Wat te vragen voor een opdracht als jong beginnend filmmaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1171362

Topicstarter
Mijn vraag is: wat moet ik vragen voor een verjaardag filmen en een aantal foto's maken voor 50ste verjaardag van mijn buurman!

Het feestje duurt 3-4 uur!
Ik ben zelf 16 jaar en beginnend filmmaker!
Ik heb een canon 600d tot mijn beschikking.
Ik heb ook nog 4 lenzen tot mijn beschikking en een rode externe microfoon.
Dit is mijn eerste betaalde opdracht, ik weet alleen niet zo goed wat ik moet vragen

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!

Mvg

Rick

Beste antwoord (via Anoniem: 1171362 op 22-01-2019 21:44)

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

MazeWing

The plot thickens...

@Unidentified als een jongen van 16, zonder ervaring verder, met dit soort offertes komt aanzetten zou ik lachen en vrolijk verder zoeken...

Hij is 16 en heeft geen ervaring. Het beste wat je kan doen is het gewoon gratis doen en lekker ervaring opbouwen. Hij zou een gigantische hork zijn als hij je geen beloning zou geven.
Een alternatief is gewoon het jeugdloon pakken en hier een dikke euro bijtellen en dan gewoon x de hoeveelheid uren die er in gaat zitten. Leg ook uit hoe je op die (totaal)prijs komt.

Iemand die z'n 16 jarige buurjongen vraagt om zijn 50e verjaardag vast te leggen hecht hier geen hoge standaarden aan en gaat hier zeker ook niet veel geld voor betalen. Vergeet dat vooral niet!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 22:55

Vos

AFCA

Naast het filmen komt er ook montage, bewerking e.d. bij lijkt mij? Dat komt dus ook bij die 3/4 uur op.

Je hebt een kvk inschrijving? Of doe je dit zwart?

Verder al, gezocht hier? Ik kom wel enkel soortelijke topics tegen.

[ Voor 18% gewijzigd door Vos op 20-01-2019 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
Geld vragen schept ook verwachtingen. Je kunt het ook gewoon zien als een leuk leerproject en als het resultaat goed is, houd je er vast wel wat aan over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:23

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou een kratje bier vragen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
Hij is 16, magnie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29

sapphire

Die-hard pruts0r

anboni schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:31:
Geld vragen schept ook verwachtingen. Je kunt het ook gewoon zien als een leuk leerproject en als het resultaat goed is, houd je er vast wel wat aan over.
Dit.

Work for free, or get paid full but never cheap.

Ooit in een artikel gelezen en komt er op neer dat als je geld vraagt mensen eisen gaan stellen (ik had x verwacht, is het al klaar, wat duurt het lang, kun je dit veranderen, ect.).
Dus week gratis want dan kun je altijd zeggen "ho ik doe dit ook gewoon gratis/zomaar voor je" als mensen gaan miepen.
Of gewoon een bedrag vragen waar je tevreden mee bent ook als mensen dingen gaan vragen die je meer tijd kost.

Als je nog beginnend bent en pas 16 zou ik lekker niks vragen, drankje meepakken (colaatje ofzo :+ k) en afspreken dat je het filmpje als het gaaf word mag gebruiken op YouTube/portfolio ofzo :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1171362

Het bedrag dat jij er graag voor wilt hebben natuurlijk. Gratis werken raad ik niemand aan!

Ik sluit me aan bij @Vos ,een fotoshoot of filmopdracht is veel groter dan alleen die 4 uurtjes, denk aan:
  • Het gesprek (mondeling, telefonisch, email etc). Hier zit al snel 1-2 uur werk in. Maak duidelijke afspraken (Wat ga je doen, wat lever je op en in welke hoeveelheid, welke termijn, is er sprake van licentie?) leg dit schriftelijk vast en benoem het in je factuur.
  • Voorbereidingen, apparatuur klaar maken, accu's opladen, set klaar zetten, spullen huren?, factuur opstellen. 1-2 uur.
  • De opdracht 3-4 uur (Is er reistijd en heb je de kosten doorberekend) of vindt de shoot ook echt plaats bij je buurman?
  • Productie (selectie maken, editen etc)
In een beetje goede factuur staat onder andere:
  • Creative Fee (Het vaste bedrag dat jij wilt hebben voor het werk)
  • Assistenten/Stagaires, MUAH, etc
  • Apparatuur kosten (Hier schrijf je beetje bij beetje je apparatuur af, dus als jij in 20 shoots je appartuur wilt terug verdienen, vermeld je 1/20ste)
  • Nabewerkingskosten (gespecificeerd, voorbeeld 10 bewerkte fotos's en 2 films)
  • Mediumkosten (Hoe lever je het op, digitaal, print, DVD etc.
  • Licentiekosten (Indien er rechten van toepassing zijn)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 12:47

MsG

Forumzwerver

Hier een handige flowchart die kan helpen:

http://shouldiworkforfree.com/
sapphire schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:44:
[...]

Dit.

Work for free, or get paid full but never cheap.

Ooit in een artikel gelezen en komt er op neer dat als je geld vraagt mensen eisen gaan stellen (ik had x verwacht, is het al klaar, wat duurt het lang, kun je dit veranderen, ect.).
Dus week gratis want dan kun je altijd zeggen "ho ik doe dit ook gewoon gratis/zomaar voor je" als mensen gaan miepen.
Of gewoon een bedrag vragen waar je tevreden mee bent ook als mensen dingen gaan vragen die je meer tijd kost.

Als je nog beginnend bent en pas 16 zou ik lekker niks vragen, drankje meepakken (colaatje ofzo :+ k) en afspreken dat je het filmpje als het gaaf word mag gebruiken op YouTube/portfolio ofzo :)
Men heeft vaak ook die verwachtingen en eisen wel wanneer het gratis is.

Ik zou in ieder geval proberen in te schatten of hij snapt dat er werk in zit qua bedragen. Genoeg mensen die iets willen afnemen totdat ze de rekensom zien. Dan gaat de hele deal aan je neus voorbij. Sta je verlegen om werk en vind je dit wel een leuke klus eventueel voor een vriendenprijs?

Worden er allemaal speciale stukjes opgevoerd en hele speeches gehouden? Of is het gewoon 4 uur lang borrelende mensen filmen? De casus is wat te krap beschreven om echt inhoudelijk te kunnen beoordelen wat een reële prijs is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:58

Grozno

acts without consequence!

Wat je moet vragen kunnen wij hier natuurlijk niet makkelijk voor je bepalen. Ieders situatie is anders.

In plaats daarvan zou ik, als ik jou was, eens vragen wat het budget is van de opdrachtgever. Aan de hand daarvan kun je proberen te bepalen wat je binnen dat budget kunt leveren.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 06:58
Wat je ook kan doen is een simpel truukje, je rekent per uur iets boven het minimum loon van wat een 16 jarige verdient (ATM 3,58) rond dat af naar 4/5 euro en dat dan per uur (incl. de uren aan bewerken). daar reken je een bedrag X van je apparatuur bij op en al die dingen, uiteindelijk komt er een bedrag uit, tel hier nog een goeie 50 euro bovenop en leg die aan je buurman voor, als hij dan begint dat het toch wel duur is dan heb zeg je gewoon "ik kan je opzich wel 50 euro korting geven" :+

nee alle gekheid op een stokje, ik zou gewoon even overleggen met je buurman wat hij er voor overheeft en onthouden dat je er ook van leert en het dus niet alleen om het geld draait, en als je het dan goed doet dan zal hij waarschijnlijk ook wel binnen zijn kringen laten zien wat je gemaakt hebt en vertellen dat je goed werk levert waardoor je uiteindelijk misschien nog wel meer mensen aan de deur krijgt die willen dat je komt filmen.

maar uiteindelijk wil je er uiteraard wel gewoon een echt bedrag voor vragen wat denk ik wel gewoon een rekensommetje wordt van minimumloon + een euro of 2 extra en alle kosten van je apparatuur en dat soort dingen.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

MsG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:08:
Hier een handige flowchart die kan helpen:

http://shouldiworkforfree.com/

[...]

Men heeft vaak ook die verwachtingen en eisen wel wanneer het gratis is.
Zeker weten maar zoals ik zeg kun je dan op een nette manier zeggen dat iemand niet moet zeiken omdat je het gratis doet ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Unidentified als een jongen van 16, zonder ervaring verder, met dit soort offertes komt aanzetten zou ik lachen en vrolijk verder zoeken...

Hij is 16 en heeft geen ervaring. Het beste wat je kan doen is het gewoon gratis doen en lekker ervaring opbouwen. Hij zou een gigantische hork zijn als hij je geen beloning zou geven.
Een alternatief is gewoon het jeugdloon pakken en hier een dikke euro bijtellen en dan gewoon x de hoeveelheid uren die er in gaat zitten. Leg ook uit hoe je op die (totaal)prijs komt.

Iemand die z'n 16 jarige buurjongen vraagt om zijn 50e verjaardag vast te leggen hecht hier geen hoge standaarden aan en gaat hier zeker ook niet veel geld voor betalen. Vergeet dat vooral niet!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MazeWing Ik lees in de OP dat de TS "jong beginnend is" maar niet dat hij geen ervaring heeft, dat is wel degelijk een verschil.

Verder heb ik geen bedragen ingevuld, maar op deze manier manage je wel de verwachtingen en kom je tenminste professioneel over.

Het zou zomaar kunnen zijn dat er onder aan de streep 100,- op de factuur staat, of dat veel of weinig is laat ik in het midden.

Verder weten we niets van de buurman af, het zou zomaar kunnen dat hij in een villa woont, dokter is en een dikke mercedes voor de deur heeft staan.

Offtopic: Een beroep als fotograaf of filmmaker wordt vaak te kort gedaan, men vindt al snel dat het maar gratis moet of in ruil voor iets, want zo moeilijk is het toch niet, camera vast houden en op het knopje drukken.

Als we uit deze denkwijze willen, moeten we juist de mensen om ons heen informeren over wat er allemaal bij komt kijken en vooral inzichtelijk maken waar de kosten in zitten.

Als jij jezelf eenmaal hebt gelabeld als de gratis Fotograaf/Filmmaker, dan is dat ook het woord dat zich zal verspreiden. Sterker nog, de volgende keer kijkt dezelfde je persoon raar aan, als je hem ineens om geld vraagt, hoezo? De vorige keer was het toch gewoon gratis, waarom moet ik nu ineens betalen?

Hier heb ik ooit in 2 min heel wat van opgestoken.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 21-01-2019 18:48 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Laatst online: 23:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kijk even wat een professionele camera man ervoor vraagt en doe daar een 5e van ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:39:
@MazeWing Ik lees in de OP dat de TS "jong beginnend is" maar niet dat hij geen ervaring heeft, dat is wel degelijk een verschil.

Verder heb ik geen bedragen ingevuld, maar op deze manier manage je wel de verwachtingen en kom je tenminste professioneel over.

Het zou zomaar kunnen zijn dat er onder aan de streep 100,- op de factuur staat, of dat veel of weinig is laat ik in het midden.

Verder weten we niets van de buurman af, het zou zomaar kunnen dat hij in een villa woont, dokter is en een dikke mercedes voor de deur heeft staan.

Offtopic: Een beroep als fotograaf of filmmaker wordt vaak te kort gedaan, men vindt al snel dat het maar gratis moet of in ruil voor iets, want zo moeilijk is het toch niet, camera vast houden en op het knopje drukken.

Als we uit deze denkwijze willen, moeten we juist de mensen om ons heen informeren over wat er allemaal bij komt kijken en vooral inzichtelijk maken waar de kosten in zitten.

Als jij jezelf eenmaal hebt gelabeld als de gratis Fotograaf/Filmmaker, dan is dat ook het woord dat zich zal verspreiden. Sterker nog, de volgende keer kijkt dezelfde je persoon raar aan, als je hem ineens om geld vraagt, hoezo? De vorige keer was het toch gewoon gratis, waarom moet ik nu ineens betalen?

Hier heb ik ooit in 2 min heel wat van opgestoken.

[YouTube: Your $500 client won't be your $5000 client]
Maar ff serieus, als we dan toch helemaal profi enzo gaan doen.

Je kan heel professioneel en zakelijk gaan doen maar geen kip gaat je inhuren met je super gespecificeerde offerte met een mooi bedrag onder aan de streep als je niks hebt om te laten zien wat je kan.

Ik ken toevallig een aantal jongen mensen die ook fotograaf/filmmaker gingen worden (oa wat binnen de familie). Één is er na een opleiding mee gekapt toen ze door kreeg dat je aan een camera en kitlens niet genoeg hebt en is na veeeel werk voor regionale kranten gekapt omdat ze door had dat de weg lang is.
Weer een ander is had ongeveer het zelfde als jij schetst, nette offerte, alles gespecificeerd, nette website, visitekaartjes, ect.. Na 2 jaar nog geen enkele bruiloft oid, wat ze graag wilde, gedaan omdat ze een hele nette prijs rekende voor een professionele fotograaf...maarja 0,0 portfolio waaraan mensen dat konden zien dus niemand durfde de gok aan.

Ken dan één filmmaker die klein begonnen is, eerst hobbyen en alles onder de knie krijgen, kleine opdrachtjes zoals feestjes, daarna betaalde opdrachtjes voor bedrijven en lokale verenigingen, ect. Hij werkt nu freelance met reclame bureau's samen voor opdrachtgevers á lá Landal en is serieus minder gaan werken omdat het loopt als een trein.

Ben het volledig met je eens dat het beroep van filmmaker en fotograaf tekort gedaan word en dat mensen eigenlijk al snel verwachten dat je het wel ff gratis doet. Want je camera kwam gratis uit de lucht vallen, werd wakker met een dijk aan ervaring en als je alleen op het knopje drukt ben je toch al klaar.
Dat even terzijde....

GA het filmpje van mij held Chace nog even kijken maar neem aan dat die ook niet gelijk hardcore betaald is begonnen :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:10

Karel V

Een simpele ziel

De TS heeft het over een betaalde opdracht alsof de buurman gevraagd heeft of TS tegen betaling wil filmen.

@Anoniem: 117136250 a 100 Euro kan redelijk zijn. Je bent geen bedrijf, je doet het voor de ''vriendelijke'' buurman, je doet ervaring op en het is je eerste keer. 50,- Euro is een prima vergoeding voor een 16-jarige met 4 uur werk en het op volgorde zetten en gebruik van materiaal. Voor 50 Euro mag hij verwachten dat je technisch goed werk aflevert. Dus geen onscherpe bucht en goede compositie. 100 Euro zou ik doen als je er dagen aan werkt om alles keurig te krijgen. Je hebt immers geen portfolio dus wat ben je waard? Is het een rijke buurman dan kun je iets meer vragen maar biedt dan op z'n minst kwaliteit. Eigenlijk vind ik het ook normaal als je zegt: lijkt me leuk buurman en als het je goed bevalt verwacht ik er iets leuks voor...

Ik ben zelf een dag mee gegaan met een collega van mijn vrouw. Een vriendendienst. Een kleine 1400 foto's, 8 uur werk op de dag zelf, 2 uur voorwerk door te kijken op locatie, reiskosten, 4 dagen nabewerking.... Ze hebben na afloop gezellig bij ons gegeten en we hebben een prachtige mand met creatieve inhoud gehad van in totaal 100,- Euro inhoud en heel wat uurtjes werk om alles bij elkaar te zoeken. Zij koos voor budget en het cadeau vond ik creatief en verassend genoeg als blijk van waardering. Ik heb ervaring opgedaan en ik weet nu dat ik behoorlijke kwaliteit lever en daarmee een eerste stap zet voor een portfolio of een website. Aan de andere kant heb ik, al viel dat niet heel erg op, mijn valkuilen en zwakke punten ontdekt waar ik mee aan de slag moet wil ik me als professional kunnen verkopen. Dat is een stap die ik voorlopig nog niet zet en ik ga lekker door met hobbyen want dat is het uiteindelijk voor mij.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
Er vanuit gaande dat je tussen de 6 a 10 uur kwijt bent hieraan.
Minimum jeugdloon naar boven afgerond op 5 euro rond.

Dan is een bedrag van tussen de 30 a 50 euro reëel.
Afschrijving van materiaal en extra uren kan je voor nu vergeten. Dat moet je zien als een investering voor de toekomst.

Beschouw dit als een leuk klusje om wat ervaring op te doen en er een zakcentje aan overtehouden. Leuker dan vakkenvullen denk ik in de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1171362

Topicstarter
Bedankt iedereen voor zijn antwoorden! Ik heb even door gescaned en zeker wat van geleerd!
Sorry dat ik het niet heel nauwkeurig heb beschreven! Ik heb wel een beetje portofolio maar nog niet super veel!
Ik heb een offerte gemaakt. Met beschreven wat ik mee zou nemen aan apparatuur. En daarvoor 10 euro gerekend! En gezegt dat ik ongeveer 2,5-3 uur bezig ben met foto's maken en filmen. En dan thuis nog ongeveer 4 uur bewerken en overzetten van foto's! Uiteindelijk heb ik er 45 euro voor gevraagd!
Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je bent jong maar als je wat kan maakt dat niet uit. 45 euro per uur lijkt me redelijker dan totaal 45 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
LucyLG schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:48:
Je bent jong maar als je wat kan maakt dat niet uit. 45 euro per uur lijkt me redelijker dan totaal 45 euro
Proest, een gemiddelde klusjesman vraagt al 40 euro p/uur en dat is dan iemand met jaren ervaring en veel hogere lasten (busje, pensioen, verzekeringen). Een 16-jarige met 0 jaar echte werkervaring 45 euro p/uur laten vragen 8)7 ik lach me rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
CyberMania schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:59:
[...]

Proest, een gemiddelde klusjesman vraagt al 40 euro p/uur en dat is dan iemand met jaren ervaring en veel hogere lasten (busje, pensioen, verzekeringen). Een 16-jarige met 0 jaar echte werkervaring 40 euro p/uur laten vragen 8)7
Als hij goed is bepaal je zelf de prijs toch? Veel filmers vragen rond 55 per uur maar hebben wel ervaring, maar je bepaalt zelf uiteindelijk...

[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 04-02-2019 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
LucyLG schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:00:
[...]

Als hij goed is bepaal je zelf de prijs toch?
Ik reageer op jouw 'wat redelijk is om te vragen' reactie en jij komt met 45 euro p/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
CyberMania schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:01:
[...]

Ik reageer op jouw 'wat redelijk is om te vragen' reactie en jij komt met 45 euro p/uur.
Vraag en aanbod bepalen de prijs en mijns inziens geen standaarden. Eens dat tarief hoog lijkt voor een jong persoon maar wat als diegene kwaliteit levert?

Goedkoop zijn is niet altijd handig toch...

[ Voor 18% gewijzigd door LucyLG op 04-02-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
LucyLG schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:02:
[...]

Vraag en aanbod bepalen de prijs en mijns inziens geen standaarden. Eens dat tarief hoog lijkt voor een jong persoon maar wat als diegene kwaliteit levert?

Goedkoop zijn is niet altijd handig toch...
Het kan natuurlijk een wonderkind zijn en als 16-jarige net zo goed werk afleveren als een 24-jarige filmmaker met 6 jaar ervaring, maar een realitycheck lijkt me dat dit niet de regel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
CyberMania schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Het kan natuurlijk een wonderkind zijn en als 16-jarige net zo goed werk afleveren als een 24-jarige filmmaker met 6 jaar ervaring, maar een realitycheck lijkt me dat dit niet de regel is.
Ja eens. Ik zie alleen jong talent de rest hard voorbij lopen tegenwoordig, ze gebruiken modernere software en techniek. Niet te snel inleveren is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dan nog moet je realistisch zijn! Een 16 jarige die €45 per uur vraagt is gewoon lachwekkend.
Er zullen maar zeer weinig 16 jarigen bestaan die dat geld waard zijn en een portfolio kunnen tonen die bewijst dat ze dat uurloon "kunnen" vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
MazeWing schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:14:
Dan nog moet je realistisch zijn! Een 16 jarige die €45 per uur vraagt is gewoon lachwekkend.
Er zullen maar zeer weinig 16 jarigen bestaan die dat geld waard zijn en een portfolio kunnen tonen die bewijst dat ze dat uurloon "kunnen" vragen.
Ja ook wel eens je moet wel goed zijn. Maar zzp’ers worden soms schandalig betaald en 45 euro is dan geen reuzebedrag gezien je risicos en kosten. Goed werk moet beloond worden en als je jezelf kan verkopen dan is het waard wat een gek ervoor geeft.

Ja 16 is jong maar wilde TS niet direct onderschatten. The world is your oyster. Met nederigheid kom je er ook niet, vertrouwen in wat je kan en wat je toevoegt.

[ Voor 5% gewijzigd door LucyLG op 04-02-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Mij lijkt 15-20 euro (ex BTW) per uur prima te verdedigen, En dan niet om per uur af te rekenen, maar om de prijs te berekenen. En dan nog wat risico opslag voor de apparatuur.

Ik zou ook duidelijk maken dat de €45 wel een vriendenprijsje is. Je hebt er niets aan als iemand zijn netwerk vertelt dat je goed foto's maakt en maar €45 per dag rekent. Beter dus meteen een normale prijs vragen en afwijken naar een soort onkostenvergoeding voor mensen die je goed kent EN het gratis voor wilt doen. Dan is €50 een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
celshof schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:39:
Mij lijkt 15-20 euro (ex BTW) per uur prima te verdedigen, En dan niet om per uur af te rekenen, maar om de prijs te berekenen. En dan nog wat risico opslag voor de apparatuur.

Ik zou ook duidelijk maken dat de €45 wel een vriendenprijsje is. Je hebt er niets aan als iemand zijn netwerk vertelt dat je goed foto's maakt en maar €45 per dag rekent. Beter dus meteen een normale prijs vragen en afwijken naar een soort onkostenvergoeding voor mensen die je goed kent EN het gratis voor wilt doen. Dan is €50 een prima prijs.
Weet je waarom ik moeite heb met dergelijke vriendschapsprijsjes? Is het een vriendendienst dan of een professionele opdracht? Waar ligt de grens? Je zegt dat je beginnend filmmaker bent, dat lijkt op een professionele dienst.

Indien je filmt en de beelden gaan verloren zullen sommige opdrachtgevers niet reageren met ach het was toch maar EUR 10/45 euro etc. Ze zullen flink reageren. Verder loop je zelf ook risico dat je camera stuk kan gaan en/of dat jijzelf iemand omver loopt (gebeurt nog wel eens als je aan het filmen bent). Mensen struikelen over je statief etc. Wat indien jouw apparatuur sneuvelt? Heb jij een verzekering hiervoor?

Dus...een lage prijs is op zich prima maar zorg ervoor dat je goede afspraken maakt. Geen ervaring en de boel verprutsen, ok maar dan moeten opdrachtgevers ook niet klagen. Indien je schade mocht aanrichten, ok kleine kans, is dat niet jouw risico.

Verder zijn er dingen waar je aan moet denken:

- de AVG, beelden van mensen zijn persoonsgegevens. de opdrachtgever moet het risico nemen en zelf dit afhandelen. Je stuurt dus alleen beelden aan de buurman en verder niemand...
- aansprakelijkheid: je hebt geen verzekering waarschijnlijk dus voor dit geld mogen ze zelf betalen, moet je alleen wel even afspreken.
- indien je ziek bent heb je geen vervanging voor ze
- indien beelden verloren gaan is het pech voor de opdrachtgever
- indien ze de film op youtube zetten en daarmee muziek publiceren is dat voor hun rekening (vraag me nog wel even af hoe dat ookalweer precies zat, maar indien bijv een band speelt en die hebben rechten op de muziek, moet de opdrachtgever dat zelf regelen)
- je bewaart zelf niets, dus na levering is het klaar.
- vaak is het geluid niet fantastisch indien je niet werkt met de juiste audio apparatuur. Geluid kan een grote bak herrie worden. Voor weinig krijgt een opdrachtgever weinig.
- je geeft ze geen 30 kopieën of dvd's etc. De beelden zijn alleen voor gebruik voor de buurman.
- wat verwacht opdrachtgever van de montage? Eindeloos aanpassen of 1 keer?
- let erop dat je beelden een formaat/codec hebben dat afgespeeld kan worden op simpele spelers. Je wilt niet nog 30 keer gebeld worden dat iets het niet doet. Oma's dvd speler uit 1999 kan wellicht niet meewerken. Ik heb hier ervaring mee en ze zullen in eerste instantie dit bij jou neerleggen. Indien het een enorm bestand is en je gaat comprimeren mp4/h264 bijv. Verder past het op een DVD? Hoe lever je de beelden aan? 30 gb aanleveren kan wel maar wat moet de buurman met zo'n bestand dan? uit ervaring weet ik dat het natraject lastig kan zijn en je nog veel vragen krijgt.
- KvK inschrijving, want je dient BTW te rekenen en af te dragen. Zwart kan ik niet in adviseren.

Is dit alles EUR 10 waard? Professioneel willen handelen is prima, maar dan moet je ook je bedrijf op orde hebben...

Het gaat er dus ook om hoe je het een en ander hebt gepresenteerd, de verwachtingen etc. Indien je dat niet regelt is zelfs 0 euro geen goed idee.

[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 09-02-2019 00:22 ]

Pagina: 1