Toon posts:

[ADSL] Snelheid Proximus vs Edpnet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben in een uithoek van Wallonie gaan wonen en Proximus heeft de verhuis mooi geregeld :)
echter, zoals ik was verwittigd, haal ik maar 3Mbps down met de laatste bbox,
nu, edpnet claimt 8.91Mbps "te verwachten", max 10Mbps, na een lijntest met verwitiging dat het ADSL is ...

mag ik dat geloven ?
speelt de modem in deze een rol ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Vraag ze wat voor garantie ze je geven. Kan je bv opzeggen zonder dat je je contract uit moet zitten.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Hoe de situatie in BE is durf ik zo niet te zeggen, maar waarschijnlijk gaat de verbinding van Edpnet via dezelfde infrastructuur als die van Belgacom / Proximus. En dan schiet je er weinig mee op.

Modem kan een rol spelen, maar ik verwacht dat de afstand van de lijn naar de centrale hier een grotere rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
Edpnet gebruikt dezelfde lijn als Proximus en kan dus geen snellere verbinding verkrijgen. Modem kan een rol spelen, maar in dit geval is het waarschijnlijk de lengte van je lijn.

Is Telenet geen optie? Want met 8.91Mbps ga je ook niet veel kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51
Telenet gaat normaal geen optie zijn, willyg geeft aan in een uithoek van Wallonië te zitten in Telenet levert alleen in Vlaanderen, Brussel en een klein stukje Henegouwen en Namen. Als er uberhaupt al coax ligt ben je daar doorgaans aangewezen op Voo :)

Hou er rekening mee dat Proximus op hun netwerk alleen hun eigen modems en een aantal modellen Fritzbox toe laat als je VDSL hebt. Als je een ander modem aan sluit schiet je lijn in protect modus en mag je de klantendienst gaan bellen om dit recht te zetten. Als er geen VDSL beschikbaar is kan het zijn dat je enkel ADSL hebt en de afstand tot de centrale is dan bepalend. Kijk eens op www.lijntest.be en test eens wat er volgens die check mogelijk is. Die site is van EDPnet maar lijn blijft lijn, welke provider je ook neemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad voo/telenet ligt er niet, op koper zit ik 5Km van de kast,
zo'n fritzbox kost 99€, als die inderdaad 8Mbps geeft, dan OK, anders koop ik wel een modem op 2dehands voor geen geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Op 5 kilometer afstand haal je geen 8Mbps meer. Dan is de 3Mbit wat je nu binnenkrijgt vrijwel het maximale wat er te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Verwijderd Ik ben zelf net naar EDPnet overgestapt maar wel in stedelijk gebied.

Ik heb een 7490 aangeschaft maar oudere modellen zouden ook moeten werken. 7340 is voor een prikje hier op V&A te koop, mocht die ~9 Mbps haalbaar zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het model maakt met die ADSL1 lijntypes weinig meer uit. Zelfs een Linksys WAG200G uit het jaar nul kan die 10Mbit prima halen als je dichtbij de kast zit; het gaat puur om de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat ik in het ADSL2+ tijdperk nog wel deed was de speedtouch 546(v6 denk ik) laten werken met een lagere SNR waarde.. leverde op die lijn een 22mbit.. waar de speedtouch 780, en de CopperJet niet verder kwam dan 18mbit..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

johnkeates schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:45:
Het model maakt met die ADSL1 lijntypes weinig meer uit. Zelfs een Linksys WAG200G uit het jaar nul kan die 10Mbit prima halen als je dichtbij de kast zit; het gaat puur om de afstand.
Het maakt weldegelijk uit. Proximus laat niet zomaar elke modem toe op zijn netwerk.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Borromini schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:20:
[...]

Het maakt weldegelijk uit. Proximus laat niet zomaar elke modem toe op zijn netwerk.
Gaat over de ADSL1 technologie he, niet over de ISP ;-) Misschien dat deze ISP inderdaad iets van een isolatienetwerk doet, maar dat is in dit geval niet iets wat het sneller maakt. ADSL1, 2 en 2+ gaan op 5KM niet meer dan een paar Mbit halen, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
neuh echt veel winst zal er niet in zitten... hooguit dat het in de SNR waardes / terug zend vermogen van de modems verschil zou kunnen zitten....

al ga ik er niet vanuit dat je over een 5KM lijn die nu 3mbit doet een verdubbeling gaat halen...
misschien met wat tweaks dat je er nog een paar kilobits bij kan schuiven..
denk aan je eigen IS/RA optimaliseren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien Orange 4G, heb je wel een datalimiet van 100 GB.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 4G overwogen, ik ben nu GSM klant bij Orange en Base met dual SIM in een Moto E4,

de nieuwe lijn-modem van Proximus geeft mogelijkheid tot ondersteuning met 4G, echter dat is geen optie wegens totaal geen bereik en in huis kan je ook amper met Base bellen,

Orange haalt 10Mbps binnen en de Moto hotspot werkt fijn, maar daar loop ik tegen de abo-voorwaarden:
een unlimited GSM abo voor 40€, yes, na 20GB zetten ze u wel op 512Kbps, een flybox voor 20€, slechts 50GB overdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij Orange is het 150 GB waarvan 50 GB overdag en 100 GB voor tussen 18 en 6 en in het weekend. Maar voor 20 euro is dat nog best ok, als je dat met Telenetprijzen vergelijkt kun je er ook twee of drie afnemen. Of je combineert het inderdaad met DSL, ik zit ook te overwegen om in mijn volgende woning EDPNet en Telenet te nemen (heb internet nodig voor mijn werk, heel de dag een stabiele voipverbinding nodig, en ik haal 16 tot 20 mbit bij EDPNet waarvan ik twijfel of dat genoeg is als mijn vrouw tegelijk bezig is met Messenger of Youtube, maar het is wel fijn dat ik onbeperkt NLZiet, Youtube en Netflix kan gebruiken).

De telefoonlijn zal hetzelfde zijn bij Proximus en EDPnet, het enige is dat Proximus hem denk ik eerder goed repareert bij problemen als ik zo lees op internet. Maar als je op 5 KM zit kunnen ze ook niet toveren, als het dan werkt op een lage snelheid valt daar niks aan te repareren.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 22-01-2019 09:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1