Beste Tweakers,
Wat wil ik?
Mijn huidige systeem (zie beneden) dateert uit 2008(!) voor wat betreft de basis en is aan een upgrade toe. Ik wil de belangrijkste componenten (Moederbord, CPU/koeler, geheugen, SSD en voeding vervangen. Ik twijfel, gelet op het beoogde gebruik, tussen een Intel i5 upgrade en een AMD Ryzen 5 upgrade. Moet ik gaan voor de single core kracht van de i5 of voor de meerdere cores en de multithreading van de Ryzen 5.
Voor een Intel i5 upgrade denk ik aan:
Voor een AMD Ryzen upgrade denk ik aan:
Ik heb concreet de volgende vragen:
Wat voor PC gebruiker ben ik?
De belangrijkste zaken waarvoor ik mijn systeem gebruik zijn:
Wat is je budget?
Ik heb geen vast (maximaal) budget, maar het moet wel reëel zijn. Met een i9 heb ik zeker CPU power genoeg, maar dat vind ik het geld niet waard. Ik zoek een zo optimaal mogelijk systeem voor een acceptabel bedrag.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zowel Intel als AMD systemen (gehad). Mijn huidige PC is dus Intel, maar mijn HTPC is AMD. Ik was de laatste jaren pro Intel omdat AMD achter bleef, sinds Ryzen is dat weer open. Ik weet dat Intel vooral scoort op single core power en dat AMD met Ryzen vooral scoort op meerdere cores en multithreading.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder mijn huidige systeem wat in de basis stamt uit 2008. Alleen de Samsung 840 EVO en de Asus ENG TX 560 DCII/OC zijn nieuwer. Op dit moment denk ik nog niet aan het vervangen van mijn grafische kaart. Ook met de PC kast ben ik nog tevreden. Waarschijnlijk vervang ik nog wel een keer mij data harde schijf...
Wat wil ik?
Mijn huidige systeem (zie beneden) dateert uit 2008(!) voor wat betreft de basis en is aan een upgrade toe. Ik wil de belangrijkste componenten (Moederbord, CPU/koeler, geheugen, SSD en voeding vervangen. Ik twijfel, gelet op het beoogde gebruik, tussen een Intel i5 upgrade en een AMD Ryzen 5 upgrade. Moet ik gaan voor de single core kracht van de i5 of voor de meerdere cores en de multithreading van de Ryzen 5.
Voor een Intel i5 upgrade denk ik aan:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-9600K Boxed | € 276,50 | € 276,50 |
1 | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | € 180,- | € 180,- |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 134,- | € 134,- |
1 | be quiet! Pure Power 11 500W CM | € 69,95 | € 69,95 |
1 | WD Black NVMe SSD 500GB | € 114,99 | € 114,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 775,44 |
Voor een AMD Ryzen upgrade denk ik aan:
1 | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 195,- | € 195,- |
1 | Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming | € 130,50 | € 130,50 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 134,- | € 134,- |
1 | be quiet! Pure Power 11 500W CM | € 69,95 | € 69,95 |
1 | WD Black NVMe SSD 500GB | € 114,99 | € 114,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 644,44 |
Ik heb concreet de volgende vragen:
- Moet ik gelet op mijn beoogd gebruik (zie hieronder) kiezen voor de i5 of de Ryzen 5?
- Heb ik de juiste (value for money) moederborden geselecteerd? (OC is geen vereiste, goede componenten en vooral een goede audiochip wel)
- Voor (ongeveer) hetzelfde bedrag als een i5 kan ik ook een Ryzen 7 2700 kiezen. Volgens mij is deze echter nagenoeg gelijk aan een Ryzen 5 2600X, of zie ik dat verkeerd?
- Moet ik bij een Intel upgrade nog een CPU koeler selecteren, of zijn de huidig meegeleverde koelers van Intel voldoende?
- Volgens mij zijn de door mij geselecteerde componenten de belangrijkste om mijn systeem weer "up to date" te brengen, of zie ik dat verkeerd?
Wat voor PC gebruiker ben ik?
De belangrijkste zaken waarvoor ik mijn systeem gebruik zijn:
- Tekstverwerking, e-mail, internet (niet spannend, maar wel basic)
- Beperkt fotobewerking van (vakantie)foto's
- Rippen van CD's en converteren van audiobestanden naar .flac
- Rippen van DVD's / Blue-rays en converteren filmbestanden
- Programmeren in Python om brute force puzzels en raadsels op te lossen
- Seti te helpen in het vinden van sporen van buitenaards leven (CPU en GPU intensief)
Wat is je budget?
Ik heb geen vast (maximaal) budget, maar het moet wel reëel zijn. Met een i9 heb ik zeker CPU power genoeg, maar dat vind ik het geld niet waard. Ik zoek een zo optimaal mogelijk systeem voor een acceptabel bedrag.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zowel Intel als AMD systemen (gehad). Mijn huidige PC is dus Intel, maar mijn HTPC is AMD. Ik was de laatste jaren pro Intel omdat AMD achter bleef, sinds Ryzen is dat weer open. Ik weet dat Intel vooral scoort op single core power en dat AMD met Ryzen vooral scoort op meerdere cores en multithreading.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder mijn huidige systeem wat in de basis stamt uit 2008. Alleen de Samsung 840 EVO en de Asus ENG TX 560 DCII/OC zijn nieuwer. Op dit moment denk ik nog niet aan het vervangen van mijn grafische kaart. Ook met de PC kast ben ik nog tevreden. Waarschijnlijk vervang ik nog wel een keer mij data harde schijf...
1 | Intel Core 2 Duo E8400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus P5Q PRO | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case | € 0,- | € 0,- |
1 | Scythe Mugen | € 0,- | € 0,- |
1 | OCZ Reaper HPC DDR2 PC2-8500 | € 0,- | € 0,- |
1 | Sony NEC Optiarc AD-5200A | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair HX520W | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |