Speakers vervangen Toyota Aygo.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aygorijdert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-04-2022
hoi autokenners,

Ik wil mijn standaard toyota aygo 2012 speakers vervangen naar JBL GX402. Moet ik hiervoor ook mijn radiospeler en kabels vervangen om het vermogen te krijgen dat de speakers nodig hebben of is het gewoon plug and play.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Er vanuit gaande dat de speaker diameter/pasmaat van de Toyota fabrieksspeakers het zelfde is als de nieuwe JBL speakers, is het een kwestie van oude er uit, nieuwe aansluiten op de spakerdraden (let op + en -) en vastzetten c.q. terugplaatsen. Werkt over het algemeen wel ok.

De nieuwe speakers kunnen meer vermogen aan dan de oude speakers dus je kunt later nog overwegen om bijvoorbeeld een kleine 2x100W versterker tussen de autoradio en de speakers te zetten. Deze past door zijn geringe maat meestal wel ergens achter de radio, of loze ruimte rondom het dashboardkastje.
Heeft de Toyota autoradio geen Line Out uitgang voor een externe versterker dan kun je de speakerdraden uit de achterzijde van de radio direct aansluiten op de High IN van de versterker. Mits deze aansluitingen op de verster zijn voorzien.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Let wel dat de impedantie van de speakers gelijk is, 4ohm voor 4ohm vervangen dus.
Verwacht overigens geen enorme verbetering tenzij de huidige speakers opgeblazen zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jim423 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:17:
Let wel dat de impedantie van de speakers gelijk is, 4ohm voor 4ohm vervangen dus.
Verwacht overigens geen enorme verbetering tenzij de huidige speakers opgeblazen zijn.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Wanneer je kwalitatief betere speakers hebt, is het heel goed mogelijk dat er een groot verschil te horen is, ondanks dat zij op dezelfde bron zijn aangesloten. Een speaker hoeft niet eens veel meer vermogen te hebben.

Als ik TS was zou ik het eerst gewoon met de speakers proberen, overigens deze specifieke JBL speakers ken ik niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

In mijn situatie brachten de nieuw geplaatste luidsprekers pas werkelijk een hoorbare verbetering op de origineel aanwezige speakers, toen ik (op advies), de standaard radio had vervangen door een exemplaar met wat meer vermogen. Dat scheelde werkelijk een slok op een borrel (voor zover mogelijk is met 13cm speakers).

Misschien is het daarom de moeite waard om ook je huidige radio eens kritisch te bekijken.

Ik zie dat het om 10cm speakers gaat, ik weet niet waar TS de winst op geluid denkt te kunnen behalen? Wat wordt er nu gemist?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
_Dune_ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:45:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wanneer je kwalitatief betere speakers hebt, is het heel goed mogelijk dat er een groot verschil te horen is, ondanks dat zij op dezelfde bron zijn aangesloten. Een speaker hoeft niet eens veel meer vermogen te hebben.
Ik heb het uiteraard over deze situatie. Ik ken de exacte radio van een Aygo niet maar vaak is het zo dat OEM (met name integrated) radio's niet zuiver uitsturen. Er zit vaak namelijk een softwarematige Equalization Curve in welke is afgestemd op de OEM speakers/voertuig/portier etc. Daarom haal je met bijvoorbeeld een JBL DIN radio i.c.m. de JBL speakers opeens wel een goed resultaat zoals hierboven wordt opgemerkt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 23:16
Theo74 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:51:
Er vanuit gaande dat de speaker diameter/pasmaat van de Toyota fabrieksspeakers het zelfde is als de nieuwe JBL speakers, is het een kwestie van oude er uit, nieuwe aansluiten op de spakerdraden (let op + en -) en vastzetten c.q. terugplaatsen. Werkt over het algemeen wel ok.
Plus en min maakt niet uit bij autospeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertWijchen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08-2022
Incognitum schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:03:
[...]

Dit maakt zeker uit aangezien de conus dan de verkeerde kant op beweegt.
Aan gezien de magneet verkeerd om aangestuurd word.

Houd er wel rekening mee dat een 3weg speaker ook goede aansturing nodig heeft van een fatsoenlijke radio dus eentje met goede equalizer.

[ Voor 29% gewijzigd door BertWijchen op 20-01-2019 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Incognitum schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:03:
[...]
_O-

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 23:16
Zucht.... Ik bedoelde inderdaad dat het niet uitmaakt daar er buiten het vervormde geluid niks kan gebeuren. Zal volgende keer wat uitgebreider zijn.

Prima reactie trouwens, echt waardevol 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Incognitum schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:52:
[...]
Zucht.... Ik bedoelde inderdaad dat het niet uitmaakt daar er buiten het vervormde geluid niks kan gebeuren. Zal volgende keer wat uitgebreider zijn.

Prima reactie trouwens, echt waardevol 👍
@Incognitum, als jij wat uitgebreider had gereageerd, dan had ik dan eveneens gedaan, nu sloeg het enkel als een tang op het welbekende.....

Het in fase aansluiten van je luidsprekers is het allerbelangrijkst, dat kan je namelijk aardig wat aan volume (vooral laag) kosten indien je dit niet doet. Dat je op alle aanwezige speakers + en - consequent omdraait is eigenlijk wat minder van belang, maar om problemen te voorkomen sluit je plus op plus aan natuurlijk. De meeste, al standaard aanwezige autoluidspreker-stekkers, zijn daar trouwens al op voorbereid, dat kan al bijna niet mis gaan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
Wil je het gelijk "goed" doen?
Dan zou ik een instap gladen of focal speakers halen + andere headunit (pioneer of alpine) + demping materiaal aan de deur. hoef allemaal niet de duurste maar krijg je wel echt beter geluid.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
_Dune_ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:45:
[...]

Als ik TS was zou ik het eerst gewoon met de speakers proberen, overigens deze specifieke JBL speakers ken ik niet.
Af fabriek zijn autospeakers meestal niet meer dan kartonnen varianten van de duurdere merken, ruk dus.
Slechts enkele merken doen iets meer hun best met budget materiaal van een Blaupunkt, of Panasonic.

Een beetje merkspeaker klinkt daarom al snel beter dan af fabriek speakers.
Upgraden naar een losse versterker, dempingsmateriaal, etc. kan altijd nog.
Maar ik gok dat TS het op de basis van alleen de speakers houdt. Prima 👍

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1