Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 15:21
Hallo Tweakers, houdt uw blikken bij de hand, ik zou graag willen dat deze op dit topic geworpen worden.

Ik woon een aantal maanden in een prachtig appartement. Dit appartement is niet heel groot: een woonkamer + keuken (in één ruimte), één slaapkamer, een badkamer, een toilet en een berging. Het gehele appartement is voorzien van vloerverwarming.

De twee 'hoofdruimtes', namelijk woonkamer + keuken en de slaapkamer hebben beide een eigen thermostaat (zie onderstaande afbeelding).
Thermostaat

Deze -nogal simpele- thermostaten wil ik gaan vervangen. En wel om de volgende redenen:
  • Ik kan niet zien wat de temperatuur volgens de thermostaat is. Naast het feit dat dit gewoon heel handig is heb ik ook aardig wat meningsverschillen met één van de thermostaten. Ze staan in beide ruimtes hetzelfde ingesteld, toch is de ene ruimte veel kouder dan de andere.
  • Ik wil schema's kunnen instellen.
  • Ik wil afstandsbediening
  • Hij is erg lelijk
Daarnaast hebben we sinds een maand een slimme meter. Hierbij kunnen we on energieverbruik zien op gas en dit is nogal aan de hoge kant als je het mij vraagt. Als ik Mijn Energieinzicht mag geloven verbruiken wij 2.5x(!) zoveel gas als het gemiddelde van een vergelijkbaar gezin/huis. Nu kunnen natuurlijk vraagtekens gezet worden bij deze website, maar ons electraverbruik is wel te vergelijken met het gemiddelde. En ik vindt 2.5x gewoon heel erg veel meer.

Ik wil het engergieverbruik dus naar beneden krijgen op gas door de temperatuur een paar graden lager te zetten als we niet thuis zijn. Ik snap dat het met vloerverwarming niet helpt om de temperatuur een flik stuk naar beneden te brengen, maar een graad of 2-3 zou in mijn ogen al een verschil kunnen maken op het gasverbruik.

Gezien het hele simpele thermostaten zijn (en het kenmerkende geklik), ga ik er vanuit dat dit gewoon aan/uit thermostaten zijn. Ik vraag mij dan ook af of het überhaupt mogelijk is om zoiets voor elkaar te krijgen met mijn installatie. Indien dit niet mogelijk is (of heel veel gaat kosten) dan worden het gewoon nieuwe aan/uit thermostaten.

Ik heb een eigen ketel in het appartement hangen. Voor zover ik in de handleiding online heb kunnen lezen is de ketel wel OpenTherm geschikt.
Ketel Ketel gaskeur

De vraag is natuurlijk of mijn vloerverwarmingsinstallatie daarvoor geschikt is. Onderstaande afbeeldingen tonen deze installatie. Op de derde afbeelding is goed te zien dat de eerste drie 'knoppen' bestuurt worden door de thermostaten. Knop 1 en 2 worden gestuurd door de thermostaat in de woonkamer, knop 3 wordt gestuurd door de thermostaat in de slaapkamer. Het apparaatje op de vierde afbeelding is volgens mij verbonden met de thermostaten zelf.

Vloerverdeler 1 Vloerverdeler 2 Vloerverdeler 3 Aansturing thermostaten Adapter aansturing thermostaten

Ik denk zelf dat dit er voor zorgt dat mijn installatie niet OpenTherm geschikt is, maar wie weet heb ik het mis.

Ik zit zelf te kijken naar de Nest Thermostaat. Dit is echter wel een prijzige bedoeling en ik moet twee heatlinks kwijt bij mijn ketel. Ook zit ik naar de Tado te kijken, deze kunnen voor zover ik kan zien gewoon direct worden aangesloten op de bedrading van de oude thermostaat en kost voor een stuk minder moeite. Ik heb echter ergens horen waaien dat je bij Tado een abonnement moet afsluiten en dat zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.

Wie kan mij wat aanbevelingen geven? Moet ik voor de Nest gaan? Lukt dat met die heatlink? Of is Tado toch een betere optie? Misschien een andere configuratie?

Ik heb ook de Nest Thermostat E overwogen. Dit lijkt een stuk makkelijker te installeren omdat de heatlink ook op de bestaande bedrading van de huidige thermostaat kan. Ik wil echter wel mijn thermostaat aan de muur en niet los.

Alle reacties

• MrVingerhoedje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik denk niet een slimme thermostaat zoals een Nest of een Tado heel veel uit gaat maken qua gasverbruik. Bij vloerverwarming kost het namelijk veel meer energie (en tijd) om de ruimte steeds weer opnieuw op te warmen dan bij het constant op temperatuur houden van een ruimte. In principe als je je huidige aan uit thermostaten eenmaal ingesteld hebt is het het zuinigst om er daarna helemaal vanaf te blijven. Als je echt persé een andere thermostaat wilt kan je beter voor een simpeler model gaan wat aan je eisen voldoet (zoals bijvoorbeeld een Honeywell round oid).

Wat je eventueel wel kan doen is kijken of de tapwater warm houdt functie van je cv-ketel aan staat en deze uit zetten. Het duurt dan een paar seconden langer eer je warm water uit de kraan hebt maar dit scheelt wel een hoop gas.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 15:21
MrVingerhoedje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:08:
[...] Als je echt persé een andere thermostaat wilt kan je beter voor een simpeler model gaan wat aan je eisen voldoet (zoals bijvoorbeeld een Honeywell round oid).
[...]
Ik hoor het advies vaker dat het voor vloerverwarming het beste is om één temperatuur in te stellen. Het voelt alleen enorm gek aan dat mijn kachel staat de branden terwijl er niemand thuis is voor het grootste gedeelte van de dag. Waar ik ook moeite mee heb is het moment waarop de zon naar binnen komt schijnen. Vanaf dat moment wordt het huis juist veel te warm. Ik heb begrepen dat slimmere thermostaten hier rekening mee houden niet veel meer bijstoken vlak voor het moment dat de zon naar binnen komt. Dit zou via onder andere weerberichtdata geregeld kunnen worden.

Maar misschien valt het allemaal wel mee en ben ik inderdaad beter uit met een simpel dingetje. Ik wil hem sowieso vervangen, want zoals ik al zei wil ik weten welke temperatuur de thermostaat aangeeft. Dat kan inderdaad ook met die Honeywell Round.

Zijn er mensen met vloerverwarming en een slimme thermostaat die merken dat ze er wel profijt van hebben?
MrVingerhoedje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:08:
[...]
Wat je eventueel wel kan doen is kijken of de tapwater warm houdt functie van je cv-ketel aan staat en deze uit zetten. Het duurt dan een paar seconden langer eer je warm water uit de kraan hebt maar dit scheelt wel een hoop gas.
Ik heb hier even naar gekeken. De 'tapwater-comfort' instelling staat op ECO. Ik dacht in de eerste plaats dat dit een fancy benaming voor UIT was. In de handleiding staat echter dat mijn ketel nu "zelflerend" is en kijkt of water op vaste momenten gebruikt wordt.

Misschien kan het inderdaad helpen deze uit te schakelen, ik ga er eens naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door xFeverr op 21-01-2019 08:29 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
xFeverr schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:28:
[...]

Ik hoor het advies vaker dat het voor vloerverwarming het beste is om één temperatuur in te stellen. Het voelt alleen enorm gek aan dat mijn kachel staat de branden terwijl er niemand thuis is voor het grootste gedeelte van de dag.
Je mist een stukje in je redenatie en daarom lijkt het gek. Vloerverwarming duurt tijden voordat een koude vloer op temperatuur is en je er een ruimte mee kunt verwarmen. Andersom duurt het ook tijden voor die weer afgekoeld is.
Het is dus niet zo dat je de hele dag op vol vermogen aan het stoken bent, welnee, dat is alleen heel af en toe een klein beetje om de boel op temperatuur te houden.

Als je de boel eerst de hele nacht af laat koelen en 's ochtends weer op moet stoken, dan ben je wel een uur of langer 'vol' aan het stoken voordat je enigszins merkt dat de temperatuur weer oploopt.

Ik zet 'vol' tussen aanhalingstekens omdat het wel om lage-temperatuur-verwarming gaat en geen enkele CV-ketel daar echt heel hard voor moet werken natuurlijk.