Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Fabfabfab
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-11 21:59
Hallo,

Ik heb sinds enkele jaren een HTPC onder de TV staandie ik gebruik voor
  • Kodi
  • Netflix
  • Muziek luisteren
  • Browsen
  • Youtube
  • Fotos bekijken
  • Videos te bewerken (in zeer beperkt mate, dit mag gerust traag zijn)
In de toekomst zou ik deze PC eventueel ook gebruiken om andere zaken op te draaien (home automation, ...)

Het moederbord begint het nu stilaan op te geven dus tijd voor een upgrade. Gezien ik deze pc toch voor 1 en ander ga gebruiken, is een Raspberry Pi dus zeker geen oplossing.

Volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
  • Stil : ik probeer alles fanloos te doen (voor zover mogelijk, momenteel is enkel de CPU fanaangesloten)
  • Surround geluid via HDMI (uit mijn huidig moederbord komt enkel 2.0 geluid via HDMI, waardoor ik een grafische kaart heb moeten toevoegen
  • Wifi (geen bekabelde aansluiting bij de TV)
  • 1080p
  • Compatibiliteit met Ubuntu
Nice to haves
  • Native HDMI CEC ondersteuning zodat ik de adapter kan weglaten
  • Mogelijkheid 4K/HDR in de toekomst
  • SSD voor dataopslag (stiller dan HDD)
Aangezien het hierbij om een upgrade gaat, heb ik maar een beperkt aantal onderdelen nodig. Volgende zaken heb ik al
  • Mediacenter case (ATX formaat)
  • Voeding
  • Grote processorkoeler (=stil), geen idee of die dingen universeel zijn
  • HDMI CEC adapter (maar dus liever zonder als het kan)
  • kleine SSD met OS
  • HDDs met data (fotos, ...) van +/-2TB
  • passief gekoelde - oeroude - grafische kaart met HDMI
  • Kapot moederbord met CPU (geen idee de welke) & ram (ik denk 4GB)
Mij lijkt het dus dat ik met een nieuw moederbord, CPU, RAM en grafische kaart (tenzij dat embedded kan) gesteld ben (en optioneel een grote SSD om het helemaal stil te maken). Welke hardware zouden jullie aanraden?

Mijn budget ligt niet vast. Het hoeft niet het goedkoopste dat er is te zijn (dit ding gaat uiteindelijk hopelijk jaren meegaan), maar geld weggooien aan performance waar ik niks aan heb is ook niet de bedoeling.

Moest ik iets niet vermeld hebben, laat maar weten en alvast bedankt voor de hulp

Alle reacties

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-11 02:03
1e vraag die in mij opkomt: heb je de andere bevestigingsmiddelen van de grote cpu- koeler nog? Even afhankelijk van het nu nieuwe mobo heb je de juiste mounting nodig.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lastig did. Nu kan je een Intel 7xxx of 8xxx of een Ryzen 2xxxG kopen, moedernord met HDMI erbij en je kan 2160p60 H265 laten zien zonder enige moeite. Wil je een vervangbare GPU, zit je vast een Nvidia 1050 of beter met minimaal 3GB VRAM voor Netflix UHD.

Maar, dit jaar komt HDMI2.1als standaard naar veel nieuwe TV's en daar is nog weinig voor te krijgen vooralsnog. Ja, een Xbox One X maar dat is weer wat overkill.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fabfabfab
Snowmiss schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:09:
1e vraag die in mij opkomt: heb je de andere bevestigingsmiddelen van de grote cpu- koeler nog? Even afhankelijk van het nu nieuwe mobo heb je de juiste mounting nodig.
Die koeler heb ik +/- 5 jaar geleden gekocht, ga er dus maar van uit dat er geen andere mountings meer zijn :+
MAX3400 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:12:
Lastig did. Nu kan je een Intel 7xxx of 8xxx of een Ryzen 2xxxG kopen, moedernord met HDMI erbij en je kan 2160p60 H265 laten zien zonder enige moeite. Wil je een vervangbare GPU, zit je vast een Nvidia 1050 of beter met minimaal 3GB VRAM voor Netflix UHD.

Maar, dit jaar komt HDMI2.1als standaard naar veel nieuwe TV's en daar is nog weinig voor te krijgen vooralsnog. Ja, een Xbox One X maar dat is weer wat overkill.
GPU moet niet vervangbaar zijn, als het maar werkt :) . Ik denk dat mijn voorkeur zelfs eerder naar een embedded GPU gaat aangezien die meestal fanless zijn.
HDMI 2.1 is niet nodig, er staat een versterker tussen de HTPC en de TV die dat niet fijn gaat vinden

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fabfabfab schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:01:
[...]

HDMI 2.1 is niet nodig, er staat een versterker tussen de HTPC en de TV die dat niet fijn gaat vinden
Ga je eens inlezen ;) Een HDMI2.1 "kabel" kan rustig in een 2.0 poort; dat je dan dingen als VFR, 4320p120 mist etc, is een ander verhaal.

Zoals ik zei; het bijbehorende materiaal om HDMI2.1 volledig te belasten, is niet verkrijgbaar op dit moment dus als jij een HTPC rondom HDMI2.0 wil bouwen, is dat zeker mogelijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fabfabfab
MAX3400 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Ga je eens inlezen ;) Een HDMI2.1 "kabel" kan rustig in een 2.0 poort; dat je dan dingen als VFR, 4320p120 mist etc, is een ander verhaal.

Zoals ik zei; het bijbehorende materiaal om HDMI2.1 volledig te belasten, is niet verkrijgbaar op dit moment dus als jij een HTPC rondom HDMI2.0 wil bouwen, is dat zeker mogelijk.
Ok, 2.1 mag ook maar aangezien dat nog niet gaat zullen we het bij 2.0 houden :+

Voornaamste criteria blijven dus hetzelfde: stil, 1080p, ubuntu & wifi. Heb je suggesties welk mobo/CPU/... ik best neem?
Pagina: 1