Toon posts:

Wifi adapter gezocht voor OMV Debian kernel 4.19 / 4.20

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een goede Wifi adapter voor Openmediavault. Dit OS is gebaseerd op Debian (momenteel kernel 4.19 en binnenkort 4.20). Ik heb de compatibility list van Debian Wifi adapters bekeken maar daar staan voornamelijk alleen chipsets. Ik heb een Wifi adapter nodig die hoge snelheden kan bieden en het liefst geschikt is voor wat verder bereik.

Graag geen discussie over 'bekabeld is beter' en andere mogelijke oplossingen.

Budget is max €100. Geen merkvoorkeuren.

Ik dacht wellicht zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Een goede compatible wifi NIC vinden voor Linux schijnt nogal een dingetje te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2019 18:36 ]

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat voor een adapter? M.2, USB, PCIe 2 of 3 x1 t/m x16, etc.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

alleen chipsets
Kweenie maar er staan merken en modellen genoemd als je iets naar beneden scrollt en pricewatch: TP-Link TL-WN821N is dan een "werkende" uitvoering.

Maar wat bedoel je met hogere snelheden? 802.11n doet maximaal 300Mbps over een dual-stream chipset. Mijn ervaring is dat dit soort chipsets, "zelfs" onder Windows, vaak ergens schommelen tussen de 70 en 140Mbps.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je kan aan de windows driver vaak zien welke netwerk chip erin zit, het is helaas wat onderzoek

Als je een fysieke netwerk kaart erin hebt, kan je ook voor een wifi-ethernet bridge kiezen, deze optie geeft je bv meer mogelijkheden voor het uitrichten van de wifi antenne(s)

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:03:
Wat voor een adapter? M.2, USB, PCIe 2 of 3 x1 t/m x16, etc.
Maakt niet zoveel uit. M.2 (key E), PCIe of USB. Kan allemaal.
vso schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:14:
Je kan aan de windows driver vaak zien welke netwerk chip erin zit, het is helaas wat onderzoek

Als je een fysieke netwerk kaart erin hebt, kan je ook voor een wifi-ethernet bridge kiezen, deze optie geeft je bv meer mogelijkheden voor het uitrichten van de wifi antenne(s)
Ben ik mee bekend maar is niet wat ik zoek.
MAX3400 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:08:
[...]

Kweenie maar er staan merken en modellen genoemd als je iets naar beneden scrollt en pricewatch: TP-Link TL-WN821N is dan een "werkende" uitvoering.

Maar wat bedoel je met hogere snelheden? 802.11n doet maximaal 300Mbps over een dual-stream chipset. Mijn ervaring is dat dit soort chipsets, "zelfs" onder Windows, vaak ergens schommelen tussen de 70 en 140Mbps.
Kweenie maar als je mij gaat quoten pak dan ook het woord wat ervoor staat, namelijk "voornamelijk". Er staat daar bovenaan 1 model. Die komt uit 2009 en sluit dus niet aan bij mijn omschrijving. Verder nog wat modellen die niet leverbaar zijn. Dus zo goed als alleen chipsets. Theoretische snelheden heb ik niet zoveel aan. Hoe hoger de snelheid hoe beter. Daarom een budget van €100.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helaas werken veel goede wifi adapters (onofficieel) pas vanaf een latere kernel versie. Dat is het probleem.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Bedraad is beter.

Ga je hem als client of als AP draaien? Er zijn een aantal chipsets die prima werken maar de meeste verschillen zitten in de operationele mode en aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:55:
Bedraad is beter.

Ga je hem als client of als AP draaien? Er zijn een aantal chipsets die prima werken maar de meeste verschillen zitten in de operationele mode en aansluiting.
Client (ontvanger).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
In dat geval is elke Intel optie uit de voglende serie een goede keuze: 7260, 3160, 7265, 7265D, 3165, 3168.

De 7260 is een prima optie, goed verkrijgbaar en een populaire keuze. Sommige versies van de packaged microcode is niet up to date, in zo'n geval kan je die rechtstreeks bij Intel downloaden en in een mapje zetten waarna de kernel hem alsnog kan laden.

Om dat het een miniPCIe kaartje is met UFL connectoren zal je een carrier board en pigtail antennes in een bracket nodig hebben.

De 8265 is ook goed ondersteund en kan in M.2 form factor gekocht worden. Ook daar heb je een bracket met antennes bij nodig.

Qua antennes heb je ook de optie voor een intern model, maar als je kast van metaal is zal hey qua demping nogal wat tegenvallen. Interne antenne: pricewatch: Delock WLAN Twin Antenna 2 x MHF IV 802.11 ac/a/h/b/g/n 5 dBi 150 mm

Een simpeler model met alles in een en 1x1 streams is ook te krijgen, bijvoorbeeld een 3160 van Intel met antenne: https://www.megekko.nl/pr...tenne-802-11AC-Bluetooth4

Andere merken zijn ook te krijgen, en hebben als voordeel dat je ze in full-PCIe kan kiezen (of USB), maar qua performance niet altijd even goed. Het is wel makkelijker ;-) Qua support is het dan wel weer variabel.

[ Voor 52% gewijzigd door johnkeates op 20-01-2019 20:32 ]

Pagina: 1