Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
Ik studeer dit jaar af als bachelor informatica en wil gretig in de arbeidsmarkt springen.

Er is een probleem. Eén herexamen, en dat ondanks hoge cijfers op alle andere vakken. Missertje.... Dit betekent dat ik technisch gezien pas in september afstudeer in plaats van juni.

Ik wil echter meteen beginnen solliciteren in plaats van twee maanden de muren op te lopen terwijl alle goede jobs de deur uit vliegen. Is het een probleem als ik op mijn CV iets zet in de aard van "afstuderend bachelor TI" en ergens onderaan specificeren dat ik 1 herexamen heb en verder een gemiddelde van 15/20? Uiteraard heb ik hiernaast een beginnend portfolio en aantoonbare kennis in de gevraagde skillset.

Of zal dit toch geen zoden aan de dijk zetten en bouw ik beter aan mijn portfolio tijdens de vakantie?

Het internet kan me niet echt verder helpen...

(.be, indien er een verschil is.)

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mwah ik denk dat het geen probleem is :) Gewoon duidelijk zijn en dan komt het goed.

[ Voor 35% gewijzigd door sebastius op 20-01-2019 21:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon niet erop zetten dat het diploma behaald is of iets als "2013 - heden" en dan toelichten in het gesprek. Er zijn zoveel mensen die solliciteren voordat een opleiding af is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Zolang je hier open en eerlijk over communiceert moeten er wel afspraken over te maken zijn.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon solliciteren. Sowieso, maar dat klinkt wat laatdunkend; er zijn zat "HBO achtige banen" waar je niet specifiek een bachelor voor moet zijn en waar soms een net afgestudeerd iemand opzij wordt geschoven voor iemand met 10 jaar ervaring zonder HBO.

Niet geschoten is altijd mis en als je gewoon als extraatje je andere cijfers al meeneemt, kan een potentieel werkgever echt wel zien wat je in je mars hebt!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Gewoon solliciteren, en tijdens het eventuele sollicitatiegesprek netjes aangeven dat je nog één herexamen te gaan hebt. Wanneer jij verder past binnen de functie en het bedrijf, kan dit in mijn ogen nooit een probleem zijn.

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Werkgevers nemen mensen al aan die nog met hun afstuderen bezig zijn of daar aan moeten beginnen.
Zolang je maar niet liegt op je CV of in je sollicitatie.
Worst case wordt je afgewezen. Dan kun je het alsnog proberen in september.

Zorg wel dat je wat tijd over houdt in de zomer zodat je dat herexamen ook gaat halen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:59
Welke banen denk je te missen dan door 2 maanden later klaar te zijn? Het is niet zo alsof er een jaarlijkse release is voor nieuwe banen in juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland was het in ieder geval geen probleem. Mijn scriptie heb ik afgerond toen ik mijn eerste volledige baan had. Als je er eerlijk over bent, komt het bij jou ook ongetwijfeld goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jaspermeul schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:51:
Het is niet zo alsof er een jaarlijkse release is voor nieuwe banen in juli.
En dan nog; veel managers, HR-afdelingen en anderer betrokkenen kunnen op vakantie zijn. Dan solliciteer je op een baan eind juli, mag je alsnog een keer in september terugkomen voor een tweede gesprek ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enai
Bedankt mensen! _/-\o_
RocketKoen schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:50:
Zorg wel dat je wat tijd over houdt in de zomer zodat je dat herexamen ook gaat halen.
Dat zal geen probleem zijn. Ik had de kerstvakantie iets te gretig gevuld met ander werk en dit vak onderschat. Na nog enkele dagen studeren haal ik hier gewoon 17/20 voor zoals het hoort.
jaspermeul schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:51:
Welke banen denk je te missen dan door 2 maanden later klaar te zijn? Het is niet zo alsof er een jaarlijkse release is voor nieuwe banen in juli.
Geen idee! Ik had gedacht dat werkgevers toch wel het openen van nieuwe entry level posities zouden synchroniseren met het afstuderen van een nieuwe lading studenten.
O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Gewoon solliciteren en duidelijk zijn. Zoals @MAX3400 zegt, er zijn genoeg banen waarbij het papiertje slechts gebruikt wordt als 'deze persoon kan het niveau aan'. Er zijn genoeg mensen die het papiertje niet hebben maar ruim boven het niveau zitten, en genoeg mensen die het papiertje wel hebben maar ruim onder het niveau zitten.
Zo hebben wij er een inhuurkracht uitgegooid die papieren, certificeringen en ruime werkervaring had omdat ie oprecht compleet achterlijk was. Daarna een oud-collega voorgesteld (HBO niet afgemaakt, geen certificeringen etc.) en die doet ongeveer werk voor 2 zonder dat ie zich wil bewijzen.

tl;dr, het gaat om het niveau waarop je kunt werken, niet of je een papiertje hebt, al wordt het papiertje vaak (onterecht) gebruikt als graadmeter.

Enige risico wat je kunt hebben is dat ze je een lager startsalaris bieden juist omdat je dus het papiertje nog niet hebt.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Blerp schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:03:
Enige risico wat je kunt hebben is dat ze je een lager startsalaris bieden juist omdat je dus het papiertje nog niet hebt.
Bij dat lagere startsalaris kun je nog de afspraak maken dat je stijgt zodra je de herkansing hebt gehaald. Dan dragen beide partijen een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Enai schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:01:

[...]

Geen idee! Ik had gedacht dat werkgevers toch wel het openen van nieuwe entry level posities zouden synchroniseren met het afstuderen van een nieuwe lading studenten.
O-)
Nee, over het algemeen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:13
kever678 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:09:
[...]

Nee, over het algemeen niet.
Alleen voor mogelijke traineeships heb je wel eens dat er een groep start in september en soms in februari. Verder heeft de werkende wereld niks met studiejaren oid van doen en is er een vacature wanneer er een vacature is.

Wel is het in juli/augustus lastiger, ik zou zeker eerder beginnen met sollociteren. Doorlooptijd is op zijn snelst vaak een week of 6 en bijna altijd langer (van kennismaken/reageren op vacature, naar tweede gesprek naar aanbod naar onderhandelen afronden en starten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Neem wellicht wel bewijs mee (overzicht behaalde CE's). Toevallig heb ik bij mij 2 vorige werkgevers zien gebeuren dat iemand 'nog maar één dingetje hoefde af te ronden.

Uiteindelijk bleek dat ze ongeveer na hun propedeuse eigenlijk niets meer gedaan hadden en al 4 jaar 'studeerden'. Misschien dat het toeval is, en ik weet niet hoe vaak dergelijke zaken gebeuren, maar neem voor het geval dat toch maar een overzichtje mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je geen mondeling doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48

O-)
Graduate programma's / traineeships beginnen meestal in september of februari. Maar ook daarvoor zal het vaak niet een probleem zijn, mits je inderdaad er open over communiceert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Als dit je enige vak is, dan kan je toch via de examencommissie een extra herkansing aanvragen met als motivatie dat wachten op dit ene vak jou studievertraging op gaat leveren. Zeker als je alle andere vakken dik hebt gehaald, moet dat te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:04
O-)
Een werkgever zoekt personeel op het moment dat ze er nodig hebben.'t Is dus niet dat er plots een lading aan extra vacatures komt.

Wat wel is, de concurrentie komt wel in vlagen. Er is een hele batch studenten die afstuderen, dus het is enkele maanden wat lastiger zoeken voor starters. Daarom begrijp ik wel dat je er asap bij wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Enai schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:46:

Ik wil echter meteen beginnen solliciteren
Gewoon doen. De meeste werkgevers zullen er geen probleem van maken, zeker omdat je binnen enkele maanden je diploma hebt.
[...] terwijl alle goede jobs de deur uit vliegen.
Dat valt wel mee. Banen komen niet per schooljaar beschikbaar maar voortdurend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Toen ik klaar was met HBO heb ik slechts bij een handjevol werkgevers gemerkt dat ze tijdens het sollicitatieproces om een diploma & cijferlijst vroegen. Dat was alleen maar bij de grote banken en enkele accountancykantoren het geval. Mijn huidige werkgever wil ook een kopie van je diploma (is nodig voor een of ander certificaat om producten aan USA te leveren), maar een diploma is geen vereiste. Als je dus geen diploma hebt is dat geen probleem.

Gewoon lekker solliciteren dus! Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:09
Pizza_Boom schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:47:
Als dit je enige vak is, dan kan je toch via de examencommissie een extra herkansing aanvragen met als motivatie dat wachten op dit ene vak jou studievertraging op gaat leveren. Zeker als je alle andere vakken dik hebt gehaald, moet dat te doen zijn.
Dit.

Gewoon een mail sturen naar de examencommissie. Die komen meestal wekelijks bij elkaar, ze zullen dan je verzoek behandelen (en normaal gesproken toekennen). Vervolgens mag je dit vak eerder herkansen.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
P1nGu1n schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Dit.

Gewoon een mail sturen naar de examencommissie. Die komen meestal wekelijks bij elkaar, ze zullen dan je verzoek behandelen (en normaal gesproken toekennen). Vervolgens mag je dit vak eerder herkansen.
Is dit enkel in Nederland?
In de Vlaamse Gemeenschap
Er zijn examencommissies voor het basisonderwijs en secundair onderwijs, maar niet voor het hoger onderwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:09
Enai schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:11:
[...]

[...]
Blijkbaar? In Nederland is de rol van de examencommissie wettelijk vastgelegd.
Een examencommissie is een commissie aan een onderwijsinstelling die vaststelt of een leerling voldoet aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een diploma.

[ Voor 33% gewijzigd door P1nGu1n op 21-01-2019 11:17 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 12-09 16:38

snmght

imho dan he

Je kunt allicht toch informeren bij je onderwijsinstelling of er een mogelijkheid is om eerder te herkansen. Hier is het inderdaad zo dat een dergelijk verzoek normaliter toegekend wordt als het nog maar om 1 vak gaat.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
[...]

[...]
In principe heeft, in Nederland, ieder domein een examencommissie. Die kijken naar verzwarende omstandigheden, etc. Ik heb vakken in mijn 1e jaar gehaald die niet voor de P waren. Vervolgens liep ik studievertraging op, waardoor die vakken aan hun geldigheidsduur zaten. Ook een aanvraag ingediend en gehonoreerd gekregen. Zo hebben klasgenoten hun toetsingsmoment naar voor kunnen trekken i.v.m. buitenlandstage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

snmght schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:18:
Je kunt allicht toch informeren bij je onderwijsinstelling of er een mogelijkheid is om eerder te herkansen. Hier is het inderdaad zo dat een dergelijk verzoek normaliter toegekend wordt als het nog maar om 1 vak gaat.
Iedereen in dit topic is hier heel stellig in, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik zie wel vaak dat studenten een gewijzigd vakkenpakket laten goedkeuren om zo één vak door een ander te vervangen, maar dat een docent speciaal voor één student een hele nieuwe herkansing maakt is echt niet per sè gangbaar. Dat zal er dan ook aan liggen hoeveel moeite de examinering kost: mondelingen of presentaties die toch altijd dezelfde vorm hebben kun je misschien prima even tussendoor inplannen, maar een tentamen of opdracht waar elk jaar toch weer iets nieuws bedacht moet worden, of practica en opdrachten die gedurende het vak gemaakt worden... nope, volgend jaar weer een kans. De meeste vakken hebben elk jaar al een centraal herkansingsmoment.

Het zal ook aan de achtergrond liggen: ben je net ziek geweest, of heb je gewoon je tentamens niet gehaald/slecht gepland? Kan allemaal gebeuren natuurlijk, geen probleem. Maar in die laatste gevallen gaat een docent daar echt niet veel moeite in steken.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 21-01-2019 11:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 12-09 16:38

snmght

imho dan he

bwerg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Iedereen in dit topic is hier heel stellig in, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik zie wel vaak dat studenten een gewijzigd vakkenpakket laten goedkeuren om zo één vak door een ander te vervangen, maar dat een docent speciaal voor één student een hele nieuwe herkansing maakt is echt niet per sè gangbaar. Dat zal er dan ook aan liggen hoeveel moeite de examinering kost: mondelingen of presentaties die toch altijd dezelfde vorm hebben kun je misschien prima even tussendoor inplannen, maar een tentamen of opdracht waar elk jaar toch weer iets nieuws bedacht moet worden, of practica en opdrachten die gedurende het vak gemaakt worden... nope, volgend jaar weer een kans. De meeste vakken hebben elk jaar al een centraal herkansingsmoment.
Ik werk op dit moment zelf als ambtelijk secretaris bij een examencommissie. Bij onze hogeschool is het eerder regel dan uitzondering dat we studenten met zulke verzoeken tegemoet proberen te komen. De meeste opleidingen zijn er speciaal op ingericht om na de laatste lesweek nog extra herkansingen aan te bieden voor studenten die 1 onderdeel missen. Geen idee hoe het bij andere hogescholen zit overigens. Het is een ander verhaal als een student nog meerdere vakken open heeft staan, maar 1 vak is redelijk te overzien. Als TS in Belgie studeert ben ik overigens wel geinteresseerd in de mogelijkheden daar, mocht hij ze navragen. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

snmght schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Ik werk op dit moment zelf als ambtelijk secretaris bij een examencommissie. Bij onze hogeschool is het eerder regel dan uitzondering dat we studenten met zulke verzoeken tegemoet proberen te komen.
Tegemoet komen wordt altijd wel geprobeerd, maar dat gaat een stuk gemakkelijk met administratief schuiven (wijzigen vakkenpakket o.i.d.) dan door extra herkansingen in te plannen. Dat zie ik in ieder geval bij onze examencommissie.

Maar omstandigheden zijn alles. Het is niet heel ongebruikelijk om projecten, opdrachten en practica mee te laten wegen, die gedurende het vak gemaakt worden. Die worden echt niet zomaar buiten de reguliere kansen gedaan. Bij tentamens misschien, als je de reguliere kansen al hebt aangegrepen, of als je die vanwege persoonlijke omstandigheden niet kon halen.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 21-01-2019 12:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begon te solliciteren terwijl ik mijn Bachelorproef nog moest afwerken.
Bij elk bedrijf waar ik gesolliciteerd heb (+- 8 bedrijven) vonden ze dit geen probleem.

Het bedrijf waar ik uiteindelijk voor gekozen had, zei wanneer ik mocht buizen voor mijn BP. Mocht ik gewoon blijven verder werken maar aan een vermindert loon tot ik mijn diploma behaald had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 13:06
[...]

[...]
Er zal vast een commissie zijn die beoordeeld of jij je diploma krijgt of niet. Wellicht vragen aan je begeleider of bij een studenten bureau op locatie. Die kunnen je vast meer vertellen hierover. In Nederland kun je dergelijke verzoeken indienen bij een examencommissie en krijg je meestal nog een kans. School is blij met mensen die 'op tijd' afstuderen. Kunnen ze mee opscheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 14:23
O-)
Sterker nog, als werkgever wil ik juist voorkomen dat we te veel sollicitaties in één keer laten instromen. Hoe meer overlap je hebt in nieuwe medewerkers die ingewerkt moeten worden hoe meer je de aandacht moet spreiden (uiteraard afhankelijk van formaat bedrijf).
Pagina: 1