Oude ISRA verbinding herstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 15:50
Hé allemaal,

Ik probeer mijn nieuwe T-Mobile Thuis (alleen internet) te installeren, maar stuit telkens op een 'kabel fout'. Nu zie ik dat de ISRA verbinding in mijn meterkast er wat merkwaardig uit ziet, waarschijnlijk doordat de vorige bewoners het hebben gesplitst in meerdere aansluitingen op verschillende verdiepingen. Er zijn namelijk wandcontactdozen voor telefonie op meerdere plekken in het huis. Een oud PTT-doosje lag ongebruikt op de vloer van de meterkast.

Ik zou dit graag herstellen en heb maar één verbinding nodig (in de woonkamer). Mijn vragen: kan ik hiervoor het PTT-kastje gebruiken of is het beter de kabels te verbinden met wat aluminiumfolie? En zou de telefoonkabel diegene zijn met de groen, geel, blauw, rode kabeltjes? Gek genoeg komt deze namelijk van boven en niet beneden (uit de grond).

Alvast bedankt voor de info!

ISRA

Beste antwoord (via rens-br op 21-01-2019 12:07)

• Joeridev
Nog even ter afsluiting: zojuist de vertakkingen verwijderd en de snelheid sprong van 56 naar 91 mbps. Aanzienlijk hoger dan de verwachte snelheid van KPN.

Iedereen bedankt voor de tips!

Schets ISRA

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja soms zijn ze creatief met de aanleg, vroeger was kpn(ptt) verplicht om 3.3v over de telefoonlijn te laten lopen zodat bij een ramp de telefoon het nog altijd deed. Dus met een multimeter kan je al ene eind komen.

Ik zou de storing aanmelden bij KPN, niet alleen zal een monteur het herstellen, maar ook kunnen vertellen hoe de bekabeling aangesloten is. Overgens sta dus niet vreemd te kijken als jou aansluiting via de buren binnenkomt

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:55
Dat ziet er niet uit als het isra punt. Er zal een dikkere kabel binnen moeten komen waar het inkomende signaal op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Dat spookte ook al door mijn hoofd. De kabel lijkt inderdaad niet bijster dik. Maar zoals vso aangeeft zou het goed kunnen dat de verbinding via de buren verloopt (een grote loods die tegen mijn woning aangebouwd is).

Het liefst zou ik de verbinding zelf herstellen (tweaker...), ook omdat het anders een eeuwigheid duurt voordat het gefixt is. Als freelancer ben ik nogal afhankelijk van mijn internetverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
ik herken geen PTT kabel, is er geen kelder? In oudere huizen zit daar vaak de aansluiting.

Anders alle draden loshalen en meten of ergens spanning op staat.

Richting je gewenste aansluiting in je woonkamer zal een nieuw kabel moeten komen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ik heb inderdaad een dikke blauw/rood/witte kabel gevonden in de kruipruimte van mijn woning. Door deze te volgen kwam ik uit bij een ISRA punt op een goed verborgen plaats. Helaas is de verbinding niet bijster snel (56 mbps, terwijl ik voor 100 mbps betaal), dus op termijn zal ik die splitsingen wegwerken. Dat zou de snelheid moeten verbeteren, lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 09:09
Joeridev schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:46:
Ik heb inderdaad een dikke blauw/rood/witte kabel gevonden in de kruipruimte van mijn woning. Door deze te volgen kwam ik uit bij een ISRA punt op een goed verborgen plaats. Helaas is de verbinding niet bijster snel (56 mbps, terwijl ik voor 100 mbps betaal), dus op termijn zal ik die splitsingen wegwerken. Dat zou de snelheid moeten verbeteren, lijkt mij.
Bij ADSL haal je eigenlijk nooit de snelheid waar je voor betaald, of je moet toevallig in de wijkkast wonen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
dehardstyler schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:51:
[...]

Bij ADSL haal je eigenlijk nooit de snelheid waar je voor betaald, of je moet toevallig in de wijkkast wonen. :P
Hehe.

Maar is behalen van de helft van de snelheid ook gebruikelijk? Dat lijkt mij namelijk nogal weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 09:09
Dat kun je zelf ontdekken. :) Typ op de volgende website even je postcode + huisnummer in: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Daar zie je de echte snelheid, dus ik verwacht dat die bij jou rond de 60Mbit gaat aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
Thanks! Ik zie dat er wel verbetering te behalen valt. Best de moeite waard om binnenkort wat te sleutelen :)

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
71 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
143 Mbit/s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:23

Releases

Ja maar!

Zorg er in ieder geval voor dat al die vertakkingen eraf gaan, dit zorgt voor veel ruis op de lijn en kan je de nodige stabiliteit zeker verbeteren.

Je kan altijd even T-Mobile bellen om te vragen of ze de IS/RA even netjes willen af monteren met een IS/RA wanddoos.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Joeridev
Nog even ter afsluiting: zojuist de vertakkingen verwijderd en de snelheid sprong van 56 naar 91 mbps. Aanzienlijk hoger dan de verwachte snelheid van KPN.

Schets ISRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 17:17
Ik mag hopen dat je de kabels niet doorverbonden hebt met wat alumiumfolie zoals vermeld in startpost ? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooviro
  • Laatst online: 03-01-2021
Releases schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:05:
Zorg er in ieder geval voor dat al die vertakkingen eraf gaan, dit zorgt voor veel ruis op de lijn en kan je de nodige stabiliteit zeker verbeteren.

Je kan altijd even T-Mobile bellen om te vragen of ze de IS/RA even netjes willen af monteren met een IS/RA wanddoos.
Provider doet inhoudelijk niks met het ISRA, deze levert alleen de nodige apparatuur en signaal, ISRA is verantwoordelijkheid van kabel leverancier, en kan zelfs kosten gaan rekenen als gebleken is dat bewoner hier creatief mee te werk gegaan is, en bewijs maar eens dat jij dat niet was

[ Voor 11% gewijzigd door vooviro op 21-01-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ghostface9000 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:59:
Ik mag hopen dat je de kabels niet doorverbonden hebt met wat alumiumfolie zoals vermeld in startpost ? :-)
Haha, nee. De kabel die liep vanaf het ISRA-punt richting de gang heb ik doorgeknipt en aangesloten op de bestaande aansluiting in de woonkamer. Piece of cake :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:23

Releases

Ja maar!

Dennisjehz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Provider doet inhoudelijk niks met het ISRA, deze levert alleen de nodige apparatuur en signaal, ISRA is verantwoordelijkheid van kabel leverancier, en kan zelfs kosten gaan rekenen als gebleken is dat bewoner hier creatief mee te werk gegaan is, en bewijs maar eens dat jij dat niet was
Klopt helemaal enkel is T-Mobile je eerste aanspreekpunt en die zullen vervolgens waarschijnlijk KPN inschakelen, infra is van hun zover ik weet om dit dan na te kijken.
Zaak duidelijk aangeven dat dit reeds zo aangetroffen bij het intrekken van de woning en dan zal het vast niet zo hard lopen om dit te factureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooviro
Releases schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:25:
[...]

Klopt helemaal enkel is T-Mobile je eerste aanspreekpunt en die zullen vervolgens waarschijnlijk KPN inschakelen, infra is van hun zover ik weet om dit dan na te kijken.
Zaak duidelijk aangeven dat dit reeds zo aangetroffen bij het intrekken van de woning en dan zal het vast niet zo hard lopen om dit te factureren.
Als er geen ISRA helemaal aanwezig is zal het zelfs wss via https://www.mijnaansluiting.nl/ moeten lopen, omdat er dan helemaal niks aanwezig is, zo te zien op de fotos is dat het geval, je kan dan inderdaad de kosten verhalen op de vorige bewoner mocht dat hier zo uit komen, aangezien dit een verborgen gebrek is, en een hele belangrijke aan het huis.

(werk bij een isp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Joeridev schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:56:
[...]

Hehe.

Maar is behalen van de helft van de snelheid ook gebruikelijk? Dat lijkt mij namelijk nogal weinig.
Dat is zeker mogelijk, KPN biedt namelijk abonnementen aan van 50 en 100. Als je maximumsnelheid (door de kwaliteit van je kabels) ergens tussen 50 en 100 ligt, kun je een 100 abonnement wel afsluiten, dat is namelijk alsnog sneller dan 50. Maar als het goed is vertelt de site er dan wel bij wat de 'verwachte' snelheid is, die wordt berekend aan de hand van de afstand van je huis tot de wijkcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

Reptile209

- gers -

Dennisjehz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:30:
[...]

Als er geen ISRA helemaal aanwezig is zal het zelfs wss via https://www.mijnaansluiting.nl/ moeten lopen, omdat er dan helemaal niks aanwezig is, zo te zien op de fotos is dat het geval, je kan dan inderdaad de kosten verhalen op de vorige bewoner mocht dat hier zo uit komen, aangezien dit een verborgen gebrek is, en een hele belangrijke aan het huis.

(werk bij een isp)
Welnee: als er geen ISRA (meer) is, ligt er als het goed is nog wel gewoon een werkende kabel. Daar kan een monteur prima weer een nieuwe ISRA op monteren. Aansluiting.NL komt pas kijken als er überhaupt geen kabel naar je huis loopt. Dan moet er gegraven gaan worden.

En verborgen gebrek? Neuh. Niemand verplicht je om een telefoonaansluiting in huis te hebben. En als je dat belangrijk vond, had je het makkelijk kunnen controleren voor de koop. Tot slot gaat het om tientjes/paar honderd euro, dat is de moeite van de claim niet waard. Dus ik hoop dat je dit niet namens je isp tegen je klanten zegt ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Gelukkig is dat niet het geval. Er was dus wel een ISRA-aansluiting aanwezig, maar op een nogal verborgen plek in de woonkamer. De kabel leidde vervolgens naar de provisorische splitsing in de meterkast (foto openingspost), waarna een van de kabels weer terugliep naar een aansluiting in de woonkamer. De problemen door die omslachtige bekabeling heb ik nu verholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joeridev op 21-01-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooviro
Reptile209 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Welnee: als er geen ISRA (meer) is, ligt er als het goed is nog wel gewoon een werkende kabel. Daar kan een monteur prima weer een nieuwe ISRA op monteren. Aansluiting.NL komt pas kijken als er überhaupt geen kabel naar je huis loopt. Dan moet er gegraven gaan worden.

En verborgen gebrek? Neuh. Niemand verplicht je om een telefoonaansluiting in huis te hebben. En als je dat belangrijk vond, had je het makkelijk kunnen controleren voor de koop. Tot slot gaat het om tientjes/paar honderd euro, dat is de moeite van de claim niet waard. Dus ik hoop dat je dit niet namens je isp tegen je klanten zegt ;).
Als er geen ISRA punt aanwezig is zal een monteur dit niet volledig aansluiten, soms wel soms niet, ligt aan humeur van monteur, dit kan ik zeggen uit ervaring.

telefoonaansluiting? het is een internet aansluiting anno 2019... een essentieel iets... en dus zeker wel een gebrek, helemaal als er geen glasvezel ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

Reptile209

- gers -

Dennisjehz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:09:
[...]

Als er geen ISRA punt aanwezig is zal een monteur dit niet volledig aansluiten, soms wel soms niet, ligt aan humeur van monteur, dit kan ik zeggen uit ervaring.
Ok, fair enough: ik kan me voorstellen dat ze dan gaan lopen miepen. Maar een complete nieuwe aansluiting lijkt me ook wat overdreven.
telefoonaansluiting? het is een internet aansluiting anno 2019... een essentieel iets... en dus zeker wel een gebrek, helemaal als er geen glasvezel ligt
Ik heb al in geen 20 jaar meer via een telefoonlijn geïnternet: altijd kabel gehad O-). Over het ontbreken van een isra in discussie gaan met de verkoper na de overdracht lijkt me echter kansloos. Er zijn meer opties die geen telefonie-aansluiting vereisen. Als de koper het essentieel vond, had hij er voor de koop naar moeten vragen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:14
Joeridev schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:56:

[Afbeelding: Schets ISRA]
Probeer voor de grap eens rechtstreeks op het ISRA aan te sluiten, dan zal die waarschijnlijk nog hoger liggen.

De verwachte snelheid is omdat er blijkbaar niemand anders in de buurt een aansluiting heeft. KPN schat de lijn dan voorzichtig in.
dehardstyler schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:51:
[...]

Dat je eigenlijk nooit de snelheid haalt is onzin.

Ik woon 500 meter van de centrale (zonder wijkkast) en haal 50Mbit (abonnement is 50). De lijn kan tegen de 80Mbit aan, terwijl er nog niet eens Vectoring actief is. Dan gaat de snelheid wellicht nog verder omhoog.

Natuurlijk heb je nog steeds dat de afstand meespeelt. Maar tot 4/500 meter is 100Mbit tegenwoordig niet onmogelijk.

Ik heb adressen gezien waar 200/60 binnenkomt op 400 meter van de centrale. Dat is best lekker kan ik je zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooviro
Reptile209 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:32:
[...]

Ok, fair enough: ik kan me voorstellen dat ze dan gaan lopen miepen. Maar een complete nieuwe aansluiting lijkt me ook wat overdreven.

[...]

Ik heb al in geen 20 jaar meer via een telefoonlijn geïnternet: altijd kabel gehad O-). Over het ontbreken van een isra in discussie gaan met de verkoper na de overdracht lijkt me echter kansloos. Er zijn meer opties die geen telefonie-aansluiting vereisen. Als de koper het essentieel vond, had hij er voor de koop naar moeten vragen.
Hoeft niet essentieel door koper gevonden te worden, er is een wet waarbij je verplicht bent te melden wanneer iets een gebrek is, wanneer internet in Nederland zelfs al een grondrecht is en tevens een ding waarmee je vandaag niet meer zonder kan, kan het niet melden van zoiets je toch later in de voet schieten.

Tevens dit is een koper lijn, waar bij menig mens nog 50 tot 100mbit over loopt, goed te doen DSL lijntjes
Pagina: 1