Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mopfrak
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben in onze verbouwing bezig met het leggen van de elektrische leidingen. Ik wil uiteindelijk gaan voor een domotica oplossing, al dan niet combinatie van Loxone componenten (eventueel railduino uitbreiding als goedkope ingangen) en een openHAB draaiend op een RPi (integratie met Google Home, demo-opstelling momenteel draaiend met RFXcom componenten).

Momenteel laat ik dus alle bekabeling centraal toe komen.

De PIR sensoren van Loxone vind ik niet esthetisch aangezien ik graag inbouw sensoren wil. Daarom dacht ik PIR sensoren via KNX te gebruiken, zodat ik meteen ook een lichtmeting had. De MDT SCN-P360D1.01 leek me een betaalbare oplossing (+/- 75 EUR).

Ondertussen stoot ik echter op de Aeotec Multisensor 6 die in dezelfde prijscategorie zit en meer sensoren heeft, maar waarbij communicatie via Z-Wave loopt. Deze zou via de bijhorende recessor ingebouwd kunnen worden in het plafond. Aangezien ik een openHAB draaiend heb in een testopstelling met RFXcom is de stap naar Z-Wave dus ook klein.

Alleen wil ik dan de Multisensor voorzien van een vaste 5V voeding in plaats van te werken met batterijen. Welke bekabeling zou ik best gebruiken als ik een 5V voeding zoals de Meanwell HDR-30-5 centraal in de kast wil? De Multisensor 6 heeft een max power consumption van 200mA.

Ik dacht aan 2x0.8 SVV kabel rechtstreeks van aan de voeding in de kast tot de plaats voor de sensor en dit dan voor een 10-tal sensoren. Op de plaats van de sensoren zou ik dan een USB-stekker aan de SVV kabel aansluiten.

Lijkt dit een goede oplossing of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 07:24
Ik heb persoonlijk zelf ook 0.8 kabels lopen voor mijn automatisering. Hier loopt max 5A doorheen en verloopt prima. Heb wel voor de zekerheid een high-temp rated isolatie om de kabel heen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou zelf eerder PoE doen, omdat je daarmee meer kan doen, niet alleen stroom maar ook data,

Maar puur voor stroom zou ik iets anders doen dan fragiele stekers, te klein = risico op warmte productie = brand gevaar.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48

dragonhaertt

@_'.'

Bij 0.8 mm^2 mag je 8A door je kabel jagen volgens MIL-STD-975
In principe zou dat dus goed moeten gaan.

Zorg er wel voor dat je goede splices maakt, en niet alle stroom door de soldeerverbinding met de USB stekker laat lopen. Mooi de kabel laten doorlopen en aftakken om USB connectors aan vast te solderen dus.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mopfrak
vso schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:20:
ik zou zelf eerder PoE doen, omdat je daarmee meer kan doen, niet alleen stroom maar ook data,

Maar puur voor stroom zou ik iets anders doen dan fragiele stekers, te klein = risico op warmte productie = brand gevaar.
Even toevoegen dat de Aeotec Multisensor 6 voorzien is voor voeding via batterijen of via USB (waarbij deze dan ook als z-wave repeater dienst doet).

Als ik voor die sensor zou gaan, zit ik dus vast aan de 5V voeding en is PoE geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mopfrak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Even toevoegen dat de Aeotec Multisensor 6 voorzien is voor voeding via batterijen of via USB (waarbij deze dan ook als z-wave repeater dienst doet).

Als ik voor die sensor zou gaan, zit ik dus vast aan de 5V voeding en is PoE geen optie.
Maakt niet uit, Power over Ethernet is een protocol met max 48W geloof ik aan stroom levering . het is dan aan jou of je stroom, data of beide doet.. het moet niet het kan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mopfrak
vso schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Maakt niet uit, Power over Ethernet is een protocol met max 48W geloof ik aan stroom levering . het is dan aan jou of je stroom, data of beide doet.. het moet niet het kan ..
PoE lijkt doorgaans te werken op 48V (niet 48W)
Ik heb dan eveneens aan de beide zijden van de leidingen een PoE component nodig en die is er alvast niet bij de sensor. Ik had namelijk ook al gekeken of een PoE naar USB adapter een optie was, maar voegt enkel extra componenten (en dus kost) toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mopfrak
Zorg er wel voor dat je goede splices maakt, en niet alle stroom door de soldeerverbinding met de USB stekker laat lopen. Mooi de kabel laten doorlopen en aftakken om USB connectors aan vast te solderen dus.
Dus je zou voorstellen om een (open) lus te leggen en af te takken?

In stervorm aansluiten lijkt me eenvoudiger en de stroom is ook beperkt. Wago's voor soepele geleiders lijken me bruikbaar om dan van de SVV kabel naar een USB stekker te gaan. Zo hoef ik zelfs niet te solderen.

Wat zie je als voordeel voor het aftakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit is puur een "idee" om je opties te geven, niks zegt dat 2 kabels slecht zijn alleen met 8 ben je future proof
[...]
PoE lijkt doorgaans te werken op 48V (niet 48W)
48v x 1a = 48w ;) kijk als het intressant is anders naar de PoE spec's
het stuurt volgens mij alleen het vermogen wat je nodig heb, autosensing oid ?
Ik heb dan eveneens aan de beide zijden van de leidingen een PoE component nodig en die is er alvast niet bij de sensor. Ik had namelijk ook al gekeken of een PoE naar USB adapter een optie was, maar voegt enkel extra componenten (en dus kost) toe
PoE switch/power injector zijn gewoon te koop, maar je kan ook volstaan met een poe-splitter aan beide kanten die komen in allerlei soorten en maten.

Dan zal je nog inderdaad een plug aan je multisensor/pir ding moeten bouwen (misschien)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48

dragonhaertt

@_'.'

mopfrak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:57:
[...]

Dus je zou voorstellen om een (open) lus te leggen en af te takken?

In stervorm aansluiten lijkt me eenvoudiger en de stroom is ook beperkt. Wago's voor soepele geleiders lijken me bruikbaar om dan van de SVV kabel naar een USB stekker te gaan. Zo hoef ik zelfs niet te solderen.

Wat zie je als voordeel voor het aftakken?
Oh, ik ging er even van uit dat je 1 kabel wou gebruiken om alle modules te voeden. Ster-aansluiting is inderdaad beter.
Wago klemmen voor soepele geleiders valt inderdaad onder "degelijke splice". Daarmee zou je ook nog door kunnen lussen.

Je weet maar nooit wat voorn hobby-bob alles zelf in elkaar draait, half soldeert en dan een huis in de fik zet omdat hij 8A door een rot verbinding probeerde te jagen. Daarom ben ik liever iets té specifiek bij dit soort gevallen. Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht.

Verder heb ik niet echt 'goede' alternatieven voor je. Ik keek alleen even naar de praktische veiligheid.

Bedenk wel nog even dat je 100mV spanningsval hebt per 10m, bij de maximale belasting van 200mA. Als je een voeding hebt die precies 5V levert dan zou het kunnen zijn dat de voeding niet afdoende is voor je sensor.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 21-01-2019 16:46 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Svv-kabel is prima geschikt voor dit doel.

Als je wilt hobby'en zou je eventueel ook nog de combo kunnen gebruiken van een Panasonic AMN31112J pir-sensor met een 1-wire multisensor. Beide zijn 5V en voeding + communicatie zou je door een enkele utp-kabel kunnen laten lopen. Deze oplossing kost wel meer tijd om te bouwen maar dan heb je alles direct aan Loxone met snellere updates van meetwaarden en nauwkeuriger temperatuurmeting.

Temperatuurmeting in het plafond is overigens niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mopfrak
dragonhaertt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:23:
[...]

Bedenk wel nog even dat je 100mV spanningsval hebt per 10m, bij de maximale belasting van 200mA. Als je een voeding hebt die precies 5V levert dan zou het kunnen zijn dat de voeding niet afdoende is voor je sensor.
Bedankt voor alle info! Dit bekijk ik zeker nog even, maar ik vermoed dat alles nog binnen de range zal vallen voor de sensor (4.5-5.5 V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mopfrak
Femme schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:56:
Svv-kabel is prima geschikt voor dit doel.

Als je wilt hobby'en zou je eventueel ook nog de combo kunnen gebruiken van een Panasonic AMN31112J pir-sensor met een 1-wire multisensor. Beide zijn 5V en voeding + communicatie zou je door een enkele utp-kabel kunnen laten lopen. Deze oplossing kost wel meer tijd om te bouwen maar dan heb je alles direct aan Loxone met snellere updates van meetwaarden en nauwkeuriger temperatuurmeting.

Temperatuurmeting in het plafond is overigens niet ideaal.
Deze ben ik ook al eens tegen gekomen, maar leek me net iets te veel hobby'en voor mij.

Van de multisensor in het plafond wil ik vooral de beweging en lichtsterkte halen. De rest is mooi meegenomen.
Aan mijn schakelaars heb ik wel enkele vrije draden voorzien om eventueel uit te breiden met 1-wire temperatuursensoren.
Pagina: 1