Probleem met opstarten Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 20:51
Ik heb sinds een update dat Windows 10 niet meer opstart.

Ik heb het volgende allemaal geprobeerd en ben een beetje ten einde raad.

- opstart repair van Windows zelf; geen verandering
- bootrec fixmbr en fixboot; toegang geweigerd voor fixboot. Alle stappen op internet gevolgd zonder succes
- volume van systeem bestanden (100 mb) geformatteerd en nieuwe efi boot gemaakt. In bios gecheckt en staat ook op uefi boot

Wat me opvalt in diskpart is dat ik geen enkele partitie op 'active' kan zetten. Krijg de melding 'no fixed mbr'.

Wanneer ik kies voor bootrec rebuildbcd geeft hij aan geen Windows installaties te hebben gevonden. Ik heb hiervoor ook internet afgestruind maar niets kunnen vinden.

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip voor me!! Thanks!

Ik krijg nu overigens met opstarten de melding 0xc00000001 en vervolgens als ik kies voor systeem herstel de melding \bcd 0x0000098

[ Voor 8% gewijzigd door onnaj op 20-01-2019 16:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je al opgestart van een installatiemedium (USB-stick) om daar de reparatie uit te voeren? Weet je welke update er geïnstalleerd is, heb je daar al naar gegoogled? Sowieso, probeer eens te zoeken bij google naar 'windows doesn't boot after update'.

Wat voor error krijg/kreeg je trouwens? ;)
edit:
Probeer te zoeken bij google naar 'bcd 0x0000098' ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 20-01-2019 16:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik kreeg de melding dat Windows verkeerd was opgestart.

Ik heb het ook vanaf een USB stick geprobeerd, eigenlijk vrijwel alles vanaf daar maar dat lukte ook niet.

Hij herkent dus ook mijn Windows installatie niet en als ik diskpart open valt mij op dat de herstelschijf c: krijgt en Windows d:
Kan ik dit op een of andere manier vastzetten in diskpart. Nu pas ik het aan maar elke keer wordt dit weer automatisch terug gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@onnaj Dat je Windows-installatie D: krijgt is heel normaal omdat je die Windows namelijk niet draait, op dat moment. De recovery environment is op dat moment je OS en die krijgt dus C: toegewezen. Daar moet je dus niet naar kijken en zeker niet moeten willen "oplossen" >:)

Dus, verder met de recovery! Laat maar even weten waar je tegenaan loopt.

Volgens mij moet je deze video even volgen: YouTube: FIX FOR WINDOWS \BCD corruption error 0x0000098 BOOT RECOVERY **SOLVED (Of een van de andere video's/verhalen uit de laatste zoekhint van Room42 in "Probleem met opstarten Windows 10" ;) )

edit:
@onnaj Pro-tip: Maak even een backup van je belangrijke bestanden :*)
Dit kan via een Live-USB met Ubuntu, bijvoorbeeld, want ik neem aan dat je geen Bitlocker of andere disk encryptie gebruikt.

[ Voor 44% gewijzigd door Room42 op 20-01-2019 16:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Als ik mijn computer trouwens opstart met een USB Windows-herstelstation en ik start de opdrachtprompt dan geeft het als eerste de boodschap "Onvoldoende geheugenbronnen beschikbaar om deze opdracht te verwerken."
Weet niet of dat nog gevolgen heeft?

Ga verder nog wat video's bekijken! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 21:32
Als niets meer werkt kun je het volgende doen:
Maak een nieuwe partitie aan, of misschien heb je al een tweede partitie, van minstens 30GB. Je kunt evt. ook een VHD aanmaken. Start een installatie DVD of USB van Windows 10 en installeer een nieuwe Win10 in die nieuwe partitie. Deze zou moeten booten. Als dat niet werkt, maak dan de System partitie leeg en probeer opnieuw met een installatie. Zodra de nieuwe Win10 is opgestart, installeer je de gratis EasyBCD van NeoSmart.net.
In EasyBCD voeg je dan de reeds bestaande, problematische Windows 10 toe aan het boot menu. Die staat dan bijvoorbeeld op D:, check dat even van te voren.
Je hebt dan een dual boot met de nieuwe en de oude Win10. Reboot en kies de oude WIn10. Vermits deze verder onbeschadigd is, zou het moeten werken. Evt. kun je dan de nieuwe Win10 verwijderen en/of het dual bootmenu zodanig skippen (in EasyBCD) dat autom. de oude Win10 steeds wordt opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
TanteBeth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:17:
Als niets meer werkt kun je het volgende doen:
Maak een nieuwe partitie aan, of misschien heb je al een tweede partitie, van minstens 30GB. Je kunt evt. ook een VHD aanmaken. Start een installatie DVD of USB van Windows 10 en installeer een nieuwe Win10 in die nieuwe partitie. Deze zou moeten booten. Als dat niet werkt, maak dan de System partitie leeg en probeer opnieuw met een installatie. Zodra de nieuwe Win10 is opgestart, installeer je de gratis EasyBCD van NeoSmart.net.
In EasyBCD voeg je dan de reeds bestaande, problematische Windows 10 toe aan het boot menu. Die staat dan bijvoorbeeld op D:, check dat even van te voren.
Je hebt dan een dual boot met de nieuwe en de oude Win10. Reboot en kies de oude WIn10. Vermits deze verder onbeschadigd is, zou het moeten werken. Evt. kun je dan de nieuwe Win10 verwijderen en/of het dual bootmenu zodanig skippen (in EasyBCD) dat autom. de oude Win10 steeds wordt opgestart.
Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of dat mogelijk is op mijn harddisk!

En dan te bedenken dat ik in mijn cursus configuring Windows 7 het allemaal wel eens geleerd heb, maar dat is inmiddels ook alweer 8 jaar geleden ;-)

Ik merk wel dat Windows 10 een stuk eigenwijzer is met boot opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

onnaj schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:23:
[...]

Ik merk wel dat Windows 10 een stuk eigenwijzer is met boot opties
Win10 gebruikt UEFI om op te starten; als je daar je kennis van Win7 BIOS mode op los laat, ga je d'r niet uitkomen, idd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Brahiewahiewa schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Win10 gebruikt UEFI om op te starten; als je daar je kennis van Win7 BIOS mode op los laat, ga je d'r niet uitkomen, idd
Dat merkte ik inderdaad ook! Weer een boel geleerd maar helaas nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken
Pagina: 1