celshof schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:39:
Mij lijkt 15-20 euro (ex BTW) per uur prima te verdedigen, En dan niet om per uur af te rekenen, maar om de prijs te berekenen. En dan nog wat risico opslag voor de apparatuur.
Ik zou ook duidelijk maken dat de €45 wel een vriendenprijsje is. Je hebt er niets aan als iemand zijn netwerk vertelt dat je goed foto's maakt en maar €45 per dag rekent. Beter dus meteen een normale prijs vragen en afwijken naar een soort onkostenvergoeding voor mensen die je goed kent EN het gratis voor wilt doen. Dan is €50 een prima prijs.
Weet je waarom ik moeite heb met dergelijke vriendschapsprijsjes? Is het een vriendendienst dan of een professionele opdracht? Waar ligt de grens? Je zegt dat je beginnend filmmaker bent, dat lijkt op een professionele dienst.
Indien je filmt en de beelden gaan verloren zullen sommige opdrachtgevers niet reageren met ach het was toch maar EUR 10/45 euro etc. Ze zullen flink reageren. Verder loop je zelf ook risico dat je camera stuk kan gaan en/of dat jijzelf iemand omver loopt (gebeurt nog wel eens als je aan het filmen bent). Mensen struikelen over je statief etc. Wat indien jouw apparatuur sneuvelt? Heb jij een verzekering hiervoor?
Dus...een lage prijs is op zich prima maar zorg ervoor dat je goede afspraken maakt. Geen ervaring en de boel verprutsen, ok maar dan moeten opdrachtgevers ook niet klagen. Indien je schade mocht aanrichten, ok kleine kans, is dat niet jouw risico.
Verder zijn er dingen waar je aan moet denken:
- de AVG, beelden van mensen zijn persoonsgegevens. de opdrachtgever moet het risico nemen en zelf dit afhandelen. Je stuurt dus alleen beelden aan de buurman en verder niemand...
- aansprakelijkheid: je hebt geen verzekering waarschijnlijk dus voor dit geld mogen ze zelf betalen, moet je alleen wel even afspreken.
- indien je ziek bent heb je geen vervanging voor ze
- indien beelden verloren gaan is het pech voor de opdrachtgever
- indien ze de film op youtube zetten en daarmee muziek publiceren is dat voor hun rekening (vraag me nog wel even af hoe dat ookalweer precies zat, maar indien bijv een band speelt en die hebben rechten op de muziek, moet de opdrachtgever dat zelf regelen)
- je bewaart zelf niets, dus na levering is het klaar.
- vaak is het geluid niet fantastisch indien je niet werkt met de juiste audio apparatuur. Geluid kan een grote bak herrie worden. Voor weinig krijgt een opdrachtgever weinig.
- je geeft ze geen 30 kopieën of dvd's etc. De beelden zijn alleen voor gebruik voor de buurman.
- wat verwacht opdrachtgever van de montage? Eindeloos aanpassen of 1 keer?
- let erop dat je beelden een formaat/codec hebben dat afgespeeld kan worden op simpele spelers. Je wilt niet nog 30 keer gebeld worden dat iets het niet doet. Oma's dvd speler uit 1999 kan wellicht niet meewerken. Ik heb hier ervaring mee en ze zullen in eerste instantie dit bij jou neerleggen. Indien het een enorm bestand is en je gaat comprimeren mp4/h264 bijv. Verder past het op een DVD? Hoe lever je de beelden aan? 30 gb aanleveren kan wel maar wat moet de buurman met zo'n bestand dan? uit ervaring weet ik dat het natraject lastig kan zijn en je nog veel vragen krijgt.
- KvK inschrijving, want je dient BTW te rekenen en af te dragen. Zwart kan ik niet in adviseren.
Is dit alles EUR 10 waard? Professioneel willen handelen is prima, maar dan moet je ook je bedrijf op orde hebben...
Het gaat er dus ook om hoe je het een en ander hebt gepresenteerd, de verwachtingen etc. Indien je dat niet regelt is zelfs 0 euro geen goed idee.
[
Voor 21% gewijzigd door
LucyLG op 09-02-2019 00:22
]