Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies voor twee (verschillende) laptops

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:39
Ik zou het erg op prijs stellen als ik wat advies kan krijgen over het volgende:
Mijn vrouw en ik zijn allebei aan een nieuwe laptop toe. We hebben verschillende wensen.
Het totaalbudget voor beide laptops samen is ongeveer €1600 - €1800. Eventueel kunnen we wel richting de €2000 gaan, maar ik vermoed zelf dat het niet nodig is.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek zelf een gamelaptop. Ik hoef niet de nieuwste games op de hoogste settings te kunnen spelen (daarvoor heb ik een game-pc), maar het zou wel mooi zijn als ik wat bang-for-the-buck kan krijgen. Ik snap dat ik dan zoek naar minimaal 8Gb RAM en redelijk wat opslagruimte, maar ik ben in CPU- en GPU-land een beetje het bos kwijt door alle bomen.
Nu ik het zo uittyp zou het wel ideaal zijn als bijvoorbeeld GTA V een beetje goed te spelen zou zijn.

Als een game te zwaar is voor de laptop, zou ik graag via dat steam inhouse streaming de games alsnog via mijn game-pc willen spelen. Het liefst via WiFi, dus daar zit misschien een aandachtspunt.

Mijn vrouw zoekt een laptop voor haar foto's. Zij zoekt veel opslagruimte, goede WiFi en de laptop/schijf moet snel genoeg zijn om via The Gimp foto's snel te kunnen laden, bewerken, opslaan, exporteren, etc. Een deel van haar werk moet ze uploaden/downloaden via clouddiensten als dropbox en google drive.
Daarnaast moet de laptop geschikt zijn voor thuiswerk (volgens mij iets van een VMWare client oid).
Ik zou zelf denken dat voor haar CPU, RAM en SSD dus belangrijker zijn dan bijvoorbeeld een videokaart, maar daar twijfel ik over.

We willen allebei een goede draadloze muis bij de laptop kopen, maar dat hoeft niet persé binnen het budget (advies is wel welkom).

Wat is je budget?
ca. €1600 - €1800 voor de laptops samen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. We nemen onze laptops maar af en toe mee en dan is het geen probleem als de laptop wat zwaarder is / niet in een standaard of kleine tas past.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. Ik zou het zelf wel grappig vinden als de laptops van hetzelfde merk zijn, maar dat is absoluut geen eis.

Mijn grootste worsteling is dat ik niet goed weet wat nou de beste keuzes zijn en hoe ik het budget het beste kan verdelen.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Beste antwoord (via MindWarp op 21-01-2019 15:43)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 22:39
Game laptop: (€ 1.099,-)
pricewatch: HP Omen 17-an102nd
Goedkoopste met GTX 1060 en prima merk.
1050 vind ik zelf niet de moeite om te gamen, maar wel goedkoper

Foto's: (€646,-)
pricewatch: Lenovo IdeaPad 330S-15IKB (81F500Y0MH)
Goedkoopste met IPS scherm, I5 en prima merk.

Wel maar 8GB is denk ik niet uitbreidbaar: "4GB Soldered + 4GB DIMM DDR4-2400" op site lenovo. als je naar 16GB voor geïnstalleerd wilt wordt het snel een laptop van €850,-.

Als ze foto's wil bewerken (photoshop) dan is meer GB wel aan te raden. Zonder photoshop (of andere adobe bewerking) zal 8GB genoeg zijn lijkt mij.

Zit je op +/- 1750,- totaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyriel85 op 21-01-2019 12:05 . Reden: niet uitbreidbaar geheugen Lenovo ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Alle reacties

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
Je zult een eisen lijstje per laptop moeten maken. Denk hier bijv aan budget: die 2000 e kan je natuurlijk alleen al aan een gamelaptop uitgeven
😋
Voor de gamelaptop zal je een grafische kaart moeten uitzoeken. Voor budget systeem kom je snel op een gtx 1050 of 1050ti.
Als je iets meer budget hebt kan je ook een 1060 nemen.
Op sites zoals https://gamepc.nl/gaming-laptop-kopen kan je een laptop samenstellen en kijken wat voor invloed dat heeft op welke settings je diverse games kan spelen. Bijv een 1050 vs 1050ti be 1060. Of de invloed van een i5 vs i7.
Kijk ook in de pricewatch naar het prijs verschil per grafische kaart.

Acties:
  • Beste antwoord

• Cyriel85

Wel maar 8GB is denk ik niet uitbreidbaar: "4GB Soldered + 4GB DIMM DDR4-2400" op site lenovo. als je naar 16GB voor geïnstalleerd wilt wordt het snel een laptop van €850,-.

Als ze foto's wil bewerken (photoshop) dan is meer GB wel aan te raden. Zonder photoshop (of andere adobe bewerking) zal 8GB genoeg zijn lijkt mij.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyriel85 op 21-01-2019 12:05 . Reden: niet uitbreidbaar geheugen Lenovo ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• MindWarp
Cyriel85 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:02:

Bedankt voor je reactie. De HP Omen had ik compleet over het hoofd gezien en nu ik wat benchmarks heb vergeleken wil ik eigenlijk inderdaad voor een GTX1060 gaan boven een 1050ti

Voor wat betreft de fotolaptop: ik heb op basis van jouw suggestie wat dingetjes in de pricewatch geselecteerd en toen kwam ik deze ook tegen. Zou deze daar ook geschikt voor zijn? Of zie ik daar iets bij over het hoofd?
pricewatch: HP 15-db0955nd

• Cyriel85
MindWarp schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Bedankt voor je reactie. De HP Omen had ik compleet over het hoofd gezien en nu ik wat benchmarks heb vergeleken wil ik eigenlijk inderdaad voor een GTX1060 gaan boven een 1050ti

Voor wat betreft de fotolaptop: ik heb op basis van jouw suggestie wat dingetjes in de pricewatch geselecteerd en toen kwam ik deze ook tegen. Zou deze daar ook geschikt voor zijn? Of zie ik daar iets bij over het hoofd?
pricewatch: HP 15-db0955nd
Is een prima keuze, zelf helemaal vergeten naar AMD te kijken, hebben niet zo lang weer competitieve notebook chips.

Even review gelezen:
https://www.laptopmag.com...ile-vs-intel-8th-gen-core

Ziet er goed uit, daarbij heb je meer geheugen en een grote HD er bij.
Dus denk inderdaad een prima keuze.

128gb SSD is wel wat klein aan het worden, windows neemt al snel de helft in, maar met 1TB er bij is dat goed te doen (geld overigens ook voor die Omen).

Kan je altijd voor kiezen om daar later een grotere SSD van te maken.

• MindWarp
Cyriel85 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:12:
[...]

Is een prima keuze, zelf helemaal vergeten naar AMD te kijken, hebben niet zo lang weer competitieve notebook chips.

Even review gelezen:
https://www.laptopmag.com...ile-vs-intel-8th-gen-core

Ziet er goed uit, daarbij heb je meer geheugen en een grote HD er bij.
Dus denk inderdaad een prima keuze.

128gb SSD is wel wat klein aan het worden, windows neemt al snel de helft in, maar met 1TB er bij is dat goed te doen (geld overigens ook voor die Omen).

Kan je altijd voor kiezen om daar later een grotere SSD van te maken.
Dankjewel! Ik denk dat ik er dan al wel aardig uit ben.

@frankyfn126 jij ook bedankt. Het opknippen van het budget had ik juist veel moeite mee. Je link heeft me helpen overtuigen om voor een 1060 te gaan.

Verwijderd

Draai zelf hier met een MSI met daarin een GTX1050, als het budget het toe laat zou ik een 1060 laptop doen, maar alles draait zeer stabiel en soepel. Maar heb ook gelezen dat je een game pc hebt. Dan is streamen idd een optie en de meerprijs van een GTX1060 laptop best wel overbodig

• MindWarp
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:16:
Draai zelf hier met een MSI met daarin een GTX1050, als het budget het toe laat zou ik een 1060 laptop doen, maar alles draait zeer stabiel en soepel. Maar heb ook gelezen dat je een game pc hebt. Dan is streamen idd een optie en de meerprijs van een GTX1060 laptop best wel overbodig
Bedankt voor je reactie.
Het was voor mij inderdaad een kwestie van budget. Ik ben dankzij dit topic nu overtuigd dat de €600 - €700 voor de laptop voor mijn vrouw ruim voldoende is voor haar werk (zeker met die Ryzen 5, 16GB Ram, 1Tb+128Gb)

Dan blijft er qua budget een lekker bedrag over voor mezelf en komt de GTX1060 goed in beeld.
Aangezien ik nog nooit een laptop 'met dikke specs' voor mezelf heb gekocht (heb wel een chromebook voor werk/onderweg), wil ik daar nu echt voor gaan. Dan ben ik niet afhankelijk van een perfecte streaming-verbinding; kan ik hem ook eens meenemen op vakantie. En het werkt voor mijn gevoel net iets fijner om de games op de laptop zelf te kunnen zetten.

De laptop voor mijn vrouw is inmiddels besteld. Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit of ik voor 17" (van de HP Omen) of toch 15,6" wil gaan. Als ik richting de €1200 ga, kan ik ook voor 16Gb RAM gaan en een grotere SSD. Ik moet die afwegingen (compactheid vs groot scherm/graphics en de extra specs) nog even verder voor mezelf maken.

Pagina: 1