Vraag

• Doctorbeat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 18:48
Ik zoek een?
Android telefoon als vervanging van mijn Nexus 5 die het 5 jaar netjes volhield maar waarvan de microfoon nu stuk is. De 16GB opslag was ook uiteindelijk te krap, zeker met hoeveel opslag Android aan het eind aan het opeisen was.

Wat is je budget?
Ik hou het graag rond de €300, maar ben bereid meer uit te geven als het het waard is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik game amper op mijn telefoon, af en toe een potje schaken maar daar houdt het wel mee op. Youtube/Twitch gebruik ik wel regelmatig. 3.5mm jack om muziek te luisteren met mijn koptelefoon is een must. Verder gewoon Whatsapp/email/telefoon verkeer. Een aardige camera is een pré, evenals NFC. Geen bloatware toegestaan, zo kaal mogelijke ROM indien het geen stock Android is.

Wat heb je zelf al gevonden?
De opties die ik zo gauw heb gevonden in mijn prijscategorie zijn de Nokia 7 Plus/8, de Xiaomi Pocophone F1, Huawei Mate 20. Buiten mijn budget heb ik ook nog OnePlus op het oog, veel mensen die ik ken zijn erg tevreden met de 5T.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het liefst zou ik een telefoon kopen waar ik een redelijke zekerheid van kan hebben dat ik er weer flink wat jaren mee vooruit kan. Ik verwacht niet dat mijn gebruikspatroon gaat veranderen. Is in dat geval de meerwaarde voor een 5T (of een andere Android met vergelijkbare prijs+kwaliteit) het waard? Is er een grotere kans dat een telefoon in die prijsklasse het langer uithoudt?

Verder, voor de telefoons in mijn budget, zijn er nog goede keuzes die ik heb gemist? Andere opmerkingen of dingen waar ik op moet letten bij de telefoons die ik heb gemist?

Alvast bedankt voor het advies!

Alle reacties

• BUSINESSRA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 09:26
Zelf heb ik ondertussen al bijna 1,5 de oneplus 5t en het is echt een mooi ding, maar je hebt zeker opties van Xiaomi die ook echt goed zijn, maar die hebben geen NFC, waarvan je aangeeft dat je die wel graag wil hebben. Met de eisen van NFC en een goede camera zou ik toch wel opzoek gaan naar een 5T en er toch even wat extra euro's uitgeven.

• Doctorbeat
BUSINESSRA schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:45:
Zelf heb ik ondertussen al bijna 1,5 de oneplus 5t en het is echt een mooi ding, maar je hebt zeker opties van Xiaomi die ook echt goed zijn, maar die hebben geen NFC, waarvan je aangeeft dat je die wel graag wil hebben. Met de eisen van NFC en een goede camera zou ik toch wel opzoek gaan naar een 5T en er toch even wat extra euro's uitgeven.
Hierop inhakend, hoe is de tweedehands markt? Een tweedehands 5T staat bij de vraag en aanbod rond de €300,-, is dit een optie?

• BUSINESSRA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 09:26
Doctorbeat schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Hierop inhakend, hoe is de tweedehands markt? Een tweedehands 5T staat bij de vraag en aanbod rond de €300,-, is dit een optie?
Als je er een voor €300,- is dat een mooie optie. De batterij is bij mij na 1,5 jaar niet heel erg verslechterd en gewoon nog goed bruikbaar van 5 á 6 uur onscreen time per dag (dan is er nog 10% tot 20% over).
Als je hem op gaat halen zou ik wel even goed checken of alle knoppen werken en of er geen probleem is met de speakers en camera bijvoorbeeld.

Verwijderd

Mits je geen bezwaar hebt met koperen randen is de Nokia 7plus een goed toestel, de Nokia 8 krijgt waarschijnlijk geen Android Q meer en er komt een opvolger in vorm van de Nokia 8.1 (€400). Verder kun je kijken naar de Motorola G6 Plus (€225) of de Motorola One. Complete toestellen zonder zware bloatware.

Verder bieden Honor-toestellen (dochter van Huawei) veel waarvoor je geld, mits je geen bezwaar hebt aan Huawei-bloatware.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Doctorbeat schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:29:
Het liefst zou ik een telefoon kopen waar ik een redelijke zekerheid van kan hebben dat ik er weer flink wat jaren mee vooruit kan.
Geldt dit alleen voor de hardware of wil je de 'flink wat jaren' ook officiele updates ontvangen? Of voldoet een custom ROM ook al?

Als je namelijk officiele updates wilt ontvangen, is het natuurlijk niet handig om al een wat ouder 2e hands toestel aan te schaffen. Vind je het niet erg om dat op te lossen met custom ROM's, is het handig om een toestel uit te zoeken wat populair is onder de community. (Pocophone en OnePlus bijv.)

• Doctorbeat
rens-br schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Geldt dit alleen voor de hardware of wil je de 'flink wat jaren' ook officiele updates ontvangen? Of voldoet een custom ROM ook al?

Als je namelijk officiele updates wilt ontvangen, is het natuurlijk niet handig om al een wat ouder 2e hands toestel aan te schaffen. Vind je het niet erg om dat op te lossen met custom ROM's, is het handig om een toestel uit te zoeken wat populair is onder de community. (Pocophone en OnePlus bijv.)
Ik heb zelf nooit gerommeld met custom ROMs, dus daar zou ik me dan in moeten verdiepen (niet bijzonder veel zin in, maar als het moet dan moet het. Plus ik zou wel graag garantie willen houden indien het een nieuwe telefoon is). Ik heb wel meerdere keren mijn Nexus 5 opengehaald om bijv een accu te vervangen ofzo, dus die vaardigheden en tools heb ik wel.

De updates op de Nexus 5 waren een mix tussen vloek en zegen. Het was lange tijd denk ik een soort van Alpha test platform voor de Android updates, dus ik heb ook een aantal keer de update terug moeten draaien ivm memory leaks of andere bugs. Ik zou het prettig vinden als ik me geen zorgen hoef te maken om de software.

Aangezien de Oneplus 5T en 6 qua nieuwprijs bijna hetzelfde zijn, is er een reden om niet voor de 6 te gaan in mijn geval? De 6T heeft geen 3.5mm jack, wat voor mij toch echt een breekpunt is.

• rens-br

rens-br

Doctorbeat schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:26:
Ik heb zelf nooit gerommeld met custom ROMs, dus daar zou ik me dan in moeten verdiepen (niet bijzonder veel zin in, maar als het moet dan moet het.
Het 'moet' niet. Maar op gegeven moment houdt de fabrikant op met het updaten van de telefoon. Als je daarna zelf nog (beveiligings)updates wilt ontvangen, zal je dus over moeten stappen op een custom rom. Het is dus niet nodig om dat te doen vanaf dag een.
Plus ik zou wel graag garantie willen houden indien het een nieuwe telefoon is).
Wettelijk gezien mag de garantie niet verlopen, wanneer je het toestel voorziet van een custom ROM. Er zijn echter wel fabrikanten die er moeilijk over doen. Bijv. HTC en Samsung. OnePlus daarin tegen ondersteund dat wel actief.
Ik zou het prettig vinden als ik me geen zorgen hoef te maken om de software.
In updates kunnen natuurlijk altijd bugs voorkomen. Bugvrije software is nou eenmaal erg lastig om te maken.
Aangezien de Oneplus 5T en 6 qua nieuwprijs bijna hetzelfde zijn, is er een reden om niet voor de 6 te gaan in mijn geval?
Voor mij zou het de leeftijd zijn. De 5T is toch 8? maanden ouder, waardoor je dus 8 maanden minder lang officiele updates zal ontvangen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Doctorbeat Nokia 8 al bekeken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Heeft twee upgrades gehad (van Nougat naar Oreo en vervolgens Pie), dus een upgrade naar Android Q is erg onzeker. Dan kun je beter voor de Nokia 8.1 gaan (€400), aangezien Android Q en Android R gegarandeerd zijn en de 8.1 heeft betere specificaties dan de 8.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Heeft twee upgrades gehad (van Nougat naar Oreo en vervolgens Pie), dus een upgrade naar Android Q is erg onzeker. Dan kun je beter voor de Nokia 8.1 gaan, aangezien Android Q en Android R gegarandeerd zijn en de 8.1 heeft betere specificaties dan de 8.
budget is €300,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
De Xiaomi Mi A2 is geen optie?

• Doctorbeat
De Lite versie heeft wel de audiojack toch? De prijs is erg aantrekkelijk, hoe komt het dat die telefoon zo goedkoop kan zijn? Kan ik er redelijkerwijs op vertrouwen dat ik die telefoon ook iig 2+ jaar kan gebruiken zonder issues?

Indien er geen 3.5mm jack is heb ik een dure koptelefoon die ik dan veel minder gebruik en kan ik honderden euro's lappen om iets vergelijkbaars met Bluetooth te vinden. Dat is een deal breaker voor mij.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Doctorbeat schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:02:
[...]

De Lite versie heeft wel de audiojack toch? De prijs is erg aantrekkelijk, hoe komt het dat die telefoon zo goedkoop kan zijn? Kan ik er redelijkerwijs op vertrouwen dat ik die telefoon ook iig 2+ jaar kan gebruiken zonder issues?

Indien er geen 3.5mm jack is heb ik een dure koptelefoon die ik dan veel minder gebruik en kan ik honderden euro's lappen om iets vergelijkbaars met Bluetooth te vinden. Dat is een deal breaker voor mij.
Er wordt een adapter bijgeleverd, die je in je USB-C poort stopt waardoor je wel een 3,5mm jack hebt.
En ja, als jij er voorzichtig mee omgaat, kun je er zeker vanop aan dat je hem 2 jaar minstens kunt gebruiken.
Het updatebeleid van Xiaomi is zelfs 1 van de beste die ik ken.

[ Voor 11% gewijzigd door ChinaGeek op 21-01-2019 14:28 ]

• Doctorbeat
ChinaGeek schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Er wordt een adapter bijgeleverd, die je in je USB-C poort stopt waardoor je wel een 3,5mm jack hebt.
En ja, als jij er voorzichtig mee omgaat, kun je er zeker vanop aan dat je hem 2 jaar minstens kunt gebruiken.
Het updatebeleid van Xiaomi is zelfs 1 van de beste die ik ken.
Ik vind dat alsnog een vrij groot nadeel. Ik kan dan niet meer een koptelefoon op hebben en tegelijk opladen. Ook zal ik altijd zo'n verloopstukje mee moeten nemen, wat ook weer kwijt te raken is. Die nadelen zijn voor mij genoeg om de 3.5mm jack een vereiste te maken.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ben zelf van de N5 naar een N5X gegaan. Toen ik afgelopen december de laatste security patch kreeg direct upgegrade naar een simlock vrije s9 voor €345.

Voelt in alles als een upgrade aan boxen de n5 en n5x, muv OS. Stock Android is fijn, maar Samsung heeft een paar goede toevoegingen zoals single hand mode.

Wel.een hoop mal/bloatware. Voor mij vielen alle andere merken af omdat de software support te slecht is, of het apparaat te duur is (pixel 3 en Iphone)

• rens-br

rens-br

Doctorbeat schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:02:
Dat klopt. De Mi A2 Lite heeft wel een 3,5mm aansluiting. Xiaomi toestellen zijn over het algemeen een stukje goedkoper dan vele andere toestellen. Dit zal een stuk te maken hebben met de schaalvergroting, daarnaast heeft Xiaomi een winstdoel van maximaal 5% op zijn toestellen ingezet, dus dat zal de grootste factor zijn.

Je moet er in ieder geval met gemak twee jaar mee kunnen doen.
Doctorbeat schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:01:
Ook zal ik altijd zo'n verloopstukje mee moeten nemen, wat ook weer kwijt te raken is.
Dat verloopje kan je natuurlijk 'vast' aan je koptelefoon laten zitten. Maar kan mij goed voorstellen dat het een dealbreaker is.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 21-01-2019 15:17 ]

Pagina: 1