Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-11 19:29
Allen,

Graag zou ik jullie advies willen vragen omtrent enkele offertes die ik heb liggen en mogelijk zijn er tweakers die een beter alternatief weten of zien.

Eerst even mijn situatie:

Eengezinswoning uit 1995
3 woonlagen + terras op 3e woonlaag + schuur.
Energieverbruik: 2300 KWh (2018)
Verwachte verbruik: 8000KWh i.v.m. EV
Laadpaal: TNM + Loadbalancer
Fase: 3x25A

Dak woning: 4.05 x 6.00
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wY6d0Ik.png?1

Dak schuur: 4.50 x 2.25 (Dak loopt nog voor een meter ongeveer door in de entree). Gele markering is de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PlTSlIs.png?1

Dak richting: Westen
Schuindak: +/- 30%
Type: Lessenaar dak
Schaduw: Weinig (Op de hoek rechts onderin zit de ventilatiebuis\schoorsteen).
Uitbreiding: Mogelijk ga ik mijn zolder in te toekomst uitbouwen richting het oosten met een helling van 30%. Hier zou ik dan ook weer panelen op willen leggen. Het gaat dan om 4 tot 8 panelen wat erbij kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iMZznWX.png?1

De buren hebben allemaal 11 panelen doordat er een afvoerbuis zit op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/shHnFXr.png?1

Via Zonatlas.nl heb ik mijn woning gecontroleerd en kwam op een negatief advies uit, maar het lijkt erop dat dat komt door mijn terras. Het rechterdeel waar de blauwe vlekken beginnen is mijn dakterras en hier komen dus GEEN panelen,

Op de print screen van Zonatlas is te zien dat ik ook een schuur heb met een dak. Dak heeft dezelfde helling +/-30% ook naar het westen. De zon schijnt hier pas rond een uur of 14:00. Daarvoor is er al wel wat zon, maar met heel wat schaduw afkomstig van de woning zelf.

Wens:
- Zoveel mogelijk kunnen produceren wat in de buurt komt van mijn toekomstige verbruik
- Monitoring, maar hoeft niet per paneel
- Garantie op de panelen en omvormer zo hoog mogelijk, indien prijstechnisch gunstig
- Zo min mogelijk onderhoud op Software en Hardware
- Toekomst bestendig i.v.m. mogelijke uitbreiding

Offertes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f1BVD8H.png

Vraag 1:
1. Ik heb nu vooral gekeken naar Solar Edge, maar als ik andere posts lees raden jullie dit af, omdat er te weinig schaduwval is. Lijkt mij dat ik dus ook geen SE nodig heb?
2. Zou ik meer panelen kwijt kunnen als ik ze anders leg (Portret) of combinatie
3. Is het verstandig om het dak van de schuur ook vol te gooien met panelen en eventueel hier met een SE en Optimizers? Volgens mijn berekeningen kan ik hier max 4 panelen op kwijt.
4. Ik heb me laten vertellen dat ze via de Wasdroger groep, op zolder in de technisch ruimte, naar de meterkast kunnen. Een van de leveranciers vertelde me dat opbrengst dan alleen gebruikt kan worden door de apparaten die op die groep zijn aangesloten. Een andere vertelde weer dat dat niet zo was en dat het verdeeld zou worden over alle groepen of gesaldeerd zou worden, hoe zit dit nu precies?
5. Wat vinden jullie van de offertes?
6. Bij SolarBouwmarkt zit de bekabeling er nog niet bij, ik had geen idee hoeveel ik nodig zou hebben.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:04
Ten eerste, waarom embed je de plaatjes niet direct in je post, en maak je van je offertes een tekstlijstje?

Aangezien ik dus nu alleen de moeite heb genomen om naar je offertes te kijken is de simpele vuistregel om alles onder de € 1,20 / Wp excl. BTW zit al laten varen. Of ze moeten iets heel bijzonders bieden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Novartis
Wist even niet hoe, maar is nu aangepast.

• Novartis
Iemand die mij nog verder kan helpen

• CurlyMo
1. Klopt
2. Een standaard paneel is 165 x 100cm. In landschap zijn dat 3x4 panelen (net zoals je buren). In portrait zijn dat er 2x6. Je kan ook kijken naar andere paneelmaten op http://solar-bouwmarkt.nl
3. Nee, geen optimizers. Gewoon op de tweede MPPT van de omvormer.
Een van de leveranciers vertelde me dat opbrengst dan alleen gebruikt kan worden door de apparaten die op die groep zijn aangesloten.
4. Deze sowieso links laten liggen. Dat laatste dus.
5. Als je dure panelen wil dan zijn alleen de laatste twee interessant. Ook vraag ik me af of SMA wel nodig is en het niet goedkoper kan met een standaard Goodwe of Growatt. Je hebt toch geen schaduw.
6. Ga je het zelf leggen? Zo niet, hun laten beslissen.

Heb je de PV-verdeler bij je wasdroger meegenomen in je kosten?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2019 20:02 ]

• Novartis
1. Bedankt
2. Dit snap ik niet, ik heb aan de korte kant van het dak 5,92. Panelen van 1,00 kom ik net niet uit op 6, maar op 5. Dan kan er nog een rij van 5 of 6 er boven, mogelijk daar boven weer in landscape 2 panelen kwijt (5,6,2).
3. MPPT moet ik me even in verdiepen
4. Duidelijk
5. Zal even met een GoodWe kijken wat het verschil is
6. Nee, ga het niet zelf doen, maar als ik bij SolarBouwmarkt bestel moet ik het daar wel opgeven.

PV-Verdeler?? Nee.

• CurlyMo
Novartis schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:40:
1. Bedankt
2. Dit snap ik niet, ik heb aan de korte kant van het dak 5,92. Panelen van 1,00 kom ik net niet uit op 6, maar op 5. Dan kan er nog een rij van 5 of 6 er boven, mogelijk daar boven weer in landscape 2 panelen kwijt (5,6,2).
Dan moet je geen 6.00 schrijven ;) Maar dan nog steeds zie je dat portret gewoon een slecht idee is. Niet voor niks ligt alles bij de buren in landschap.
6. Nee, ga het niet zelf doen, maar als ik bij SolarBouwmarkt bestel moet ik het daar wel opgeven.
Ik zou ze gewoon vragen de bekabeling zelf toe te voegen. Weet niet of ze dat doen. Ik weet ook niet hoeveel je nodig hebt.
PV-Verdeler?? Nee.
Duckduckgo is your friend.
Overigens: https://www.solar-bouwmar...eler-1-x-stopcontact.html

Ik zie ook dat je solar-bouwmarkt verhaal uit gaat van de LG 390Wp panelen. Die zijn 2064 x 1024mm. Dat maakt:
- portret: 1x5
- landschap: 2x3
= 2340Wp

Leuk dus die enorme Wp, maar je kan er max. 6 kwijt. Dan kan je beter de Phono Solar van 360Wp pakken. Die zijn 1956 x 992mm. Dat maakt:
- portret: 4x3
- landschap: 3x4
= 4320Wp

Voor veel Wp moet je de Panasonic HIT Mono 245WP nemen. Deze zijn 1600 x 800mm. Dat maakt in landschap 24 panelen wat 5880Wp is.

Maar nu ben ik al weer veel te lief geweest, want dit kan je ook makkelijk zelf :+

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2019 23:32 ]

• CurlyMo
@Novartis Ik snap dat je beduusd bent na mijn laatste reactie, maar helemaal niet meer reageren is ook weer zo wat :O

• Novartis
Hahah... Ik moet me nog inlezen in dat verhaal, maar ik kom hier nog op terug.

Ik wil eerst even uitpuzzellen hoeveel panelen ik max kwijt kan met een zo hoog mogelijk Wp. Hierna moet ik de rest van de spullen bij elkaar verzamelen en dan kom ik hierover nog terug 👍🏼

• Novartis
Zo een tijd geleden, maar genoeg tijd gehad om er over na te denken.

Om nog even terug te komen op mijn eigen verhaal.
  1. Ik ga niet voor een SolarEdge, gezien schaduwvorming minimaal is op het dak.
    Schaduw op de schuurdak los ik toch niet op met SE en eenmaal de zon goed staat ook geen last meer van schaduw.
  2. Op het dak kan ik met de standaard maten maximaal 11 panelen kwijt in landscape.

1——1
    1——1——1
    1——1——1
    1——1——1

Indien ik kies voor Panasonic N250 panelen, kunnen er maximaal 17 panelen op.

Landscape 15x
    Portret 2x

1——1——1
    1——1——1
    1——1——1-1
    1——1——1
    1——1——1-1
  3. Voor het dak op de schuur, ben ik van plan om een 2e omvormer in de schuur te plaatsen. Ik had eerst gekeken voor een omvormer met 2 MPPT om een 2e string te maken, maar de kabel vanaf mijn schuur naar zolder lijkt nogal lastig. Ik wil ook geen bekabeling in het zicht of aan de gevel.
Heb wel intussen enkele nieuwe vragen:
1. Kan ik bij vraag 3 gebruik maken van een PV-Verdeler in de schuur, maar hoe sluit je dit dan aan als een aparte string op de 2e MPPT? Of heb ik het toch nog niet goed begrepen.
2. IS toevallig iemand die de bekabeling door de spouw heeft laten lopen, dit is namelijk een optie indien mogelijk. Als ik eenmaal op zolder kom, dan staat de omvormer niet ver.
3. 1-fase of 3-fase omvormer, hier ben ik me nog aan het inlezen.

Tevens heb ik ook nog niet besloten voor het merk paneel. Zoveel op de markt, Half-Cel, Glas-Glas....

Tips zijn welkom.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou orientaties van panelen niet mixen, dat is slecht voor de "dak feng-shui".
Ik zou 11 stuks van deze neerleggen:

https://www.winkelman-zon...0wp/51809/?display=detail

Heb je 3740 watt liggen, naar het westen gaat dat prima op een huis tuin en keuken omvormer (goodwe 3000ns bijvoorbeeld).

Zit je inclusief montage bij bijvboorbeeld winkelman rond de 3200 euro ex. Volgens mij kan daar geen andere oplossing tegenop voor dat geld.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Novartis
Bedankt, dan zal ik dat niet doen. Ik ga dan voor 11 panelen.

Hoe zijn de panelen Trina Solar TSM-320DD06M.05(II) Mono Full Black 320Wp

Ik wil panelen die er enigszins mooi uitzien. De daken liggen nogal in het zicht namelijk.

Gisteren is de installateur ook langs geweest, ik ga voor de optie met 2 omvormers in verband met de afwezige bekabeling naar zolder.

Op het schuur dak komen dan 4 panelen in landscape.

• Lardman
met trina 320 is ook niets mis. Past ook prima op huis tuin en keuken omvormer.

Aangaande de 4 panelen plat, de omnik 1ktl-m is goed voor kleine installaties, goodwe 1000-ns is er niet zo goed in, laat die liggen. Steca 500 en soladin 600 zijn er niet meer nieuw. Misschien handig om beide omvormers van zelfde fabrikant te hebben, dan kun je ze monitoren in 1 app. Behalve omnik kan SolaX en growatt dat ook.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Novartis
Ik zal naar die omvormers even kijken, ik had eerst GoodWe in gedachte, maar bedankt voor de tip.

Is er nog een voordeel om alsnog voor glas-glas panelen te gaan. Ik zag dat AEG en DENIM deze panelen hebben, maar Denim zegt mij helemaal niets.

• Lardman
Mensen beweren dat glas-glas beter is. Dat kan best zo zijn, maar voorlopig is de techniek nog niet zo oud dat er daadwerkelijk bewezen is dat het ook beter is. Zolang het duurder is en zwaarder om te monteren werk ik er zelf niet mee, maar dat is meer een onderbuikgevoel dan hard onderbouwd.

DENIM ken ik ook niet, AEG is taiwan.

goodwe doet het niet goed bij 4 paneeltjes. Een goodwe slaat af onder 20 watt en dat gebeurt nogal vaak bij 4 panelen. bijkomend voordeel is dat je met growatt kunt kiezen of je WIFI of LAN wilt. Bij goodwe werken ze daaraan (de XS) maar daar wachten we nu al 9 maanden op.

• Novartis
Dank voor je hulp.

Ik heb nu alles samengesteld bij Winkelman-Zonnepanelen, die zijn toch het meest voordelig.

Ik ga voor het schuurdak voor Growatt 1000S

Voor het huisdak 3000S, maar die gaat maar tot 3500, met de panelen zit ik op 3575. Heb me even ingelezen hierover en een afwijking(onderdimensioneren) rond de 10% kan begreep ik. Klopt dit?

Nu zit ik met 2 andere uitdagingen, waarvan ik er 1 makkelijk kan oplossen, maar de andere nogal lastig.

Naar de schuur lopen 2 kabels vanuit de meterkast.

- Voor de laadpaal, deze loopt via de kruipruimte, voortuin ingegraven en vervolgens naar binnen in de schuur.
- Standaard kabel voor licht en stopcontacten

Nu kan ik beide groepen niet gebruiken voor de omvormer in de schuur. In het ergste geval kan ik een nieuwe kabel trekken binnendoor of eventueel inlaten graven net zoals voor de Laadpaal.

Stel dat ik gebruik ga maken van een PV verdeler op een van de stopcontacten in de schuur, dan zou dat ook moeten kunnen begreep ik. Alleen het probleem is dat deze kabel meerdere vertakkingen heeft naar TL-buis, stopcontact koel-vries en enkele lege stopcontacten.

Mijn vraag is kan het kwaad dat de kabel van de PV verdeler gedeeld wordt met andere componenten. Indien ja, dan is de oplossing niet heel moeilijk en trek ik een nieuwe kabel naar de omvormer.

Het zelfde heb ik ook op zolder. Er loopt hier vanaf de meterkast naar de technische ruimte op zolder een kabel, maar ook die kabel is onderweg onderbroken met een stopcontact. Ik heb hier ook geen mogelijkheid meer om een nieuwe kabel te trekken. Deze kabel is achteraf door de vorige bewoner getrokken en geplaatst.

Er is op zolder naast deze kabel ook nog de ingebouwde, licht en stroompunt vanaf de bouw. Helaas weet ik niet of deze kabel direct doorloopt naar de meterkast of ergens onderweg verdeeld wordt.

Voor deze situatie dus eigenlijk dezelfde vraag, kan het kwaad om een onderbroken kabel te gebruiken tussen omvormer en meterkast, waarbij ertussen geen apparaten aangesloten zijn.

• Novartis
Nog iemand die hierin kan bijdragen?
Pagina: 1