Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming verdeler aansluiten op kunststof CV leiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apolopo
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20-02 20:06
Hallo,

Wij hebben een woning gebouwd in 2006 met een Intergas HR22 en radiatoren. We zijn toe aan een nieuwe vloer en willen gelijk vloerverwarming laten installeren. Boven houden we de radiatoren. Ik ben aan het kijken waar de verdeler zou kunnen komen. Ik begreep dat die alleen op transportleidingen (min 22mm) van het CV systeem kan worden aangesloten. Al onze radiatoren zijn echter met van die flexibele buizen van slechts 16mm aangesloten en ik zie geen dikkere leidingen op de begane grond.
Zou ik dan een gat moeten maken naar de kruipruimte of zijn er wel verdelers die kunnen worden aangesloten op 16mm leidingen?

Alle reacties

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:21
Er zal toch ergens in de woning wel een transportleiding lopen? Heb je al gekeken op de bouwtekeningen?Bij ons gaat die via een koof van beneden naar boven. Vanuit daar is een aftakking gemaakt naar de radiatoren per verdieping. Voor de 1e en 2e verdieping is vanuit daar ook een aftakking gemaakt voor de twee verdelers voor onze vloerverwarming.

• Apolopo
De transportleidingen zijn bij mij allemaal in de muren en vloeren weggewerkt. Alleen de dunnere buizen komen uit de afwerkvloer naar boven. Ik hoopte dat ik breekwerkzaamheden kan voorkomen.

@moderator, ik zie dat de automatische spellingscorrectie op mijn Ipad het woord “kunststof” in het onderwerp heeft veranderd naar “kunstig”. Kunt u dat svp corrigeren?

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:49
Toen ze bij mij de vloerverwarming ingefreesd hebben zeiden ze dat 5 groepen (5 lussen vloerverwarming van max 100meter per stuk) nog net op 15mm leiding kan en alles daarboven op 22mm leiding moet (of 20mm flexibele buis). Het gaat er dus niet om of het past, maar of er genoeg aanvoer doorheen kan om je vloer warm te krijgen. Ikzelf heb dus een gat in de vloer gemaakt om vanaf een andere plek een grotere leiding te kunnen trekken. Of jij dat nodig hebt ligt aan het gewenste vloerverwarmingsoppervlak. (5 groepen van 100meter met 10cm hart-op-hart = 50m2)

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21-02 18:18
Waar sluiten die dunnere buizen aan op de hoofdleiding. Ik heb op zolder en op de bgg een verdeelblok staan.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:21
@Apolopo Ah, dat verduidelijkt de boel. Dat was bij ons ook zo; wij moesten de leidingkolom dus openbreken. Was gelukkig opgebouwd uit van die witte blokken (van buitenkant natuurlijk niet te zien) dus dat ging heel eenvoudig met een haakse slijper.

Edit: volgens mij wil jij de verdeler aansluiten op een plek waar nu een verwarming zit, zodat je niets hoeft te breken. Klopt dat? Wellicht eens met je installateur overleggen hoe hij erover denkt.

cryptapix wijzigde deze reactie 20-01-2019 17:56 (28%)

• Apolopo
@cryptapix, klopt, ik had de verdeler in de hal op de plek waar nu een radiator hangt willen plaatsen. We hebben 6 groepen nodig voor 60m2 waardoor aansluiten op een dunne leiding niet mogelijk is.

@MeTooPV Ik heb geen idee waar de aftakkingen zijn gemaakt. Denk dat ik er maar een installateur naar laat kijken.

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Ik heb door de bestaande leidingschacht die in jouw huis er vast ook zal zijn 2 nieuwe tece leidingen getrokken. Laatste stukje moest via de kruipruimte. Werkt allemaal prima

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True