Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarmen slecht geisoleerde slaapkamer (61m3) boven garage.

Pagina: 1
Acties:

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11 12:05
Hi beste mede tweakers,

Ik heb advies nodig omtrent de verwarming van de slaapkamer van mijn zoon. De slaapkamer is boven de garage en is in een houten opbouw. Deze ruimte is blijkbaar slecht geisoleerd.

Afmetingen van de kamer: LxBxH = 6,6m x 3,1m x 3m = 61m3, en de kamer is tamelijk hoog. Een zijde is de hoogte 2,5m en de andere kant van de kamer is ongeveer 4m.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oyc6mv.jpg

De foto is gemaakt vanaf de plaats van de radiator. De andere korte zijde van de kamer is nagenoeg alleen maar glas.
De kamer is voorzien van een grote radiator; LXBXH:1200 x 22 x 900.
Warmteafgifte: 3593W bij 90/70/20 en 2813W bij 75/65/20 (volgens de website van de fabrikant).

Op dit moment is de kamer wel warm te krijgen en de CV verwarmt mee met de rest van het huis, als mijn zoon naar bed gaat is het dan 15 á 16 graden. Om 21 uur gaat de CV uit. Gedurende de nacht zakt de temparatuur in zijn kamer naar 10 graden terwijl de rest van het huis dan nog steeds 18,5graden is. Om nu de hele nacht door te stoken vindt ik nogal zonde, omdat het in de rest van het huis overbodig is.

Voor alsnog slaapt mijn zoon er prima, maar het is verre van comfortabel. Wat zouden we het beste kunnen doen? Om de kamer toch behagelijk te houden? We hebben overigens gewoon een CV, en nog geen zonnepanelen oid.

- Inrarood verwarming voor de uren dat hij in/uit bed gaat? Bijvoorbeeld 18.00 - 20.00 en 's ochtends van 6.30-7.0uur?
- elektrisch kacheltje voor die uren?
- een extra CV plaatsen?

Voor komende zomer staat het isoleren van de garage (onder zijn slaapkamer) op de planning. Misschien heeft dat ook effect...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
Wellicht kan je ergens een warmtebeeldcamera lenen zodat je weet waar isolatie nodig is.
Je kunt wel blijven verwarmen, maar als het allemaal weglekt dan heeft dat weinig effect en is het vooral duur.

Eventueel misschien een airco plaatsen die tevens als verwarming dienst kan doen. Dan heb je daar in de zomer ook wat aan je investering.

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 20-01-2019 20:25 . Reden: airco? ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
6 graden teruglopen in de nacht is wel heel extreem.
Heb je geen luchtlekkage bij het raampje ofzo?
Je kan denk ik kiezen: verwarmen of isoleren. Isoleren kun je doen met voorzetwandjes/plafond. Valt opzich mee qua werk alleen je moet wel alles opnieuw schilderen daarna en evt. stucen.
Verwarmen kun je doen met een elektrische kachel, flink opstoken naar 21gr voordat hij gaat slapen. Of met een WP (airco). Meest logische lijkt mij kozijnen/glas nalopen en isoleren. Je kan dan nog zeggen, ik ga de woonkamer knijpen zodat de andere kamers meer opwarmen.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

WouterG

Dit is geen ondertitel

jeroen3 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:24:
Wellicht kan je ergens een warmtebeeldcamera lenen zodat je weet waar isolatie nodig is.
Je kunt wel blijven verwarmen, maar als het allemaal weglekt dan heeft dat weinig effect en is het vooral duur.

Eventueel misschien een airco plaatsen die tevens als verwarming dienst kan doen. Dan heb je daar in de zomer ook wat aan je investering.
Dit heb ik in het verleden inderdaad ook gedaan. We hadden een oude schuur omgebouwd tot slaapkamer buiten het huis en hielden deze warm met een airco. Dat ging behoorlijk goed. Bij zware vorst wordt het rendement wel lager maar nog steeds een stuk hoger als bij een infrarood-paneel.

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11 12:05
Jim423 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:41:
6 graden teruglopen in de nacht is wel heel extreem.
Heb je geen luchtlekkage bij het raampje ofzo?
Je kan denk ik kiezen: verwarmen of isoleren. Isoleren kun je doen met voorzetwandjes/plafond. Valt opzich mee qua werk alleen je moet wel alles opnieuw schilderen daarna en evt. stucen.
Verwarmen kun je doen met een elektrische kachel, flink opstoken naar 21gr voordat hij gaat slapen. Of met een WP (airco). Meest logische lijkt mij kozijnen/glas nalopen en isoleren. Je kan dan nog zeggen, ik ga de woonkamer knijpen zodat de andere kamers meer opwarmen.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Dat laatste ben ik ook aan het overwegen. Dan moet ik 4 radiatoren in de woonkamer voorzien van een slimme knop...
We hebben al een TADO thermostaat, en op de kamer van mijn zoon een slimme knop om te monitoren wat de temperatuur doet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

KingsCrown schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:17:

Voor komende zomer staat het isoleren van de garage (onder zijn slaapkamer) op de planning. Misschien heeft dat ook effect...
Als je de garage gaat isoleren, pak dan meteen die kamer mee: voorzetwanden, plafond, evt beter glas, alle kieren nalopen, etc.

Tot die tijd kan je of een elektrisch kacheltje neerzetten, of een kleine l/l warmtepomp.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1