Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-05 18:56
Omdat ik slechtziend ben kan ik bepaalde activiteiten niet als er te veel licht is, en andere activiteiten niet als er te weinig licht is. Om een beetje grip op deze materie te krijgen wil ik graag de hoeveelheid licht meten. Dus een lichtmeter kopen lijkt mij de optie. Maar om een of andere reden zijn deze niet (meer?) te koop bij de meeste fotowinkels. Weet iemand een adres (bij voorkeur in het Gooi of Amsterdam) waar ik deze kan kopen. Ik wil wel van te voren weten of het display duidelijk is. Een grijze LCD, of een dunne naald van een analoge meter gaat het niet worden. Daarom wil ik hem wel van te voren bekijken. Ideaal zou zijn als ik de waarde in het geheugen kan opslaan. Overigens ben ik al in twee fotowinkels geweest en die hadden ze niet. Bestellen kan natuurlijk ook, als iemand een duidelijk advies kan geven. Ook gebruiksadviezen zijn welkom. (Hoe vaak ijken, moet je hem richten?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je bedoelt niet zozeer een lichtmeter zoals gebruikelijk in de fotografie, in de trant van een (dure) Sekonic, maar meer een simpele (lux)lichtmeter?

Het internet (eBay, AE, BG) staat er vol mee! Voor minder dan een tientje heb je al een luxmeter. Maar die hebben wel allemaal een simpel LCD display.
Je zou er eentje kunnen zoeken met een externe aansluiting (USB) die de meetwaarden doorgeeft naar een aangesloten computer. (of draadloos b.v. BT/WiFi)
Of je kijkt naar een luxmeter app voor een smartphone....

Je praat ook over 'ijken'. Maar in hoeverre vind je dat belangrijk dan? Is het van levensbelang of iets precies 998,3 lumen/lux levert op die afstand, bij een specifieke kleurtemperatuur?
Want dan praat je over een totaal andere prijsrange!
Of is het om lichtwaardes onderling te vergelijken c.q. grenzen te bepalen? :?

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2019 10:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Mbt ijken. Ik wil graag resultaten over een periode van laten we zeggen tien jaar vergelijken. In bepaalde zalen kom ik maar een keer per jaar. Als de tl buizen vervangen zijn door superzuinige leds dan wil kunnen meten in hoeverre de hoeveelheid licht is achteruit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:21

NMH

Moderator General Chat
Cameranu heeft zo te zien nog wel een aantal lichtmeters, waaronder ook meters met een full-color scherm (wat over het algemeen een hoger contrast heeft dan zo'n grijs LCD): https://www.cameranu.nl/n...t=relevance&q=licht+meter. De meeste daarvan hebben wel een prijskaartje waar je u tegen zegt en zijn waarschijnlijk behoorlijk overspecced voor wat jij wil. Ik heb ook nog even bij Conrad gekeken en hoewel de prijskaartjes daar iets vriendelijker zijn hebben ze bijna allemaal een grijs LCD: https://www.conrad.nl/zoe...tmeter&searchType=regular. (Hoewel dit LCD wel wat contrastrijker lijkt dan een normaal grijs LCD: https://www.conrad.nl/p/l...zonder-certificaat-101410, dus wellicht dat dat wat is?)

Je kan ook zoals @ehtweak al suggereert kijken naar een smartphone app. (Vrijwel) alle smartphones hebben wel een lichtmeter (die wordt bijvoorbeeld gebruikt om de helderheid van je scherm aan te passen aan het omgevingslicht). Grote voordelen daarbij zijn dat je geen nieuw apparaat hoeft aan te schaffen, dat je telefoon een groot duidelijk scherm heeft en dat je op je telefoon makkelijk meetresultaten uit het verleden kunt opslaan en terughalen. (Vermits je app dat allemaal ondersteunt natuurlijk.) Groot nadeel is dat een lichtmeter voor je smartphone maar een bijzaak is en dat je dus waarschijnlijk fors inlevert op zowel nauwkeurigheid als resolutie (hoeveel verschillende niveaus het ding kan onderscheiden.) En als je resultaten over langere tijd (je had het over tien jaar) wil vergelijken, dan heb je nog de bijkomende complicatie dat verschillende telefoons in dezelde omstandigheden best een heel ander resultaat kunnen geven. Die problemen heb je niet of veel minder bij "echte" geijkte lichtmeters.

Als een regulier LCD daadwerkelijk onoverkomelijk is, dan ben ik bang dat je de keus hebt tussen fors inleveren op nauwkeurigheid of fors inleveren op banksaldo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:48
TheMak schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:50:
Mbt ijken. Ik wil graag resultaten over een periode van laten we zeggen tien jaar vergelijken. In bepaalde zalen kom ik maar een keer per jaar. Als de tl buizen vervangen zijn door superzuinige leds dan wil kunnen meten in hoeverre de hoeveelheid licht is achteruit is gegaan.
Die laatste meter die @NMH naar linkte op conrad lijkt inderdaad een backlight te hebben. Verder kan je bij conrad gratis retour sturen. Je kan ze natuurlijk altijd eerst even vragen hoe helder het scherm is.

En zijn wel twee varianten beschikbaar: met fabrieks calibratie en met ISO calibratie. met een duidelijk prijsverschil.
(die van mij is er één van Voltcraft zonder, en die geeft 30 lux minder aan dan de meter van een verlichting monteur waar ik hem eens naast hield. Voor mij goed genoeg. Daar ik meer in het verschil tussen verschillende lokaties geïnteresseerd was.)

Kan je hem anders niet relatief interpreteren, met een plek (bijv thuis) waar de lichtsterkte constant is ('s avonds, zonder zon) en waar je weet dat je een werkbare hoeveelheid licht hebt?

Als je verschillende zalen en intervallen gaat meten lijkt een geheugen functie me niet het meest handig, dat kan je dan beter zelf bijhouden in een Excel sheet. Maar een hold is wel handig, dan kan je het rustig overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TheMak schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:50:
Als de tl buizen vervangen zijn door superzuinige leds dan wil kunnen meten in hoeverre de hoeveelheid licht is achteruit is gegaan.
Maar dat zegt imho heel weinig als je alleen maar naar de lichtintensiteit/-opbrengst kijkt.

Het spectrum en de 'lichtbelevenis' van TL buizen varieert heel erg, afhankelijk van de specificaties (830, 730, 865, etc.), het gebruikte armatuur e.d.
Niet te vergelijken met een LED als lichtbron. Nog afgezien van de CRI waarde en de (mogelijk hinderlijk) aanstuurfrequentie (PWM bij LEDs).
Daarnaast speelt veroudering bij iedere lichtbron ook een rol... M.a.w. het is allemaal niet zo simpel als het lijkt... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Met betrekking tot geheugen. Een lcd zou kunnen. Als ik hem op een lichtere plek weer kan aflezen. Maar dan moet de waarde wel in beeld blijven staan. Of juist omgekeerd. Te felle buitenlucht is ook niet fijn. Dus ik bedoel inderdaad een hold. Mbt tot cri en dergelijke. Gevoelsmatig zeg ik dat led licht minder fijn is dan gloeilamp of tl buis. Maar voordat ik appels met peren ga vergelijken wil ik eerste een indicatie hebben de hoeveelheid licht.

[ Voor 29% gewijzigd door TheMak op 20-01-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Om te beginnen zou je een UNI-T UT383 kunnen kopen.
Die zijn 15 euro op Aliexpress. UNI-T maakt over het algemeen redelijk spul.
Ik heb de hygrometer, stroomtang en geluidsdrukmeter.

De schermpjes hebben verlichting, en er is ook een app (bluetooth) zodat je een plotje kan maken.
Hij heeft ook een Hold knop, zodat je hem ergens anders kan aflezen.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 20-01-2019 16:18 . Reden: hold knop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TheMak schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:56:
Gevoelsmatig zeg ik dat led licht minder fijn is dan gloeilamp of tl buis. Maar voordat ik appels met peren ga vergelijken wil ik eerste een indicatie hebben de hoeveelheid licht.
Idd... gevoelsmatig...appels met peren... :F
zelfs de ene appel is de andere appel niet.

Je kunt nou eenmaal niet zomaar zeggen dat (alle) LED licht minder fijn is dan b.v. TL buis licht.
Er zijn zoveel verschillende soorten/typen LEDs. En ja, er is bagger licht, maar er zijn ook halfgeleider lichtbronnen waarbij het afgegeven licht gewoon prima is.
En laten we het dan maar niet hebben over die kille knipperende TL-bakjes die vroegâh her en der werden opgehangen... (perfect voor ranzige film scènes ;) )

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 00:43

dwaas

_

Er zijn ook apps voor. Mogelijk niet werkelijk accuraat, maar als je alle sterktes met dezelfde afwijking meet kan je wel vergelijken. Er zijn ook gratis versies dus wellicht het proberen waard.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-05 12:15
Echt direct advies over lichtmeters kan ik je niet geven, maar wel een algemene gedachte over metingen uitgevoerd over langere perioden.

Hoe nauwkeurig moeten de metingen te vergelijken zijn over tien jaar? Een goedkope meter gaat misschien geen tien jaar mee en dient dan vervangen te worden, met uiteraard afwijkende waardes. Ook als die van hetzelfde type is. Als het nauwkeurig moet zijn dan raad ik je toch een duurdere aan welke ook regelmatig gecontroleerd en geijkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker wat mee doen. Wat ik vooral geleerd heb is dat de lichtmeters de fotografen gebruiken anders zijn dan ik dacht. Ik dacht dat, dat gewone luxmeters waren. Waarmee de fotografen de luxwaardes aflazen, waarna de fotografen zelf de overige instellingen bepaalden, zoals sluitertijd en diafragma, en uiteraard de ISO-waarde van de fotorolletjes (ik ben nu even niet serieus). Dat is blijkbaar niet het geval. Dus ik hoef niet meer de fotowinkels af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
TheMak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:50:
Bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker wat mee doen. Wat ik vooral geleerd heb is dat de lichtmeters de fotografen gebruiken anders zijn dan ik dacht. Ik dacht dat, dat gewone luxmeters waren. Waarmee de fotografen de luxwaardes aflazen, waarna de fotografen zelf de overige instellingen bepaalden, zoals sluitertijd en diafragma, en uiteraard de ISO-waarde van de fotorolletjes (ik ben nu even niet serieus). Dat is blijkbaar niet het geval. Dus ik hoef niet meer de fotowinkels af te gaan.
De lichtmeters voor foto- en videografen kunnen je een lichtwaarde geven (in EV), maar meestal kies jij 2 parameters, bijv. ISO en diafragma en na het meten geeft de lichtmeter je bijbehorende sluitertijd.

Evt. kun je een contrastmeting doen, dus het bereik van licht door bijv. een ruimte.
Pagina: 1