Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ik krijg geen 5.1 geluid via hdmi off s/pdif htpc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noiz13
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 09:54
Mijn vraag
ik wil graag dat mijn htpc het geluid naar 5.1 stuurt maar ik krijg alleen maar 2.0 stereo
vanuit htpc gaat er hdmi naar tv en dan met s/pdif naar receiver als ik als ik tv of Netflix kijk krijg ik gewoon 5.1.

Relevante software en hardware die ik gebruik
htpc
Asus P8H67-V
i5-2500
Asus GTX750TI-OC-2GD5

tv
Philips 43PUS6162

receiver
philips fr996

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

alle drivers opnieuw geïnstalleerd
over geschakeld van HDMI naar S/pdif
ik heb meerdere players geprobeerd (potplayer,vlc en kodi)
...

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je binnen Windows (versie?) de audio configuratie ook op 2.0 kanalen gezet (je receiver weet dit zelf wel om te zetten naar het juiste aantal kanalen wat in de audio stream is opgeslagen).

Al geprobeerd om met audio rechtstreeks vanaf je PC naar de receiver te gaan middels s/pdif, krijg je dan wel 5.1 geluid?

Testing, one, two ...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en is je audiobron uberhaubt wel 5.1?

404 Signature not found

• noiz13
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 09:54
Bron is 5.1 dus dat kan het niet zijn zijn.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Zie mijn post hieronder

[ Voor 70% gewijzigd door LucyLG op 20-01-2019 01:17 ]

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
Ik begrijp dat je vanaf de htpc naar de tv een HDMI kabel hebt zitten, vanaf de tv naar receiver een spdif kabel?

Je tv geeft het 5.1 signaal niet door en sloopt het eruit/maakt er 2.0 van. Misschien zijn er instellingen om het wel door te laten maar meeste tv's ondersteunen het niet.

Meest makkelijke is om vanaf je htpc een verbinding te maken met receiver.
Geeft ook het beste en mooiste resultaat.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:10
Je hebt inderdaad een grote kans dat je TV vanuit een HDMI bron geen 5.1 doorstuurt.
er zijn veel tv’s die dit niet doen.

Mijn Samsung doet dit bijvoorbeeld ook niet, mijn LG uit 2018 weer wel.

Je kan even wat klooien met je audio instellingen (LPCM of Dolby 5.1).

Mocht je TV het niet ondersteunen kun je eventueel een HDMI -> HDMI + Spdif extractor kopen. De HDMI doe je dan naar je tv en spdif naar je reciever. Ik ga er in deze even vanuit dat je reciever geen HDMI ingang heeft?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat laatste idd. test het met een HDMI extractor. Werkt dat wel, weet je genoeg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je probeert waarschijnlijk een film af te spelen vanaf je pc? Een .MKV bestand kan een codec hebben die niet wordt herkend door je mediaspeler. Audio van je bestand geldt zelfde voor.

Je zou het bestand kunnen converteren. Films die je bijvoorbeeld download kunnen codecs hebben die niet herkend worden door je htpc. Even een gok uit losse hand.

De video/audio converteren kan helpen.

Zit ik hier helemaal fout?

Dit antwoord vind ik ook heel realistisch en goed:
DoeEensGek schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:42:
Ik begrijp dat je vanaf de htpc naar de tv een HDMI kabel hebt zitten, vanaf de tv naar receiver een spdif kabel?

Je tv geeft het 5.1 signaal niet door en sloopt het eruit/maakt er 2.0 van. Misschien zijn er instellingen om het wel door te laten maar meeste tv's ondersteunen het niet.

Meest makkelijke is om vanaf je htpc een verbinding te maken met receiver.
Geeft ook het beste en mooiste resultaat.

[ Voor 174% gewijzigd door LucyLG op 20-01-2019 01:16 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@hierboven, zijn moederbord heeft s/pdif uit? Deze kan ie gebruiken voor audio only, en HDMI voor video only. Hij kan nu dus al het e.e.a. testen waar ergens het "probleem" zit in zijn setup zonder eerst nog wat aan te hoeven schaffen?

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 20-01-2019 00:51 ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1