Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Sypher
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:28
Ik heb in 2018 te weinig vrij genomen, waardoor ik uiteindelijk 72 uur vakantie had staan wat niet gebruikt is. Stom, want het is natuurlijk wel belangrijk dat je genoeg ontspant.

In het personeelshandboek van mijn werkgever staat opgenomen dat je maximaal 40 uur mag meenemen, tenzij er redenen zijn dit niet te doen (zoals een wereldreis, verhuizen enz).
Vanuit het arbeidscontract wordt verwezen dat "er bepalingen van toepassing zijn welke zijn opgenomen in het personeelshandboek".

Op 3 januari jl. jaar kreeg ik van onze administratie de vraag "wat ik met mijn uren wilde doen", want er mogen er maar 40 mee. Ik heb aangegeven dat ik in het verleden wel vaker meer dan 40 heb meegenomen en dat uitbetalen niet wenselijk is. Vervolgens zijn de uren wel bij het uren-saldo opgeteld en ging ik er vanuit dat het geregeld was.

Vervolgens is er in de loonbetaling van januari alsnog 32 uur uitbetaald en 40 uur meegenomen, en is de 32 uur afgetrokken van mijn saldo (en op een vreemde wijze waarbij het lijkt alsof ik 16 dagen lang 2 uur vrij ben geweest, terwijl ik gewoon heb gewerkt).

Ik heb daar niet om gevraagd, aangezien het voor mij natuurlijk zeer nadelig is.
  1. Als je vrij opneemt, heb je vrij EN krijg je doorbetaald, nu krijg je alleen de betaling
  2. Deze betaling wordt zwaarder belast
Ik heb dit aangekaart en men beroept zich op het feit dat ze "zich alleen maar aan de regels houden" en het er op neer komt dat ik pech heb en dit maar als leermoment moet zien.

Mijn research op internet heeft me echter geleerd dat een werkgever niet mag verplichten om de vakantiedagen af te kopen.

Maar aangezien dit in het personeelshandboek, wat weer gekoppeld is aan het arbeidscontract staat in hoeverre ben ik hier aan gebonden? Het zou natuurlijk wel erg raar zijn als een werkgever op deze manier wettelijke rechten van een werknemer kan inperken.

Alle reacties

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je maakt twee denkfouten.

1. Je krijgt nu extra betaald voor die vakantie uren. Je hebt nu dus méér geld dan je zou hebben als je het had opgenomen.
2. Het wordt niet extra belast, je loonbelasting wordt gewoon berekend over je jaarinkomen. Aan het eind van het jaar zal je dus geld terug krijgen van de belastingdienst (of je hoeft minder bij te betalen).

Zo heel erg nadelig is het dus niet maar als je liever vrij hebt, blijft het nadelig. Of het juridisch mag, weet ik niet.

emnich wijzigde deze reactie 21-01-2019 10:54 (9%)

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:12

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

De werkgever verplicht jou niet om verlof af te kopen. Je werkgever is verplicht jou 4 weken verlof te laten nemen. Indien jij daar zelf niet aan voldoet, zijn zij verplicht die dagen geldelijk te vergoeden. (volgens de wet kan je 0 uren meenemen naar een volgend jaar). In jullie eigen AR wordt daarop een uitzondering gemaakt waarop 40u toegestaan wordt. Wat je in het verleden gehad hebt, dat er meer dan 40u toegestaan werd is daarom "een gunst" en kan nooit aanschouwd worden als een "gewoonterecht".
Jouw rechten werden niet ingeperkt. Je had die rechten tot 31/12/2018, en dat waren ook jouw plichten. Dat jij daar niet aan voldeed, dient de WG zich te beroepen op enkele maatregelen om niet in de problemen te komen bij de sociale zekerheid.

Wat betreft extra belasting. De voorafhouding is hoger, een exceptionele schaal. Maar op het einde van het jaar wordt ALLES van dat jaar in één pot gegooid. En daarop krijg je één afrekening. De kans dat je minder achter draagt, of meer terugkrijgt, stijgt hier enkel door. Die uitbetaling is trouwens méér dan wanneer je gewoon verlof had genomen.

Belangrijkste les is, zelf je verlof regelen in het jaar. Krijg je het niet op, laat tijdig op papier/mail zetten dat je het mag meenemen. Geen uitzondering op papier= geen uitzondering

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:18
Grappig, ik zit in exact dezelfde situatie met mijn werkgever. Maximaal mogen wij 40 uur mee nemen naar het nieuwe jaar. Een korte google search leerde mij dat je vakantiedagen mee mag nemen tot 1 juli van het jaar er op. Dit dus ook terug gemaild en ik kreeg als antwoord dat je als werkgever wel een maximum mee te nemen dagen mag vaststellen, omdat je de uren daarboven uitbetaald. Het mag niet als je de uren boven de 40 laat vervallen op 1 januari.

Dit vond ik wat vreemd aangezien er zoveel online te vinden is wat stelt dat het onbeperkt mee mag tot 6 maanden na het jaar van opbouw, maar ik moet het er maar mee doen I guess :)
Vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2018 heeft opgebouwd maar niet in dat jaar heeft opgenomen, vervallen op 1 juli 2019. Bij cao of schriftelijke overeenkomst kan een ruimere vervaltermijn zijn overeengekomen. Uw werkgever kan u hierover informeren.
https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Piet_Piraat7 wijzigde deze reactie 21-01-2019 11:08 (29%)

• MarcelG
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:49

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Sypher schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:47:
Ik heb daar niet om gevraagd, aangezien het voor mij natuurlijk zeer nadelig is.
  1. ...
  2. Deze betaling wordt zwaarder belast
Ja, en nee. Ja, deze wordt in de maand van uitbetaling tegen een bijzonder tarief belast. (Op basis van de loonbelastingstabelllen, de 'witte' en de 'groene'). Hetzelfde geldt voor overuren en gratificaties.
Echter, aan het eind van het jaar betaal je - indien je belastingaangifte doet - altijd alles tegen de normale inkomstenbelastingstarieven. Gewoon de schijven zoals die voor iedereen gelden, met de IB tarieven die voor iedereen gelden.
Leesvoer: https://www.hr-kiosk.nl/h...elasting/bijzonder-tarief
Loonbelasting is een voorheffing
Loonbelasting is een voorlopige heffing; zeg maar een voorschot op de Inkomstenbelasting (IB). De inkomstenbelasting is de definitieve heffing. Dus wanneer u te veel of te weinig loonbelasting heeft betaald, wordt dat verrekend met de aanslag Inkomstenbelasting.

De klacht dat je van overwerk, de vakantietoeslag of een bonus zo weinig overhoudt is dus feitelijk niet juist. De heffing is immers een voorschot op de uiteindelijke (definitieve) aanslag. Wanneer er mogelijk teveel is ingehouden, wordt dat netjes teruggegeven.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:46
Wat voor "type uren" zijn het?
Er zijn namelijk meerdere soorten verlof- / vakantiedagen:
1) Wettelijke vakantiedagen (4x het aantal contracturen; dus 4 weken / jaar = 20 dagen bij full time dienstverband)
2) Bovenwettelijke vakantiedagen (aantal uren / dagen boven de wettelijke vakantiedagen, denk aan ADV)
3) Kort verzuim (voor bezoek aan huisarts, tandarts, ziekte)

Bij ons zijn de wettelijke vakantiedagen "beperkt" houdbaar en worden meegenomen tot 1 juli het jaar er op.
Bij ons geldt dat bovenwettelijke vakantiedagen , niet opgenomen = dagen kwijt!
Bij ons geldt dat de Kort verzuim worden maandelijks (deels) uitbetaald worden en kosten pas dagen als je meer dan 1 dag kort verzuim hebt gebruikt (de eerste krijgen wij "gratis")

En dat de uitbetaalde dagen nu zwaarder belast zijn. is onzin! Met de jaaraangifte wordt dit weer recht getrokken. Beter nu eerst wat meer inhoudingen, dan dat je eind van het jaar mag bijbetalen.

• Groentjuh
  • Laatst online: 16:48
BastaRhymez schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:44:
Bij de bovenwettelijke vakantiedagen geldt, niet opgenomen = dagen kwijt!
Daar denkt deze pagina anders over:
Niet opgenomen vakantiedagen vervallen soms na 5 jaar

In de volgende gevallen vervallen uw niet opgenomen vakantiedagen pas na 5 jaar:
  • Als u bovenwettelijke vakantiedagen heeft. Dit is het geval als u meer dan het wettelijk aantal vakantiedagen heeft. Voor de bovenwettelijke vakantiedagen kan ook een andere vervaltermijn gelden. Dit is geregeld bij cao.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:46
Bij ons is in de CAO opgenomen dat ze eind van het jaar komen te vervallen.
Dus nee, het is niet anders dan de link waar jij naar refereert, dit is de 2e bullet

• Groentjuh
  • Laatst online: 16:48
@BastaRhymez, klopt. CAO gaat boven die wet. Dat staat ook in het citaat. Maar is jouw CAO hetzelfde als dat van de TS? Zo nee, dan heeft hij hier relatief weinig aan.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18:50

Theo

moederbord

In Nederland heb je vier soorten vrije dagen:

- 20 vakantiedagen. Dit zijn wettelijke vakantiedagen; de hoeveelheid van 20 is bij wet vastgelegd en moeten worden gebruikt voor 1-juli van het jaar erop. Dus toegekend in/voor 2018 is uiterlijk opmaken voor 1-juli 2019. Hierna kunnen ze worden weggestreept.
- Je overige vakantiedagen. Stel je krijgt 28 vakantiedagen; dan zijn de eerste 20 dagen de wettelijke dagen van hierboven. De resterende 8 dagen zijn bovenwettelijke vakantiedagen en zijn 5 jaren geldig.
- Eventuele ADV, ATV en ouwelullen/senioren dagen. Deze zijn afhankelijk van je CAO en huisreglement. Veelal zijn ze enkel geldig in het jaar van toekenning.
- Overuren, meeruren, compensatie-uren en tvt uren. Deze zijn 5 jaar geldig vanaf de datum van toekenning.

Er is een wet. CAO staat boven de wet. (Staat er in de CAO dat je 28 vakantiedagen hebt dan heb je er 28, en geen 20 zoals de wet als minimum voorschrijft) Huisregels mogen niet van de CAO afwijken. Is er geen CAO dan staat wet boven huisregels.

De TVT of ATV uren kun je meenemen naar het volgende jaar mits het in de CAO vermeldt staat of mits dit in de huisregels staat indien er geen CAO is.

Gaat het om vakantiedagen (wettelijk of bovenwettelijk) dan kun je ze altijd meenemen naar het volgende jaar, behalve als de CAO wat anders schrijft. Wat de houdbaarheidsdatum is van die dagen is afhankelijk of het een wettelijke of een bovenwettelijke dag is.

7400 Wp op het dak

• Piet_Piraat7
Dus... mag een werkgever nu een maximum van 40 uur opleggen om mee te nemen of niet? Ondanks dat het in de arbeidsovereenkomst staat met jouw handtekening eronder lijkt mij dat je niet de wet mag negeren.

• smurfinmark
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15:19
Piet_Piraat7 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:14:
Dus... mag een werkgever nu een maximum van 40 uur opleggen om mee te nemen of niet? Ondanks dat het in de arbeidsovereenkomst staat met jouw handtekening eronder lijkt mij dat je niet de wet mag negeren.
Dat ligt dus aan de opbouw van die 40 uur.

40 uur an sich zegt niet genoeg, er moet duidelijk zijn over hoe die ontstaan, zie ook de poster hierboven die terecht de splitsing maakt.

Daar kun je nog aan toevoegen dat in de afbouw van dagen, je begint met het verlof dat het snelst vervalt, dus de wettelijke dagen.

• Piet_Piraat7
@smurfinmark wij kennen alleen de wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen, in die post waar jij naar refereert zouden die dus 6 maanden tot 5 jaar geldig moeten blijven maar dat is niet het geval bij mijn werkgever.

• smurfinmark
Piet_Piraat7 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:02:
@smurfinmark wij kennen alleen de wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen, in die post waar jij naar refereert zouden die dus 6 maanden tot 5 jaar geldig moeten blijven maar dat is niet het geval bij mijn werkgever.
Tja, of dat het geval is bij jouw werkgever is even de vraag, aangezien er wel vaker "huisregels" bedacht worden die eigenlijk niet kunnen.

Vallen jullie onder een CAO, en zo ja, welke?

Mocht er een uitzondering gemaakt worden dan vind je die normaliter hier, maar dat lijkt me ongebruikelijk op dit onderwerp.

Kleine toevoeging; ik weet niet in hoeverre een bedfijfsregelement die kan aanpassen, dit zou dan m.i. wel via OR moeten gaan.

Laatste optie zou iets in je contract zijn, heb je daar al gekeken?

smurfinmark wijzigde deze reactie 21-01-2019 15:13 (12%)

• Sypher
Dank voor de reacties so-far.
In ieder geval prettig om te horen dat verhaal rondom het bijzonder tarief dus eigenlijk geen issue is.

Betreffende de vraag over een CAO: die hebben we niet.
Een OR ook niet helaas.
Bij ons hebben ze een jaar of wat geleden alle verlofuren op 1 grote hoop gegooid in het systeem waarin je verlof moet aanvragen. Voorheen kon je daarin zelf kiezen of je wettelijke of bovenwettelijke wilde, maar nu is het gewoon "verlofuren".

Aangezien ik meer dan de wettelijke vakantiedagen heb opgemaakt in 2018, ga ik er vanuit dat de uitbetaalde uren bovenwettelijke uren zijn geweest.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17:25

LankHoar

Professionele amateur

Op 3 januari jl. jaar kreeg ik van onze administratie de vraag "wat ik met mijn uren wilde doen", want er mogen er maar 40 mee. Ik heb aangegeven dat ik in het verleden wel vaker meer dan 40 heb meegenomen en dat uitbetalen niet wenselijk is. Vervolgens zijn de uren wel bij het uren-saldo opgeteld en ging ik er vanuit dat het geregeld was.

Vervolgens is er in de loonbetaling van januari alsnog 32 uur uitbetaald en 40 uur meegenomen, en is de 32 uur afgetrokken van mijn saldo (en op een vreemde wijze waarbij het lijkt alsof ik 16 dagen lang 2 uur vrij ben geweest, terwijl ik gewoon heb gewerkt).
Wat een bijzonder actievan de administratie. Iets vragen, antwoord A krijgen, vervolgens B doen en bij navraag zeggen "ja alleen B kan en zie het maar als een les". Waarom vroegen ze dan uberhaupt wat i.p.v. simpelweg melden dat B ging gebeuren?

Rare gang van zaken imo, tenzij er een deel van de communicatie mist in je post.

• smurfinmark
Sypher schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:27:
Dank voor de reacties so-far.
In ieder geval prettig om te horen dat verhaal rondom het bijzonder tarief dus eigenlijk geen issue is.

Betreffende de vraag over een CAO: die hebben we niet.
Een OR ook niet helaas.

[...]

Bij ons hebben ze een jaar of wat geleden alle verlofuren op 1 grote hoop gegooid in het systeem waarin je verlof moet aanvragen. Voorheen kon je daarin zelf kiezen of je wettelijke of bovenwettelijke wilde, maar nu is het gewoon "verlofuren".

Aangezien ik meer dan de wettelijke vakantiedagen heb opgemaakt in 2018, ga ik er vanuit dat de uitbetaalde uren bovenwettelijke uren zijn geweest.
Ze kunnen natuurlijk niet de dagen op 1 hoop gooien, omdat er andere regels gelden voor de verschillende soorten.

Dat gezegd hebbende, de afbouw moet beginnen met de dagen die als eerst vervallen, dus de wettelijke dagen eerst.

Zolang jij weet wat de standen per jaareindes zijn geweest, is het niet ingewikkeld om te achterhalen wat voor dagen er voor jou nog staan, altijd dus gemaximeerd naar bovenwettelijke dagen, maar natuurlijk niet meer opbouw dan het totaal aantaal boven-wettelijke dagen/jaar.

smurfinmark wijzigde deze reactie 21-01-2019 16:18 (0%)
Reden: typo

• Vlark
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:58
Gezien al die 72 uur binnen het wettelijk verlof past, zou het wettelijk verlof nog allemaal geldig moeten zijn. Volgens Artikel 640a Burgerlijk Wetboek Boek 7 is al je wettelijk verlof geldig tot en met 30 juni. Hier mag niet in jouw nadeel van afgeweken worden.

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:40
Dat is niet helemaal waar. Als je echt wilt weten wat voor uren het zijn moet je ook kijken naar waar ze vandaan komen. (hoeveel vakantie heb je genomen in 2017).
Per soort uren verschilt het namelijk ook hoelang ze houdbaar zijn.

Ik neem aan dat je laatst gestorte loon ruwweg 20% hoger is dan dat het anders zou zijn (als je 32 uur uitbetaald krijgt). want waarom denk je dat ze het geboekt hebben als 16 dagen lang 2 uur vrij?
Als ze dat namelijk echt geboekt hebben (en je dus niet uitbetaald hebben) zou ik gewoon voorstellen om de komende 16 dagen 2 uur per dag minder te werken.

• Sypher
peltco schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:26:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je echt wilt weten wat voor uren het zijn moet je ook kijken naar waar ze vandaan komen. (hoeveel vakantie heb je genomen in 2017).
Per soort uren verschilt het namelijk ook hoelang ze houdbaar zijn.

Ik neem aan dat je laatst gestorte loon ruwweg 20% hoger is dan dat het anders zou zijn (als je 32 uur uitbetaald krijgt). want waarom denk je dat ze het geboekt hebben als 16 dagen lang 2 uur vrij?
Als ze dat namelijk echt geboekt hebben (en je dus niet uitbetaald hebben) zou ik gewoon voorstellen om de komende 16 dagen 2 uur per dag minder te werken.
Ik heb iets van 22-23 dagen opgenomen vorig jaar. Van 2016 naar 2017 heb ik 5 dagen meegenomen, waar 4 voor 2018 bij zijn gekomen.

In ons verlof systeem kan je zien wie wat wanneer heeft opgenomen. Bij iedereen met "teveel" overuren heeft men deze uitgesmeerd over 16 dagen.

Voor mij staat er dus doodleuk dat ik al die dagen 2 uur vrij ben geweest. Maar vervolgens heeft men het dus ook uitbetaald. Dat zal wel een eigenaardigheid van het systeem zijn. Het uitbetaalde is inderdaad grofweg 20% meer dan normaal.

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:05
... (en op een vreemde wijze waarbij het lijkt alsof ik 16 dagen lang 2 uur vrij ben geweest, terwijl ik gewoon heb gewerkt).
Je hebt die dagen waarschijnlijk (ongeveer) 8u gewerkt, dus ik vermoed dat je die 16 dagen dan voor 10u betaald bent, waarvan 2u als verlof. Waarschijnlijk moet de som van betaald plus verlof gewoon aan de regels voor overuren voldoen, dus 8u werken en 8u verlof zal niet mogen. Vanuit die invalshoek lijkt me dat geen al te vreemde regeling (los van het feit dat ze je vragen of je A dan wel B wil, jij A antwoordt en zij B doen).

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:40
Verder is het niet onredelijk dat ze limiteren hoeveel vakantie je over houd. Het is ook niet de bedoeling dat iemand rond de zomer kan zeggen doei ik zie jullie na de kerst weer. Een werkgever moet ook de kans geven vakantie op te nemen. En als je het toch niet op kan nemen dan is uitbetalen heel redelijk

Ze moeten dat natuurlijk wel gewoon helder communiceren

peltco wijzigde deze reactie 21-01-2019 20:11 (10%)

• Sypher
indigo79 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:55:
[...]

Je hebt die dagen waarschijnlijk (ongeveer) 8u gewerkt, dus ik vermoed dat je die 16 dagen dan voor 10u betaald bent, waarvan 2u als verlof. Waarschijnlijk moet de som van betaald plus verlof gewoon aan de regels voor overuren voldoen, dus 8u werken en 8u verlof zal niet mogen. Vanuit die invalshoek lijkt me dat geen al te vreemde regeling (los van het feit dat ze je vragen of je A dan wel B wil, jij A antwoordt en zij B doen).
Ah ja, dat zou inderdaad ook nog kunnen idd.
peltco schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:11:
Verder is het niet onredelijk dat ze limiteren hoeveel vakantie je over houd. Het is ook niet de bedoeling dat iemand rond de zomer kan zeggen doei ik zie jullie na de kerst weer. Een werkgever moet ook de kans geven vakantie op te nemen.

Ze moeten dat natuurlijk wel gewoon helder communiceren
Klopt. Maar het gaat hier om 4 dagen. Geen 4 weken. Maar ze vragen wat ik er mee wil, op een moment dat ik eigenlijk al geen keuze meer heb omdat het nieuwe jaar al in is gegaan en ik niet met terugwerkende kracht vakantiedagen kan inschieten.

• Deceipher
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:35
IANAL, maar voor zover ik weet:

Een werkgever mag niet ten nadele vakantiedagen eerder laten vervallen. Wettelijke verlofdagen mag je een half jaar meenemen, tenzij anders, ten gunste van de werknemer is overeengekomen of tenzij de werknemer geen mogelijkheid heeft gehad de dagen op te nemen.

Bovenwettelijke dagen zijn 5 jaar na het jaar dat ze zijn opgebouwd geldig.

Door max 40 uur mee te kunnen nemen, is het verval van de overige uren tegen de wet.

Zie ook:
https://www.fnv.nl/themas...n/vakantiedagen-meenemen/

• Dionysiou
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Wij mogen ook slechts de aantal vakantie-uren van onze aanstelling meenemen naar het nieuwe jaar (40 uur in mijn geval), echter, door chaos op de afdeling heeft iedereen teveel uren en ben ik regelmatig ingevallen. Wel probeerde iedereen binnen het redelijke zo veel mogelijk op te nemen. Nu zijn mijn uren wel extreem hoor. De meeste hebben 10-40 uur teveel.

Zelf heb ik 147 uur meegenomen, maar 80 uur neem ik deze maand al meteen op voor een reis. De rest maak ik op in goed overleg.
Ik weet niet wat de wet of CAO zegt, maar hier gaat het dus in goed overleg. Je hebt ook je eigen verlofkaart in excel die je zelf moet bijhouden en updaten, dus ik weet altijd waar ik aan toe ben en informeer mijn manager pro-actief. Verder weet ik wel dat HR er niet blij mee is, maar die doen niet zo moeilijk op dit moment.
Elke organisatie zal er anders mee om gaan gok ik.

Dionysiou wijzigde deze reactie 21-01-2019 20:31 (10%)

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:04

BazzH

Kei-goed...

Volgens mij is die "max 40 uur meenemen voor een fulltimer" veel voorkomend. Formeel hebben wij die regel ook, maar als je ze bijvoorbeeld niet op krijgt door drukte op de zaak, dan doen ze niet moeilijk. Ook in overleg kan er incidenteel meer vakantie gespaard worden. De baas wil gewoon weten wat je van plan bent en zal best meewerken als het niets buitensporigs is

Alles wat je meeneemt moet in principe op zijn voor 1 juli.

Think smart........ Act stupid........

• turtles3
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-03 20:52
Bij ons zijn de wettelijke vakantiedagen "beperkt" houdbaar en worden meegenomen tot 1 juli het jaar er op.
Bij ons geldt dat bovenwettelijke vakantiedagen , niet opgenomen = dagen kwijt!
Bij ons geldt dat de Kort verzuim worden maandelijks (deels) uitbetaald worden en kosten pas dagen als je meer dan 1 dag kort verzuim hebt gebruikt (de eerste krijgen wij "gratis")

Raar bedrijf bij jullie. Normaal moeten wettelijke vakantiedagen in het bestemde jaar worden weggewerkt, en bovenwettelijke( is extra boven de wet) mogen voor bepaalde tijd worden meegenomen in het volgende jaar. Bij het opnemen van vrije tijd laat je die het eerst afschrijven.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
Sypher schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:12:
[...]
Klopt. Maar het gaat hier om 4 dagen. Geen 4 weken. Maar ze vragen wat ik er mee wil, op een moment dat ik eigenlijk al geen keuze meer heb omdat het nieuwe jaar al in is gegaan en ik niet met terugwerkende kracht vakantiedagen kan inschieten.
Je doet nu net of het allemaal 1 grote verrassing is...
In het personeelshandboek van mijn werkgever staat opgenomen dat je maximaal 40 uur mag meenemen, tenzij er redenen zijn dit niet te doen (zoals een wereldreis, verhuizen enz).
Vanuit het arbeidscontract wordt verwezen dat "er bepalingen van toepassing zijn welke zijn opgenomen in het personeelshandboek".
Sypher schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:56:
[...]

Ik heb iets van 22-23 dagen opgenomen vorig jaar. Van 2016 naar 2017 heb ik 5 dagen meegenomen, waar 4 voor 2018 bij zijn gekomen.
Conclusie, je hebt zelf niet genoeg nagedacht. In het personeelshandboek staat 40 uur. Die is netjes meegegaan. De rest is uitbetaald, ook gewoon netjes.

Het verjaardagskring-praatje over zwaarder belast is je al uitgelegd.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BastaRhymez schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:44:
Wat voor "type uren" zijn het?
Er zijn namelijk meerdere soorten verlof- / vakantiedagen:
3) Kort verzuim (voor bezoek aan huisarts, tandarts, ziekte)

Eh wat? Als je meer dan 1 dag ziek bent/naar een arts moet kost dat je vakantiedagen? :X

Zou eens een berichtje naar de arbeidsinspectie doen, mooie slavendrijver met illegaal gedrag.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Piet_Piraat7
Maar wat is nu leidend? De wet die zegt dat je verlofuren 6 maanden blijven staan of je personeelshandboek die zegt dat 40 uur de max is?

Ik heb het alleen over wettelijke en bovenwettelijke verlofuren, geen ATV of overuren.

• Drardollan
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:03:
Maar wat is nu leidend? De wet die zegt dat je verlofuren 6 maanden blijven staan of je personeelshandboek die zegt dat 40 uur de max is?

Ik heb het alleen over wettelijke en bovenwettelijke verlofuren, geen ATV of overuren.
Leidend is in eerste instantie altijd de wet.
Tenzij het een verbetering betreft, bijvoorbeeld dat wettelijke verlofuren niet 6 maar 12 maanden 'houdbaar' zijn. Dan prevaleren de eigen regels.

• Piet_Piraat7
@Drardollan Thanks, dat dacht ik zelf ook. Dit ook gemaild naar mijn werkgever maar die houdt voet bij stuk. Jammer want je wil als werknemer de relatie ook niet verpesten.

• Drardollan
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:10:
@Drardollan Thanks, dat dacht ik zelf ook. Dit ook gemaild naar mijn werkgever maar die houdt voet bij stuk. Jammer want je wil als werknemer de relatie ook niet verpesten.
In jouw geval heeft de werkgever volgens mij ook gelijk. Ik begrijp dat jouw werkgever ook een max stelt aan het mee te nemen uren. Dit mogen ze doen, dat is geen verslechtering. Het zou zelfs als een verbetering gezien kunnen worden, omdat het je behoedt voor het kwijtraken van uren.

Maar het mag, naar mijn weten, alleen zo zijn als het vooraf duidelijk is vastgelegd in bijvoorbeeld je arbeidsovereenkomst, CAO, personeelshandboek of iets van die strekking.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-04 14:04
Het gaat toch om het feit, dat de wet spreekt over de houdbaarheid maar niet de hoeveelheid. Je bent akkoord gegaan met de hoeveelheid die je mag meenemen hoe deze ook is opgebouwd.

• Piet_Piraat7
Oké dus ze zijn houdbaar tot het volgende jaar maar je werkgever mag bepalen hoeveel er houdbaar zijn? Dan kan hij toch ook zeggen dat er nul houdbaar zijn tot het jaar er op?

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:55
Op mijn werk heb ik de discussie ook aangehaald hierover.
Zij hebben het juridisch nagekeken en hebben me gelijk gegeven.
Je hebt dus het recht om je dagen mee te nemen.

De wet spreekt niet over aantallen, omdat je het recht hebt om alles mee te nemen zolang ze geldig blijven.

Mijn werkgever gaf wel aan dat als je uren langer bewaard, de uren omgerekend moeten worden omdat het salaris ook groeit. Je uur blijft dus geen uur, maar wordt minder dan een uur (naar rato).

Iemand hier een idee of ze de uren naar rato kunnen aanpassen?

• Vlark
joenevd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:22:
...
De wet spreekt niet over aantallen, omdat je het recht hebt om alles mee te nemen zolang ze geldig blijven.

Mijn werkgever gaf wel aan dat als je uren langer bewaard, de uren omgerekend moeten worden omdat het salaris ook groeit. Je uur blijft dus geen uur, maar wordt minder dan een uur (naar rato).

Iemand hier een idee of ze de uren naar rato kunnen aanpassen?
De wet spreekt wel in aantallen als het gaat om de hoeveelheid minimaal verlof. Dit is 4 weken. Ik zie niet hoe dit afhankelijk zou zijn van je salarisstijging, maar IANAL.

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:55
Vlark schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:29:
[...]

De wet spreekt wel in aantallen als het gaat om de hoeveelheid minimaal verlof. Dit is 4 weken. Ik zie niet hoe dit afhankelijk zou zijn van je salarisstijging, maar IANAL.
Daar heb je gelijk in, maar bovenwettelijke uren hebben geen minimale opname volgens de wet.
En als je niet 4 weken vakantie neemt bij fulltime, dan geef ik de werkgever en overheid groot gelijk dat je meer rust moet nemen :+

• Vlark
joenevd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:36:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar bovenwettelijke uren hebben geen minimale opname volgens de wet.
En als je niet 4 weken vakantie neemt bij fulltime, dan geef ik de werkgever en overheid groot gelijk dat je meer rust moet nemen :+
Het gaat om elk uurtje van je wettelijk verlof. Die zijn allemaal geldig tot en met 30 juni van het jaar na het jaar waarin het is opgebouwd. Dit zijn uren die alleen in geld omgezet worden als je voortijdig van baas wisselt. In principe hebben ze dus geen waarde in euro's.
Dat zou anders leuk zijn als je halverwege het jaar loonsverhoging krijgt. "Nog niet alle uren die je in de eerste maand hebt opgebouwd zijn op, dus we hebben er een paar weggestreept."

Bovenwettelijk verlof is anders, en ligt er volgens mij aan hoe dat in je contracten is geregeld.

• MacIsCool
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:18
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad, weinig vrij genomen in een jaar, HR "dwong"me vrij te nemen, wat ik niet wilde ( was uren aan het sparen om te verbouwen na aankoop huis ).
Heb in december 5 weken ingeplanned voor het jaar daarna, en in maart deze geannuleerd.... bam ! uren vakantie weer op mijn tegoed..

Runs everything...

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True