Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Lakota
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 13:50
In onze nieuw aangekochte vrijstaande woning uit 1995 hangt een oude Nefit Nefit EcomLine HR 32V cv-ketel uit 1995. Deze willen wij vervangen door een nieuwe cv aangezien het deze ketel niet meer lukt om de douche van voldoende heet water te voorzien.

Onze woning uit 1995 heeft een begane grond van 100m2 die wordt verwarmd met vloerverwarming. Een deel van dat oppervlak is hal/toilet en een garderobe die minder warm dienen te worden gestookt dan bijv. de woonkamer.
De 1e etage wordt met radiatoren verwarmd en is 80m2 groot. Op deze etage wordt maar matig verwarmd: we slapen graag in een frisse/koude slaapkamer.
De thermostaat staat bij ons op 20 a 21 graden, warmer vinden wij meestal niet comfortabel.

Qua warmwatervraag: we hebben een normale (of zelfs stortdouche) die de komende jaren wordt vervangen door een spaardouche en een bad dat sporadisch wordt gebruikt.

Ik zoek nu naar een nieuwe traditionele cv-ketel voor deze situatie. Met deze informatie kom ik bij de ene website uit op een CW4 ketel en op de andere website op een CW5.

Aangezien een "te zware" cv een hoger gasverbruik kan opleveren twijfel ik tussen een CW4 of een CW5: het prijsverschil is zo groot, zeker niet over 15 of 20 jaar dat de cv zijn werk doet. Aangezien ik een Remeha-ketel wil kopen twijfel ik nu tussen deze twee modellen.

Wat is de beste keuze, vinden jullie?

TypeNominaal vermogen (kW)Specifieke tapcapaciteit
(in l/min van 40C)
Calenta Ace 28c5,6 - 25,5 14,5
Calenta Ace 40c7,9 - 35,620

Dit zijn de specificaties van de oude ketel.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het cw getal heeft alleen te maken met sww, kijk liever naar de grootte van de ketel, de 40c in de lijst lijkt me veeeel te groot.
De 28c lijkt me groot zat, iets kleiner dan je had.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Lakota
Gefeliciteerd met je verjaardag, Rol-Co! ;-)

Ik staar me niet blind op een CW-categorie, maar gezien de specificaties ziet er een flink verschil in de capaciteit tussen de twee. Het is dan verleidelijk om maar de grootste cv te kiezen, de 40c.
Zou die dusdanig te groot zijn dat hij veel meer gas zou verbruiken dan de 28c dat in onze situatie doet?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Ja proficiat Rol-co !

Maar je raad geen l/w warmtepomp aan?
Vloerverwarming en radiatoren boven (die bijna nooit aanstaan)
Kan bijna niet fout...

Edit: doe ook nog een wp boiler (atlantic explorer 3)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2019 18:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:09:
@Rol-Co
Ja proficiat Rol-co !

Maar je raad geen l/w warmtepomp aan?
Vloerverwarming en radiatoren boven (die bijna nooit aanstaan)
Kan bijna niet fout...

Edit: doe ook nog een wp boiler (atlantic explorer 3)
Klopt, als ik de situatie niet weet ga ik dat niet standaard voorleggen, maar ik denk dat het wel zou kunnen inderdaad, bouwjaar huis, vvw beneden en niet te veel verwarming boven is wel geschikt.
Sww met boiler inderdaad.
Maar misschien overdag nooit thuis, geen Solar, regendouche....toch weer een nadeeltje.

@Lakota
Die 40 kW is veel te groot voor verwarming, je kan beter een wat kleinere kiezen zodat hij wat te doen heeft, waarschijnlijk heeft je huis slechts 5-7kW nodig om warm te blijven, dan is een 28 al weer ruim zat.
Pak een 28c cw4, koop een niebla 9 liter douchekop en je waant je onder een regendouche, plus je bespaart een flinke hap gas.
https://hollandwarmte.nl/cv-ketel/remeha-ketel/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Lakota
Duidelijk: de 28c is ruim voldoende, fijn om te weten.

Dit jaar worden er ook zonnepanelen geïnstalleerd, ongeveer 6200wp. Mogelijk dat wanneer dat goed draait ik kijk naar andere duurzame opties. Dan is het denk ik nog slimmer en passender om voor de 28c te gaan in plaats van de 40c lijkt mij, als de cv wat werk uit handen wordt genomen?
Op dat gebied moet ik me nog inlezen om naar de mogelijkheden te kijken.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 22:08
Volgens mij is de vraag al beantwoord, en om niet niet te gaan spammen met een nieuwe post, heb ik ook een vraag over de CV ketel.
Situatie: Jaren 20 woning, gekocht zonder enige vorm van isolatie, en het eerste jaar een gasverbruik van 4200 m3 en 4900 kwh. Groot (200m2) vrijstaand huis, met hoge plafonds (dus ik reken ongeveer 625m3 inhoud), en een CV ketel met boiler uit 2004. (nefit ecomline HR 43 excellent met boiler (80 ltr) en CW klasse 6. De ketel zit in het stookhok naast de keuken, en onder de badkamer. Boven hebben we 4 slaapkamers, waarvan we 2 verwarmen, en de andere alleen tegen vorst. Elke slaapkamer heeft een eigen wasbak met warm en koud water.
Nu hoeft er van ons geen enkele wasbak in welke slaapkamer dan ook (we gebruiken hem ze toch niet) en warm water is alleen voor het afwassen in de keuken, en in de badkamer. De leidingen voor het warme water naar de slaapkamers zijn makkelijk los te koppelen, zijn toch alleen maar bacteriële infectiehaarden.

We zijn begonnen met isoleren, de woonkamer is nu volgens de nieuwbouwnormen geïsoleerd (hr++ glas, vloerisolatie, en een voorzetwand van pir isolatie). De rest van het huis volgt vanzelf, maar afgelopen winter hadden we het nergens (behalve de niet verwarmde slaapkamers) echt koud. Het idee is om volgend jaar aan de slaapkamers te beginnen, en als deze eenmaal goed geïsoleerd zijn om hier een elektrisch paneel neer te hangen om de kou eruit te houden, en de bovenverdieping (behalve waarschijnklik de badkamer) elektrisch te "verwarmen".

Nu wil het dat warm water een eeuwigheid duurt, zelfs met de aanwezige boiler, en wij zijn wel gewon om even te wachten op warm water, dus een nieuwe boiler hoeft absoluut niet. Volgens mij is CW4 ruim voldoende voor onze eisen, alleen het vermogen van de nieuwe CV vraag ik me nog af. Ik heb een remeha tzerra ace 28c op het oog, maar weet niet zeker of het genoeg vermogen heeft om de komende +- 10 jaar de boel te verwarmen (daarna is alles goed geïsoleerd hopelijk, en gaan we naar de ltv vloerverwarming en warmtepomp). Maar mijn vraag is nu, zou een 28kw ketel genoeg zijn, en zou dit ook nog iets besparen?
Pagina: 1