_home) gebruiken.

Ook hoef je maven niet toe te voegen aan je PATH. Je moet even controlleren of /usr/local/bin op je path staat, en een symlink maken naar mvn:
sudo ln -s /Applications/apache-maven-3.6.0/bin/mvn /usr/local/bin/mvn.

[ Voor 3% gewijzigd door ThomasG op 21-01-2019 15:43 . Reden: Argument volgorde ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09

code:
1
2
$ brew update
$ brew install maven

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Hydra schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:57:

code:
1
2
$ brew update
$ brew install maven

Brew is zeker niet DE dev-tool voor Mac OS. Het is er wel een die door veel developers gebruikt wordt. Er zijn er meerdere. Ik geef zelf de voorkeur aan MacPorts, omdat het ik het om verschillende redenen graag gescheiden houd met de rest van het systeem; en omdat homebrew mij in het verleden nogal traumatische ervaringen heeft opgelevert omdat Homebrew dingen doet waar je niet vrolijk van wordt (tenzij ze dat inmiddels hebben aangepast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanWilder
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04-2023

VanWilder

Dev @ Eurocontrol

ThomasG schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:51:
[...]
Brew is zeker niet DE dev-tool voor Mac OS. Het is er wel een die door veel developers gebruikt wordt. Er zijn er meerdere. Ik geef zelf de voorkeur aan MacPorts, omdat het ik het om verschillende redenen graag gescheiden houd met de rest van het systeem; en omdat homebrew mij in het verleden nogal traumatische ervaringen heeft opgelevert omdat Homebrew dingen doet waar je niet vrolijk van wordt (tenzij ze dat inmiddels hebben aangepast).
Homebrew heeft niets te maken met dev tools. Homebrew is een package manager. Gewoon idd java en maven via homebrew installeren en je bent voor je het weet up and running. Als je problemen tegenkomt heeft brew een 'doctor' command dat problemen tracht op te lossen. In de laatste 5 jaar nog nooit issues gehad, buiten na een macOS upgrade.

Good morning, and in case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Hydra schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:57:

code:
1
2
$ brew update
$ brew install maven

Homebrew geïnstalleerd en daarna Maven geïnstalleerd en het werkt meteen. Dit had ik veel eerder moeten weten....
Pagina: 1