Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DingK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-03-2024
Mijn huidige Samsung laptop is op z'n retour, en de criteria die ik voor de aanschaf daarvan had zijn intussen niet meer actueel. Anno 2019 zie ik door de bomen het bos echter niet meer in laptopland, vandaar dit topic. Mede aangestoken door de Mediamarkt 20% actie komend weekend, dat geef ik toe.

Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, mailen en films/series kijken. De enige echte game zal Path of Exile zijn, voor al het grote geschut heb ik een PS4.

Wat is je budget?
Maximaal €1000. Zie de opmerking hierboven over de 20% actie, dat is dus rekbaar tot een actuele prijs van zo'n €1200.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Van de bank naar de eettafel en terug, verder niet of nauwelijks. Batterijduur en gewicht maken in zoverre dus weinig uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Goede ervaringen met Acer en recenter Samsung. Daartusen zat een HP waarvan de HDD ternauwernood de garantieperiode overleefde.

Zelf heb ik gekeken naar onder meer de Lenovo Legion Y530, de Acer Nitro 5 en Predator Helios 300, en de MSI GF63 8RD.
Ik sluit niet uit dat ik de benodigde systeemeisen voor PoE zwaar overschat en het dus in een goedkopere categorie kan zoeken. Feit is dat mijn huidige systeempje (9+ jaar oud) het nét kan draaien, en dat gaat ten koste van mijn speelplezier.
EDIT: Toevoeging: keuze voor laptop in plaats van PC is zodat ik deze in de woonkamer kan gebruiken, waar voor een PC geen plaats is. Met twee kleine kinderen ziet mijn vrouw me liever geen uren naar zolder vertrekken.

Ik zou het zeer waarderen als iemand met wat meer kennis van zaken en eventueel ervaring met deze of vergelijkbare laptops (en PoE misschien?) mij een beetje meer sturing kan bieden in mijn keuze. Mijn opties hierboven afkraken kan daar ook onder vallen!

[ Voor 6% gewijzigd door DingK op 21-01-2019 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Niemand die hier iets meer over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-06 17:23
Ik weet niet wat voor videokaart nodig is voor path of exile, maar dat lijkt mij het start punt van je zoek tocht.
Kijk eens naar een gtx 1050 ti of 1060 (is beter maar wel aan het randje van je budget).
Verder een cpu: i5 (lijkt mij genoeg bijv. I58300h) Of i7 (mogelijk overkill)
Ram 8gb of meer (liefst iets dat uitbreidbaar is dus niet vast gesoldeerd)
SSD
En een ips scherm.

Als je dat in de pricewatch zet; welke opties overweeg je dan? Ik zie bijv meerdere versies van de Lenovo legion staan (ook verschillende videokaarten)

Edit; van steam

AANBEVOLEN: Voor PoE
Besturingssysteem: Windows 7 SP1/Windows 10
Processor: x64-compatible, quad core, 3.2GHz or better
Geheugen: 8 GB RAM
Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560 or better
DirectX: Versie 11
Netwerk: Breedband internetverbinding
Opslagruimte: 20 GB beschikbare ruimte

[ Voor 39% gewijzigd door frankyfn126 op 23-01-2019 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
frankyfn126 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:54:
Edit; van steam

AANBEVOLEN: Voor PoE
Besturingssysteem: Windows 7 SP1/Windows 10
Processor: x64-compatible, quad core, 3.2GHz or better
Geheugen: 8 GB RAM
Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560 or better
DirectX: Versie 11
Netwerk: Breedband internetverbinding
Opslagruimte: 20 GB beschikbare ruimte
Okay, dat had ik zelf ook kunnen vinden. |:(

Ik heb de criteria in de Pricewatch gezet, de 1060 gaat inderdaad over mijn budget heen.

Opties:
pricewatch: Acer Predator Helios 300 PH317-52-54T2
pricewatch: Acer Aspire 7 A715-72G-56BC
pricewatch: Acer Nitro 5 AN515-52-5987
pricewatch: Acer Predator Helios 300 G3-572-76Q7

Allemaal een 1050 Ti, SSD + HDD. Alleen de laatste heeft een i7-7700HQ, de overige zijn uitgerust met een i5-8300H. Minimale verschillen in frequentie en maximum overkloksnelheid, zou ik dat merken?
Van de Aspire lijkt het geheugen niet uitbreidbaar te zijn.

Van de rest ben ik wel benieuwd naar de koeling? Een beetje geluid van de fans kan ik wel hebben, maar het is goed mogelijk dat daar tussen deze modellen significante verschillen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-06 17:23
Ik heb te weining kennis van de echte onderliggende verschillen van de laptops in je lijstje: zoals de koeling.
Ik zie dat wel dat de bovenste Predator een17 inch is en de rest een 15.6 inch (heb je daar een duidelijke keuze voor je zelf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
frankyfn126 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:47:
Ik heb te weining kennis van de echte onderliggende verschillen van de laptops in je lijstje: zoals de koeling.
Ik zie dat wel dat de bovenste Predator een17 inch is en de rest een 15.6 inch (heb je daar een duidelijke keuze voor je zelf?)
De beelddiagonaal maakt mij weinig uit, belangrijker verschil is de 8th gen i5 versus de 7th gen i7. 128GB op de SSD zal voor mijn gebruik weinig uitmaken.

EDIT: Elders gevonden dat de fans in de Nitro 5 tijdens gaming zo'n 50 dB aan geluid produceren, waar dit bij de Predator Helios hooguit 45 dB is. Puntje voor de Predators dus.

EDIT2: Laptopmedia.com rapporteert in haar review:
During extended gaming, although quite noisy, Nitro 5 with 8300H/8750H and 1050 manages to maintain good temperatures of its components at over 1.7 GHz GPU frequency. In addition, the stability of the frames and frequencies makes a good impression. However, we wouldn’t recommend opting for a Nitro 5 configuration with GTX 1050 Ti, which would be too much for the cooling system.

[ Voor 38% gewijzigd door DingK op 24-01-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Geen idee waarom deze in de Pricewatch eerder niet in mijn selectie naar voren kwam: pricewatch: MSI GF63 8RD-050NL

Ik lees van alle vier de Acers twijfelachtige berichten over de koeling, of deze wel optimaal is voor het binnenwerk (volgens mij allemaal twee fans aan één kant, met koelleidingen van de CPU over de GPU naar de fans toe). Bijgevolg rapporteert men dan thermal throttling.
Pagina: 1