Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Natuurlijke ventilatie of decentrale WTW?

Pagina: 1
Acties:

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Situatie
Wij wonen in een redelijk goed geïsoleerde jaren 30 woning (vloer, spauw en dak geïosoleerd), momenteel standaard dubbels glas. Om de isolatie verder te verbeteren willen we deels in de woonkamer/openkeuken driedubbel HR+++ en grotendeels dubbel HR++ glas laten plaatsen. Hierbij twijfelen we of we natuurlijke ventilatie laten aanbrengen in de vorm van een luchtrooster voor en achter, of een decentrale WTW unit.

De beoogde decentrale WTW unit (Brink Air 70) is goed voor 70m3, eigenlijk iets te weinig. Twee stuks maakt het verhaal wel erg kostbaar. Echter nu ben ik even gaan rekenen; de unit gebruikt in de maximale stand voor 70m3 23,5 watt. Omdat we altijd verse lucht willen geeft dit een totaalvebruik van 23,5x24x365/1000 = 205,86 KWh wat +/- €43 per jaar kost. Voor €43 kun je, uitgaande van een gasprijs van €0,67 ruim 64m3 verstoken. Dit vinden we veel t.a.v. ons totaalverbruik van 1100m3 per jaar.

Vraagstelling
Wat is de businesscase voor een decentrale WTW unit? Ik heb geen idee hoe ik het verlies van natuurlijke ventilatie kan berekenen, echter lijkt mij 64m3 behoorlijk veel. In deze berekening heb ik de extra investering van +/- €1300 van de unit inclusief installatie nog niet meeberekend t.a.v. de natuurlijke luchtroosters van €173,11. Idealiter zouden we overigens 2 WTW units moeten hebben ivm 110m3 aan woonkamer inhoud.

Extra informatie
We hebben zonnepanelen welke berekend zijn op onze energiebehoeften. Geen overmatige overcapaciteit.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En een centrale WTW unit? Jaren 30 zal waarschijnlijk houten vloer zijn? Dan zou je in principe op zolder een WTW kwijt kunnen en met een koof de leidingen naar de diverse vertrekken kunnen voeren?

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 23:41
Hey @sip5080,

Heb je hier voor jezelf al antwoord op? Zijn de ramen ondertussen vervangen? Ik zit in een soortgelijke situatie maar dan voor een jaren 50 woning. Hoor het graag :)

• sip5080
giedo555 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:27:
Hey @sip5080,

Heb je hier voor jezelf al antwoord op? Zijn de ramen ondertussen vervangen? Ik zit in een soortgelijke situatie maar dan voor een jaren 50 woning. Hoor het graag :)
Ik ben tot de conclusie (zie topic start) gekomen dat er (momenteel) geen goede business case te realiseren is. Het investeringsbedrag is tehoog en hierdoor heb ik besloten een 1,5m breed ventilatierooster te laten plaatsen met extra geluidisolatie, om nog maar niet te beginnen over de nadelen van WTW t.o.v. natuurlijke ventilatie (denk aan periodieke kosten filters en apparatuur). Het overgebleven geld zullen we gebruiken om bestaand dubbel glas te vervangen voor HR++. Op een koude winterdag (-10 / -15) moet ik in onze jaren 30 woning de CV aanvoer temperatuur van 50 graden naar zo'n 53 á 55 graden opvoeren om het in een acceptabel tijdbestek 21 graden te krijgen. Met het introduceren van HR++ glas hoop ik te bereiken dat 50 graden aanvoer voldoende is, zodat onze woning geschikt wordt voor lage temperatuur verwarming.

Succes met je keuze! De keuze is reuze! Mijn glaszetter komt over twee weken de mogelijkheden bespreken.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoe meer glas oppervlak er in je woning relatief is hoe beter de isolatie moet zijn.
Bij de 'doorzonwoningen' van de jaren zestig/ zeventig met kamerbrede beglazing moet je echt HR+++ (Ug 0.6) gaan toepassen.
Er is tegenwoordig zelfs vacuüm glas met een Ug van 0.6 0.7 bij een dikte van maar 9mm verkrijgbaar, speciaal voor oude woningen met dunne kozijnen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• sip5080
frisianstar schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:15:
Hoe meer glas oppervlak er in je woning relatief is hoe beter de isolatie moet zijn.
Bij de 'doorzonwoningen' van de jaren zestig/ zeventig met kamerbrede beglazing moet je echt HR+++ (Ug 0.6) gaan toepassen.
Er is tegenwoordig zelfs vacuüm glas met een Ug van 0.6 bij een dikte van maar 9mm verkrijgbaar, speciaal voor oude woningen met dunne kozijnen.
Enig idee waar dit ook praktisch te koop is? Meeste resultaten komen bij lange na niet in de buurt; ug1.1 kom ik op 16mm spout uit.

Inmiddels iets gevonden: https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/
Ik ben nieuwsgierig wat de ROI zal zijn. Bedankt voor de tip!

[ Voor 10% gewijzigd door sip5080 op 20-10-2019 15:51 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Die bedoelde ik ook, wil ik nog eens van dichtbij beter bekijken, is misschien iets voor in de achterdeur en tuindeuren.
Ug is 0.7 en niet 0.6 wat nog steeds erg goed is.

[ Voor 17% gewijzigd door frisianstar op 20-10-2019 16:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1