Aansluiten versterker op een RNS 510

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:45
Beste Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft wil ik mijn versterker, die ik enkele dagen geleden gekocht heb, aansluiten op mijn RNS 510 in een Golf V met het bouwjaar 2009. Het betreft een set versterker + subwoofer set van Pioneer (GXT-3706B) https://www.elektronicate...3W_Qh7EAAYASAAEgL7n_D_BwE.

Nu ben ik erachter gekomen dat het RNS 510 systeem hoogstwaarschijnlijk geen tulp ingang heeft om de versterker simpel aan te sluiten. Na het internet afgezocht te hebben ben ik informatie tegen gekomen over hoe ik dit kan aansluiten (hi-low converter e.d.). Echter is mijn kennis hierin zeer beperkt en kan ik eigenlijk niet goed volgen wat nu de mogelijkheden zijn en wat de bedoeling is.

Zouden jullie mij kunnen uitleggen wat nu precies de opties zijn en welke daarvan het makkelijkst is om uit te voeren?
Een vriend van mij, hij is automonteur, gaat de set inbouwen.

De hulp wordt enorm op prijs gesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het makkelijkste is, om als je zeker weet dat je huidige radio geen line-out heeft, om een versterker te pakken die een "high" ingang heeft.

Als je dat niet wilt, zul je idd. met converters aan de slag om het hoge radio-uitgangssignaal om te zetten naar een line-in niveau.

Waarom ga je niet even langs een goede winkel langs, die kunnen je dit zo uitleggen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Question Mark schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:10:
Het makkelijkste is, om als je zeker weet dat je huidige radio geen line-out heeft, om een versterker te pakken die een "high" ingang heeft.

Als je dat niet wilt, zul je idd. met converters aan de slag om het hoge radio-uitgangssignaal om te zetten naar een line-in niveau.

Waarom ga je niet even langs een goede winkel langs, die kunnen je dit zo uitleggen. :)
Bedankt voor je antwoord! (Was aan het werk, vandaar de late reactie). Het betreft de versterker GM-A3702 van Pioneer en voor zover ik kan zien in de specificatie heeft deze versterker geen "high input". Dus dan blijft er niets anders over dan een converter en komt dit neer op een plug & play verhaal? Of zijn er nog andere opties? Ik heb al meerdere winkels gebeld, maar zij konden mij geen duidelijk antwoord geven hierop... Zelf probeer ik mij van alles in te lezen. alleen wordt dit niet echt helder voor mij.

Edit: Ik sliep blijkbaar... de versterker heeft een een high level input
Pioneer GM-A3702 versterker

Ik begrijp dan alleen nog niet helemaal hoe ik dan gemakkelijk de aansluiting kan maken met mijn RNS 510?

[ Voor 15% gewijzigd door theman36 op 21-01-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
De high level input aansluiten is niet meer dan het verbinden van 4 draden: de draden + en - van linker en rechter kanaal die normaal van de radio naar de speakers links/rechts gaan aansluiten op de overeenkomende draden van de "speaker input" op deze versterker.

Edit: dit is volgens mij de handleiding van je versterker.
"Aansluiten via de luidsprekeringangskabel":
https://catalogs.pioneer-...00011460S_manual/?page=24

Je hebt dus een kabel meegeleverd gekregen die op de "speaker input"-aansluiting past. En in de handleiding staat welke kleuren voor L/R +/- is naar je radio toe.

[ Voor 44% gewijzigd door Josefien op 22-01-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Josefien schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:43:
De high level input aansluiten is niet meer dan het verbinden van 4 draden: de draden + en - van linker en rechter kanaal die normaal van de radio naar de speakers links/rechts gaan aansluiten op de overeenkomende draden van de "speaker input" op deze versterker.

Edit: dit is volgens mij de handleiding van je versterker.
"Aansluiten via de luidsprekeringangskabel":
https://catalogs.pioneer-...00011460S_manual/?page=24

Je hebt dus een kabel meegeleverd gekregen die op de "speaker input"-aansluiting past. En in de handleiding staat welke kleuren voor L/R +/- is naar je radio toe.
Bedankt voor je antwoord. Klopt, als het goed is zit de kabel erbij om een high input aansluiting te maken (krijg de set morgen binnen ipv vandaag vanwege het weer). Maar dan is voor mij de vraag? Hoe ik een connectie maak tussen mijn versterker en de radio, omdat de versterker achterin ligt en de radio vanzelfsprekend voorin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Luidsprekerkabel trekken door de auto zoiets als dit, lijkt mij:
https://www.allekabels.nl...el-per-meter-075-mm2.html
(Een dunnere variant is waarschijnlijk ook mogelijk, de stroom die er doorheen gaat is erg klein door de hoge ingangsweerstand van de high level input)

Aan een kant verbinden met de bedrading voor high level input op de versterker en aan de andere kant aan de radio. Hoe je dat laatste fysiek doet... makkelijkste (beunhaas?) methode => de bestaande spreakerdraden die uit je radio-kabelboom komen een stukje strippen en deze eraan vast solderen.

Als je de originele bekabeling van de radio heel wil laten bestaat er vast nog een (tussen)kabel voor je radio waar je de speakerdraden van af kan tappen.

[ Voor 90% gewijzigd door Josefien op 22-01-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Josefien schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:16:
Luidsprekerkabel trekken door de auto zoiets als dit, lijkt mij:
https://www.allekabels.nl...el-per-meter-075-mm2.html
(Een dunnere variant is waarschijnlijk ook mogelijk, de stroom die er doorheen gaat is erg klein door de hoge ingangsweerstand van de high level input)

Aan een kant verbinden met de bedrading voor high level input op de versterker en aan de andere kant aan de radio. Hoe je dat laatste fysiek doet... makkelijkste (beunhaas?) methode => de bestaande spreakerdraden die uit je radio-kabelboom komen een stukje strippen en deze eraan vast solderen.

Als je de originele bekabeling van de radio heel wil laten bestaat er vast nog een (tussen)kabel voor je radio waar je de speakerdraden van af kan tappen.
Ja dan moet het wel een high-low converter worden dus, zoals deze van de mediamarkt? High-low converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Waarom? De functie van high-low converter zit al in je versterker als je de "speaker input" aansluitingen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Josefien schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:17:
Waarom? De functie van high-low converter zit al in je versterker als je de "speaker input" aansluitingen gebruikt.
Dus dan alleen die verlengkabel gebruiken en een passend verloopstekkertje zoeken en die daarop solderen? Vervolgens een dat verloopstekkertje aansluiten op mijn RNS 510 d.m.v. plug & play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 01:05
Stuur mij even een PB, ik kan je er eventueel bij helpen.
Het is relatief gemakkelijk aan te sluiten in de auto.
Je tapt het van de bestaande draadboom af, en trekt de kabel naar wens door naar de versterker.
Het makkelijkste is om voorin de aansluiting goed te maken, en daarna netjes naar de versterker trekken.

Gebruik wel even goede connectors, beste is om het te solderen, maar kan wat lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Speakerfreak95 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 02:11:
Stuur mij even een PB, ik kan je er eventueel bij helpen.
Het is relatief gemakkelijk aan te sluiten in de auto.
Je tapt het van de bestaande draadboom af, en trekt de kabel naar wens door naar de versterker.
Het makkelijkste is om voorin de aansluiting goed te maken, en daarna netjes naar de versterker trekken.

Gebruik wel even goede connectors, beste is om het te solderen, maar kan wat lastig zijn.
Bedankt voor je reactie! Zal je vanavond na het werk een dm sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 01:05
https://www.ebay.co.uk/p/...rd-Power-Cinch/1342673398

Zoiets kan je het beste kopen, hoef je ook niet aan te draadboom te knippen, en kan je het er weer netjes uithalen bij verkoop van de auto.
Pagina: 1