Games lopen voor het gevoel niet smooth (GPU of monitor?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-02-2022
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week zelf een nieuwe computer gebouwd. Mijn setup is als volgt:

Intel i7-7700K 4,2Ghz (max. 4,5Ghz)
16GB DDR4 RAM (3200Mhz maar runt op processor's default 2100Mhz)
500GB Samsung Evo SSD
Gigabyte RTX 2070 OC

Heb bewust gekozen voor de nieuwe generatie videokaart van nvidia, omdat deze meer binnen mijn budget viel en net tussen de 1070ti en de 1080ti in zit qua performance.

Nu laat ik in sommige games een FPS counter aan staan, zodat ik kan testen of mijn FPS overeenkomt met benchmarks op internet. Dit klopte redelijk, maar ik was niet heel erg enthousiast. In GTA 5 haal ik makkelijk zonder graphic mods op aanbevolen settings (alles vrijwel ultra of heel hoog) 90-100 FPS. Echter, voor mijn gevoel lijkt het nog steeds alsof ik qua FPS aan de 40-45 zit zoals ik dit had met mijn vorige kaart, de GTX 1050 ti.

Ik dacht dat dit misschien door mijn monitor kwam, aangezien ik een 60Hz refresh rate heb en 5ms response time. Alleen wanneer ik op YouTube video's kijk van mensen met evenveel framerates lijkt het beeld wel veel smoother te gaan. Dus toch niet mijn monitor dacht ik?

Ook wanneer ik bijv. met de muis beweeg in de game lijkt het te haperen, of frames over te slaan (alleen rijdend in een auto).

Bij andere games haal ik toch niet zo'n goede FPS als ik had gehoopt. Ik speel veel simulatie games zoals bijv. X-plane 11. Hierbij haal ik krap aan over het algemeen de 30-40 FPS net. Terwijl ik toch minimaal 60 had verwacht. Misschien dat dat komt omdat hier veel meer details in verwerkt zijn op een specifiek object.

Ik kan geen voorbeeld laten zien van wat ik tijdens het gamen zie. Maar het lijkt erop dat games op dezelfde snelheid spelen als op mijn vorige 1050 ti, terwijl ik volgens de FPS counter toch echt veel meer fps heb.

Zou het dan toch aan mijn monitor liggen? Aangezien ik bij video's wel smoothere beelden heb.

Overigens hoor ik ook een soort van gepiep of een sis geluid wanneer er grafische beelden worden afgespeeld. Afhankelijk van de beelden word de frequentie van het geluid hoger of lager. Wanneer ik dan naar mijn bureaublad ga is het ineens weg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 13:31
Wat voor voeding heb je? (Voeding kan bijvoorbeeld te weinig spanning leveren, of te weinig wattge, en dan ka je GPU niet op vol vormogen werken?)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:05
kvdh98 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:17:

Overigens hoor ik ook een soort van gepiep of een sis geluid wanneer er grafische beelden worden afgespeeld. Afhankelijk van de beelden word de frequentie van het geluid hoger of lager. Wanneer ik dan naar mijn bureaublad ga is het ineens weg.
Dat gepiep is coil-whine waarschijnlijk, in principe kan je daar weinig aan doen. Tis niet erg maar t kan idd vervelend zijn. Je zou de kaart ook eventueel kunnen RMAen mocht het storend zijn.

Maar waarom een 7700k (nieuw) en geen 8700k?

[ Voor 12% gewijzigd door Tjona100 op 21-01-2019 09:34 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@iCore Dat verwacht ik niet eerlijk gezegd. Ik heb setups gezien van anderen die een 650Watt voeding gebruiken. Ikzelf gebruik een 750Watt Gold voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@Tjona100 Dat geluid is inderdaad coil-whine, had het net ff opgezocht. Grappige is ook dat ik de enige ben die het hoort. Vroeg aan mijn vriendin of ze het geluid ook hoorde, maar zij kon dit niet waarnemen.

En heb gekozen voor een 7700k omdat deze nog een 1151 socket heeft. De 8700k heeft een nieuwere socket en is ook een stuk prijziger. Maar door het nieuwe socket ben ik verplicht een high-end moederbord aan te schaffen met dezelfde socket en die kost al snel 200-300 euro.. Dat viel buiten mijn budget. Vandaar de 7700k, die toch een goeie kloksnelheid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
Kan je misschien in MSI Afterburner kijken of je een bottleneck hebt?

Oh en GTA V is cpu intensive, dus het help waarschijnlijk wel om je geheugen naar 3200Mhz te krijgen (of kan dat niet ivm met niet-z270 bodje? (en sinds wanneer is 2100 het default? dat zou 2133 of 2400 moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@iCore Nee, ik bedoel 2133 inderdaad haha. Heb beetje rondgekeken op internet en via userbenchmark.com een benchmark uitgevoerd, hieruit kwam dat er geen bottlenecks waren en dat ook de GPU geen bottleneck zou hebben met mijn i7. Misschien dat ik vanavond in afterburner iets kan zien. Al heb ik geen MSI kaart maar zo'n cd van Gigabyte (Aorus) liggen.

Ik heb een z270 bord, en die ondersteund snelheden tot 3400 dus dat zou wel te doen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 08:17
Over je monitor: welke is het en op welke refresh rate draait de monitor?
Ik had overigens ook dit hakkerige gevoel (zo omschrijf ik het maar), zelfde cpu/geheugen, wel een AMD kaart (Vega 64).
Dit heb ik volledig opgelost door AMD overlay uit te zetten (hier kun je dus FPS/clocks/temps ingame mee zien). Nu heb jij een nvidia kaart maar wellicht zit daar ook een dergelijke optie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@rikhartman Klopt, ik had deze optie eerst uitstaan, maar omdat ik het gevoel had dat het niet smooth was had ik deze optie aangezet zodat ik de FPS kon zien. Met of zonder overlay heb ik evenveel FPS.

Ik heb een BenQ gw-2270HM monitor, eigenlijk meer een standaard monitor of voor op kantoor. 60Hz refresh rate en 5ms response time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@rikhartman Ik zie trouwens geen blur o.i.d. wat juist zou moeten komen van hoge fps maar lage refresh rate van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
kvdh98 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:16:
@iCore Nee, ik bedoel 2133 inderdaad haha. Heb beetje rondgekeken op internet en via userbenchmark.com een benchmark uitgevoerd, hieruit kwam dat er geen bottlenecks waren en dat ook de GPU geen bottleneck zou hebben met mijn i7. Misschien dat ik vanavond in afterburner iets kan zien. Al heb ik geen MSI kaart maar zo'n cd van Gigabyte (Aorus) liggen.

Ik heb een z270 bord, en die ondersteund snelheden tot 3400 dus dat zou wel te doen moeten zijn.
MSI Afterburner werkt gewoon met elke GPU hoor, je moet even kijken (zoek dit op: ) ''How to monitor hardware in game in MSI afterburner'' hoe je dat doet.

En RAM op 3200Mhz zetten lijkt mij slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 16:44

Soggney

Zeekomkommer

Staat toevallig xbox/windows game dvr aan? indien zo, zet deze eens uit en probeer nog eens

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Staat niet gewoon v sync of g sync uit?
Heb je toevallig last van hakkelend/stutter in beeld?

Dat gesis en gepiep,lijkt erop dat je last hebt van coilwhine...
Check met de kast open waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Laatst online: 07-10 08:17
iCore schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:30:
[...]

MSI Afterburner werkt gewoon met elke GPU hoor, je moet even kijken (zoek dit op: ) ''How to monitor hardware in game in MSI afterburner'' hoe je dat doet.

En RAM op 3200Mhz zetten lijkt mij slim
Ja maar dan gebruik je dus niet de overlay speciaal van de fabrikant. (wat hij nu wel doet).
Ik had overigens ook prima FPS met de overlay aan, alleen liep het niet soepel, microstutter. Met Afterburner icm Rivatuner Statistics Server had ik geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@freaky35 Het is niet zo erg als je hier ziet: YouTube: How to FIX GTA 5 stuttering, lag [Nvidia GPU] Solved

Daar zie je echt een stutter, maar zo extreem heb ik het zeker niet. Voor mijn gevoel runt mijn game net zo snel als met mijn vorige build (die aanzienlijk meer budget en slechter was). Alleen dan zien de graphics er nu mooier uit, meer detail en betere textures. Maar snelheid is voor het gevoel niet sneller (terwijl dit wel is volgens benchmark).

Als voorbeeld, ik gebruik nu dezelfde graphics mod voor GTA V en deze persoon heeft ook dezelfde GPU:

YouTube: GTA V REDUX MOD 1.5 RTX 2070 60FPS

Als hij over het water rijd lijkt het beeld smoother dan wanneer hij over droog asfalt rijd. Misschien is dit puur illusie, omdat water egaal is en het asfalt en ruwe 'korrelige' texture is. Ook zie je daar een kleine 'lag' heel af en toe wanneer hij zijn muis beweegt (ook niet altijd, kan ook aan de video liggen).

Ik zal zelf wel een keer een opname ervan proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Monitor je frametimes eens, dat is accurater dan FPS counter. Ook 97th percentile metingen kunnen licht schijnen op je klachten. Sowieso raad ik je aan waar mogelijk de framerates te cappen op 60 (géén vsync), dit helpt ontzettend met frame pacing met quadcores.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 00:48
kvdh98 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:17:
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week zelf een nieuwe computer gebouwd. Mijn setup is als volgt:

Intel i7-7700K 4,2Ghz (max. 4,5Ghz)
16GB DDR4 RAM (3200Mhz maar runt op processor's default 2100Mhz)
500GB Samsung Evo SSD
Gigabyte RTX 2070 OC

Heb bewust gekozen voor de nieuwe generatie videokaart van nvidia, omdat deze meer binnen mijn budget viel en net tussen de 1070ti en de 1080ti in zit qua performance.

Nu laat ik in sommige games een FPS counter aan staan, zodat ik kan testen of mijn FPS overeenkomt met benchmarks op internet. Dit klopte redelijk, maar ik was niet heel erg enthousiast. In GTA 5 haal ik makkelijk zonder graphic mods op aanbevolen settings (alles vrijwel ultra of heel hoog) 90-100 FPS. Echter, voor mijn gevoel lijkt het nog steeds alsof ik qua FPS aan de 40-45 zit zoals ik dit had met mijn vorige kaart, de GTX 1050 ti.

Ik dacht dat dit misschien door mijn monitor kwam, aangezien ik een 60Hz refresh rate heb en 5ms response time. Alleen wanneer ik op YouTube video's kijk van mensen met evenveel framerates lijkt het beeld wel veel smoother te gaan. Dus toch niet mijn monitor dacht ik?

Ook wanneer ik bijv. met de muis beweeg in de game lijkt het te haperen, of frames over te slaan (alleen rijdend in een auto).

Bij andere games haal ik toch niet zo'n goede FPS als ik had gehoopt. Ik speel veel simulatie games zoals bijv. X-plane 11. Hierbij haal ik krap aan over het algemeen de 30-40 FPS net. Terwijl ik toch minimaal 60 had verwacht. Misschien dat dat komt omdat hier veel meer details in verwerkt zijn op een specifiek object.

Ik kan geen voorbeeld laten zien van wat ik tijdens het gamen zie. Maar het lijkt erop dat games op dezelfde snelheid spelen als op mijn vorige 1050 ti, terwijl ik volgens de FPS counter toch echt veel meer fps heb.

Zou het dan toch aan mijn monitor liggen? Aangezien ik bij video's wel smoothere beelden heb.

Dat is een beetje hoe GTA V speelt. Ik snap wel wat je bedoeld, want dat gevoel heb ik ook in GTA V in combinatie met een RTX 2080 Ti. De framerate komt ver boven de 60 uit, maar toch voelt het allemaal wat trager aan in vergelijking met andere titels. Komt misschien omdat de game voor consoles is ontwikkeld met 30 frames per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Laatst online: 17:16

Pykow

Angelo OTR

Ik vraag mij dan af hoe draaien andere spellen.
Vergeet niet dat GTA V alweer een paar jaar oud is en misschien niet goed geoptimaliseerd is voor nieuwere kaarten.

Een nieuwe kaart wilt niet altijd zeggen dat het soepeler zal gaan lopen.
Als GTA V slecht omgaat met CPU, RAM, dan kan je een dikke videokaart hebben, maar dan zit je bottleneck ergens anders.

Kijk bijvoorbeeld naar Battlefield V. een goede CPU zorgt voor betere frames, dan een sterke videokaart.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:39
Ik zou voor de zekerheid even de driver installeren via nvidia support, en in Windows aangeven niet de driver via Microsoft update te gebruiken.
Drivers vanuit Microsoft update zijn soms gammel (hoort niet te zijn i know).

Ook even nakijken of je monitor daadwerkelijk op 60hz staat en niet toevallig op 59hz in Windows. (komt in enkele gevallen voor).

Moest van mij handmatig op 144hz zetten, bleef vrolijk op 60hz.
In verleden had ik een 60hz monitor, jou problemen komen overeen wat ik heb ervaren, ondanks hoge fps(locked op 60 of v-sync toch "schokkerig", en af en toe een irritant schokje.

Inmiddels een 144hz monitor.
Zelfs gamen rond 30-40 fps blijft nu smooth, maar dat komt meer door g-sync.
Je zou kunnen kijken of je adaptive vsync kan gebruiken.
https://www.geforce.com/hardware/technology/adaptive-vsync

Hier een i7 4771 met gtx1080, battlefield 5 op max, geen enkel schokje of tikje(ok niet altijd 144fps geen probleem).

Dat "piepen" lijkt idd op coil-whine.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2019 22:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:56
Probeer de game Redout eens. Eenvoudige, compacte game zonder lange stories ed. Hoeveel fps krijg je daar in bijv. een quick race? Alle settings op 1080p en epic zetten. Dan hoor je met de specs die jij hebt, ik heb een iets betere cpu, minstens 70 fps te krijgen zo niet rond de 90 fps. Als dat veel minder is dan is er iets mis met je gpu.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
@Pykow Ik geloof niet dat de CPU die ik heb een 'slechte' CPU zou zijn. Met een snelheid van 4,3 (turbo 4,5Ghz) lijkt hij me snel genoeg. Bij andere games (zoals DCS World combat simulator) zie ik de schokjes beter, maar dan zijn het ook echt schokjes alsof ie kleine stukjes frame gewoon skipt.

Kan het ook aan de snelheid van het RAM geheugen liggen? Deze staat nu op default waarden nog terwijl deze veel sneller zou kunnen (2133 default geloof ik maar kan 3200 mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10 18:54

Pos

Ik heb het idee dat je je settings in je uefi nog flink moet optimaliseren. Vcore staat standaard te hoog op auto, je mem op xmp profiel zetten. Vccio en vccsa aanpassen, want die staan nadat je xmp aanzet waarschijnlijk ook te hoog op auto.
Je cpu gaat waarschijnlijk throttelen met alles op auto.

Meeste is wel te vinden hier op het forum en Reddit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
Zoals de andere ook aangeven, monitor je PC even(met HwInfo of Afterburner). Dan hebben wij meer inzicht in wat er zich afspeelt :)

De I7 7700K staat bekend een heethoofd te zijn (ik heb er namelijk zelf ook één)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Toevallig freesync niet geforceerd aanstaan terwijl dat niet lekker werkt op je monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat voor muis gebruik je hoe is deze verbonden? Speel je gta met een xbox controller?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1